Cornelis Prul

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 15, 2013 10:19 pm

[Theodoor Pruls] uiterlijk lijkt geïnspireerd op Otto van Drakenstein.

Overigens lijkt zijn afbeelding op de stamboom ook ontzettend op Rosa zelf.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » wo feb 20, 2013 3:37 pm

Deze week nieuwe onthullingen over Cornelis Prul in het Weekblad?
Afbeelding
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Koen » wo feb 20, 2013 3:54 pm

Ik denk het niet,het gaat meer om Donald's nieuwe kleding. Het standbeeld van Cornelis Prul komt in zoveel verhalen voor,zonder dat het over hem gaat.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ui » zo maart 03, 2013 9:12 pm

Oom Paspasu schreef:Hoe hebben wij kennis van Cornelis Prul? Uit de volgende bronnen, in de genoemde volgorde:
1. De verhalen van Barks, zijn bedenker.
2. Verhalen van andere auteurs, elk met hetzelfde gewicht, Rosa op hetzelfde niveau als Jan Kruse.
3. Interviews met en uitlatingen van Barks, een bron van secundair gewicht.
4. Interviews met en uitlatingen van andere auteurs, eveneens een bron van secundair gewicht, met minder autoriteit dan Barks, maar elk gelijk aan de ander.
5. Je eigen fantasie.

Ui's volgorde van de eerste drie punten:
1. De verhalen van Barks, zijn bedenker.
2. Interviews met en uitlatingen van Barks, een bron van secundair gewicht.
3. Verhalen van andere auteurs, elk met hetzelfde gewicht, Rosa op hetzelfde niveau als Jan Kruse.
4. Interviews met en uitlatingen van andere auteurs, eveneens een bron van secundair gewicht, met minder autoriteit dan Barks, maar elk gelijk aan de ander.
5. Je eigen fantasie.

Barks zal, in tegenstelling tot Rosa, niet gauw een uitlating doen waar andere auteurs* last hebben. Dus het kan wat Ui betreft geen kwaad om zowel Barks's verhalen als Barks's uitspraken bovenaan te zetten.
*= Uitgezonderd Rosa, die botst met veel Disney-werk.

Oom Paspasu schreef:Bij Don Rosa stichtte Francis Drake op de plek van het latere Duckstad Fort Drakeburg (Fort Drakeborough). In 1818 (niet 1808 zoals ik eerder meldde), bevond Cornelis Prul zich in dit fort om handel te drijven, maar net op dat moment werd het aangevallen door de Spanjaarden. Men vraagt zich af waarom dit fort al die tijd in Spaans gebied getolereerd was en hoe een Engelse kolonie waar geen enkele bron over bestaat 240 jaar heeft kunnen bestaan.

Zoiets zou je ook kunnen zeggen over het dorpje waarin (niet-Disney) strippersonage Asterix woont.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Asterix

Oom Paspasu schreef:
http://duckman.pettho.com/history/chapter2.html schreef:According to Don Rosa the Coots eventually got most of the land in the area in their possession.

Dat lijkt voor de hand liggend, maar is geheel tegenstrijdig met het idee achter "His Majesty McDuck", dat de Killmotor Hill een eigen staat is.

Hoe zit die tegenstrijdigheid precies? Kun je dat uitleggen? (snif)

Oom Paspasu schreef:Aan het eind van het verhaal verschijnt de geest van Cornelis Prul ook nog even, tevreden dat Dagobert zijn stad niet te gronde heeft gericht. Dagobert als "ware zoon van Duckstad".

Gebeurt dit in een gepubliceerd Rosa-verhaal? Het glazuur springt Ui van de tanden. (snotter)
Overigens een groot verschil tussen Barks en Rosa, dat Rosa wel geesten laat optreden in zijn verhalen. Bij Barks gebeurt dat zelden of nooit.

Oom Paspasu schreef:Rosa geeft Cornelis een zoon, Theodoor, die een geleerde is en het Handboek van de Jonge Woudlopers heeft samengesteld. Zijn uiterlijk lijkt geïnspireerd op Otto van Drakenstein.

Was de naam "Clinton" niet een eerbetoon van Rosa aan president Bill Clinton?
http://coa.inducks.org/character.php?c=Clinton+Coot
http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_clinton

Oom Paspasu schreef:Het enige verhaal dat ik ken, dat voortborduurt op Rosa's universum is De slag om Fort Drakeburg. Voor meer informatie, zie: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=52410#p52410 en http://debobeversstrip.blogspot.nl/2012/07/de-slag-om-fort-drakeburg.html, waarin Jonker gedwee vertelt dat de redactie een leerzaam verhaal over de Nederlandse geschiedenis afwijst omdat ze het beter vonden wanneer hij een verhaal zou maken dat aansluit bij Rosa.

Frank Jonker, over 'De slag om Fort Drakeburg':
Vorige week al aangekondigd, deze week wordt het Donald Duckverhaal 'De Slag om Fort Drakeburg' dan werkelijk gepubliceerd op bladzijde 5 t/m 15 van de nieuwe Donald Duck (nr 27-2012). De oorsprong van dit verhaal gaat een eind terug in de geschiedenis, al is het niet zover als het verhaal zelf, dat maar liefst teruggaat naar 1818. De eerste versie van het verhaal dateert uit 1993, maar in die versie zouden de Duck nog verder terug in de tijd gaan, namelijk naar de Mookerheide en dan uiteraard precies rond het tijdstip dat daar de beruchte Slag op de Mookerheide plaatsvond. De redactie merkte echter op dat Duckstad zelf ook een interessant stuk geschiedenis had wat betreft een Spaanse bezetting. En inderdaad, eind 1992 was in de Nederlandse Donald Duck Extra het verhaal 'Zijne Majesteit Dagobert' verschenen, dat een deel van de Duckstadse geschiedenis uit de doeken deed. Vanwege de Nederlandse titel verwarde ik dit verhaal eerst nog met 'King Scrooge the First' een voor mij op dat moment nog onbekend Barks-verhaal waarover ik in het boek 'Carl Barks en de mythe van Walt Disney's Donald Duck' van Wim van Helden gelezen had. Tja, we hebben het immers nog steeds over 1993. Internet nooit van gehoord en van het raadplegen van een site als I.n.d.u.ck.s. (http://coa.inducks.org/index.php) dus ook niet. Pas een aantal maanden later vertelde Donald Duck-redacteur Jos Beekman me dat het betreffende verhaal getekend en geschreven was door Keno Don Rosa, die een paar jaar later heel beroemd zou worden met zijn reconstructie van het levensverhaal van Dagobert Duck. En, zoals voor een deel al uit 'His Majesty, McDuck' bleek, ook met de geschiedenis van het ontstaan van Duckstad.
Nog later kreeg ik overigens dankzij collega Paul Hoogma het echte 'King Scrooge the First' te lezen in een beduimeld Disneyblaadje dat hij ergens in een Californische stad in een obscuur stripwinkeltje had gevonden. Maar dit terzijde...

Op het moment dat ik aan de tweede versie van dit verhaal begon, was ik me van dit alles totaal niet bewust. Gewoon een goed, origneel verhaal, dat "Zijne Majesteit Dagobert" en inderdaad niet door Barks getekend, maar wel met een heel bruikbaar stukje Duckstadse geschiedenis. Aan de slag dus met de tweede versie. Het gegeven van Dagobert op zoek naar een schat in het verleden bleef, de opvouwbare tijdpoort van Willie ook, maar natuurlijk moesten wel Fort Duckburg, bij aanvang van het verhaal nog Drakeburg genaamd, en de stichter van Duckstad Cornelis Prul geintroduceerd worden. Daardoor werd de inleiding een strook langer, zodat we nu pas op het midden van pagina 2 de Ducks en het hedendaagse Duckstad voor het eerst te zien krijgen. Van de pagina's daarna waren veel scene's uit de eerste versie nog heel bruikbaar voor de tweede, maar uiteindelijk moest er natuurlijk een heel nieuwe finale rond Fort Duckburg komen en een nieuwe clue die alles met Donald en de benaming van Duckstad te maken heeft, zodat de oorspronkelijke tenpager uiteindelijk een 11-pager zou worden. Natuurlijk blijft het mysterie van de tijdreis-paradox bestaan en de vraag of de Ducks nu een soort alternatief universum hebben gecreerd door hun aanwezigheid in het verlaten, waarin de uitkomst hetzelfde is, maar een aantal details verschillen. De geschiedenis van Duckstad zoals die in 'His Majesty, McDuck' wordt beschreven, is inmiddels vrij algemeen geaccepteerd en staat zelfs beschreven in de Duckipedia op de site van het weekblad Donald Duck (www.donaldduck.nl).
Overigens schreven ook mijn toenmalige collega's Jaap Stavenuiter en Frans Leenheer in 1996 een verhaal over de Slag om Duckstad waarin de Duckstadbrug die in 'De Slag om Fort Drakeburg' nog niet bestaat er ineens wel is en zelfs van vitaal belang is bij het verloop van die slag. Dat verhaal werd met tekeningen van de Nederlandse tekenaar Sander Gulien gepubliceerd in Donald Duck 36-2002.
'De Slag om Fort Drakeburg' werd in de nieuwe versie begin 1994 goedgekeurd en pas nu, 18 jaar later, met tekeningen van diezelfde Sander Gulien gepubliceerd in de Donald Duck van deze week.
Geplaatst door Frank Jonker op 11:43

bron: http://debobeversstrip.blogspot.nl/2012/07/de-slag-om-fort-drakeburg.html

Scenariovoorbeelden:
http://1.bp.blogspot.com/-f7KFxjaxM7I/T_K99qPzpZI/AAAAAAAAECM/bBKGp-0_W64/s1600/H+94122-1.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-U2lzH8GnHzg/T_K-mONv7QI/AAAAAAAAECY/-dsFtEycJwM/s1600/H+94122-2.jpg

Frank Jonker, over de Mookerheide-versie:
De eerste versie van het verhaal dateert uit 1993, maar in die versie zouden de Duck nog verder terug in de tijd gaan, namelijk naar de Mookerheide en dan uiteraard precies rond het tijdstip dat daar de beruchte Slag op de Mookerheide plaatsvond. De redactie merkte echter op dat Duckstad zelf ook een interessant stuk geschiedenis had wat betreft een Spaanse bezetting. En inderdaad, eind 1992 was in de Nederlandse Donald Duck Extra het verhaal 'Zijne Majesteit Dagobert' verschenen, dat een deel van de Duckstadse geschiedenis uit de doeken deed.

Heeft de Roepredactie een scenario over de Mookerheide geweigerd en naar aanleiding van dat afgekeurde scenario, bedacht dat Jonker een scenario moest maken op dezelfde locatie als in een Rosaverhaal?

Ui begrijpt deze zin niet:
Natuurlijk blijft het mysterie van de tijdreis-paradox bestaan en de vraag of de Ducks nu een soort alternatief universum hebben gecreerd door hun aanwezigheid in het verlaten, waarin de uitkomst hetzelfde is, maar een aantal details verschillen.

Typefout, misschien?

Oom Paspasu schreef:In dit verhaal vraagt men zich af waarom Duckstad niet Prulstad heet, aangezien het door Prul gesticht is. Zoals gezegd valt in het Nederlands de Drake-Duck grap niet op. Men gaat terug in de tijd en Donald geeft Prul het recept voor popcorn en daarom wordt de stad naar hem vernoemd. Dit spreekt dus wel degelijk Rosa tegen, waar Prul en de Engelsen wel popcorn kennen, maar de Spanjaarden niet. Wikipedia geeft hier geen onderbouwde informatie over.

Misschien wil het verhaal suggereren dat Donald die kennis levert aan Prul en de Engelsen? (Ui kent het verhaal niet.)
Maar als Donald het recept voor popcorn introduceert, waar heeft hij het dan vandaan?

Verhalen zoals die van Rosa en Jonker laten zien wat kan gebeuren als je gaat graven in andermans fantasie. Had Ui maar een verhaal over de Mookerheide gegeven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mookerheide
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » zo maart 03, 2013 10:05 pm

Bedankt voor de reactie! Ik was bang dat ik het alleen maar voor mezelf had geschreven.
Ui schreef:Barks zal, in tegenstelling tot Rosa, niet gauw een uitlating doen waar andere auteurs last hebben. Dus het kan wat Ui betreft geen kwaad om zowel Barks's verhalen als Barks's uitspraken bovenaan te zetten.

Bij een interview moet je, vaak gehaast, een antwoord bedenken op vragen waar je misschien nooit over na hebt gedacht. Een interview verwerkt in een artikel bevat vaak uit de context gerukte of zelfs verdraaide uitspraken. Daarnaast bestaan stripfiguren in de eerste plaats binnen de strips. Informatie die niet in een strip verwerkt is, beschouw ik als secundair.
Ui schreef:
Oom Paspasu schreef:Men vraagt zich af waarom dit fort al die tijd in Spaans gebied getolereerd was en hoe een Engelse kolonie waar geen enkele bron over bestaat 240 jaar heeft kunnen bestaan.

Zoiets zou je ook kunnen zeggen over het dorpje waarin (niet-Disney) strippersonage Asterix woont.

Bij Asterix gaat het om een fantasiedorp binnen een historische setting. Bij Rosa gaat het om een fantasiestad waarvan de oorsprong verbonden wordt met onduidelijkheden in de geschiedenis. Wanneer deze oorsprong zo zou zijn, zou dit geen onduidelijkheid in de geschiedenis zijn en zou het onderzoek dat Dagobert doet naar die geschiedenis niet nodig zijn.
Ui schreef:
Oom Paspasu schreef:
http://duckman.pettho.com/history/chapter2.html schreef:According to Don Rosa the Coots eventually got most of the land in the area in their possession.

Dat lijkt voor de hand liggend, maar is geheel tegenstrijdig met het idee achter "His Majesty McDuck", dat de Killmotor Hill een eigen staat is.

Hoe zit die tegenstrijdigheid precies? Kun je dat uitleggen? (snif)

Volgens dit verhaal is alleen de Killmotor Hill een eigen staat, terwijl de Prulfamilie toch een groter territorium van de Spanjaarden wist af te snoepen. Dat zou betekenen dat heel Duckstad een eigen staat is. Oom Dagobert heeft van Koenraad alleen de Killmotor Hill gekocht en is dus niet eigenaar van een onafhankelijke staat.
Ui schreef:Was de naam "Clinton" niet een eerbetoon van Rosa aan president Bill Clinton?

Ja:
Don Rosa schreef:I wrote this story during the last presidential election. That explains why Grandma Duck's father is named Clinton Coot.
bron: http://personal.sdf.bellsouth.net/d/a/d ... s294_1.htm
Ui schreef:
Natuurlijk blijft het mysterie van de tijdreis-paradox bestaan en de vraag of de Ducks nu een soort alternatief universum hebben gecreerd door hun aanwezigheid in het verlaten, waarin de uitkomst hetzelfde is, maar een aantal details verschillen.

Typefout, misschien?

Dat moet ongetwijfeld "verleden" zijn.
Ui schreef:Misschien wil het verhaal suggereren dat Donald die kennis levert aan Prul en de Engelsen? (Ui kent het verhaal niet.)
Maar als Donald het recept voor popcorn introduceert, waar heeft hij het dan vandaan?

In dit verhaal levert Donald de kennis van het maken van popcorn aan Cornelis Prul. Hij kent dit recept uit het heden.
Ui schreef:Had Ui maar een verhaal over de Mookerheide gegeven.

Mee eens. Maar Ui leest de Donald Duck toch niet?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ui » zo maart 03, 2013 10:32 pm

Oom Paspasu schreef:Bij een interview moet je, vaak gehaast, een antwoord bedenken op vragen waar je misschien nooit over na hebt gedacht. Een interview verwerkt in een artikel bevat vaak uit de context gerukte of zelfs verdraaide uitspraken. Daarnaast bestaan stripfiguren in de eerste plaats binnen de strips. Informatie die niet in een strip verwerkt is, beschouw ik als secundair.

Voor brieven had Barks meer tijd. Ook daar komt veel informatie vandaan.
De strips zouden inderdaad voorop moeten staan. Maar omdat de fantasieën van auteurs van Disney-strips geregeld met elkaar botsen, kunnen uitlatingen van Barks een uitkomst zijn.

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:
Oom Paspasu schreef:Men vraagt zich af waarom dit fort al die tijd in Spaans gebied getolereerd was en hoe een Engelse kolonie waar geen enkele bron over bestaat 240 jaar heeft kunnen bestaan.

Zoiets zou je ook kunnen zeggen over het dorpje waarin (niet-Disney) strippersonage Asterix woont.

Bij Asterix gaat het om een fantasiedorp binnen een historische setting. Bij Rosa gaat het om een fantasiestad waarvan de oorsprong verbonden wordt met onduidelijkheden in de geschiedenis. Wanneer deze oorsprong zo zou zijn, zou dit geen onduidelijkheid in de geschiedenis zijn en zou het onderzoek dat Dagobert doet naar die geschiedenis niet nodig zijn.

UI kan dit niet helemaal volgen. Wat is de historische setting van het dorpje van Asterix? En wat maakt deze historischer dan de locatie van Duckstad? Asterix's dorpje is ergens in Frankrijk, Duckstad is ergens in Amerika.

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Misschien wil het verhaal suggereren dat Donald die kennis levert aan Prul en de Engelsen? (Ui kent het verhaal niet.)
Maar als Donald het recept voor popcorn introduceert, waar heeft hij het dan vandaan?

In dit verhaal levert Donald de kennis van het maken van popcorn aan Cornelis Prul. Hij kent dit recept uit het heden.

En hoe kan Donald het recept kennen in het heden, als hij het niet kent van Cornelis Prul? Of suggereert Rosa niet, dat Prul de popcorn uitvindt? Waar komt volgens Rosa het popcornrecept vandaan?

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Had Ui maar een verhaal over de Mookerheide gegeven.

Mee eens. Maar Ui leest de Donald Duck toch niet?

Inderdaad, omdat men blijkbaar liever herkauwt dan dat men iets nieuws bedenkt. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » ma maart 04, 2013 12:33 am

Ui schreef:Ui kan dit niet helemaal volgen. Wat is de historische setting van het dorpje van Asterix? En wat maakt deze historischer dan de locatie van Duckstad? Asterix's dorpje is ergens in Frankrijk, Duckstad is ergens in Amerika.

Het dorpje van Asterix heeft niet echt bestaan, maar Gallië in de tijd van Caesar wel. Duckstad bestaat ook niet echt, maar Amerika in de jaren vijftig wel. Dat zijn de overeenkomsten. Dat Rosa de geschiedenis van Duckstad verbindt met een onduidelijkheid in de werkelijke geschiedenis is iets anders. Daar is niets mis mee, behalve dan dat het geen onduidelijkheid in de geschiedenis zou zijn, wanneer het zo gegaan was als Rosa het stelt, namelijk dat er daar 240 jaar lang een Engels fort heeft gestaan.
En hoe kan Donald het recept kennen in het heden, als hij het niet kent van Cornelis Prul? Of suggereert Rosa niet, dat Prul de popcorn uitvindt? Waar komt volgens Rosa het popcornrecept vandaan?

Bij Rosa vindt Prul de popcorn niet uit. Het is iets wat de Spanjaarden niet kennen. In de Nederlandse versie denkt Prul: "Wat een geluk dat die Britten net popcorn wilden gaan maken!" maar in het Engels: "The British soljers was gonna buy thet batch a' popcorn!" waarmee hij, denk ik, bedoelt dat het zijn handelswaar is. Of de Britten popcorn kennen, wordt dus in het midden gelaten.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ui » di maart 05, 2013 3:35 pm

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Ui kan dit niet helemaal volgen. Wat is de historische setting van het dorpje van Asterix? En wat maakt deze historischer dan de locatie van Duckstad? Asterix's dorpje is ergens in Frankrijk, Duckstad is ergens in Amerika.

Het dorpje van Asterix heeft niet echt bestaan, maar Gallië in de tijd van Caesar wel. Duckstad bestaat ook niet echt, maar Amerika in de jaren vijftig wel. Dat zijn de overeenkomsten. Dat Rosa de geschiedenis van Duckstad verbindt met een onduidelijkheid in de werkelijke geschiedenis is iets anders. Daar is niets mis mee, behalve dan dat het geen onduidelijkheid in de geschiedenis zou zijn, wanneer het zo gegaan was als Rosa het stelt, namelijk dat er daar 240 jaar lang een Engels fort heeft gestaan.

Oef! Ui begint een Rosaïstisch hoofdpijntje te voelen. (snotter)
Laat Ui even advocaatje van de eh... dUIvel spelen. Hoe zeker weet je, dat daar geen 240 jaar lang een Engels fort heeft gestaan? Stel dat Rosa de schep ter hand heeft genomen en zelf restanten van dat fort heeft ontdekt. Want, als het gaat om een "onduidelijkheid", zoals jij stelt, kan daar een fort zijn geweest. Blijkbaar is er geen duidelijkheid dat er absoluut geen fort was. Anders zou je niet spreken over een "onduidelijkheid".
O, die barstende hoofdpijn weer. Auw, auw! (huil huil)

Oom Paspasu schreef:
En hoe kan Donald het recept kennen in het heden, als hij het niet kent van Cornelis Prul? Of suggereert Rosa niet, dat Prul de popcorn uitvindt? Waar komt volgens Rosa het popcornrecept vandaan?

Bij Rosa vindt Prul de popcorn niet uit. Het is iets wat de Spanjaarden niet kennen. In de Nederlandse versie denkt Prul: "Wat een geluk dat die Britten net popcorn wilden gaan maken!" maar in het Engels: "The British soljers was gonna buy thet batch a' popcorn!" waarmee hij, denk ik, bedoelt dat het zijn handelswaar is. Of de Britten popcorn kennen, wordt dus in het midden gelaten.

Wikipedia zegt het volgende:
Popcorn werd reeds duizenden jaren geleden ontdekt door Indianen.[1] In een grot in New Mexico zijn gepofte maïskorrels gevonden van 5000 jaar geleden. In Peru zijn 6700 jaar oude popcornresten aangetroffen.[2]

1. ↑ Popcorn History. [http://www.buzzle.com/editorials/12-7-2005-83445.asp] [dood]
2. ↑ '6700 jaar oude popcorn gevonden', De Volkskrant, 20 januari 2012

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Popcorn_%28voedsel%29

Volgens de linken lijkt het te gaan om artikels uit 2005 en 2012. Dus misschien was het een en ander onbekend tijde van Rosa's en Jonker's pseudo-geschiedenissen?
Als de Engelsen van plan waren om popcorn te kopen, dan zullen ze het vast wel kennen. Waarom zouden ze het anders gaan kopen?
De versie van Jonker roept de vraag op, waarom Donald wel popcorn kent en Prul niet.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » di maart 05, 2013 3:57 pm

Ui schreef:Blijkbaar is er geen duidelijkheid dat er absoluut geen fort was.

Wikipedia schreef:Assertions that he left some of his men behind as an embryo "colony" are founded on the reduced number who were with him in the Moluccas.

Het is mogelijk dat er tijdelijk een nederzetting was. Ik ben niet bekend met de bronnen die we voor Engelse koloniën uit die tijd hebben, of over dat gebied uit Spaans oogpunt, maar wanneer er 240 jaar lang een fort zou hebben gestaan, lijkt het me toch dat er iets over bekend zou zijn.
Ui schreef:[Indianen kenden popcorn] Misschien was het een en ander onbekend tijde van Rosa's en Jonker's pseudo-geschiedenissen?

Dat indianen popcorn kenden, betekent niet dat de Europeanen dat ook deden.
De Engelse Wikipedia schreef:The English who came to America in the 16th and 17th centuries learned about popcorn from the Native Americans.

Hier staat geen bronvermelding bij. Zijn het alleen de Engelsen of ook de Spanjaarden? Hoe wijdverbreid was die kennis?
Ui schreef:De versie van Jonker roept de vraag op, waarom Donald wel popcorn kent en Prul niet.

Omdat popcorn vandaag de dag heel bekend is, kent Donald het ook. We weten niet hoe dat in 1818 zat. Nogmaals, er staat nergens dat Prul de popcorn heeft uitgevonden. Of Prul het nou kende of niet, is geen voorwaarde voor het bestaan van popcorn in het moderne Duckstad.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ui » di maart 05, 2013 4:11 pm

Oom Paspasu schreef:Het is mogelijk dat er tijdelijk een nederzetting was. Ik ben niet bekend met de bronnen die we voor Engelse koloniën uit die tijd hebben, of over dat gebied uit Spaans oogpunt, maar wanneer er 240 jaar lang een fort zou hebben gestaan, lijkt het me toch dat er iets over bekend zou zijn.

Als er géén fort heeft gestaan, zou ook daar iets over bekend kunnen zijn.
Ui's stelling is, dat Rosa als het ware dat fort zelf ontdekt heeft - of dat hij een voorheen onbekende bron heeft gevonden. Met andere woorden, dat er geen bron is die deze mogelijkheid uitsluit.
Het een en ander komt neer op: "Bewijs maar, dat het niet zo is." Wat gebruikelijk is in verhalen vertellen.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » do maart 07, 2013 12:18 pm

Wanneer de Engelse en Spaanse documentatie enigszins gedetailleerd is overgeleverd, zou het ontbreken van informatie over Ft. Drakeburg haar bestaan uitsluiten.
Het is allemaal geen ramp of grove geschiedsvervalsing. Rosa verbindt Duckstad met Drake (Woerd) en dat is leuk gevonden, al is het chronologisch niet voor de hand liggend.

Oom Paspasu schreef:De meeste informatie komt uit "His Majesty, McDuck", waarin oom Dagobert een messing gedenkplaat van Francis Drake vindt.

Ik kom er net achter dat hierover en over verwante zaken al een hele discussie is gevoerd:
viewtopic.php?f=3&t=1386
viewtopic.php?f=7&t=2344
Michiel Q schreef:Bovendien heeft die plaquette écht bestaan. Ze hebben 'm alleen nooit teruggevonden.

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Nova_Albio ... 7s_landing

Het volledige verslag van Drake's reis vind je hier

Tegenwoordig gaat men ervan uit dat Richard Hakluyt dit verslag heeft geschreven, dus de nieuwe link is: http://en.wikipedia.org/wiki/Nova_Albio ... 7s_landing.
Richard Hakluyt schreef:At our departure hence our General set up a monument of our being there, as also of her Majesty's right and title to the same; namely a plate, nailed upon a fair great post, whereupon was engraved her Majesty's name, the day and year of our arrival there, with the free giving up of the province and people into her Majesty's hands, together with her Highness' picture and arms, in a piece of six pence of current English money, under the plate, whereunder was also written the name of our General.

bron: http://www.fordham.edu/halsall/mod/1580Pretty-drake.asp

DubbelD schreef:
Van Drakenstein schreef:Volgens het verhaal H 87180 leefde Cornelis Prul (en zijn broer Johannes) zo'n 300 jaar geleden en is Duckstad dus rond 1700 gesticht.

Men moet wel onthouden dat de (Europese bewoning van de) westkust van Amerika bijzonder jong is.

Volgens het verhaal H87180 ligt Duckstad impliciet aan de oostkust.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » wo nov 20, 2013 2:53 pm

Deel 5: Aanvullingen op deel 1 en 2

In deze vijfde aflevering van de miniserie "Cornelis Prul: een man van steen" kom ik terug op een aantal steken die ik heb laten vallen in het voorgaande.

Oom Paspasu schreef:Cornelis Prul (Cornelius Coot) werd geïntroduceerd door Carl Barks in Statuesque Spendthrifts.

De levenswijsheid in dit verhaal is dat het eren van een ander vaak vooral het aanprijzen van jezelf is. Hoe groter de standbeelden worden, hoe meer het om Dagobert en de maharadja gaat. Wie die Prul nu eigenlijk is voor wie men standbeelden bouwt, kan niemand een maïskolf schelen.

Oom Paspasu schreef:In het volgende verhaal, Statues of Limitations, maken de neefjes een Prul-sneeuwpop

In dit verhaal zien wij een thema dat nog vaak herhaald zal worden: de Prulschennis. “Well! Some people would make […] a joke of Cornelius Coot! See that a bust of Donald Duck is placed in Duckburg’s Hall of Infamy!” Overigens bestaat er geen bestrafbare schennis zonder beloonbare verering: Wanneer de burgemeester de nep-sneeuwpop ziet, zegt hij immers: “We need search no further!”

Oom Paspasu schreef:Het derde verhaal van Barks met Cornelis Prul is The Day Duckburg Got Dyed waarin er een nieuw standbeeld-fontein wordt onthuld

In dit verhaal veroorzaken onze helden, Donald, Kwik, Kwek, Kwak, Willie Wortel en bovenal Lampje een grote ramp. Cornelis Prul dient hier voor het contrast: Hij bracht “the clear, blue, sparkling” “mountain water to Duckburg”, en Donald de rode verf.

Oom Paspasu schreef:Het vierde Barksverhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+JW+++14-01 / http://coa.inducks.org/story.php?c=H+92001. Men denkt dat het huis van Cornelis Prul onder het geldpakhuis ligt, dus dat moet weg. Later blijkt het onder de vuilnisbelt te liggen.

Hoewel dit verhaal al uit 1972 stamt, maakte de Nederlandse lezer pas in 1992 ermee kennis, door de nieuwe versie van Daan Jippes. Er wordt gezegd dat het huis van Cornelis Prul het eerste huis was dat in Duckstad gebouwd werd, maar dat het nu begraven ligt onder het geldpakhuis. Een mensenmassa (dierenmassa?) eist de verwijdering van “deze afzichtelijke blokkendoos." De hopman zegt: "Wij willen het landgoed van Cornelis Prul als Nationaal Park!" en een ander "Geef ons waar we recht op hebben!" Oom Dagobert zegt hierover: "Ik heb het hier vorig jaar pas naar toe laten verhuizen! Toen moest het weg omdat het op het terrein van het oude Fort Duckburg stond!"
Er is sprake van een clavecimbelfestival ter ere van Prul.
Uiteindelijk blijkt het huis van Prul helemaal niet onder het geldpakhuis te liggen. Men zegt: "Die overstroming heeft Duckstad een grote dienst bewezen! Hij heeft het werkelijk landgoed van Cornelis Prul blootgelegd! Dit is zijn huis! We hebben ons in de plek vergist! Het heeft hier sinds 1882 gestaan, onder de Duckstadse vuilnisbelt!"
Afbeelding
In dit verhaal enten de bewoners van Duckstad hun identiteit op de stichter van de stad, die zij blijkbaar allerlei positieve eigenschappen toedichten. Oom Dagobert denkt er anders over, wanneer hij zegt: "Cornelis Prul! Wat een gedoe voor zo'n armoedzaaier! Z'n huis was een bouwval en ik wed dat hij nooit in bad ging!" Met het oog op het bovenstaande plaatje is het moeilijk hem ongelijk te geven. Hoe voorbeeldig de stichter van Duckstad ook was, haar bewoners uit 1882 beschouwden het erfgoed van Prul als afval. De huidige Duckstedelingen zien deze bouwval als een belangrijker symbool voor de grootsheid van de stad dan het moderne geldpakhuis. Toch is deze "afzichtelijke blokkendoos" de werkelijke oorzaak van Duckstads welvaart. Dus ondanks dat men handelt vanuit een Duckstads "nationalisme", wijst men haar heden en verleden af, ten voordele van een mythisch figuur.
De historische Cornelis Prul was ook maar een meerkoet. Om hem als volmaakt voorbeeld te stellen, moeten zijn onvolmaaktheden weg worden gewassen. Daar is een gigantische overstroming voor nodig.

In de Jippes-versie van Hark, Hark the Ark is ook een standbeeld van Prul te zien (8.4). Of dit ook zo was in de scenario-schetsen en de versie van Kay Wright, weet ik niet. Hier is het enkel een oriëntatiepunt, op basis waarvan het visueel duidelijk is dat men zich in Duckstad bevindt.

Schilderijen van Barks met Prul:
http://www.seriesam.com/barks/art_dp1976.html#awdfp7603
http://www.seriesam.com/barks/art_dp199 ... awdfp92u01
http://coa.inducks.org/story.php?c=Qgr%2FKX++203DB

Oom Paspasu schreef:In de jaren tachtig komt zijn standbeeld regelmatig voor. In de Duitse uitgave van Nuts on the Family Tree is het beeld gekleurd, zoals je op de scan kan zien. Verbindt dit verhaal hem (voor het eerst) met de Duckfamilie?

In dit verhaal is oom Dagobert een groot bewonderaar van Cornelis. Tijdens de jaarlijkste Prul-herdenkingsdag ontmoet hij een genealoog die vermoedt dat Dagobert een afstammeling is van de grote Prul. De man gaat de stamboom uitpluizen en komt telkens met kneuzige voorouders op de proppen, waar Dagobert niet blij mee is. Uiteindelijk doet de genealoog een ontdekking over de afstamming van Prul: niet Dagobert, maar diens kneuzige butler Johann, zoals die in de Duitse versie heet, kan zijn oorsprong tot de held herleiden. Een mooie kritiek op de valse verbinding die mensen vaak leggen tussen henzelf en hun mythische voorouders.
Oom Paspasu schreef:[Prul] vindt ook een plaatsje op deze stamboom.

Zie hier. Prul is hier de stamvader van de Hollandse/Amerikaanse tak, in de Duitse remake de deutsch-holländische Linie. De precieze relatie tussen Prul en de Ducks is hier niet duidelijk. Zijn afstammelingen zijn in ieder geval Dodo Duck, Knoest Duck en David Duck. In de publicatie van het verhaal waarin deze drie voorvaderen voorkomen in Grappigste Avonturen #14 zijn David en Knoest naamloos en heet Dodo Duckovsky.
http://goofy313g.free.fr/calisota_online/trees/ducktrees/germanic.html schreef:These three ancestors of Donald appeared in an untitled story by Jack Bradbury, first published in "Donald Duck" #30, from 1953, in which Donald shows to the nephews a family album, with photographs of adventurer ancestors, and comments on it : Great grand-uncle Gumboot, a postman, fourteenth cousin Panhandle, a cow-bow pursued by Indians, and great great great great-grandfather Crockett Duck, a lumberjack. In the same story cousin Sourdough is just mentionned. In German, they're respectively Donald's great-great-uncle, great-great-great-uncle, and great-great-great-great-uncle, that's why they're on a direct line here.

Deze "direct line" is overgenomen van de Nederlandse stamboom. Ik weet niet hoe deze voorvaders in eerdere Nederlandse publicaties van dit verhaal beschreven werden, maar het is goed mogelijk dat daarvoor hetzelfde geldt als in het Duits.

De volgende keer in "Cornelis Prul: Een man van steen": In het zesde deel van deze spannende miniserie, wordt Duckstad aangevallen door buitenaardse wezens, zien we Cornelis Prul in vele vormen en wordt er zelfs een film over zijn leven gemaakt!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ralph » vr nov 22, 2013 5:11 pm

Oom Paspasu schreef:Donald Duck in Prullaria [...]
In tegenstelling tot de Vicar-verhalen, gaat Cornelis hier met zijn schip de "Dadelpalm" naar Amerika om een kolonie te stichten. Zijn broer Johannes probeert hetzelfde met een ander schip, de "Kokosnoot". Het verschil tussen de twee broers is dat Cornelis een bril en haar heeft, terwijl Johannes bakkebaarden draagt. Ook hebben ze een andere kraag. Het lijkt erop dat ze uit Nederland komen. Toch is dit een van de weinige Nederlandse verhalen waarin Duckstad duidelijk in Amerika ligt.
Laten we het verhaal voor zichzelf laten spreken: "Zo'n driehonderd jaar geleden leefden er twee ondernemende broers, die beiden (sic) een vaarroute zochten naar de nieuwe wereld. Elk ging zijn eigen weg. Cornelis voer naar het westen en Johannes zeilde naar het oosten. Twee jaar later kwam Cornelis in de nieuwe wereld aan en stichtte daar Duckstad. Van Johannes werd nooit meer iets vernomen. Duckstad groeide in driehonderd jaar uit van een eenvoudige nederzetting tot een welvarende stad. Zelfs de rijkste man ter wereld woont nu in Duckstad."

Opvallend dat Johannes Prul (Duits: Erasmus Erpel) vóór zijn verschijning in het verhaal over Prullaria al in deze Duitse stamboom voorkwam: http://goofy313g.free.fr/calisota_online/trees/ducktrees/treegrote.jpg
Hierin is de Prul-sneeuwpop uit Statues of Limitations als afbeelding gebruikt.
Gilles Maurice lijkt over dit personage weinig te weten. Zie de tabel die hij bij de stamboom heeft gemaakt: http://goofy313g.free.fr/calisota_online/trees/ducktrees/donaldist.html
Avatar gebruiker
Ralph
Member
 
Berichten: 190
Geregistreerd: vr jul 05, 2013 2:56 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » vr nov 22, 2013 6:11 pm

Gilles Maurice schreef:This tree was a poster given with the excellent German book "Der Stammbaum der Ducks", from 1999, by Johnny A. Grote, and has probably been inspired by the Ahnentafel. It's only based on Dr. Erika Fucks' translations of Barks' stories for the characters' names, their relationships, and also their faces (to only named characters or the unnamed characters referred to in these stories, but also to the unnamed parents of important characters, Grote did a great job associating portraits often seen on walls in the background of Barks' stories).

http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... index.html
Gilles Maurice schreef:Cornelius Coot as he appeared in "Statues of Limitations", by the shape of a snow sculpture made by the boys. In the ahnentafel, Erasmus is considered as Emil's middle name, which is more reasonable...

http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... ldist.html

In de Duitse vertalingen heet Cornelis Prul Emil Erpil, behalve in "Statues of Limitations". Blijkbaar wist Erica Fuchs niet meer goed hoe ze hem in "Statuesque Spendthrifts" had genoemd. Op de "Ahnentafel" heet Prul daarom Emil Erasmus Erpil. Johnny A. Grote heeft daarentegen besloten dit als twee verschillende personages te zien.
Toen "Donald Duck in Prullaria" in 2012 in Duitsland gepubliceerd werd, kwam men blijkbaar op het idee de alternatieve naam voor Cornelis voor de in dit verhaal voorkomende broer te gebruiken.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » za nov 23, 2013 1:27 am

Ralph schreef:http://goofy313g.free.fr/calisota_online/trees/ducktrees/treegrote.jpg

Op deze stamboom heeft Prul een rijk nageslacht. Zijn kleinzoon, David Duck (niet dezelfde als die op de Nederlandse stamboom), lijkt ook een kloon te zijn. Verder is zijn achterachterkleinzoon getrouwd met een slavin uit Chaldea, die blijkbaar ook wat blauw poeder op heeft. Prul is hier de overoveroveroveroverovergrootvader van Dagobert. Een andere nazaat van Prul is zijn naamgenoot Emil Erpel: Dat is Rockerduck, die door Fuchs óók zo genoemd werd:
Inducks schreef:Rockerduck (heet hier Emil Erpel)

http://coa.inducks.org/issue.php?c=de/MM1963-04#b
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron