Gijs Gans

Gijs Gans

Berichtdoor Koen » vr feb 01, 2013 9:33 pm

Ik was van plan in het topic ''Gijs Gans'' een krantenstripje te plaatsen,maar toen zag ik dat dat topic nog niet bestaat. Dus start ik het maar. ;)
Ik vind Gijs een erg leuk personage,vooral in de oude krantenstripjes. Mijn favoriete periode van Gijs Gans is dus de jaren '30. Hier is het krantenstripje wat ik wou plaatsen:
Afbeelding

http://disney.wikia.com/wiki/Gus_Goose
http://en.wikipedia.org/wiki/Gus_Goose#Gus_Goose
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gijs_Gans
http://www.donaldduck.nl/duckipedia/artikel/87

Zijn dubuutfilmpje,waar ik echt dol op ben:
http://www.youtube.com/watch?v=2a7HmzoDjiE
Weet iemand nog leuke tekenfilmpjes? Of krantenstripjes die hij/zij hier wil plaatsen?

Sorry als dit een dubbeltopic is!
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gijs Gans

Berichtdoor Koen » za feb 02, 2013 12:57 pm

Oeps,ik heb per ongeluk een link naar een voice-over geplaatst. ::oops:
Hier is de echte: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... SBx9P2QSBk
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gijs Gans

Berichtdoor MatroosDuck » ma feb 04, 2013 8:34 pm

Leuk personage, Gijs Gans. Wel een beetje eentonig soms. Maar de strips van Oma Duck zijn wel leuker met hem erbij.
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: Gijs Gans

Berichtdoor Koen » di feb 05, 2013 7:12 pm

Daarover ben ik het met je eens. Het lijkt me dan ook erg leuk als er meer verhalen over hem als titelheld worden gemaakt.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gijs Gans

Berichtdoor Oom Paspasu » di feb 05, 2013 9:54 pm

Het is een erg eenzijdig personage. Het is niet zo makkelijk een verhaal om hem heen te bouwen. Bovendien zul je je als lezer niet zo gauw met hem identificeren, al is er niemand waar ik meer van weg heb.
In de vroege krantenstripjes en het filmpje "Donald's Cousin Gus" gedraagt hij zich heel asociaal tegenover Donald. Hij wordt naar Donald gestuurd door zijn moeder, Donalds tante Fanny. Hij heeft iets van een verwend kind, maar dan al volwassen, wat het des te erger maakt. Omdat hij geen woord uitbrengt (hij toetert in het filmpje door in zijn eigen staart te knijpen), terwijl hij op z'n minst eens zijn excuses zou mogen maken, is het een heel naar persoon. Donald probeert hem steeds kwijt te raken. Aan het einde van de stripjes over dit bezoek, zet Donald hem eindelijk op de trein naar huis. Helaas gaat dat mis en komen Kwik, Kwek en Kwak ook nog eens logeren. (Blijkbaar waren zij toch weer even opgehaald door hun moeder).
In de latere Oma Duckverhalen is Gijs ook een ramp voor haar, maar meent hij het allemaal niet slecht. Hij heeft daar een heel innemend karakter, wat het moeilijk maakt boos op hem te worden.

Wil iemand misschien eens proberen zelf een origineel verhaal te bedenken met Gijs in de hoofdrol?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gijs Gans

Berichtdoor Koen » zo feb 10, 2013 3:49 pm

Oom Paspasu schreef:1Het is een erg eenzijdig personage.2 Het is niet zo makkelijk een verhaal om hem heen te bouwen.3 Bovendien zul je je als lezer niet zo gauw met hem identificeren, [...]


1) Toevallig is het wel het enige eenzijdige personage die ik leuk vind. :)
2) Daar heb je wel een punt,want in al zijn verhalen gaat het om zijn luiheid soms gevarieerd met domheid.
3) Volgens mij is het juist een karakter,een van de weinige karakters in het weekblad,waar de lezer zich,vaak een kind, echt mee kan identificeren. Bijvoorbeeld in de ochtend; waarneer de een of andere duivelse stem roept dat je wakker moet worden. En nog veel meer alledaagse dingen waarbij je kan denken: ''Ik voel me net Gijs Gans''. Iedereen kan je dagelijks identificeren met Gijs. In tegenstelling tot Donald,Guus of Dagobert. Al bestaan er in het echt ook gierige mensen.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gijs Gans

Berichtdoor Ui » zo feb 10, 2013 4:28 pm

Koen schreef:3) Volgens mij is het juist een karakter,een van de weinige karakters in het weekblad,waar de lezer zich,vaak een kind, echt mee kan identificeren. Bijvoorbeeld in de ochtend; waarneer de een of andere duivelse stem roept dat je wakker moet worden. En nog veel meer alledaagse dingen waarbij je kan denken: ''Ik voel me net Gijs Gans''.

Mooi gesproken. (snif)

Koen schreef:Iedereen kan je dagelijks identificeren met Gijs. In tegenstelling tot Donald,Guus of Dagobert. Al bestaan er in het echt ook gierige mensen.

Men kan zich (of een ander) ook met Donald, Guus of Dagobert identificeren. Om voor Gijs op te komen hoef je geen andere personages buitenspel te zetten.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Gijs Gans

Berichtdoor Koen » zo feb 10, 2013 4:43 pm

Maar niet elke dag. Er bestaan wel mensen die lui zijn,maar geen ''geluksvogels'' of ''pechvogels''. Je kan natuurlijk wel eens een pechdag hebben,maar dat heeft niemand elke dag. Maar iedereen heeft wel dagelijks een lui,asociaal of dom momentje. Ik zet dus geen personages ''buitenspel''! :mad:
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gijs Gans

Berichtdoor MatroosDuck » zo feb 10, 2013 4:58 pm

Koen schreef:Maar niet elke dag. Er bestaan wel mensen die lui zijn,maar geen ''geluksvogels'' of ''pechvogels''.


Maar Donald heeft niet altijd ongeluk en Guus heeft niet altijd geluk. Mensen die soms geluk hebben kunnen zich dus associeren met Guus Geluk.
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: Gijs Gans

Berichtdoor Koen » zo feb 10, 2013 5:06 pm

Maar niet elke dag.
Ik zal 's bijhouden hoe vaak ik dat nog moet zeggen,wel geinig. :)

II
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gijs Gans

Berichtdoor MatroosDuck » zo feb 10, 2013 5:33 pm

Koen schreef:Maar niet elke dag.
Ik zal 's bijhouden hoe vaak ik dat nog moet zeggen,wel geinig. :)

II


Maar, beste Koen, zoals ik al zei..

GUUS HEEFT OOK NIET ELKE DAG GELUK

Eens bijhouden hoevaak ik dit moet zeggen
I
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: Gijs Gans

Berichtdoor Oom Paspasu » zo feb 10, 2013 5:46 pm

Koen heeft gelijk. Je zou het volgende kunnen onderscheiden:
-Hoe wil je graag zijn? Rijk, geluk hebbend (Dagobert, Guus).
-Hoe zie je jezelf? Je doet je best, maar het gaat vaak mis (Donald).
-Wat ben je eigenlijk en wil je onbewust juist ook zijn? Lui en gulzig (Gijs).
Alledrie spelen mee met identificatie.

(Dit is niet bedoeld als een goede karakterisering van jullie of mij, noch van de stripfiguren.)
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Gijs Gans

Berichtdoor Koen » zo feb 10, 2013 7:05 pm

MatroosDuck schreef:
Koen schreef:Maar niet elke dag.
Ik zal 's bijhouden hoe vaak ik dat nog moet zeggen,wel geinig. :)

II


Maar, beste Koen, zoals ik al zei..

GUUS HEEFT OOK NIET ELKE DAG GELUK

Eens bijhouden hoevaak ik dit moet zeggen
I


Tut tut! Moet je je pilletjes niet innemen? :)

PS: Maar het is wel een geluksvogel. :)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gijs Gans

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo feb 10, 2013 9:58 pm

Guus heeft wel degelijk buitensporig veel geluk. En ik denk elke dag wel. Een heel enkele keer heeft hij geen geluk, soms door een 'teveel' aan geluk.

Misschien een gek punt, maar ik vind Guus en Gijs vaak wel erg veel overeenkomsten hebben:
- Guus is Donalds neef, Gijs is in zijn eerste tekenfilmoptreden gepresenteerd als zijn neef
- Guus zit Donald dwars, Gijs in zijn eerste tekenfilmoptreden ook
- Guus is familie van Donald en een gans, Gijs in die tekenfilm ook, en op Rosa's stamboom is hij ook verdere familie
- de namen: Gijs Gans - Guus Geluk
- beiden zijn nogal lui
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Gijs Gans

Berichtdoor Ui » zo feb 10, 2013 10:03 pm

Ridder ter Geit schreef:Guus heeft wel degelijk buitensporig veel geluk. En ik denk elke dag wel. Een heel enkele keer heeft hij geen geluk, soms door een 'teveel' aan geluk.

Is dat zo? Ui heeft gereageerd in het topic 'Guus Geluk'.
Zie: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=57613#p57613
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten