Trijntje, Snater en Driekus Duck

Berichtdoor Rockerduck » wo jul 11, 2007 8:20 pm

Oh ja, dat vond ik één van de beste. Het verhaal met de vierkante eieren is ook een favoriet van me. Barks vond die verhalen zelf ook heel goed:

"I guess that among the very best was the one with the square eggs and among the funniest was a little ten page story where Donald is trying to raise chickens and there are some eggs that he stored and a lot of things happen."

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=219

Maar we gaan off-topic.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DD » wo feb 27, 2008 7:10 pm

Oma is toch helemaal niet de zus van oom Dagobert? Zij is de kleindochter van Theodoor Prul. Op de stamboom is te zien dat Doortje McDuck apart van oma Duck is getekent. Weet iemand hier meer over?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » do feb 28, 2008 10:06 am

Verschillende tekenaars hebben verschillende opvattingen over deze kwestie.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » vr feb 29, 2008 8:42 pm

DD schreef:Oma is toch helemaal niet de zus van oom Dagobert? Zij is de kleindochter van Theodoor Prul. Op de stamboom is te zien dat Doortje McDuck apart van oma Duck is getekent. Weet iemand hier meer over?

Zoals de Ridder al zegt, blijft dit een punt van verdeeldheid onder tekenaars en fans. De stamboom die jij noemt is bedacht door Don Rosa. Zijn mening wordt niet door alle fans en andere tekenaars gedeeld. Rosa zegt de boom gebaseerd te hebben op schetsen van Carl Barks, die Dagobert Duck bedacht heeft. Maar de 'definitieve' schets van Barks wil Rosa niet publiekelijk maken, dus dat weten we (nog) niet zeker.

Meer informatie: http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... index.html

Op die link kun je zien dat er nog veel meer stambomen door andere tekenaars gemaakt zijn. Voor zover ik weet zijn Oma en Dagobert in de verhalen van Barks nooit als broer en zus voorgesteld, en ook niet in andere van oorsprong Amerikaanse verhalen. Voor zover ik weet, is dat puur in Europa ontstaan.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Guus Geluk » vr jan 09, 2009 7:50 pm

Ok ik weet genoeg. Nu kan er dus een slotje op.
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Re: Trijntje, Snater en Driekus Duck

Berichtdoor Jop Duck » vr mei 04, 2018 11:28 am

Rockerduck schreef:Wie zegt dan dat de ouders van Guus in dat schetsje van Barks zoveel geluk hadden? Staat er iets in die stamboomschets van Barks wat suggereert da de ouders van Guus net zo gelukkig waren als Guus zelf? Nee. Dus is er zoiets als het geluk dat zich tegen hen keerde? Nee.

De naam Luke the Goose is volgensmij een verbastering op Luky Goose oftewel Gelukgans.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Berichtdoor Jop Duck » wo jun 06, 2018 3:58 pm

DD schreef:Oma is toch helemaal niet de zus van oom Dagobert? Zij is de kleindochter van Theodoor Prul. Op de stamboom is te zien dat Doortje McDuck apart van oma Duck is getekent. Weet iemand hier meer over?

Dus we moeten weer naar de al zo "heilige" visie van Rosa luisteren. En zijn stamboom die volgens Michiel Q 26 eenden/ganzen is vergeten helemaal gelik geven, want het boeit ons helemaal niks dat hij zoveel personages is vergeten, want je moet naar de almachtige stamboom van Rosa kijken, want die stamboom heeft altijd gelijk. Ik weet nu al dat er reacties komen van dat ik Rosa niet mag afkraken en dat hij het helemaal goed heeft, maar ik plaats dit bericht.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Trijntje, Snater en Driekus Duck

Berichtdoor Jop Duck » wo jun 06, 2018 3:59 pm

Dat bericht van jou is trouwens helemaal off-topic.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Trijntje, Snater en Driekus Duck

Berichtdoor JOPDVCK » wo jun 06, 2018 5:34 pm

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Daarbij is Rosa zelf vaak nodeloos ingewikkeld. Dus waarom hier dan niet?
Rosa's Distelfink(?)-verhaal over zogenaamd het verleden van Guus Geluk druipt van de omhaal, met gedoe over een schildering op een muur en een blikseminslag. Daarbij vergeleken is Barks transparant met zijn idee dat Guus's ouders zichzelf overaten op een picknick. Die pech zou misschien kunnen verklaren waarom Guus spaarzaam wil zijn met zijn geluk.

Rosa's verhaal over het geluk van Guus is omhalig? Tja, misschien voor iemand met een concentratieboog van drie seconden en die moeite heeft met begrijpend lezen... maar voor ieder ander is het hele verhaal zo klaar als een klontje. Wat is er nou niet te snappen, of omhalig, aan een schildering en een blikseminslag? 1 + 1 = 2. Een kind kan de was doen. Meer uitleg heb je niet nodig. En dat blijkt wel uit Rosa's verhaal. Kortom, ik zie het probleem niet. Trouwens, waarom is een verhaal van Rosa over het verleden van de personages 'zogenaamd' en dat van andere tekenaars niet? Ook zie ik het verband totaal niet tussen ouders die zich doodeten op een picknick en spaarzaam gebruik maken van je geluk. Leg dat eens uit?

Dus als ik het goed begrijp is het makkelijk te begrijpen dat je geluk krijgt door een schilderij, maar dat dat als je dan door de bliksem word geraakt heb je op die datum elk jaar pech tot dat je weer opnieuw door de bliksem word geraakt op dezelfde dag. Ook is het makkelijk te begrijpen dat je daar niet dood aan gaat. Het is wel heel makkelijk te begrijpen dat als jouw ouders een dag onbeperkt eten krijgt bij een picknick en zichzelf dan dood eten dat jij je dan ook niet gaat doodeten of doodbranden aan bijv. vuurwerk of dat je word overgereden door een van je eigen auto die 200 km per uur kan rijden.
Rockerduck schreef:
Ei schreef:Dat is eenvoudig uit te leggen: Overdaad schaadt. Te veel geluk geeft pech. Guus's ouders hadden een gratis picknick. Blijkbaar hebben zij zich toen verloren in hebberigheid, waardoor hun geluk zich tegen hen keerde.

Wie zegt dan dat de ouders van Guus in dat schetsje van Barks zoveel geluk hadden? Staat er iets in die stamboomschets van Barks wat suggereert da de ouders van Guus net zo gelukkig waren als Guus zelf? Nee. Dus is er zoiets als het geluk dat zich tegen hen keerde? Nee.

En zegt er iets dat ze geen geluk hebben? Nee. Het is trouwens ook supernormaal dat je je mag dooreten bij een picknick wat iedereen dagelijks overkomt, want dat was supergebruikelijk ergens toen Guus een kind was dus in elk geval voor 1948 in Amerika. Of ken jij een vriend die -in - ik zeg maar wat - 1930 in Amerika ooit een gratis onbeperkte picknick waar je je dood mag eten. En Guus zou ook al hadden zijn ouders geen geluk toch ook om diezelfde reden niet hebberig zijn met zijn geluk, omdat hij bang was dat hetzelfde zal overkomen. Al vind ik hem niet zo hebberig in: https://inducks.org/story.php?c=W+WDC+136-02
Rockerduck schreef:Ho ho, je draait de zaken om. Als je wetenschappelijk te werk gaat, baseer je je aannames op zaken die bekend zijn. Tot dusver zijn Barks' eerste en tweede stamboomschets bekend. In de tweede schets, die dateert uit de jaren '90, ontbreekt het adoptie-verhaal. Wetenschappelijk gezien heb je alleen deze bronnen ter beschikking. Op basis van deze bronnen is de enige conclusie die je kunt trekken, dat Barks het adoptie-idee heeft geschrapt. Er IS een derde stamboom en misschien staat daar wél het adoptie-verhaal op, inderdaad. MAAR die schets is niet beschikbaar ter bestudering, dus moeten we de voorlopige conclusie handhaven.

Wat Ei doet, is de boel omdraaien. Ei gaat zichzelf vragen stellen die niet te beantwoorden zijn. "Wie zegt dat het niet de bedoeling was het adoptie-idee in de strips te verwerken?" Dat weten we niet. En op basis van wat we NIET weten, kunnen we geen conclusies trekken. We kunnen dus niet zeggen: "Barks heeft het adoptie-idee in de strips willen verwerken, omdat er GEEN bewijs is van het tegendeel". Wetenschappelijk gezien ga je uit van welk bewijs er WEL is, omdat je anders maar al het mogelijke bij elkaar zou kunnen verzinnen. Zoals Ei doet.

Weet je waarom ze zeggen dat Aziaten geel zijn? In een encyclopedie werden ze eerst omschreven als bruin, maar in een herdruk werden ze ten afgeschilderd als geel en toen heeft en wetenschapper daar mee bemoeit. Het menselijke geheugen is ook wetenschap. En in zijn tweede stamboom staan allemaal andere namen dan in de eerste stamboom.
Michiel P schreef:In het oorspronkelijke krabbeltje van Barks was Guus de zoon van Daphne Duck (=Trijntje) en Luke the Goose. Daphne en Luke aten zich te barsten. Guus werd daarna geadopteerd door Matilda McDuck (=Doortje) en Goosetave Gander (=Fortunus Geluk).

In het bericht hierboven staat dat Don Rosa het niet grappig vond dat de ouders van Guus Geluk zich te barsten zouden hebben gegeten en dat hij daarom vond dat ze dat maar uit de stamboom moesten laten. Ik lees nergens dat Barks zelf op dat specifieke gedeelte van het verhaal is teruggekomen. Wel heeft Rosa op dcml regelmatig herhaald dat hij het zelf geen leuk verhaal vond.

Die rare constructie waarbij Guus' ouders overlijden en Guus door Doortje wordt geadopteerd was nodig om Guus zowel familie van Oma Duck als een neef van Dagobert te laten wezen. Voor zover ik het begrijp was dat eigenlijk niet echt nodig. In "Race to the South Seas" maken Donald en Guus allebei aanspraak op Dagoberts erfenis. Guus' argument daarvoor is dat hij de zoon van de schoonzus van Dagoberts zuster is.

Ik denk dat een zoon van je zus meer aanspraak heeft op een erfenis. Een andere zoon van je zus heeft er dan weer even veel recht op. Oom Dagobert had in dat verhaal op het eind een hekel aan zijn neven dus zou het niet mogelijk zijn dat hij Guus gewoon wegens zijn geluk voortrok, maar om het toch makkelijker te maken kun je hem laten adopteren, want dan heb je er wettelijk evenveel recht op.
Rockerduck schreef:Barks heeft in zijn tweede stamboom geen picknick-verhaal verwerkt. Conclusie: het was Barks' beslissing om daar afstand van te doen. Of dat nou bewust of onbewust gebeurde, doet niet ter zake. En naar ik meen is die tweede boom en de daarop volgende derde boom (die Rosa voor zichzelf houdt) de basis geweest van Rosa's stamboom.

Barks heeft in zijn tweede stamboom ook geen Matilda McDuck staan dus die is er zeker ook niet.

Uit het topic: viewtopic.php?f=1&t=968
Goudglans schreef:Ik weet niet n hoeverre je van negeren kan spreken. Op de later stamboom staat er anders niks over, en het is nog steeds niet bekend wat Rosa probeert te verbergen op de 3e stamboom. Misschien staat daar ook niks over een adoptie, en dan is het logisch dat Rosa dat verhaal niet gebruikte.

Carl Barks kan het natuurlijk vergeten zijn en op DCML heeft Rosa gezegd dat ze het verhaal stom vind en heeft het dus bewust genegeerd. Barks bemoeide zich niet echt met stambomen dus zal ze wel vergeten. Bijna iedereen op dit forum kent volgensmij dat filmpje waarin Barks word gevraagd of oom Dagobert de oom aan vaderskant of aan moederskant is.
Ei schreef:
Redmess schreef:Guus zuinig met geluk? We zien hem anders vaak genoeg in dure sportwagens rondrijden. Hij leeft van zijn geluk, hij gebruikt het voor alles wat hij nodig heeft. Dat is allesbehalve zuinig.

Hoewel Guus in een dure sportwagen rijdt, zal hij geen wagenpark verzamelen. Het blijft over het algemeen bij één enkele dure sportwagen per keer. Ei herinnert zich vagelijk situaties waarin Guus zijn geluk liever niet gebruikt. Dat kan behalve uit angst voor pech, ook komen door luiheid. Guus wenst zicvh niet meer omdat dit lijkt op werken.

Bij Barks? Bedoel je: https://inducks.org/story.php?c=W+OS++263-03?
Duckfan van Down Under schreef:
Ei schreef:Op Barks's eerste stamboom, uit mid-jaren 50, staat informatie over de ouders van Guus. Ze zijn gestorven tijdens een picknick, nadat ze zichzelf overaten. Guus is geadopteerd.
Rosa heeft deze informatie genegeerd.

Heb je de ouders van Guus niet verwisseld met die van Gijs? :P

Hij zou eigenlijk ook: Gladstone the Goose moeten heten, maar wegens de adoptatie is het veranderd in Gander. The Goose geeft ook duidelijk aan dat hij een gans is en daarom ook wat anders moet worden getekend.
Ei schreef:Teveel gulzigheid van ouders zou kunnen verklaren waarom Guus zuinig is met zijn geluk, omdat het anders pech brengt.
Tenminste, die zuinigheid van Guus uit angst voor pech komt toch ook van Barks? Of vergist Ei zich? Ei kan zich zo gauw geen voorbeeld herinneren.

We vergeten allemaal zijn eerste verhaal waarin hij nog geen anderhalve emmer limonade op kon drinken, was hij bang dat hij zich zou dooddrinken. Hij zou evenveel kunnen drinken tot zijn buik zo dik is als Gijs Gans.
JOPDVCK
Member
 
Berichten: 48
Geregistreerd: di mei 29, 2018 7:06 pm

Re: Trijntje, Snater en Driekus Duck

Berichtdoor Jop Duck » wo jun 06, 2018 5:38 pm

JOPDVCK schreef:Al vind ik hem niet zo hebberig in: https://inducks.org/story.php?c=W+WDC+136-02

Moet zijn:
Al vind ik hem hebberig in: https://inducks.org/story.php?c=W+WDC+136-02
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Vorige

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron