Waar komt Donald Duck vandaan?

Berichtdoor Robb_K » do aug 11, 2011 1:56 am

Duckfan van Down Under schreef:
Redmess schreef:Tja, dan word het moeilijk. En in dat geval is zelfs de achternaam niet betrouwbaar, want veel immigranten verengelsden de achternaam toen zij naar Amerika kwamen.

Dus Cornelius Coot kan ook Cornelis van Kooten zijn geweest. :)

Maar, Koet (Engelse "Coot") is ook een Nederlandse woord. Cornelis Prul draagt een oude Nederlandse hoed (uit de jaren 1600). Misschien ie uit Nederland is gekomen? Ik denk Donald is van Schotse afkomst op zijn moeders kant, en op van zijn vaders kant, Nederlandse, Engelse, Franse en misschien andere als kunnen hebben gemengd zijn met de familie Prul in Amerika (voor 1840).
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Ui » za aug 27, 2011 4:26 pm

Had Carl Barks geen Nederlandse voorouders?

In het verhaal 'King Scrooge the First' (US 71) verwijst Barks naar voorouders in het Oosten. Rosa is hier totaal aan voorbij gegaan, omdat hij dit Barksverhaal afkeurde. (snik)
https://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++71-01 (Strobl-versie)
https://coa.inducks.org/story.php?c=D%2FD+2004-013 (Jippes-remake)

Ergens in de eerste helft van de jaren 80 heeft in Donald Duck Weekblad een (Deens?) verhaal gestaan over Donald als een museumbewaker die per ongeluk het hoofd van een beeld van Prul beschadigt. Dit beeld is onderdeel van een tentoonstelling waarin Prul met een bedekt gezicht, en een hand die voorwaarts wijst, uitloopt voor een huifkar of zo. Omdat het gezicht van het beschadigde beeld toch bedekt is, vervangt Donald het voor een apenkop. (Uiteraard volgt er dan een ceremonie waarin Prul's gezicht onthuld wordt...)
Ui heeft het verhaal in geen jaren gezien. Wie kan het vinden?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Waar komt Donald Duck vandaan?

Berichtdoor Koen » wo nov 21, 2012 4:03 pm

-Schotland via McDuck clan
-Arabie (Kattibakkistan,Zandbad) via McDuck clan
-Oostenrijk (Wenen?) via Ludwig von Drake

Dit zijn tot nu toe de enige landen die voor mij vaststaan...
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Berichtdoor Koen » zo dec 30, 2012 5:13 pm

Robb_K schreef:Maar, Koet (Engelse "Coot") is ook een Nederlandse woord. Cornelis Prul draagt een oude Nederlandse hoed (uit de jaren 1600). Misschien ie uit Nederland is gekomen? Ik denk Donald is van Schotse afkomst op zijn moeders kant, en op van zijn vaders kant, Nederlandse, Engelse, Franse en misschien andere als kunnen hebben gemengd zijn met de familie Prul in Amerika (voor 1840).


Die hoed waar jij het over hebt kwam voor ergens rond 1590,en is naast Nederland in diezelfde periode ook volop in het Verenigd Koninkrijk gedragen. Mij lijkt de beste en de veiligste keuze dan de VK,omdat er anders TEVEEL nationaliteiten in de Duck-famillie zitten.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Waar komt Donald Duck vandaan?

Berichtdoor Dagoduck » wo dec 20, 2017 3:50 pm

Ik denk dat de voorouders van Donald Duck via Cornelis Prul uit Nederland kwamen.
In onderstaande stamboom zie je 'Deutsch-Holländische linie' staan bij Cornelis Prul. Verder staat er nog een Griekse, Spaanse en Schotse linie.
Afbeelding

Ook in het verhaal Donald Duck in Prullaria komt Cornelis Prul uit Nederland. In het verhaal Georgina Verbaan is er een Nederlandse wijk in Duckstad, en in het verhaal Sail staat dat Nederlandse kooplieden in 1648 met drie schepen naar Duckstad komen, en dat ze zich daar permanent vestigen. En in Barks' verhaal De held van de dijk is er een dijk met molen in Duckstad, en een Nederlands klompenfeest. Dit kan wijzen op een Nederlandse wijk, en daarmee op de trek van Nederlandse kolonisten naar Duckstad. Op de plattegrond in de Duitse uitgave Reiseführer Entenhausen - Die 13 schönsten Sehenswürdigkeiten staat een 'Holländisches Viertel', een Hollandse wijk aangegeven. Alle reden dus om aan te nemen dat er Nederlanders in Duckstad wonen, en ook een grote kans dat Donald afstamt van Nederlanders. De Nederlanders in Duckstad verklaren ook gelijk de reden dat er Sinterklaas wordt gevierd, de Nederlandse kolonisten hebben hun volksfeest meegenomen naar de nieuwe wereld.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Waar komt Donald Duck vandaan?

Berichtdoor Dagoduck » wo dec 20, 2017 8:29 pm

Cornelis of Cornelius is ook een Nederlandse naam, hoewel het van oorsprong een Latijnse naam is.
Robb_K schreef:
Duckfan van Down Under schreef:
Redmess schreef:Tja, dan word het moeilijk. En in dat geval is zelfs de achternaam niet betrouwbaar, want veel immigranten verengelsden de achternaam toen zij naar Amerika kwamen.

Dus Cornelius Coot kan ook Cornelis van Kooten zijn geweest. :)

Maar, Koet (Engelse "Coot") is ook een Nederlandse woord. Cornelis Prul draagt een oude Nederlandse hoed (uit de jaren 1600). Misschien ie uit Nederland is gekomen? Ik denk Donald is van Schotse afkomst op zijn moeders kant, en op van zijn vaders kant, Nederlandse, Engelse, Franse en misschien andere als kunnen hebben gemengd zijn met de familie Prul in Amerika (voor 1840).

Cornelius Coot kan Cornelis van Kooten of Cornelis Koot zijn geweest. (Namen van Cornelis afgeleid zijn Kees, Cor, Corné, Corneel, Krelis, Neel en Nelis. Dit zijn allemaal namen die alleen in Nederland voorkomen.) Zoals Robb_K al zei, is Coot ook het Engelse woord voor Koet (in de zin van meerkoet, zeekoet), zijn naam kan dus ook Cornelis Koet zijn geweest.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cornelis
https://en.wikipedia.org/wiki/Koot
https://en.wikipedia.org/wiki/Van_Kooten
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Waar komt Donald Duck vandaan?

Berichtdoor Dagoduck » vr dec 22, 2017 10:29 am

Er is ook nog een mogelijkheid. Volgens een tekening van Carl Barks kwamen een voorouders van de Ducks met de Mayflower in 1620 in Plymouth terecht. Er staat onder de tekening: D. Duck Esq., Who's ancestors came over beside the Mayflower. Dat betekend dus dat de voorouders van Donald Duck pilgrim fathers waren. Deze waren van Engelse afkomst, en hebben ook een periode in Nederland gewoond, waarna ze met de Mayflower naar de nieuwe wereld vertrokken.
Misschien was Cornelis Prul ook een van deze pilgrim fathers, zijn kledingstijl, en voornamelijk zijn hoed, lijkt daar wel naar te verwijzen.
Afbeelding=Afbeelding
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Waar komt Donald Duck vandaan?

Berichtdoor Jop Duck » wo feb 28, 2018 6:43 pm

In Back to Long Ago is Bootsman d' Eend een Engelsman. Ook al gaat het hier om een reïncarnatie.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Waar komt Donald Duck vandaan?

Berichtdoor Jop Duck » za maart 10, 2018 7:57 am

Ik weet niet of het hierbij past maar goed. In King Scrooge the First gaat Dago-Shaj volgensmij weg uit Kattibakkistan. Er zijn veel verhalen waarin een voorouder van oom Dagobert in Egypte woont. Ik keur er geen enkele goed. En in De Mijnen van Koning Salomo zegt oom Dagobert dat een voorouder van hem schoonvader van Salomo was en farao. Salomo had 700 vrouwen. Hij zou dus met Mozes mee moeten zijn gegaan en daarna Egypte heel even hebben veroverd. In Turnabout gaat het over Alexander de Grote Eend. Hij leende ooit een munt van zijn dienaar en maakte een prachtig rijk. Hij zou van Palestina naar Griekenland moeten zijn gegaan. In De Papyrusrollen van Dah-Goh-Berton wordt verteld over de overgrootmoeder van Cleopatra! Ik vind dat dat eigenlijk niet zou mogen. Mijn theorie is dat zij voor dat de overgrootvader met de overgrootmoeder was getrouwd even met haar was getrouwd en dus de halfovergrootmoeder van Cleopatra is. Daar gaat het verdere verhaal hoe ze naar Schotland gingen. Dat is dus de McDuck-tak.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Waar komt Donald Duck vandaan?

Berichtdoor Jop Duck » wo maart 21, 2018 4:20 pm

In : https://inducks.org/s.php?c=W+OS++814-01 komen ze overduidelijk uit Europa. Hij zou uit Engeland en Nederland kunnen komen. Duck zou Dyuck kunnen zijn. Een Nederlandse achternaam. Of het zou gewoon Duck kunnen zijn omdat hij een eend is. Hij heeft nog een voorouder Donaldakius. Hij zou via de Romeinen naar Nederland kunnen zijn gegaan. Naar Engeland weet ik niet. Mijn conclusie: Donald komt uit Nederland.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Waar komt Donald Duck vandaan?

Berichtdoor Jop Duck » zo apr 01, 2018 10:06 am

Aan Dora's kant. In: https://inducks.org/story.php?c=I+TL+1677-B komen haar oma, betovergrootmoeder en betbetovergrootmoeder voor.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Waar komt Donald Duck vandaan?

Berichtdoor Dagoduck » wo nov 21, 2018 4:29 pm

Ik ben erachter gekomen dat Coot ook een Nederlandse naam is. Ik kwam deze pagina tegen: https://www.openarch.nl/show.php?archive=bhi&identifier=7a6300d0-e1d5-70dc-209b-12f2425b7026&lang=en. Hierop staat dat in 1704 een persoon met de naam Arnoldus Cornelis Coot gedoopt is, zoon van Cornelis Coot. Ik bekeek dit en was erg verbaasd, dus tikte ik in de zoekbalk de naam 'Coot' in, waarna ik een hele lijst kreeg van mensen die Coot heetten met hun achternaam, die allemaal in Nederland woonden. Dit is een bewijsstuk voor het feit dat Cornelis Prul (Cornelius Coot) uit Nederland afkomstig is.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Waar komt Donald Duck vandaan?

Berichtdoor Jop Duck » vr nov 30, 2018 5:07 pm

Coot is inderdaad een Nederlandse naam, maar in welk verhaal is het feit genoemd dat Cornelus Prul en voorouder van Donald Duck is.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Waar komt Donald Duck vandaan?

Berichtdoor Jop Duck » za dec 01, 2018 11:40 am

Dagoduck schreef:Ik ben erachter gekomen dat Coot ook een Nederlandse naam is. Ik kwam deze pagina tegen: https://www.openarch.nl/show.php?archive=bhi&identifier=7a6300d0-e1d5-70dc-209b-12f2425b7026&lang=en. Hierop staat dat in 1704 een persoon met de naam Arnoldus Cornelis Coot gedoopt is, zoon van Cornelis Coot. Ik bekeek dit en was erg verbaasd, dus tikte ik in de zoekbalk de naam 'Coot' in, waarna ik een hele lijst kreeg van mensen die Coot heetten met hun achternaam, die allemaal in Nederland woonden. Dit is een bewijsstuk voor het feit dat Cornelis Prul (Cornelius Coot) uit Nederland afkomstig is.

Duck is trouwens ook een Nederlandse achternamen, dus misschien komt Donald roots uit Nederland.

Ik heb op Inducks een verhaal gevonden over de afkomst van de Eendenfamilie: https://inducks.org/subseries.php?c=La+ ... dei+Paperi
Als iemand deze serie heeft wilt diegene uitleggen waar het over gaat.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Waar komt Donald Duck vandaan?

Berichtdoor Dagoduck » za dec 01, 2018 1:17 pm

Jop Duck schreef:Coot is inderdaad een Nederlandse naam, maar in welk verhaal is het feit genoemd dat Cornelus Prul en voorouder van Donald Duck

Bij Barks in ieder geval niet. Alleen bij Rosa volgens mij.

Die verhalen staan in Duckstadpocket 3, en die heb ik. Het gaat over een Egyptische gast die met zijn familie naar Rome is gegaan. Daarna is de familie door heel Europa gereisd tot ze naar Amerika gingen. Daar is uiteindelijk Dagobert geboren. Volgens mij is er ook nog ergens een topic over deze reeks.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron