Molly McGold

Molly McGold

Berichtdoor DD » di feb 12, 2013 3:17 am

Een oude liefde van Dagobert. In totaal in (nog maar) 2 verhalen verschenen. Ze werd geïntroduceerd in dit verhaal:

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1746-A

Dit is helaas niet in Nederland gepubliceerd. Hopelijk gaat dat gebeuren.

Het tweede verhaal is wel in Nederland gepubliceerd in DDDPE 6 (Liefde):

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL ... y%20McGold
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Molly McGold

Berichtdoor Koen » di feb 12, 2013 2:02 pm

Ze heeft wel iets weg van juf Eugenia in Italie,vind je niet?

Afbeelding

Afbeelding
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Molly McGold

Berichtdoor Scrooge$ » do feb 21, 2013 6:30 pm

Ik vind niet dat ze met teveel ''' oude liefdes'' moeten doorgaan, we hebben knappe kitty al.
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: Molly McGold

Berichtdoor Koen » do feb 21, 2013 7:03 pm

Scrooge$ schreef:Ik vind niet dat ze met teveel ''' oude liefdes'' moeten doorgaan, we hebben knappe kitty al.


Vind ik ook.
Weet iemand trouwens meer over Molly McGold? Waar kent Dagobert haar precies van? Waar en wanneer heeft hij haar ontmoet?
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Molly McGold

Berichtdoor Oom Paspasu » do feb 21, 2013 9:51 pm

Afbeelding
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Molly McGold

Berichtdoor Little Helper » do feb 21, 2013 10:03 pm

Oom Paspasu schreef:Afbeelding


Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat Dagobert sowieso geen "oude liefdes" en dergelijke hoort te hebben?

Ik dat geval ben ik het helemaal met je eens.
Fan of Gottfredson, Taliaferro, Barks, Gulbransson,
Avatar gebruiker
Little Helper
Member
 
Berichten: 74
Geregistreerd: za jan 26, 2013 3:27 am
Woonplaats: Gyro Gearloose's workshop

Re: Molly McGold

Berichtdoor Oom Paspasu » do feb 21, 2013 11:17 pm

De liefde tussen Dagobert en Kitty is voor mij net zo vreemd als tussen hem en welke ander dan ook. Ik heb er geen problemen mee, wanneer schrijvers toch over dergelijke onderwerpen verhalen willen maken, maar het mag toch niet zo zijn dat men daarin beperkt wordt vanwege Rosa.

Daarnaast lopen Molly McGold en Knappe Kitty elkaar niet eens voor de voeten, omdat ze niet samen voorkomen. Ik heb de twee verhalen met Molly niet gelezen, maar het lijkt me interessant hoe zij en Brigitta, die we hierboven samen op een plaatje zien, met elkaar omgaan. Ik denk dat Molly een verdieping voor Brigitta's karakter kan geven.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Molly McGold

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 22, 2013 1:30 am

Ik heb zojuist van mijn privé-detective, die van dergelijke zaken goed op de hoogte is, begrepen dat ik een domme opmerking heb gemaakt. Ik dacht dat Koen uit de beide verhalen een plaatje van Molly had geplaatst en dat hem een plaatje van de Italiaanse juffrouw Eugenia niet nodig leek, omdat hij ervan uitging dat wij met haar wel bekend zouden zijn. Wat nu blijkt, is dat hij van beide personen een plaatje heeft geplaatst. Ze lijken ook zo op elkaar!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Molly McGold

Berichtdoor Little Helper » vr feb 22, 2013 2:10 am

zeker, afgezien van kleding en houding, die beide hun positie duidelijk weergeven ("hulpje" en zakenvrouw) en de achtergronden (rommelig personeelskantoor en opgeruimd directeurskantoor), de blik van Dagobert en het feit dat hij staat, en niet aan de stoelkant van het bureau staat, lijken ze heel wat op elkaar.
laten we overigens niet vergeten dat een "oude liefde" van Dagobert die in slechts 2 verhalen optreedt, zeer waarschijnlijk niet een vriendschappelijke relatie met Brigitta zou hebben, en die ook niet snel zou krijgen.
Fan of Gottfredson, Taliaferro, Barks, Gulbransson,
Avatar gebruiker
Little Helper
Member
 
Berichten: 74
Geregistreerd: za jan 26, 2013 3:27 am
Woonplaats: Gyro Gearloose's workshop

Re: Molly McGold

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 22, 2013 2:21 am

Nee, maar ik zag dat plaatje en ik stelde me voor dat ze net naar Duckstad was gekomen en daar in contact was gekomen met Brigitta, die niets van haar verleden wist, dat ze eerst vrienden werden, maar dat het later in het verhaal helemaal mis zou gaan, of iets dergelijks. :P En ja, ik keek weer eens met mijn neus, want er zijn inderdaad genoeg aanwijzingen. Zoals gezegd, ik heb geen enkel verhaal met haar gelezen, dus wat doe ik eigenlijk in dit topic?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Molly McGold

Berichtdoor Little Helper » vr feb 22, 2013 2:32 am

Als je op Inducks kijkt bij haar introductieverhaal: http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1746-A
zie je bij "omschrijving" 3 (neem ik aan) normale omschrijvingen, maar bij Italie staat alleen: "Molly Mcgold". Blijkbaar is ze in Italie zo bekend (of berucht), dat alleen de naam al volstaat om een goede omschrijving van het verhaal te geven.


Dit vind ik erg grappig. Of beter gezegd: Ha Ha Ha!
Fan of Gottfredson, Taliaferro, Barks, Gulbransson,
Avatar gebruiker
Little Helper
Member
 
Berichten: 74
Geregistreerd: za jan 26, 2013 3:27 am
Woonplaats: Gyro Gearloose's workshop

Re: Molly McGold

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 22, 2013 2:45 am

Ha! Vergelijkbaar met Een geniale weddenschap, waarbij in de Nederlandse omschrijving alleen "Roddelflop" staat. Duidelijk genoeg, niet? Het moet wel een bijzonder verhaal zijn. Heb jij het gelezen? Zo niet, wat gebeurt er in jouw fantasie in dit verhaal? Juffrouw Eugenia komt er ook in voor. Dat zal wel voor veel verwarring zorgen! Kan Dagobert hen uit elkaar houden?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Molly McGold

Berichtdoor Little Helper » vr feb 22, 2013 3:07 am

Hmm, de omschrijving "Roddelflop" doet dat verhaal geen recht, vind ik. Ik vond het een erg grappig verhaal dat - niet zoals vele verhalen goed begint en vreselijk eindigt - een zeer leuk einde heeft. Een van de hoogtepunten van Dhr. Heymans!

Ik heb het verhaal met Molly McGold zelf niet gelezen, en heb eigenlijk ook niet veel behoefte om het te lezen. Het lijkt me een standaard Italiaans verhaal - niet geweldig getekend, verre daarvan zelfs, met een redelijke storyline, die me misschien af en toe laat grinniken. Maar ik verwacht er niet te veel van.

Maar nu! Mijn gedachten over dit - niet in nederland - verschenen verhaal!

Allereerst wil ik zeggen dat het verhaal niet zal gaan over wat jij daarnet hebt gezegd. Hun gedrag en kleding is te verschillend.

Waar gaat het dan wel over, Little Helper? Zit toch geen ruimte te verknoeien door onzinscenario's erbij te betrekken!

Ik denk dat het verhaal gaat over een oude "liefde", dus zeer waarschijnlijk een oude zakenpartner (al zijn liefde's (1-zijdig, 2-zijdig of -1-zijdig) hebben altijd wat met zaken.) die na lange tijd terugkomt naar Duckstad. Natuurlijk pikt ze het contact met Dagobert gelijk weer op. Allereerst gaat het puur om de zaken, maar na een tijdje zal er liefde in het spel komen! Zij zal hem, die haar nooit vergeten is, verleiden! En in de Duckstrips (zo voorspelbaar zijn ze wel) gaat het dan nooit om echte liefde, maar ze wil zijn fortuin: of gedeeltelijk, of helemaal afpakken. Maar Juffrouw Eugenia denkt dat er iets niet helemaal klopt! ze vertelt het aan haar baas, die haar negeert, boos word, en haar mogelijk ontslaat. Uiteindelijk zorgt zij ervoor dat het fortuin word gered, en word ze (indien ontslagen) weer aangenomen. Happy end.

Natuurlijk gebeuren er ook andere dingen. RD komt er namelijk ook in voor. Ik weet vrij zeker dat hij ook zakenrelaties wil aangaan, maar dat hij geen al te grote rol zal spelen.

Welnu, wat vinden jullie van mijn voorspelling? en wat denken jullie er zelf van?
Fan of Gottfredson, Taliaferro, Barks, Gulbransson,
Avatar gebruiker
Little Helper
Member
 
Berichten: 74
Geregistreerd: za jan 26, 2013 3:27 am
Woonplaats: Gyro Gearloose's workshop

Re: Molly McGold

Berichtdoor Ui » zo maart 03, 2013 8:10 pm

Scrooge$ schreef:Ik vind niet dat ze met teveel ''' oude liefdes'' moeten doorgaan, we hebben knappe kitty al.

Zolang Dagobert uiteindelijk te zelfzuchtig blijkt om een liefdesrelatie te hebben, kan er sprake zijn van veel vrouwen in verleden en heden. Zo'n rijk en machtig man zou meer aandacht van vrouwen kunnen krijgen dan nu het geval is.

Koen schreef:Weet iemand trouwens meer over Molly McGold? Waar kent Dagobert haar precies van? Waar en wanneer heeft hij haar ontmoet?

Niemand die meer weet over Molly McGold?

Oom Paspasu schreef:Ik dacht dat Koen uit de beide verhalen een plaatje van Molly had geplaatst en dat hem een plaatje van de Italiaanse juffrouw Eugenia niet nodig leek, omdat hij ervan uitging dat wij met haar wel bekend zouden zijn. Wat nu blijkt, is dat hij van beide personen een plaatje heeft geplaatst. Ze lijken ook zo op elkaar!

Dat de personages zo veel op elkaar lijken is een zwakte.

Little Helper schreef:zeker, afgezien van kleding en houding, die beide hun positie duidelijk weergeven ("hulpje" en zakenvrouw) en de achtergronden (rommelig personeelskantoor en opgeruimd directeurskantoor), de blik van Dagobert en het feit dat hij staat, en niet aan de stoelkant van het bureau staat, lijken ze heel wat op elkaar.

Deze verschillen zijn te vaag. Op het eerste gezicht lijken Molly en Eugenia hetzelfde personage te zijn. Uiterlijkheden zoals kleding en werkomgeving doen daar weinig aan af.

Little Helper schreef:Ik heb het verhaal met Molly McGold zelf niet gelezen, en heb eigenlijk ook niet veel behoefte om het te lezen. [...] Ik denk dat het verhaal gaat over een oude "liefde", dus zeer waarschijnlijk een oude zakenpartner (al zijn liefde's (1-zijdig, 2-zijdig of -1-zijdig) hebben altijd wat met zaken.) die na lange tijd terugkomt naar Duckstad. [....] Welnu, wat vinden jullie van mijn voorspelling? en wat denken jullie er zelf van?

Voorspelling? Dus het is geen verhaalomschrijving?

Little Helper schreef:En in de Duckstrips (zo voorspelbaar zijn ze wel) gaat het dan nooit om echte liefde, maar ze wil zijn fortuin: of gedeeltelijk, of helemaal afpakken.

Hiermee doe je Barks's 'Back to the Klondike' te kort. (snik)
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++456-02
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Molly McGold

Berichtdoor Oom Paspasu » wo maart 06, 2013 4:32 pm

Ui schreef:Deze verschillen zijn te vaag. Op het eerste gezicht lijken Molly en Eugenia hetzelfde personage te zijn. Uiterlijkheden zoals kleding en werkomgeving doen daar weinig aan af.

Niet elke Italiaanse Eugenia ziet er hetzelfde uit. Deze van Vitale Mangiatordi lijkt bijvoorbeeld totaal niet op Molly:
Afbeelding
In beide verhalen komen ze samen voor. De vraag is hoe Eugenia in deze twee verhalen is getekend.

Overigens bestaat er ook een verhaal waarin Brigitta zich vermomd als Molly.

Ui schreef:
Little Helper schreef:En in de Duckstrips (zo voorspelbaar zijn ze wel) gaat het dan nooit om echte liefde, maar ze wil zijn fortuin: of gedeeltelijk, of helemaal afpakken.

Hiermee doe je Barks's 'Back to the Klondike' te kort. (snik)

Dat hangt er maar vanaf hoe je dat verhaal leest. De jonge Kitty wil wel degelijk alleen maar zijn goose egg nugget afpakken. Dagobert is duidelijk van Kitty gecharmeerd (buiten het verhaal dat hij vertelt om), maar verder dan dat hoeft het niet te gaan. Zijn opzettelijke vergissing waardoor zij zijn goudklompen krijgt en haar bezit mag houden, komt voort uit medelijden. Natuurlijk kan er veel meer aan de hand zijn, maar dat laat het verhaal aan de fantasie van de lezer over.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron