Waar ligt Duckstad?

Berichtdoor Duck » ma aug 08, 2011 3:52 pm

Door de topic over waar Donald vandaan komt begon ik me ook af te vragen waar duckstad ligt.

het is best vreemd want de ducks gaan wel vaker naar bestaande steden en landen maar duckstad bestaat niet echt.
Ook zijn in NL veel omliggende steden afgeleid van Nederlandse plaatsnamen,terwijl dit in andere landen andere plaatsnaam- en zijn.

Volgens veel mensen ligt Duckstad In amerika ,maar waar?
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Berichtdoor Dirk McDuck » ma aug 08, 2011 4:45 pm

Volgens mij is het niet gebaseerd op een bestaande stad.
Dat zou ook moeilijk worden, aangezien er bij veel verhalen gewoon dingen bij komen, die goed zijn voor de loop van het verhaal.
iedereen op onbetaald verlof!
nu meteen!!!!!!!!
Avatar gebruiker
Dirk McDuck
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr maart 18, 2011 7:48 pm
Woonplaats: friesland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma aug 08, 2011 5:48 pm

Volgens Don Rosa ligt het in de baai bij Eureka, Californie.
Volgens veel anderen 'ergens aan de Amerikaanse westkust'.
Volgens de Disney canon van voor 1944 in Burbank.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Robb_K » ma aug 08, 2011 9:19 pm

Duckfan van Down Under schreef:Volgens Don Rosa ligt het in de baai bij Eureka, Californie.
Volgens veel anderen 'ergens aan de Amerikaanse westkust'.
Volgens de Disney canon van voor 1944 in Burbank.

Dit is een van slechts een paar keer heb ik het eens met Don Rosa's ideeën over de eenden en Duckstad. Ik ben het eens dat Calisota moet liggen tussen Noord-Californië en Oregon.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Redmess » ma aug 08, 2011 10:21 pm

Het kan in heel veel verhalen evengoed Anytown, USA zijn. Of Anytown, Westers Land.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DD » wo aug 10, 2011 3:51 am

Volgens mijn theorie is Duckstad de hoofdstad van Disneyland, een onafhankelijke ministaat gelegen in Californië ook wel bekend als de 51ste staat van Amerika.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor kwuk duck » wo aug 10, 2011 1:57 pm

Op wikipedia stase een article hierover, over calisota en de ligging hier van, dit zoek ik volgende week wel op......
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Ui » do aug 25, 2011 4:59 pm

Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do aug 25, 2011 6:36 pm

Waar ik me altijd aan erger bij Wikipedia, is dat ze geen perspectief hebben op het gebied van Ducks. Don Rosa is altijd 'canon', en onder de personages (zie bovenstaande link) staat een artikel over Oom Schraalhans uit minipocket 3.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Redmess » vr aug 26, 2011 12:44 pm

Lees de Engelse pagina over Calisota, niet de Nederlandse. De Nederlandse wiki is lang niet zo goed als de Engelse (helaas).
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ui » vr aug 26, 2011 12:51 pm

Redmess schreef:Lees de Engelse pagina over Calisota, niet de Nederlandse.

Daar is het Don Rosa, Don Rosa en (wat doet vermoeden dat het om een fan gaat) "Keno Don Rosa". (snotter)
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Duck_universe#Duckburg
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Waar ligt Duckstad?

Berichtdoor Oom Paspasu » vr jan 24, 2014 2:14 am

Uit het topic "DD 2014-05":
lansiko schreef:Het zit geografisch ook een beetje raar in elkaar.
Wat doet een Hollands viskraampje nou in hartje Florida (of California, of Texas, of Louisiana, of ...)?

Oorspronkelijk woonde Donald Duck in Burbank, Californië, waar de Disney studio's staan. Carl Barks gebruikte in "High-wire Daredevils" voor het eerst Duckburg (Duckstad) op een richtingsbordje. Ook daarna blijkt Donald nog wel eens in Burbank te wonen (bijv. in "Lost in the Andes"). Aanvankelijk was Duckstad een stad in de Verenigde Staten (zie http://cbarks.dk/duckburg.htm voor een discussie over mogelijke en onmogelijke locaties), in "The Gilded Man" wordt genoemd dat zij in de staat Calisota ligt, een combinatie van Californië en Minnesota (Don Rosa maakt het noordelijk deel van Californië tot Calisota), maar vanwege het internationale succes van Donald Duck, worden de strips mettertijd minder specifiek Amerikaans en in "The Treasure of Marco Polo" blijkt Duckstad een eigen ambassade te hebben in Unsteadystan (Labilistan), wat betekent dat het een onafhankelijk land is.

In Nederland wordt Duckstad meestal juist impliciet in Nederland geplaatst: eerst gebruikte men de gulden, tegenwoordig de euro. In "Oom Dagobert en de roddelpers" gaat Donald met de auto naar Parijs en nemen Brigitta Bedot en haar manager de trein van Parijs naar Duckstad, waarna ze terug proberen te liften. Een tegenvoorbeeld is "Donald Duck in Prullaria", een Nederlands verhaal waarin Duckstad aan de oostkust van Amerika ligt. In de verhalen van vorig jaar waarin Donald de Nederlandse provincies bezoekt, komt hij wel met het vliegtuig hierheen. Er zijn vanaf Duckstad zelfs vluchten naar Rotterdam The Hague Airport en Maastricht Aachen Airport. Ver buiten Europa zal het dus niet liggen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Waar ligt Duckstad?

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jan 24, 2014 8:46 am

In het eerste provincieverhaal rijdt Donald wel met de auto naar Friesland. In latere verhalen komt hij vaak per vliegtuig. De Nederlandse redactie is er dus ook niet eenduidig over. Ik denk dat ze Duckstad als fantasieplaats zien dat overal zou kunnen liggen. In veel verhalen lijkt Duckstad ook meer een eigen land te zijn dan een plaats die toebehoort aan een ander land.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Waar ligt Duckstad?

Berichtdoor DD » vr jan 24, 2014 9:42 am

Wij (als liefhebbers) gaan hier veel serieuzer mee om dan redactieleden en vertalers. Het ligt er maar net aan wiens taak het die dag is om te vertalen. Zelfde geldt voor Nederlandse verhalen. Mocht een schrijver in een verhaal er wél serieus over na hebben gedacht hoe en waar Duckstad ligt, is het altijd nog mogelijk dat die theorie er bij aankoop onderuit wordt gehaald en het wordt neergezet zoals men er daar zin in heeft en/of vindt dat het beste overkomt naar kinderen toe (nog altijd dé doelgroep). Dus terwijl men hier filosofeert over het hoe en wat, wordt bij de productie naar heel andere punten gekeken. Opzich wel logisch. Want hey, waar praten we eigenlijk over? Een fantasiestad met fantasiewezens. Maar om als liefhebber te blijven denken en bedenken blijft altijd leuk! Dus ik zal geen spelbreker zijn (voor zover ik dat al niet was in dit bericht :P ).
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Waar ligt Duckstad?

Berichtdoor DD » vr jan 24, 2014 6:43 pm

Tenminste, zo DENK ik dat het gaat :)
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron