Het geluksdubbeltje

Het geluksdubbeltje

Berichtdoor jan Baksteen » za jul 26, 2014 7:27 pm

Na gezocht te hebben kwam ik er achter dat er nog geen topic over ''Het geluksdubbeltje is''

Na vanmiddag 2 verhalen gelezen te hebben waarin het dubbeltje een grote rol had wilde ik dat geen wat mij opviel hier plaatsen, dit is nu de goeie plek.
Ik las eerst een verhaal uit pocket 214, daarna las ik een verhaal uit de 7½ van dit jaar.

Uit de meeste verhalen blijkt wel dat het geluksdubbeltje écht geluk brengt en dat hij mede daarom zo rijk is geworden. Dat is eigenlijk niet zo! Uit het eerste hoofdstuk van het levensverhaal heeft hij het dubbeltje verdiend na een man zijn schoenen te hebben gepoetst. Ik denk daarom ook doordat het dubbeltje eerste is wat Dagobert zelf verdiend heeft, dat het dubbeltje daarom een motivatie/drijfveer is om meer te willen en kunnen verdienen.
Uit het pocketverhaal dat ik gelezen heb is het net toch anders. Rockerduck heeft Dagoberts geluksdubbeltje en de Dagobert kan daardoor minder goed zaken doen. Blijkt het dan toch van dat dubbeltje af te hangen?

In het tweede verhaal dat ik genoemd blijkt het tot het einde dezelfde richting op te gaan als de vorige. Dagobert leidt de biljonairsclub rond in zijn geldpakhuis en een vrouw die erbij hoort zegt tegen de rest, wanneer ze bij het geluksdubbeltje zijn, dat het krachten heeft en dat Dagobert daarom uit puur geluk rijk is geworden. Een van de mannen stoot de stol om en het dubbeltje rolt onder het bureau, Dagobert haalt hem tevoorschijn en vertelt erover. Ze doen een wedstrijd wie binnen 3 dagen het meeste geld heeft verdiend heeft gewonnen en die vrouw houd het dubbeltje om te bewijzen dat hij niet zonder kan verdienen. Aan het einde van de wedstrijd geeft de vrouw het geluksdubbeltje weer terug en Dagobert vertelt dat hij een ander dubbeltje had gepakt toen de echte onder het bureau was gerold en pakte daarna de echte. (even snelle samenvatting, je kunnen het ook zelf nalezen)

Hopelijk heb ik mijn punt gemaakt. In verschillende verhalen waarin het geluksdubbeltje voorkomt wordt gebruik gemaakt van 2 theorieën. Dat het geluk brengt of dat zijn eerste verdiende munt is. Of soms beide.
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Re: Het geluksdubbeltje

Berichtdoor Dagoduck » vr dec 22, 2017 7:50 pm

Ik denk dat het komt doordat, als het dubbeltje weg is, zijn motivatie verdwijnt.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Het geluksdubbeltje

Berichtdoor Salomo » vr dec 22, 2017 8:00 pm

In hoeverre het geluksdubbeltje Dagobert werkelijk geluk brengt varieert sterk per strip, daar de verschillende tekenaars en scenaristen die de strips maken er elk hun eigen kijk op hebben.[2]

Don Rosa is grotendeels verantwoordelijk voor het uitwerken van het levensverhaal van Dagobert, inclusief hoe Dagobert aan zijn eerste dubbeltje komt. Hij vermijdt in zijn strips bewust de naam "geluksdubbeltje". Don Rosa laat Dagobert in zijn strips herhaaldelijk spreken over het dubbeltje als inspiratiebron, en niet als geluksbrenger. De bijbehorende boodschap is dat Dagoberts fortuin niet gebouwd is op geluk, maar op hard werken. In Episode 5 van het levensverhaal van Dagobert wordt de suggestie gewekt dat de term "geluksdubbeltje" in Duckstad is ontstaan als een soort van mythe, waarbij Dagoberts rijkdom in verband werd gebracht met zijn eerste verdiende dubbeltje.

Een andere verklaring is dat het dubbeltje wel speciale krachten heeft, zij het niet van zichzelf maar door het feit dat Dagobert het zo lang in zijn bezit heeft en de rijkste ter wereld is. Dit uitgangspunt komt onder andere ter sprake in The Midas Touch. Daarin blijkt dat muntjes die aangeraakt zijn door iemand die rijk is, speciale eigenschappen krijgen. Hoe langer het muntje in bezit is van dezelfde miljonair, hoe sterker die eigenschap wordt.[3]In Don Rosa's verhaal Van Ducks, dubbeltjes en dwaze heksen[4] reist Magica terug in de tijd en steelt het dubbeltje van de jonge Dagobert net nadat hij het gekregen heeft. Ze beseft echter al snel dat het dubbeltje in deze vorm waardeloos is, aangezien Dagobert het nu nooit in zijn bezit zal hebben tijdens zijn latere carrière. Dus ziet ze zich gedwongen hem het dubbeltje terug te geven, om zodoende de geschiedenis haar beloop te laten


Dit staat op wikipedia.

De ene schrijver maakt er weer een ander verhaal van dan de ander. Persoonlijk vind ik het leukst als het gewoon allebei geld. Dus een beetje geluk, maar ook gewoon dat Dagobert zijn gezonde verstand gebruikt. ;)
“One of the greatest satisfactions in our work here at the studio is the warm relationship that exists within our cartoon family.
Mickey, Pluto, Goofy, and the whole gang have always been a lot of fun to work with.
But like many large families, we have a problem child. You're right, it's Donald Duck.”
- Walt Disney
Avatar gebruiker
Salomo
Geboren verzamelaar
Member
 
Berichten: 57
Geregistreerd: ma dec 11, 2017 12:09 am

Re: Het geluksdubbeltje

Berichtdoor Jop Duck » wo apr 18, 2018 6:39 am

Ik vind het persoonlijk het leukst als hij er zelf in gelooft omdat hij bijgelovig is maar eigenlijk zijn geld verdiend door hard werken en familie uitbuiten :P
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Het geluksdubbeltje

Berichtdoor Jop Duck » za apr 28, 2018 7:08 am

Ik dacht altijd dat bij Barks-verhalen oom Dagobert er in gelooft en anders verdwijnt zijn motivatie. Maar in Schipbreuk Onder Water krijgt hij de telegrammen binnen voordat hij te horen krijgt dat het schip is gezonken.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa


Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron