Cornelis Prul

Berichtdoor Hidde » ma jul 25, 2011 5:28 pm

Cornelis Prul, De stichter van Duckstad! Hier kun je alles over hem kwijt.

Dit is Cornelis Prul:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hidde op ma jul 25, 2011 9:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Hidde » ma jul 25, 2011 8:48 pm

Hidde schreef:Dit is Cornelis Prul:

Teminste, dat is zijn standbeeld.;)
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Koen » di feb 05, 2013 5:24 pm

Ik stuitte daarnet op deze foto:

Afbeelding
:P Vond het wel geinig om even te laten zien. ;)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » wo feb 06, 2013 3:22 pm

"In gold we trust..."
Duckstad is een nog ziekelijkere samenleving dan de onze, maar men is er tenminste wel eerlijk over. Wat heeft geld met "In God we trust" of "God zij met ons" te maken?
Jezus schreef:Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon. (Mattheüs 6:24)

---
Ik zal proberen wat informatie over de geliefde stichter van Duckstad bijeen te brengen.

Deel 1: Carl Barks

Cornelis Prul (Cornelius Coot) werd geïntroduceerd door Carl Barks in Statuesque Spendthrifts. Hierin wordt het volgende over hem gezegd: "... Cornelis Prul, de stichter van Duckstad! (our fair city) ... die dappere oude pionier die deze florerende stad uit de woeste wildernis heeft opgebouwd! (carved)" Oom Dagobert en de maharadja van Hoedoejoestan (Howduyustan) bouwen elk meerdere standbeelden van hem. De maïskolven worden hier niet verklaard, maar zijn een symbool voor de eerste oogst in het nieuw-ontgonnen land. In het Engels is er ook nog een woordspeling tussen "Cornelius" en "corn".
In het volgende verhaal, Statues of Limitations, maken de neefjes een Prul-sneeuwpop en zeggen: "Het is het beste standbeeld van Cornelis Prul, dat ooit in Duckstad heeft gestaan!" Donald verwart het expres met generaal Grijpgraag (general Crow). Hij maakt een nepsneeuwpop van Cornelis Prul, waarover de burgemeester zegt: "Mijn favoriete held uit de geschiedenis van Duckstad!" Beide sneeuwpoppen dragen een geweer.
Het derde verhaal van Barks met Cornelis Prul is The Day Duckburg Got Dyed waarin er een nieuw standbeeld-fontein wordt onthuld, met als attribuut een kan. De burgemeester zegt: "Cornelis Prul die er vroeger voor gezorgd heeft dat Duckstad werd aangesloten op 't waterleidingnet! (who piped mountain water to Duckburg)".
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » do feb 07, 2013 2:06 am

Deel 2: De Renaissance van de Duckstadse beeldhouwkunst

De eerstvolgende keer dat Cornelis Prul volgens INDUCKS opduikt, is in het Nederlandse verhaal Cornelis Prul van Carol Voges. Ik ken dit verhaal niet, maar blijkbaar ligt het hoofd van een standbeeld (in een museum?) eraf en moet Willie het repareren. De maïskolven zijn terug.
Een jaar later, in 1975, staat onze held in de eerste aflevering van de "Galerij der groten" van Harry Balm (deze serie mag van mij wel in albumvorm verschijnen!). Een prachtig schilderij, de eerste afbeelding van hem in plaats van zijn standbeeld, met een humoristische tekst die ons weinig over Prul vertelt, behalve dat hij naast stichter ook de eerste burgemeester van Duckstad was.

In de jaren tachtig komt zijn standbeeld regelmatig voor. In de Duitse uitgave van Nuts on the Family Tree is het beeld gekleurd, zoals je op de scan kan zien. Verbindt dit verhaal hem (voor het eerst) met de Duckfamilie? Hij vindt ook een plaatsje op deze stamboom. Heeft iemand die in zijn collectie?

Een onbekende tekenaar maakt een heel afwijkend standbeeld in Famous Names, met bontmuts en tak.
In Paperino al tempo dei vichinghi tekent Marco Rota zijn standbeeld zonder haar en met gespreide armen, zoals later ook hier.
In Paperino e la "graande impresa" tekent Massimo De Vita hem met een opgerold ding in de handen. Weet iemand wat dat voorstelt?
Daniel Branca tekent hem in The Golden Meal en Air Ace weer met geweer.

Vicar heeft een aantal interessante verhalen getekend waar Cornelis in voorkomt. In The Head of Cornelius Coot wordt er een wassenbeeldententoonstelling gehouden, gebaseerd op een schilderij van Van Duck, ter gelegenheid van de 250-ste verjaardag van Duckstad (1979-250=1729). De beeldengroep stelt Prul voor samen met de andere kolonisten die naar de locatie van het huidige Duckstad trokken.
Ditzelfde gegeven vinden we ook in Historic Hero, waar deze tocht wordt nagespeeld. De verteller: "Als Prul bijna bij z'n nederzetting* arriveert, krijgen de kolonisten het flink voor hun kiezen... Tot overmaat van ramp werd de arme Prul gevangengenomen door de oorspronkelijke bewoners, die niet wisten dan hij geen kwaad in de zin had... Gelukkig sust onze voorvader de boel en respecteert de cultuur en gewoonten..." Prul: "Mooie kraaltjes en spiegeltjes, ruilen voor jullie land?" Indiaan: "Weg met die prullen! We willen poen!" Prul moet de vredespijp roken. Verteller: "En toen sprak Prul de legendarische woorden..." Prul: "Dit is nu mijn grondgebied en ik noem het Duckstad!" Verteller: "Wat een práchtige slotscène! De echte Prul ging óók van z'n stokje na dit moment en lag een week op apegapen!" Pruls onderbevelhebber heette Diek Drakenhuid. Het standbeeld is ook te zien, met gespreide armen.

*Gaat het hier om een inhoudelijke prolepsis? De nederzetting is iets wat er nog niet is, maar wat hij gaat bouwen wanneer hij gearriveerd is.

Morgen deel 3: "Donald in Prullaria", overmorgen deel 4: "Don Rosa (ach en wee!) en recente verhalen"!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Scrooge$ » do feb 07, 2013 2:34 pm

Leuke informatie over Cornelius Prul!
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ridder ter Geit » do feb 07, 2013 3:41 pm

Leuk! Het onbekende ding in zijn hand lijkt mij op een boekrol of een opgerold kleed.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 08, 2013 1:22 am

Ja, maar ik vermoed dat het er een reden is dat hij dit vasthoudt, en dat dit in het verhaal wordt uitgelegd. Heeft iemand misschien een publicatie van dit verhaal in een taal die hij of zij kan lezen?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr feb 08, 2013 9:06 am

Beschijving van het verhaal op Inducks:

Inducks schreef:DD eifert in einem Wettbewerb die grosse Heldentat des Stadtgründers Emil Erpel nach - in der Wüste das einzige Stück Tuch in der ganzen Umgebung erstehen und sicher in die Stadt bringen. Wenn er es rechtzeitig schafft, geht er als einer der Helden in die Historie von Entenhausen ein...


Vrije vertaling: Donald Duck probeert in een wedstrijd de grote heldendaad van de stichter van de stad Cornelis Prul na te doen - in de wildernis het enige stuk doek in de wijde omgeving te kopen en veilig in de stad te brengen. Als hij hierin slaagt wordt hij een van de helden van de historie van Duckstad.

Een stuk doek zal het zijn, dus.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 08, 2013 1:07 pm

Ah! Dank je wel! Ik keek weer eens met mijn neus.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor DD » vr feb 08, 2013 1:57 pm

Ridder ter Geit schreef:Leuk! Het onbekende ding in zijn hand lijkt mij op een boekrol of een opgerold kleed.

Onbekend ding? Het zijn maïskolven. In "Lang zullen ze leven" staat uitgelegd waar het voor staat.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Koen » vr feb 08, 2013 2:01 pm

BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 08, 2013 4:40 pm

Wat zegt "Lang zullen ze leven?" over de maïskolven?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Koen » vr feb 08, 2013 4:44 pm

Wat bedoel je?
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 08, 2013 5:11 pm

Ik bedoel, wat staat hier over de maïskolven? Niets, volgens mij. Wat bedoelt DD dan?
Dit is wel weer een heel Rosaïstisch artikel. "Donald Duck in Prullaria wordt compleet genegeerd. "Omdat Duckstad een stichter moest hebben bedacht Barks de legendarische Cornelis Prul". Alsof een fantasiestad een verleden moet hebben.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron