Dagoberts grootste vijand

Wie is Dagoberts ergste vijand?

De Zware Jongens
12
32%
Zwarte Magica
11
29%
Govert Goudglans
6
16%
Rockerduck
4
11%
Venijn McSnekke
3
8%
Gerrit Gladsnuit
2
5%
Knappe Kitty
0
Geen stemmen
Foola Zoola en zijn Bombie de Zombie
0
Geen stemmen
De Ploeternaars/Whiskervilles
0
Geen stemmen
Copperhead McViper en zijn McViper clan
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 38

Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Dubbelduck » vr jan 27, 2012 5:33 pm

Wie is Dagoberts grootste/ergste vijand (geweest)? Het zijn uitsluitend personages die bedacht zijn door Carl Barks en later opnieuw zijn gebruikt (bijvoorbeeld door Don Rosa). Je hebt allemaal twee opties, dus je kan twee vijanden kiezen. Maar als je er maar eentje kiest, is dat ook mogelijk.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Zwarte Capihoorn » vr jan 27, 2012 6:08 pm

Ik heb Zwarte Magica en Rockerduck gekozen.
Ik twijfelde wel even tussen Goudglans en Rockerduck, maar omdat Rockerduck veel vaker met Oom Dagobert heeft gestreden heb ik hem gekozen.
Waren de Zware Jongens nog net zo als dat ze bij Barks waren had ik ze er misschien wel ingedaan, maar helaas zie ik tegenwoordig vooral Gulien's Sneue Jongens, die het noemen als schurk eigenlijk niet eens waard zijn. Venijn McSnekke zie ik tegenwoordig zo weinig dus die is er daarom niet ingekomen. De rest zie je nooit meer dus daarom zijn ook die het niet geworden.
Hope rides alone
Avatar gebruiker
Zwarte Capihoorn
Kek
Member
 
Berichten: 707
Geregistreerd: zo mei 29, 2011 6:45 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Hidde » vr jan 27, 2012 9:04 pm

Ik vind Zwarte Magica de grootste vijand van Dagobert Duck. Ten eerste is ze een heks, ze kan zichzelf in (bijna) alles omtoveren. Ten tweede is Dagoberts geluksdubbeltje zijn meest waardevolle bezit.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Karel » vr jan 27, 2012 9:29 pm

Ik heb ook voor Zwarte Magica gestemd, want zij is sluwer dan de Zware Jongens (en ze is slimmer). En waarom heb je trouwens Knappe Kitty erbij gezet? Zij is toch niet echt een vijand. Dagobert is eerder een beetje verliefd op haar.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Dubbelduck » vr jan 27, 2012 10:09 pm

Karel schreef:En waarom heb je trouwens Knappe Kitty erbij gezet? Zij is toch niet echt een vijand. Dagobert is eerder een beetje verliefd op haar.


Maar ze heeft wel zijn goudklomp gestolen toen ze jong waren. Ze heeft hem eerst verleid en vervolgens verdoofd en hem beroofd. Een soort femme fatale was zij eigenlijk.
Ook in Rosa's Hearts of the Yukon is ze Dagobert niet goedgezind. Ze beschuldigt hem vals en stuurt een mountie op hem af.

Je hebt wel gelijk dat je haar niet als vijand hoeft te zien. Maar sommige mensen doen dat misschien wel, dus daarom heb ik haar erbij gezet. Betekent niet dat je op haar hoeft te stemmen natuurlijk.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Duckatti » vr jan 27, 2012 11:07 pm

Ik heb ook gestemd op Zwarte Magica. Als ze het geluksdubbeltje ooit in de Vesuvius weet gooien, is het waarschijnlijk gedaan met Dagobert en zijn fortuin. Wanneer de Zware Jongens een triljoen weten te jatten, is dat jammer (wordt een tijdje bij Donald eten) maar dat weet hij wel terug te verdienen.
Ik ben dan wel oud, maar nog niet versleten!
Duckatti
Member
 
Berichten: 11
Geregistreerd: do jan 05, 2012 10:59 pm

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Ridder ter Geit » za jan 28, 2012 7:35 pm

Ik denk ook dat het vooral Magica is. De Zware Jongens zijn ook zijn tegenhangers, maar die zijn inderdaad vaak niet gevaarlijk genoeg (behalve in de oude lange Barksverhalen).
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Karel » do feb 02, 2012 10:17 pm

Waarom heb je Arpin Lusène er niet bijgezet? Dat lijkt me een groote vijand. Hij heeft een harnas waarmee je door alles heen kan lopen, dus ook door de kluisdeur van Dagobert of door het geldpakhuis zelf! Als hij er bijstaat is hij de grootste vijand van Dagobert! Hieronder staat een link waarin hij voorkomt, dat verhaal heb ik gisteren in DD extra 1 - 2006 gelezen (leuk verhaal!!):
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2003-235
http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/show.php?loc=D2003-235
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Dubbelduck » do feb 02, 2012 10:40 pm

Karel schreef:Waarom heb je Arpin Lusène er niet bijgezet?


In mijn eerste bericht heb ik gezegd:

Dubbelduck schreef:Het zijn uitsluitend personages die bedacht zijn door Carl Barks en later opnieuw zijn gebruikt (bijvoorbeeld door Don Rosa).

Arpin Lusène is niet bedacht door Barks.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Michiel Q » do feb 02, 2012 11:35 pm

Zwarte Capihoorn schreef:Ik twijfelde wel even tussen Goudglans en Rockerduck, maar omdat Rockerduck veel vaker met Oom Dagobert heeft gestreden heb ik hem gekozen.

Ik heb gekozen voor Govert Goudglans, omdat Goudglans op álle terreinen een bedreiging voor Dagobert vormt. Hij heeft evenveel geld en kan op alle markten met Dagobert concurreren. Voor Rockerduck geldt natuurlijk hetzelfde én hij heeft meer optredens (1241), dus misschien is Rockerduck een betere keuze. Goudglans komt 200 keer voor.

Zwarte Capihoorn schreef:Waren de Zware Jongens nog net zo als dat ze bij Barks waren had ik ze er misschien wel ingedaan, maar helaas zie ik tegenwoordig vooral Gulien's Sneue Jongens.

Ik denk dat de Deense Zware Jongens-verhalen in de DD Extra van grotere invloed zijn op je perceptie. Maar inderdaad, bij Barks waren Dagobert en de Zware Jongens aan elkaar gewaagd qua vindingrijkheid en doorzettingsvermogen. Ook zijn ze de vaakst terugkerende tegenstanders. Ze zijn goed voor 2611 confrontaties met Dagobert.

Hidde schreef:Ten tweede is Dagoberts geluksdubbeltje zijn meest waardevolle bezit.

Alleen wanneer je gelooft dat Dagobert al zijn geld aan dat dubbeltje te danken heeft en dat hij zijn geld weer kwijtraakt als hij het dubbeltje verliest. Want anders is 't maar 'n dubbeltje waard. De Zware Jongens willen àl zijn geld stelen, terwijl Magica alleen interesse heeft voor dat dubbeltje. Wie is er gevaarlijker?
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Ui » vr feb 03, 2012 12:13 am

Michiel Q schreef:
Hidde schreef:Ten tweede is Dagoberts geluksdubbeltje zijn meest waardevolle bezit.

Alleen wanneer je gelooft dat Dagobert al zijn geld aan dat dubbeltje te danken heeft en dat hij zijn geld weer kwijtraakt als hij het dubbeltje verliest. Want anders is 't maar 'n dubbeltje waard. De Zware Jongens willen àl zijn geld stelen, terwijl Magica alleen interesse heeft voor dat dubbeltje. Wie is er gevaarlijker?

Dagobert is bijgelovig, zoals te lezen in diverse Barksverhalen. (snif) Zijn bijgelovigheid kan hem angstiger maken voor het verlies van zijn geluksamulet, dan voor de concrete bedreiging van een groep criminelen. Het dubbeltje is zodoende als een placebo, vergelijkbaar met het "toverveertje" dat Dombo deed vliegen. Het dubbeltje brengt als placebo een enorme kracht in Dagobert naar boven, een kracht die een olifant zelfs kan doen vliegen.

Placebo: http://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_(middel)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Ridder ter Geit » za feb 04, 2012 1:12 am

Ik zie in de Barksverhalen toch de Zware Jongens als grootste vijanden. Hierin komen zij vaker voor en vormen een geduchte uitdaging.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor snowmansion » za feb 04, 2012 8:34 pm

Ik denk dat Dagobert in de loop van de jaren steeds meer de Zware Jongens als een stelletje domoren is gaan zien. Dus of hij daar nou echt bang voor is. In het begin bij bv. Only a Poor Old man, zie je de zware jongens met hun intelligentie ver boven bv de laatste jaren van de (donald duck extra). Af en toe wonnen ze ook. Denk bv aan het moment dat het pakhuis van Dagobert uitelkaar knapt door dat het water begint te bevriezen.

Ik denk dat ie banger is voor het feit dat hij niet meer de rijkste eend ter wereld is. En dus banger is voor Govert Goudglans. Daarnaast is hij imo ook banger voor Zwarte Magica. Dat zijn echt zijn 3 hoofd antagonisten.

Maar stiekem is Dagobert het meest bang voor een oud vrouwtje; Penny Wise (Penny Duit) bij uit http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+164-01? Ook al staat dit niet bij je openingspost beschreven DubbeldDuck ;)....

"Oh, Gruwelen. Kijk eens wie er in het volgende huis woont. Als Donald daar is.."

"De oude juffrouw Penny Duit bezit een oude schuldbekentenis van mij die me zou kunnen ruïneren"

"Ze is de enige persoon ter wereld waar ik bang voor ben. Oh oh!"

Jammer dat dat nooit verder is uitgewerkt.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Ui » za feb 04, 2012 9:23 pm

snowmansion schreef:Maar stiekem is Dagobert het meest bang voor een oud vrouwtje; Penny Wise (Penny Duit) bij uit http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+164-01? Ook al staat dit niet bij je openingspost beschreven DubbeldDuck ;)....

Penny Wise is geen vijand. (snif) Dagobert is bang voor haar, maar dit maakt haar geen vijand. Ze zou Dagobert kunnen ruïneren, maar doet dit niet.

snowmansion schreef:Jammer dat dat nooit verder is uitgewerkt.

Rosa ontkent het bestaan van Penny Wise. Wat veel zegt over zijn gebrekkige kennis van Barks's werk. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Dagoberts grootste vijand

Berichtdoor Robb_K » ma feb 06, 2012 1:17 am

Dagoberts grootste vijand (en ook zijn beste vriend) is hebzucht.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron