Dawson, Yukon Territory, Canada

Dawson, Yukon Territory, Canada

Berichtdoor Oom Paspasu » vr maart 08, 2013 1:52 am

Deze plaats speelt een centrale rol in de vervalen over het goudzoekersverleden van oom Dagobert, beginnend met "Back to the Klondike". Ik zat op Google Maps te kijken en ik heb een aantal opmerkingen te maken. Voor de afstand die de eenden te voet afleggen, van Skagway naar Whitehorse wordt 175 km gegeven. Daar deden ze een week over. Vanaf Whitehorse kon de veel langere reis naar Dawson (550 km) stroomafwaarts over de Yukon-rivier worden gemaakt. In Lo$ 8 overbrugt Dagobert deze afstand per eland, bij gebrek aan hout voor een vlot. In "Back to the Klondike" nemen de eenden het vliegtuig. Dawson ligt bij de monding van de Klondike-rivier in de Yukon. Het vliegveld ligt verderop langs de Klondike.
Afbeelding
Hier zien we Dawson vanuit het zuiden, met bebouwing aan beide oevers van de Klondike en een verbindende brug. In Lo$ 8, 7.2 zien we ook de stad, nu vanuit het zuidoosten, gefocust op de noordoever, met eveneens de brug, al laat 7.3 zien dat die er aan het begin van de goldrush nog niet was.
Op Google Maps zag ik dat er helemaal geen brug is en logischerwijs ook geen bebouwing op de zuidoever. Dat is ook te zien op deze foto, genomen uit het noorden:
Afbeelding
De Klondike is het kleine riviertje direct bij de stad. Daarachter ligt de half-weggespoelde zuidoever, gevolgd door de Yukon met erin een groot eiland.

Hebben Barks en Rosa het mis? Nee, want vroeger was er wel een brug en een beetje bebouwing op de zuidoever, zoals je op deze foto van Henry Joseph Woodside uit 1900 kan zien:
Afbeelding
Deze foto vertoont een aantal opvallende overeenkomsten met de tekening van Barks, maar ook duidelijke verschillen (de berg, de stad, de brug). Kende Barks deze foto? Zijn er meer dergelijke foto's?
Barks schijnt wel het boek "Klondike '98: Hegg's Album of the 1898 Alaska Gold Rush" gekend te hebben:
http://www.cbarks.dk/thegolddigger.htm schreef:Barks happened to run across photographer Ethel Anderson Becker's 1949 book about the Yukon gold rush of 1898.

Geen bronvermelding en ik kan het nergens anders vinden. Toch meende ik zoiets ook in "Carl Barks and the Disney Comic Book" van Thomas Andrae gelezen te hebben, maar ik heb dit momenteel niet ter beschikking. Het boek doorzoekend op Google Books kan ik er niets over vinden. In ieder geval bevat "Klondike '98: Hegg's Album of the 1898 Alaska Gold Rush" de foto's die E.A. Hegg gemaakt heeft van de Klondike Gold Rush, samen met tekst van E.A. Becker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eric_A._Hegg

De vraag is of de brug er nog stond in 1953, het publicatiejaar van "Back to the Klondike". Ik kan hier geen informatie over vinden. Wel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dawson_City#History schreef:The population dropped after World War II when the Alaska Highway bypassed it 300 miles to the south. The damage to Dawson City was such that Whitehorse, the highway's hub, replaced it as territorial capital in 1953.

Even stroomopwaarts is er heden ten dage wel een brug over de Klondike, voor de weg van Dawson naar het zuidoosten. Overigens zijn zowel de Klondike als de Yukon een groot deel van het jaar bevroren en kan je er met vrachtwagens overheen. http://www.dawsoncity.ca/faqs/
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dawson, Yukon Territory, Canada

Berichtdoor Oom Paspasu » vr maart 08, 2013 3:14 pm

In de Blackjack Saloon te Dawson werd regelmatig gevochten.

Afbeelding

Thomas Andrae, Carl Barks and the Disney Comic Book schreef:Barks's splash panel of the barroom brawl from (…) "Back to the Klondike" (1953), parodies Western films and frontier tall-tales.

Er zijn zeker meer Westerns met saloongevechten, maar ik moet hierbij meteen denken aan de slotscène van "The Spoilers" (1942). Deze film speelt zich af in de goudzoekersstad Nome, Alaska in 1900. Het gevecht is weliswaar maar tussen twee mannen, gespeeld door Randolph Scott en John Wayne, maar het is gigantisch en de hele saloon gaat eraan. De omstanders willen graag meedoen, maar worden erbuiten gehouden. Het vuistgevecht duurt bijna vier minuten en gaat over een gestolen claim en een vrouw, gespeeld door Marlene Dietrich, de eigenares van de saloon.
http://www.youtube.com/watch?v=QB3nJegtM0A

This is a story of the frozen North when it not only wasn't frozen - but came gloriously close to being a hot spot.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dawson, Yukon Territory, Canada

Berichtdoor Oom Paspasu » vr maart 15, 2013 2:08 am

Afbeelding
In "Back to the Klondike" trekken Dagobert en zijn neefjes vanuit Skagway over de Chilcoot Pass naar Whitehorse. Dat lijkt een woordspeling tussen "coot" (meerkoet) en de echt bestaande Chilkoot Pass. In Lo$ 8 (Boom-editie) staat op de kaart in het openingspanel Chilkoot, maar in 5.5 staat Chilcoot. Het blijkt dat het twee verschillende geattesteerde spellingen van dezelfde naam zijn: Jack London schreef ook Chilcoot. http://en.wikipedia.org/wiki/Chilkoot_Pass#In_culture

Panel 5.5 van Lo$ 8 is gebaseerd op deze foto van E.A. Hegg:
Afbeelding
Don Rosa schreef:On the other hand, I hope history buffs will forgive me for two intentional inaccuracies. The route to the Klondike was from the town of Skagway over the White Pass, or from the town of Dyea over the Chilkoot Pass. But who's ever heard of Dyea or the White Pass? Therefore, I mixed and matched. I had to include Skagway in this tale, as famous as it is in the Yukon legends. Yet the other intentional inaccuracy is in the disappointing truth that it's the American Skagway that was the lawless, crime-ridden murder-capital of North America, not the peaceful Canadian town of Dawson City where the Northwest Mounted Police kept strict law and order. But that's America for you.

bron: http://personal.sdf.bellsouth.net/d/a/d ... s292_1.htm

Blijkbaar maakten Don Rosa en Carl Barks hier dezelfde beslissing. Bij Barks zien de eenden de pas liggen vanuit Skagway en bij Rosa heeft Dagobert haast en ging hij vast niet om via Dyea. Bovendien laat plaatje 6.3 ook zien dat het begin van de trail in Skagway ligt.
Natuurlijk kan je de vraag stellen: Wie heeft er überhaupt van Skagway, Dyea, de White Pass of de Chilkoot Pass gehoord? Misschien zijn Skagway en de Chilkoot Pass voor Rosa wel zo bekend omdat hij "Back to the Klondike" kent?
David Ross e.a. schreef:The local headquarters of the [NWMP] Force was transferred in 1897 to Dawson City, which was the major centre of population adjacent to the gold fields. At the height of the gold rush Dawson had a population of 20,000 and in 1898 an estimated $6 million worth of gold was taken out. The miners were accompanied by al the people needed to provide services in this rich, bustling community. Storekeepers, outfitters, lawyers, hotelkeepers, construction workers and prostitutes flocked to Dawson. Hotels, stores, a theatre and a growing police barracks sprang up. This influx greatly increased the work of the NWMP, whose numbers grew to 285 by 1898; the desire of both merchants and miners for a stable, regulated society in which to carry on their business meant that the majority of the citizens supported the activities of the Force.
Supt. Sam Steele took over from Constantine in 1898, ruling the area with a paternal mixture of pragmatic common sense and Victorian morality. Liquor licences were restricted; gambling was regulated; law breakers, actual or potential, were set to work on the police wood pile, or abruptly told to get out of town; prostitution was tolerated, but confined to the red light district and medically supervised to a certain extent; and the carrying of guns was forbidden. The detachment at the Chilkoot Pass refused entry to the goldfields to any miner without a year's supply of provisions. The Sabbath [d.w.z. de zondagsrust] was strictly observed: businesses shut down and all work stopped.

bron: David Ross e.a., The Royal Canadian Mounted Police 1873-1987, blz. 15-16.

Dat klinkt inderdaad als een rustig stadje, waar niets te beleven viel. Bah, politie!

"At the height of the gold rush Dawson had a population of 20,000." Tegenwoordig wonen er veel minder mensen: 1.319 in 2011, maar er komen wel 60.000 toeristen per jaar.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Dawson_City

"In 1898 an estimated $6 million worth of gold was taken out." In Lo$ 9 lezen we dat Dagobert in twee jaar (±1897-1898) een miljoen dollar had verdiend. Vergelijk dat met de "Lucky Swede":
Wikipedia schreef:In just two years, for example, $230,000 ([huidige waarde:] $190 million) worth of gold was brought up from claim 29 on the Eldorado Creek. The claim belonged to the Swedish miner Charlie Anderson. Anderson was known as the "Lucky Swede" because he bought the unproved claim while too drunk to remember. Anderson disputed the purchase, but the contract was enforced by the NWMP. Luckily for Anderson, the claim proved to be incredibly rich.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Klondike_Gold_Rush

"The detachment at the Chilkoot Pass refused entry to the goldfields to any miner without a year's supply of provisions."
Op de bovenstaande Wikipedia-pagina lezen we wat dat inhield: "The total weight is approximately 1 ton." Blijkbaar schepte oom Dagobert niet op, toen hij zei: "When I was your age, I crossed this pass with two hundred pounds [=91 kg] on my back!" Ging hij tien keer op-en-neer, voordat hij erdoor mocht?
http://en.wikipedia.org/wiki/Klondike_G ... h#Appendix
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dawson, Yukon Territory, Canada

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo maart 17, 2013 4:51 pm

Het is jammer dat ik in een ander topic leest dat Oom Paspasu denkt dat niemand geinteresseerd is in dit topic, omdat hij er geen reacties op krijgt. Ik vind dit soort informatieve topics namelijk zeer interessant. Het is alleen zo dat ik niet reageer als ik er niets aan toe te voegen heb. Toch plaats ik nu dit bericht, zodat Oom Paspasu weet dat ik dit soort topics met veel plezier lees.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Dawson, Yukon Territory, Canada

Berichtdoor Oom Paspasu » ma maart 18, 2013 2:08 am

Dank je wel, Ridder. Het is leuk om te weten dat anderen dit ook leuk vinden. In eerste instantie schrijf ik het wel voor mijzelf en ik besef dat ik andere interesses heb dan de gemiddelde McDraker: Ik ben geen verzamelaar, maar een onderzoeker. Ik hoef er niet per se reacties op mijn uiteenzettingen, maar dit lijkt me ook voor anderen een interessanter discussieonderwerp dan dat uit het andere topic.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dawson, Yukon Territory, Canada

Berichtdoor Scrooge$ » di maart 19, 2013 12:00 am

Ik deel de mening van Ridder ter Geit, ik vind de gegeven informatie zeer nuttig en interessant(vooral het stukje waar je aangeeft dat zowel Barks en Rosa gebruik hebben gemaakt van dezelfde foto van Dawson die een vergeten beeld van deze stad geeft) en ik waardeer de tijd die je er voor hebt gebruikt om alle informatie op te zoeken.

(trouwens Oom Paspasu, leuk plaatje van de professor uit de grot van Ali Baba :P )
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: Dawson, Yukon Territory, Canada

Berichtdoor Koen » di maart 19, 2013 9:16 am

Ik vind het ook interessant,maar het is gewoon niet iets
waar je op reageert. Dus ga door! Of ben je klaar? :(
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dawson, Yukon Territory, Canada

Berichtdoor Oom Paspasu » di maart 19, 2013 4:44 pm

Haha! Misschien komt er nog meer, maar in ieder geval staat er nog veel anders in de planning.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Dawson, Yukon Territory, Canada

Berichtdoor Jop Duck » di jul 24, 2018 8:59 pm

Komt dus helemaal niks van.

Klondike wordt trouwens wel veel gebruikt in stripverhalen gebruikt door oom Dagobert.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Dawson, Yukon Territory, Canada

Berichtdoor Oom Paspasu » do jul 26, 2018 7:00 pm

Jop Duck schreef:Komt dus helemaal niks van.

Niet zo brutaal en gewoon geduld hebben.

Ik heb nog eens in mijn bestanden gekeken en ik bleek nog een bijna compleet verhaal voor dit topic te hebben. Hoewel ik eigenlijk andere dingen moet doen, kan ik beter dit afmaken dan alleen maar wat op de bank hangen.

Het is geen Disney, dus off-topic, maar ik heb onlangs [lees: vijf jaar geleden] het Lucky Luke-album "Klondike" gelezen. Overeenkomsten tussen deze en de Rosaverhalen hierover zijn wat betreft personages reeds besproken: viewtopic.php?p=32932#p32932.

In dit verhaal vertrekt Lucky Luke wel vanuit Dyea over de Chilcoot pas naar de Yukon rivier. In Dyea, dat in de Amerikaanse staat Alaska ligt, wordt de politiepost vreemd genoeg bemand door een Canadese Mountie. Hieromtrent vind ik deze informatie:
http://explorenorth.com/alaska/dyea.html schreef:Dyea's status as an American town was very much in dispute during its heyday. The wording of the 1825 treaty that set the boundary between Russian and British territory was not clear, and it was not until 1903 that the issue was finally settled (extensive documentation is online - see link below). In February 1898, the North West Mounted Police set up machine guns at the summits of both the Chilkoot and White Passes to enforce Canada's claim to the region at least that far south.

Lucky Luke komt bij de niet bij name genoemde Yukon, waar niets van de stad Whitehorse te zien is. Hij gaat per vlot naar Dawson en komt langs de Five Finger Rapids. In Dawson is er nergens een brug over de Klondike te zien, maar er zijn ook geen plaatjes die dit uitsluiten. Ook de Mountie gaat naar Dawson, om daar orde te scheppen. Soapy Smith heeft in de stad de touwtjes in handen en ligt alle goudzoekers op. Hij opereert onder andere een doodlopende telegraaf:
http://en.wikipedia.org/wiki/Soapy_Smith schreef:Soapy opened a fake telegraph office in which the wires went only as far as the wall. (…) Telegraph lines did not reach or leave Skagway until 1901.

Skagway, inderdaad, want daar zat hij en niet in Dawson. Zoals Rosa zei:
Don Rosa schreef:It's the American Skagway that was the lawless, crime-ridden murder-capital of North America, not the peaceful Canadian town of Dawson City where the Northwest Mounted Police kept strict law and order.

Soapy Slick (Gerrit Gladsnuit) is naar Smith vernoemd. Barks plaatst hem in de fictieve goudzoekersstad Goldboom, Alaska (in het Nederlands: Klondike), maar Don Rosa situeert hem eerst in Skagway en later in Dawson, waaruit hij aan het einde van Lo$ 8 verbannen wordt naar Goldboom. Deze plaats komt ook voor op Rosa's kaart in het openingspanel van Lo$ 8, ongeveer op 65.6°N 143.7°W, waar in werkelijkheid niemand woont, maar wat dus wel in Alaska en north of the Yukon is. Bij Carl Barks ligt de stad juist ten noorden van de eveneens fictieve Frozenjaw River (7.6). Overigens wordt Slick "the wiliest rogue north of Nome" genoemd, wat suggereert dat het verhaal zich meer westwaarts afspeelt.

Don Rosa schreef:Next is the sequence copied right out of Barks' "North of the Yukon" (UNCLE $CROOGE #59) where $crooge is paying Soapy Slick back for the loan that got $crooge started as a Yukon sourdough. Actually, that old story caused me some continuity problems since it showed Soapy in Goldboom, Alaska, rather than in the Canadian Yukon or Skagway where such a loan would have taken place. Chapter VIII showed how I tried to wiggle around that problem by having the loan originate in Skagway, Soapy move to Dawson, then get deported down-river to Alaska. But there was still one Barksian fact I had to ignore -- the original story said that $crooge obtained the loan in 1898 which would have been too late to have allowed him to take part in the gold rush -- all the gold land was claimed by then. In my version, the loan is made in '96... not really much of a change.

https://archive.li/S6yhw
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am


Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron