Cornelis Prul

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Scrooge$ » vr feb 08, 2013 6:47 pm

"Omdat Duckstad een stichter moest hebben bedacht Barks de legendarische Cornelis Prul". Alsof een fantasiestad een verleden moet hebben.


Hier maak je een grapje nietwaar?
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Koen » vr feb 08, 2013 7:02 pm

Natuurlijk maakt hij geen grapje. Barks bedacht Cornelis Prul omdat er een belangrijk iemand uit Duckstad nodig was,die ''standbeeldwaardig'' is. Het had ook een nobelprijswinnaar uit Duckstad kunnen zijn waarvoor een standbeeld werd gemaakt,maar Carl Barks had gekozen voor de stichter. Tenminste,dit mijn conclusie,want Barks was natuurlijk geen vroege dubbelganger van Don Rosa!

PS: Jij bent het natuurlijk niet met me eens,maar waarom eigenlijk niet?
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 08, 2013 9:08 pm

Meen ik een keer iets serieus, denkt men alsnog dat ik een grapje maak! Koen legt het helemaal goed uit. Al is dit de eerste keer dat hij een post van mij begrijpt, hij is toch een slimme jongen! Met die Cito-toets komt het wel goed! :) Scroogedollartekens reactie daarentegen laat duidelijk zien wat een flutschool het Trevianum is. Ik heb vroeger, toen ik nog jong was, leren nadenken op school.

Ben ik nu off-topic? Gaat het weer helemaal nergens over? Ben ik de kindertjes weer aan het plagen? Ik hoop het met mijn volgende post goed te maken.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 08, 2013 9:34 pm

Deel 3: Donald Duck in Prullaria
Leeswaarschuwing: Onderstaande tekst bevat details van de plot en/of de afloop van het verhaal.

Donald Duck in Prullaria behandel ik apart, omdat ik er veel over te zeggen heb, al gaat maar weinig daarvan over Cornelis Prul.
Het verhaal is van Jan Kruse en het is mooi getekend door Mark de Jonge, zonder een overdaad aan uit de mondhoek stekende tongen. De olieboorders van oom Dagoberts booreiland zijn verdwenen. Hij gaat met Donald en de neefjes op onderzoek uit. Op het booreiland komen ze Edo Hazelnoot tegen, die van het eiland Prullaria komt. Hij neemt Donald mee naar het eiland, om de olieboorders te zoeken. Donald vermomd zich als Johannes Prul en wordt koning van Prullaria. De gebroeders Harmz die eerst de macht uitoefenden, spannen tegen hem samen, maar worden ontmaskerd en de olieboorders worden bevrijd. Edo Hazelnoot wordt de nieuwe koning van Prullaria.

In tegenstelling tot de Vicar-verhalen, gaat Cornelis hier met zijn schip de "Dadelpalm" naar Amerika om een kolonie te stichten. Zijn broer Johannes probeert hetzelfde met een ander schip, de "Kokosnoot". Het verschil tussen de twee broers is dat Cornelis een bril en haar heeft, terwijl Johannes bakkebaarden draagt. Ook hebben ze een andere kraag. Het lijkt erop dat ze uit Nederland komen. Toch is dit een van de weinige Nederlandse verhalen waarin Duckstad duidelijk in Amerika ligt.
Laten we het verhaal voor zichzelf laten spreken: "Zo'n driehonderd jaar geleden leefden er twee ondernemende broers, die beiden (sic) een vaarroute zochten naar de nieuwe wereld. Elk ging zijn eigen weg. Cornelis voer naar het westen en Johannes zeilde naar het oosten. Twee jaar later kwam Cornelis in de nieuwe wereld aan en stichtte daar Duckstad. Van Johannes werd nooit meer iets vernomen. Duckstad groeide in driehonderd jaar uit van een eenvoudige nederzetting tot een welvarende stad. Zelfs de rijkste man ter wereld woont nu in Duckstad."
Cornelis stichtte de stad dus rond 1687 (1987-300). Duckstad begon als een koloniale nederzetting aan de oostkust, vergelijkbaar met Nieuw Amsterdam. De afbeelding van de stad aan het water met een molen en een kerk doet ook hieraan denken.
Afbeelding

Edo Hazelnoot vertelt: "De "Kokosnoot" werd door piraten overvallen, maar een aantal mensen ontsnapte in een roeiboot! Na veel omzwervingen kwamen zij op een vruchtbaar eiland en daar besloten ze een tijdje te blijven. Uiteindelijk beviel het onze voorouders daar zó goed, dat ze zich definitief op deze plek vestigden. Van Johannes Prul is nooit meer iets vernomen en de legende gaat dat hij ooit nog eens naar zijn volgelingen zal terugkeren. Ter ere van hem heeft men het eiland Prullaria genoemd. Eeuwenlang leefden wij op onze manier… tot de pooteilanders [olieboorders] kwamen!"
Dit eiland, dat door de rest van de mensheid onontdekt is, bevindt zich in de buurt van oom Dagoberts booreiland. Volgens zijn wereldbol ligt dat midden in de Atlantische Oceaan. Hoe zij daar terecht zijn gekomen, terwijl Johannes naar het oosten voer, is mij een raadsel. De huidige bewoners zijn zijn achterachterkleinkinderen, hoewel er geen eend of gans te zien is, laat staan een meerkoet.

Prullaria is een traditionele, gesloten en afgezonderde samenleving, waarin moderniteiten als kleurentelevisies en stereo-installaties niet zijn doorgedrongen. De jeugd heeft er wel interesse in, maar de gebroeders Harmz "hebben alles gedaan het moderne als kwaad af te schilderen". De mensen lopen in 17e eeuwse klederdracht met zwarte kousen.
Afbeelding
bron: http://www.gelderseroos.nl/kostuums/gouden_eeuw_kostuums_gelderse_roos.html

Men gelooft in de terugkeer van Johannes Prul, die koning van Prullaria zal worden. Al drie eeuwen staat zijn paleis op hem te wachten. Aan dit messianisme ontlenen de gebr. Harmz hun macht. Zij zijn de hoeders van zijn woorden. "De gebroeders Harmz zeggen dat Johannes Prul zei dat soberheid en spaarzaamheid de grootste deugden zijn." Ondertussen bezitten zij "de goud- en zilvermijnen van Prullaria en ook de enige winkel op het eiland". Ze wonen in een klein paleis. Het is wel duidelijk dat de werkelijke terugkeer van Johannes een grote bedreiging voor hen zou vormen, omdat hij dan voor zichzelf kan spreken. Denk aan de schriftgeleerden en Farizeeën en aan de stadhouders van Gondor.
Donald doet zich voor als Johannes Prul en wordt koning van Prullaria. Hij is de messias die het moderne leven naar Prullaria brengt en zijn manier van leven oplegt, omdat het de enige juiste is. "Kom nou, heren. U wilt toch niet eeuwig in deze achterlijke toestand blijven leven?" zegt hij. "Het wordt tijd dat jullie eens kennis maken met het moderne leven! Ik wil in elke kamer een stereo-installatie en voor al mijn onderdanen centrale verwarming!" Donald dringt de Duckstadse materialistische cultuur op, zonder te bedenken dat Prullaria een tropisch eiland is waar men geen verwarming nodig heeft. Of men er behoefte aan heeft of niet, men zal zich moeten aanpassen aan de moderne maatschappij.
De gebr. Harmz proberen zich van hem te ontdoen, zoals ze ook de olieboorders hebben aangepakt. Ze willen hun eigen huis opblazen en de koning de schuld geven. De verdeling van goed en kwaad lijkt overduidelijk.
Donald is echter een bedrieger. Hij is Johannes Prul niet, hij heeft zich alleen maar als hem vermomd. Hij is een valse messias, gestuurd door oom Dagobert.
Oom Dagoberts motieven zijn al helemaal niet zuiver. Hoewel hij ook de olieboorders wil opsporen, is de werkelijke motivatie van Dagobert om Prullaria met een bezoek te vereren het goud en zilver, dat er volop aanwezig is en uit de mijnen van de gebr. Harmz komt. Zij verdedigen zichzelf alleen maar.

Prullaria lijkt een wereldvreemde sekte. De twee broers, Cornelis en Johannes, verbeelden echter op een mooie manier de gezamenlijke wortels van Duckstad en Prullaria. Ooit waren beide hetzelfde, maar Duckstad is degene die af is gaan wijken. Duckstad is de vreemde eend in de bijt en wijst haar eigen oorsprong en identiteit af als "achterlijk". In Prullaria kleed men zich zoals het standbeeld van Cornelis Prul in Duckstad. In Duckstad eert men hun geliefde held, maar verloochent men hem ook.

Natuurlijk is de tekst meerduidig. Er zijn dingen onbelicht gebleven, zoals de parallelrol van oom Dagobert en de gebr. Harmz, of hoe de nar en de koning zich tot elkaar verhouden en waarom er in Duckstad sneeuw ligt. De verschillende groepen op Prullaria, ouderen, jeugd, vrouwen, verdienen ook een uitgebreide analyse. Schrijf er een boek over, zou ik zeggen.

Afbeelding
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor DD » za feb 09, 2013 11:51 am

Koen schreef:Hij heeft het over dit verhaal,DD: http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1696-B&search=

O sorry oke.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor DD » za feb 09, 2013 11:54 am

Oom Paspasu schreef:Wat zegt "Lang zullen ze leven?" over de maïskolven?

Ik meende uitleg te hebben gelezen in dat boek maar nu het te hebben nagekeken zie ik dat, dat niet zo is helaas. Ik zal het wel ergens anders hebben gezien.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Koen » za feb 09, 2013 12:13 pm

Erg interessant,van dat verhaal over Prullaria! Ik ben het ook meer eens met de tijd waarin het zich afspeelt,want de hoed van Cornelis Prul stamt zeker niet uit de negentiende eeuw. (Cornelis stichtte de stad dus rond 1687 (1987-300).) Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Capotain . Ik ga deze vakantie denk ik maar eens op zoek naar het winterboek van 1991!
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Scrooge$ » za feb 09, 2013 1:48 pm

Oom Paspasu schreef:Meen ik een keer iets serieus, denkt men alsnog dat ik een grapje maak! Koen legt het helemaal goed uit. Al is dit de eerste keer dat hij een post van mij begrijpt, hij is toch een slimme jongen! Met die Cito-toets komt het wel goed! :) Scroogedollartekens reactie daarentegen laat duidelijk zien wat een flutschool het Trevianum is. Ik heb vroeger, toen ik nog jong was, leren nadenken op school.

Ben ik nu off-topic? Gaat het weer helemaal nergens over? Ben ik de kindertjes weer aan het plagen? Ik hoop het met mijn volgende post goed te maken.


Nou, in ieder geval is je informatie over Cornelius prul beter dan je reacties, knurft!
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Koen » za feb 09, 2013 4:28 pm

:lol: :lol: :lol:
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor MatroosDuck » za feb 09, 2013 4:53 pm

Scrooge$ schreef:
Oom Paspasu schreef:Meen ik een keer iets serieus, denkt men alsnog dat ik een grapje maak! Koen legt het helemaal goed uit. Al is dit de eerste keer dat hij een post van mij begrijpt, hij is toch een slimme jongen! Met die Cito-toets komt het wel goed! :) Scroogedollartekens reactie daarentegen laat duidelijk zien wat een flutschool het Trevianum is. Ik heb vroeger, toen ik nog jong was, leren nadenken op school.

Ben ik nu off-topic? Gaat het weer helemaal nergens over? Ben ik de kindertjes weer aan het plagen? Ik hoop het met mijn volgende post goed te maken.


Nou, in ieder geval is je informatie over Cornelius prul beter dan je reacties, knurft!


Ga je mondje spoelen, Dagobert!
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ridder ter Geit » za feb 09, 2013 6:00 pm

Ja, respect voor oom Paspasu, graag! Je neemt hem veel te serieus!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » za feb 09, 2013 6:02 pm

Scroogedollarteken noemt het beestje gewoon bij zijn naampje. Maar stel je voor dat ik langdradige analyses zou schrijven in reactie op hem, terwijl ik alleen maar iets naars over de school van Cornelis Prul zou zeggen!

Toevoeging op deel 1 (Carl Barks): In het eerste verhaal is Cornelis kaal, in de andere twee heeft hij haar.

Oom Paspasu schreef:In de Duitse uitgave van Nuts on the Family Tree is het beeld gekleurd, zoals je op de scan kan zien. Verbindt dit verhaal hem (voor het eerst) met de Duckfamilie?

he die he bik ook moet um wel nog leze

DD schreef:Ik zal het wel ergens anders hebben gezien.

In Paperino e il danno monumentale legt Donald, als stadsgids, het uit:
Toerist: "En waarom heeft Prul deze maïskolven in zijn handen?"
Donald: "Als geluksbrenger! Zij symboliseren de welvaart. Daarnaast herinneren zij aan de agrarische oorsprong van de stad."
Mee eens, maar het dan wel in het licht van het pionierschap van Prul. Duckstad bestaat niet alleen omdat hij besloot een stad te stichten. Het voortbestaan van de nederzetting hangt af van de oogst. Valt die tegen, dan komt men om van de honger, als men niet met veel geluk terug kan keren naar de bewoonde wereld. Maar de oogst is goed en de moedige pioniers kunnen blijven en de kleine nederzetting krijgt de kans uit te groeien tot een grote stad. Daarmee symboliseren de kolven ook de huidige welvaart.
Natuurlijk is het vooral interessant te onderzoeken waarom men besluit een standbeeld voor hem te maken. Wat speelt er in Duckstad dat men een held als Prul nodig heeft? In "Statuesque Spendthrifts" komt dat niet ter sprake: het gaat om eer bewijzen aan de stichter, terwijl de maharadja en Dagobert alleen eer aan zichzelf bewijzen.

Koen schreef:Erg interessant,van dat verhaal over Prullaria! Ik ben het ook meer eens met de tijd waarin het zich afspeelt,want de hoed van Cornelis Prul stamt zeker niet uit de negentiende eeuw. (Cornelis stichtte de stad dus rond 1687 (1987-300).) Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Capotain . Ik ga deze vakantie denk ik maar eens op zoek naar het winterboek van 1991!

Dank je wel voor de hoed. In alle andere verhalen draagt hij overigens wel een buckskin-vest met franje, wat niet bij een Nederlandse kolonist past. In ieder geval was zijn hoed in 1808 (Don Rosa's stichtingsjaar) uit de mode.
Ik zie dat ik zeker 3,50 te weinig heb betaald voor het winterboek!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Ui » za feb 09, 2013 6:12 pm

[Volwassene] ter Geit schreef:Ja, respect voor oom [Volwassene], graag!

Respect voor de jeugd! Dat de jeugd later, de rotzooi van de voorgaande generaties moet opruimen, is al respectloos genoeg van de dames en heren volwassenen! Echt wel! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Oom Paspasu » za feb 09, 2013 6:18 pm

Hoe komt Ui er nu bij dat ik volwassen ben? Ik gedraag me er toch zeker niet naar?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Cornelis Prul

Berichtdoor Koen » za feb 09, 2013 6:42 pm

Hoe oud ben je dan ::?:
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron