Cornelis Prul

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » za feb 09, 2013 7:00 pm

Misschien moet ik me toch maar eens gaan voorstellen in een of ander geschikt topic. Of ik kan een topic "Raad de leeftijd, de verjaardag en het adres van oom Paspasu" aanmaken.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Scrooge$ » za feb 09, 2013 7:09 pm

Scroogedollartekens reactie daarentegen laat duidelijk zien wat een flutschool het Trevianum is.


Tja, laten we maar beginnen om mijn school af te kraken, leuk dat je gebruik maakt van gegeven informatie, maar zoek dan maar eens wat maar informatie over mijn school op voordat je er iets over zegt.

(Maar nu weer on-topic graag)
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ui » za feb 09, 2013 7:13 pm

Oom Paspasu schreef:Vicar heeft een aantal interessante verhalen getekend waar Cornelis in voorkomt. In The Head of Cornelius Coot wordt er een wassenbeeldententoonstelling gehouden, gebaseerd op een schilderij van Van Duck, ter gelegenheid van de 250-ste verjaardag van Duckstad (1979-250=1729). De beeldengroep stelt Prul voor samen met de andere kolonisten die naar de locatie van het huidige Duckstad trokken.

Dat moet het verhaal met de apenkop zijn, verschenen in Donald Duck Weekblad 1983-04.
Hoewel het verhaal lijkt opgebouwd uit twee Barks-verhalen, herinnert Ui het zich als een klassieker.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++408-02 ('The Golden Helmet')
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+204-01 ("stone face")
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » zo feb 10, 2013 2:23 am

Scroogedollarteken schreef:(Maar nu weer on-topic graag)

Ja zeg, ik heb hier nu wel genoeg on-topic gezegd, terwijl deel 4 ook nog in de maak is.
Scroogedollarteken schreef:Tja, laten we maar beginnen om mijn school af te kraken, leuk dat je gebruik maakt van gegeven informatie, maar zoek dan maar eens wat maar informatie over mijn school op voordat je er iets over zegt.

Het viel me op dat zowel Duck als jij vermeldden dat jullie op het Trevianum zitten, terwijl anderen met klas en niveau volstaan. Wanneer iemand zegt dat hij aan de Technische Universiteit Delft studeert of dat hij werkt bij de C1000, dan refereert hij aan iets wat als algemeen bekend wordt geacht. Wanneer je op het Trevianum zit of bij "Het kleine hoekje" werkt, is dat niet het geval. Dat jullie toch de naam van jullie school noemen, zegt iets over hoe jullie de school zien en over hoe scholen in het algemeen zich opstellen, wat bevestigd wordt door mijn praktijkervaring.

Elke school profileert zichzelf op dezelfde, zogenaamd "unieke" manier. Ze beroepen zich op hun grootse verleden, ze adverteren met beroemde oud-scholieren, ze zijn vernoemd naar een bijzonder persoon, ze hebben een "missie" en een schoollied waarmee de leerlingen zingen dat de school hun grootste trots en liefde is. Ondertussen holt de kwaliteit van het onderwijs achteruit. Het lijkt de Donald Duck wel!
De marktwerking slaat toe en kleine scholen zijn onrendabel. Een gymnasium moet meer leerlingen trekken, dus moeten de eisen iets omlaag. Slechts één klassieke taal blijft verplicht en wanneer er maar een paar leerlingen Grieks kiezen, is dat natuurlijk ook niet rendabel meer. Hoewel men vroeger Latijn leerde spreken omdat men dat op de universiteit sprak, komt men tegenwoordig niet verder meer dan "Aeneas Troianus est". Alsnog vinden de kindertjes het te moeilijk dus moet de cultuur een belangrijkere rol spelen in het vak, zodat je het ook kan halen zonder de taal te snappen.
Een school moet meegaan met zijn tijd, dus krijgen alle kinderen een eiPad om geen boeken meer te hoeven sjouwen en interactief bezig zijn. Andere activiteiten dan de les nemen een steeds grotere plaats in in het programma, interdisciplinair, "op een andere manier met de lesstof bezig zijn". Veel docenten weten daar geen raad mee en hun lesgeefkwaliteiten zijn niet langer zichtbaar.

Ik moet iets uitleggen over democratie, iets wat je niet op school leert. In een ontzuilde democratie proberen partijen aan de macht te komen, zonder dat het vanzelfsprekend is dat mensen op hen stemmen. Daarom moeten ze zich van elkaar onderscheiden door problemen te verzinnen en daarover een standpunt in te nemen. Onze democratie kán de status quo nooit goed vinden, er móet altijd een "probleem" opgelost worden. Daarom veranderen voortdurend de eisen voor het onderwijs. Weer moeten de docenten zich aanpassen en zijn de leerlingen de dupe.

De doodsteek voor goed onderwijs is natuurlijk "Cambridge Engels". Als er één taal makkelijk op te pikken is vanwege internet, televisie, muziek is het Engels. Waarom wordt die tijd niet besteed aan Frans of Duits? Natuurlijk kan je tegenwoordig op sommige scholen ook Chinees volgen, maar ik betwijfel of je na die cursus iets kan zeggen. Waarom moet je Engels perfect zijn, terwijl ons Nederlands steeds meer door het Engels vervuild raakt? Er bestaat "internationaal Engels", de taal waarin mensen met een verschillende moedertaal met elkaar spreken en het zijn altijd de native speakers van Engels die zich daar niet aan aanpassen en hun eigen onverstaanbare dialect spreken.

Kortom, alleen als we de regering, de schoolbesturen en de T. Roepredactie afschaffen, is er nog hoop!

Ik heb deze theorie ontwikkeld die ik toepas op jullie school, maar je hebt gelijk, het is nu tijd voor de terugkoppeling.
http://www.trevianum.nl/over-trevianum/missie-visie-en-identiteit schreef:Trevianum wil een herkenbare bijdrage leveren aan het creëren van een rechtvaardige, leefbare samenleving met groot respect voor ieder individu en een geloof in de gelijkwaardigheid van alle mensen.

Hè bah! Wanneer Scroogedollarteken later groot is, herkent iedereen in hem de kenmerken van een Trevianumleerling. Trevianumleerlingen zijn allemaal perfecte mensen, maar ik walg van hen! Net zoals ik van mijn oude school en al die gehersenspoelde hersenlozen walg! (Toch kan het nog veel erger!)

Waar ik wèl met een blij gemoed op terugkijk, zijn een aantal docenten, waar ik veel van heb geleerd - wanneer ze de kans kregen om hun persoonlijke talenten te laten zien. Dat heeft niets met de identiteit en de missie van de school te maken. Het echte onderwijs ligt in de handen van de docenten en zoals díe wisselen, schommelt ook de kwaliteit.
Gelukkig zit Scroogedollarteken ook op McDrake, waar mensen de ruimte krijgen elkaar te onderwijzen en van elkaar te leren. Ik hoop dat je dit verhaal niet persoonlijk opvat en dat je je niet beledigd voelt wanneer ik een school beledig. Ik vind het leuk dat je hier bent en dit is geen aanval op jou. Bovendien meen ik nooit iets serieus.

On-topic: Als Cornelis Prul de wantoestanden zag op de naar hem vernoemde scholen in Duckstad, zou hij is omdraaien op zijn sokkel!

EDIT: Ik sta nog steeds volledig achter hetgeen ik over de schoolleiding heb gezegd, maar de leerlingen van het Trevianum zijn echte anarchisten! Helden! http://nl.wikipedia.org/wiki/Trevianum_Scholengroep#Trevianum_in_het_nieuws
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ui » zo feb 10, 2013 12:39 pm

Oom Paspasu schreef:Deel 1: Carl Barks

Cornelis Prul (Cornelius Coot) werd geïntroduceerd door Carl Barks in Statuesque Spendthrifts. Hierin wordt het volgende over hem gezegd: "... Cornelis Prul, de stichter van Duckstad! (our fair city) ... die dappere oude pionier die deze florerende stad uit de woeste wildernis heeft opgebouwd! (carved)" Oom Dagobert en de maharadja van Hoedoejoestan (Howduyustan) bouwen elk meerdere standbeelden van hem. De maïskolven worden hier niet verklaard, maar zijn een symbool voor de eerste oogst in het nieuw-ontgonnen land. In het Engels is er ook nog een woordspeling tussen "Cornelius" en "corn".
In het volgende verhaal, Statues of Limitations, maken de neefjes een Prul-sneeuwpop en zeggen: "Het is het beste standbeeld van Cornelis Prul, dat ooit in Duckstad heeft gestaan!" Donald verwart het expres met generaal Grijpgraag (general Crow). Hij maakt een nepsneeuwpop van Cornelis Prul, waarover de burgemeester zegt: "Mijn favoriete held uit de geschiedenis van Duckstad!" Beide sneeuwpoppen dragen een geweer.
Het derde verhaal van Barks met Cornelis Prul is The Day Duckburg Got Dyed waarin er een nieuw standbeeld-fontein wordt onthuld, met als attribuut een kan. De burgemeester zegt: "Cornelis Prul die er vroeger voor gezorgd heeft dat Duckstad werd aangesloten op 't waterleidingnet! (who piped mountain water to Duckburg)".

Er is een vierde Barksverhaal waarin Cornelis Prul vereerd wordt. Rara, welke is dat?

Oom Paspasu schreef:Het viel me op dat zowel Duck als jij vermeldden dat jullie op het Trevianum zitten, terwijl anderen met klas en niveau volstaan.

Zijn er eens kindertjes trots op hun school, is het weer niet goed! (huil huil)

Oom Paspasu schreef:Hè bah! Wanneer Scroogedollarteken later groot is, herkent iedereen in hem de kenmerken van een Trevianumleerling. Trevianumleerlingen zijn allemaal perfecte mensen, maar ik walg van hen! Net zoals ik van mijn oude school en al die gehersenspoelde hersenlozen walg!

Vrij naar Barks: "Oom Paspasu! Denk om uw bloeddruk!"

Oom Paspasu schreef:Gelukkig zit Scroogedollarteken ook op McDrake, waar mensen de ruimte krijgen elkaar te onderwijzen en van elkaar te leren.

Niets daarvan. Op McDrake krijgt men de ruimte om van Ui te leren. Dat is meer dan genoeg. Echt wel!

Oom Paspasu schreef:Ik hoop dat je dit verhaal niet persoonlijk opvat en dat je je niet beledigd voelt wanneer ik een school beledig. Ik vind het leuk dat je hier bent en dit is geen aanval op jou. Bovendien meen ik nooit iets serieus.

Kijk, maar uit. Over 10 jaar is Scrooge$ een uit de kluiten gewassen, knoestige kerel die je in het bejaardentehuis komt opzoeken met wapperende vuisten. En ook al meent hij dat niet serieus, het kost toch al gauw een kunstgebit. Haha! (snik)

Oom Paspasu schreef:EDIT: Ik sta nog steeds volledig achter hetgeen ik over de schoolleiding heb gezegd, maar de leerlingen van het Trevianum zijn echte anarchisten! Helden! http://nl.wikipedia.org/wiki/Trevianum_Scholengroep#Trevianum_in_het_nieuws

Sinds wanneer zijn anarchisten helden? Anarchisten zijn mensen die naar school gaan en er leren lezen en schrijven, om anderen vervolgens te vertellen, dat school niet deugt.
En dan zijn er zelfs die tegelijkertijd, als hobby, een serie berichten aan een autoriteit zoals Cornelis Prul wijden!
Mensen zijn kuddedieren. Anarchisten vormen op hun manier de zoveelste mensenkudde, met het zoveelste symbool. O zo!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anarchisme

Heeft men ondertussen het vierde Barksverhaal al gevonden? (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » zo feb 10, 2013 1:24 pm

Het vierde Barksverhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+JW+++14-01 / http://coa.inducks.org/story.php?c=H+92001. Men denkt dat het huis van Cornelis Prul onder het geldpakhuis ligt, dus dat moet weg. Later blijkt het onder de vuilnisbelt te liggen.

Natuurlijk staat al wat ik hierboven gezegd heb in geen enkel verband met Scroogedollartekens ietwat dommige opmerking "Hier maak je een grapje nietwaar?" Ik heb geen idee waarom ik het bovenstaande geschreven heb, maar ik zeg altijd maar, als je spamt, doe het dan goed!
Ik haalde de school er natuurlijk in de eerste plaats bij omdat ik dit alles al jaren in mijn hoofd had. Het moest een keer gezegd worden.
ik schreef:Maar stel je voor dat ik langdradige analyses zou schrijven in reactie op hem, terwijl ik alleen maar iets naars over de school van Cornelis Prul zou zeggen!

Dit is precies wat ik gedaan heb… Wanneer eenmaal een gedachte tot je is gekomen, zal je haar uitvoeren ook…
ik schreef:Het viel me op dat zowel Duck als jij vermeldden dat jullie op het Trevianum zitten

Dit berust op een geheugenstoring. Duck noemde aanvankelijk geen naam en kwam er pas mee in reactie op Scroogedollarteken.
ik schreef:Ze beroepen zich op hun grootse verleden

Ze beroemen zich op hun grootse verleden.
ik schreef:docenten, waar ik veel van heb geleerd

Docenten, van wie ik veel heb geleerd. Het zijn geen dingen! Terug naar school, oom Paspasu!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ui » zo feb 10, 2013 1:58 pm

Oom Paspasu schreef:Het vierde Barksverhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+JW+++14-01 / http://coa.inducks.org/story.php?c=H+92001. Men denkt dat het huis van Cornelis Prul onder het geldpakhuis ligt, dus dat moet weg. Later blijkt het onder de vuilnisbelt te liggen.

Exact. Bevat dit verhaal informatie over Cornelis Prul?

Oom Paspasu schreef:Wanneer eenmaal een gedachte tot je is gekomen, zal je haar uitvoeren ook…

Waarna vroeg of laat de gedachte komt, dat gedachten soms beter af zijn als ze gedachten blijven. Echt wel! (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » zo feb 10, 2013 2:04 pm

Ik zal voor deel 4 nog wel naar het JW-verhaal kijken.
ik schreef:zou hij is omdraaien

Zou hij zich omdraaien...
Ui schreef:Anarchisten zijn mensen die naar school gaan en er leren lezen en schrijven, om anderen vervolgens te vertellen, dat school niet deugt.

Zijn anarchisten misschien ook mensen die Donald Ducks lezen, om anderen vervolgens te vertellen dat het weekblad niet deugt? Er is niets mis met leren en school is heel belangrijk, maar het beleid is net zo schadelijk voor goede docenten, als dat van de redactie voor goede tekenaars. De parallel is perfect.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ui » zo feb 10, 2013 2:27 pm

Oom Paspasu schreef:
Ui schreef:Anarchisten zijn mensen die naar school gaan en er leren lezen en schrijven, om anderen vervolgens te vertellen, dat school niet deugt.

Zijn anarchisten misschien ook mensen die Donald Ducks lezen, om anderen vervolgens te vertellen dat het weekblad niet deugt?

Donald Duck Weekblad heeft Ui geen lezen en geen schrijven geleerd.

Wikipedia, over een echt standbeeld van Cornelis Prul:
Cornelius Coot is the founder of Duckburg and Toontown Fair (according to a statue in the land at the Magic Kingdom) [...]

bron: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Duck_family_%28Disney%29#Cornelius_Coot
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » zo feb 10, 2013 5:30 pm

Ui schreef:Donald Duck Weekblad heeft Ui geen lezen en geen schrijven geleerd.

Dan is de vergelijking niet perfect, maar wel zeer treffend. Allebei een schijnvertoning, vergif voor de geest! Maar tussen alle prut ook pareltjes van verhalen en docenten.

Ik denk dat het voor mij tijd wordt om eens iets on-topic te zeggen, maar voor deel 4 van mijn gezeur moet ik Rosa-verhalen doorlezen en daar heb ik natuurlijk weinig zin in.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ui » zo feb 10, 2013 6:04 pm

Oom Paspasu schreef:Allebei een schijnvertoning, vergif voor de geest! Maar tussen alle prut ook pareltjes van verhalen en docenten.

Vrij naar Barks: "Dat hangt van de school af!"
Ui had overwegend fijne leraren en leraressen. Maar ja, met Ui als leerling gaat goed lesgeven natuurlijk bijna vanzelf. (snif)

Nederland heeft ook een Wikipedia-pagina over schoo... eh... Cornelis Prul:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cornelis_Prul
Maar die pagina steunt vooral op Rosa's geschiedvervalsing. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » zo feb 10, 2013 7:23 pm

Wikipedia schreef:-Zijn voorouders woonden al geruime tijd in Amerika, en zijn wortels gaan terug tot de kolonisatie van Jamestown, Virginia (1607) en de reis van de Mayflower (1620), tot de dageraad van de Engelse kolonisatie van Noord-Amerika dus.
-Naar het zich laat aanzien is hij helemaal van de oostkust naar de westkust gereisd.

Waarop is dit gebaseerd? Misschien op interviews met Rosa?

De eerste zin staat ook bijna letterlijk in "Lang zullen ze leven" en Wikipedia was eerder.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ui » zo feb 10, 2013 9:19 pm

Oom Paspasu schreef:
Wikipedia schreef:-Zijn voorouders woonden al geruime tijd in Amerika, en zijn wortels gaan terug tot de kolonisatie van Jamestown, Virginia (1607) en de reis van de Mayflower (1620), tot de dageraad van de Engelse kolonisatie van Noord-Amerika dus.
-Naar het zich laat aanzien is hij helemaal van de oostkust naar de westkust gereisd.

Waarop is dit gebaseerd? Misschien op interviews met Rosa?

Ui weet het niet. Is er geen bronvermelding? Daar gaat Wikipedia toch prat op? Als er geen bron te vinden is, dienen er waarschuwingen (zoals "citation needed") te staan.

Oom Paspasu schreef:De eerste zin staat ook bijna letterlijk in "Lang zullen ze leven" en Wikipedia was eerder.

Met 'Lang zullen ze leven' bedoel je vast een in 2012 uitgebracht jubileum-album.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/JUB2012-3
Bedoel je dat Thom Roep in één van zijn artikels in dat album, tekst van Wikipedia min of meer heeft overgetypt? Het zal niet de eerste keer zijn, dat hij het zich makkelijk maakt in een artikel. De man is zo'n controle-freak in het alles onder zijn duim houden, dat hij niet altijd zorgvuldig kan zijn. In een ander jubileum-album van 2012 zit hij zichzelf apetrots op de borst te kloppen over hoe goed de periode van zijn hoofdredactie is in vergelijking met de jaren '50. Daarmee heeft Roep aangetoond hoe slordig en bekrompen zijn artikels zijn, maar vooral hoe je als hoofdredacteur een groot publiek op het verkeerde spoor kan zetten. (snik)
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/JUB2012-2
En als Roep ongefundeerde informatie over Cornelis Prul heeft overgetypt in een officiële Disney-publicatie, is de informatie officieel genoeg om op Wikipedia te blijven. Wat te denken, van zo'n bizarre constructie?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » ma feb 11, 2013 2:08 am

Ik denk dat een groot deel van al onze kennis op een dergelijke manier gefundeerd is. Vandaar, terug naar de bronnen! De Nederlandse Wikipedia heeft het waarschijnlijk vertaald van de Engelse, waar hetzelfde staat, ook zonder bronvermelding. Als het echt niet op een stripverhaal gebaseerd is, is het niet "waar". Als het uit een interview komt, zou dat erbij vermeld moeten worden.

Hoe hebben wij kennis van Cornelis Prul? Uit de volgende bronnen, in de genoemde volgorde:
1. De verhalen van Barks, zijn bedenker.
2. Verhalen van andere auteurs, elk met hetzelfde gewicht, Rosa op hetzelfde niveau als Jan Kruse.
3. Interviews met en uitlatingen van Barks, een bron van secundair gewicht.
4. Interviews met en uitlatingen van andere auteurs, eveneens een bron van secundair gewicht, met minder autoriteit dan Barks, maar elk gelijk aan de ander.
5. Je eigen fantasie.

Zoals men ziet, vind ik stripverhalen belangrijker dan meningen van auteurs die ze niet hebben verwerkt in hun strips. Een interview met Rosa is voor Rosa-fans misschien interessant, maar de toegevoegde informatie staat zo laag op de ladder dat het alleen als voetnoot kan dienen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 15, 2013 4:54 pm

Deel 4: Don Rosa (ach en wee!)

Don Rosa zegt een heleboel over Cornelis Prul, waarvan ik een aantal punten wil bespreken. De meeste informatie komt uit "His Majesty, McDuck", waarin oom Dagobert een messing gedenkplaat van Francis Drake vindt en informatie opzoekt in het dagboek van Cornelis Prul in het archief van het Cornelis Prul Genootschap. Voor het gehele plaatje, zie The Lives and Times in Duckburg. Daar vinden we ook de waarschijnlijke bron van Wikipedia voor het vroege leven van Prul:
http://duckman.pettho.com/history/chapter2.html schreef:There are yet not much known about Cornelius Coot's origin. Some people argue that the Cornelius-name could indicate a Dutch background. Even though he may have some Dutch ancestors, the Coots (according to Don Rosa) had already been in America for a long time at the time of Cornelius Coot. The first Coots in America probably came over on the Mayflower or to Jamestown. Don Rosa has once described the Coots as "melting-pot" American. He also says: "He was certainly not a city boy. I'm sure I pictured him being born in America. Maybe he did travel from east to west on his own (before wagon trains or trains) as a "mountain man" trapper and hunter, before taking up trading. At least he's dressed like a mountain man with the buckskins.".

Grøsfjeld vermeldt hier geen bron voor. De gesproken tekst van Rosa is vetgedrukt, nog net niet rood.

Don Rosa verbindt Cornelis Prul met Fort Duckburg, bekend uit The Money Well, en met historische gebeurtenissen.
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Albion schreef:During his circumnavigation of the globe (1577–1580), in which he was ordered to destroy the Spanish flotillas in the New World and plunder settlements, Sir Francis Drake landed on the western coast of North America and claimed the area for Queen Elizabeth I as New Albion. (...) Assertions that he left some of his men behind as an embryo "colony" are founded merely on the reduced number who were with him in the Moluccas.

Bij Don Rosa stichtte Francis Drake op de plek van het latere Duckstad Fort Drakeburg (Fort Drakeborough). In 1818 (niet 1808 zoals ik eerder meldde), bevond Cornelis Prul zich in dit fort om handel te drijven, maar net op dat moment werd het aangevallen door de Spanjaarden. Men vraagt zich af waarom dit fort al die tijd in Spaans gebied getolereerd was en hoe een Engelse kolonie waar geen enkele bron over bestaat 240 jaar heeft kunnen bestaan. Hoe dan ook, omdat het de Engelsen niet lukt zich over te geven, dragen ze het fort over aan Prul en vluchtten ze door een tunnel. Het fort wordt ingenomen door de Spanjaarden en dan komt het moment waar Rosa een nieuwe betekenis geeft aan de maïskolven: door popcorn te maken, jaagt hij de Spanjaarden op de vlucht. "Ze dachten waarschijnlijk dat ze door de complete vloot van admiraal Nelson werden aangevallen," bij wijze van spreken, aangezien die in 1805 al bij de zeeslag bij Trafalgar het leven had gelaten. De maïs staat hier symbool voor een onafhankelijkheidstrijd, voor autonomie, democratie en vrijheid.
Om onbekende reden komen de Spanjaarden niet terug en het fort blijft in handen van Prul. "Yep, ah was right proud a ownin' mah own piece a' land! Ah even Americanized the name a mite!" Prul verandert Drakeborough ("Woerdburg") dus in Duckburg, een grap die in het Nederlands niet werkt. Zoals je merkt is Prul een eenvoudige jongen die plat Engels spreekt. Wanneer oom Dagobert in 1902 naar Duckstad komt, is er alleen de ruïne van het fort en de boerderij van de afstammelingen van Prul.

Zoals altijd is Rosa problematisch. Waarom is Cornelis Prul de stichter van Duckstad? Drake stichtte het fort en veel meer dan dat was het niet toen oom Dagobert zijn geldpakhuis bouwde, waarna het in korte tijd uitgroeide tot een metropool. Waar is Cornelis Prul dan de stichter van? Natuurlijk kan je hem, als stichter van Duckstad, zien als een "uitgevonden traditie". Drake is een Britse held en Dagobert is een uitbuiter. Men zal, in ieder geval tijdens zijn leven, nooit toegeven dat hij ook veel voor de stad betekend heeft. Prul is een onbekende, iemand op wie je je eigen identiteit kan projecteren. Vervolgens gebruik je hem om je eigen identiteit te rechtvaardigen, waarbij mensen die anders zijn geen echte Duckstedelingen kunnen zijn, omdat ze ontrouw zijn aan het voorbeeld van Prul. Ook hier blijft de vraag: Wat speelde er in Duckstad in 1952 dat men een held als Prul nodig had?

http://duckman.pettho.com/history/chapter2.html schreef:According to Don Rosa the Coots eventually got most of the land in the area in their possession.

Dat lijkt voor de hand liggend, maar is geheel tegenstrijdig met het idee achter "His Majesty McDuck", dat de Killmotor Hill een eigen staat is.
Aan het eind van het verhaal verschijnt de geest van Cornelis Prul ook nog even, tevreden dat Dagobert zijn stad niet te gronde heeft gericht. Dagobert als "ware zoon van Duckstad".

Rosa geeft Cornelis een zoon, Theodoor, die een geleerde is en het Handboek van de Jonge Woudlopers heeft samengesteld. Zijn uiterlijk lijkt geïnspireerd op Otto van Drakenstein. Zijn portret komt ook hier voor, volgens dit.

Bij Rosa is alles groot en dus ook het standbeeld. In "Willie's First Invention" komt het geldpakhuis op de handen van Prul terecht, waardoor er een paar maïskolven naar beneden vallen. Een vrouw bij een groentekraam roept: "Help! Gigantische maïskolven!", wat ik best een leuke grap vind, om voor de afwisseling eens iets positiefs over Rosa te zeggen.

Het enige verhaal dat ik ken, dat voortborduurt op Rosa's universum is De slag om Fort Drakeburg. Voor meer informatie, zie: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=52410#p52410 en http://debobeversstrip.blogspot.nl/2012/07/de-slag-om-fort-drakeburg.html, waarin Jonker gedwee vertelt dat de redactie een leerzaam verhaal over de Nederlandse geschiedenis afwijst omdat ze het beter vonden wanneer hij een verhaal zou maken dat aansluit bij Rosa.
In dit verhaal vraagt men zich af waarom Duckstad niet Prulstad heet, aangezien het door Prul gesticht is. Zoals gezegd valt in het Nederlands de Drake-Duck grap niet op. Men gaat terug in de tijd en Donald geeft Prul het recept voor popcorn en daarom wordt de stad naar hem vernoemd. Dit spreekt dus wel degelijk Rosa tegen, waar Prul en de Engelsen wel popcorn kennen, maar de Spanjaarden niet. Wikipedia geeft hier geen onderbouwde informatie over.

Zo, dat is al weer een hele lap tekst en genoeg voor vandaag! Deel 5 wordt "Recente verhalen", waarin ik ook nog terugkom op het JW-verhaal van Barks, al hoort het daar natuurlijk niet thuis.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten