Rik

Rik

Berichtdoor Ui » wo jun 29, 2016 8:44 pm

Dit jaar is in Donald Duck Weekblad een nieuw, terugkerend personage verschenen. (snif)
Het personage heet Rik, is een eend en blijkbaar een leeftijdgenoot van Kwik, Kwek en Kwak.
Rik zit in een rolstoel, wat in Duckstad bijzonder is.

Verhalen met Rik:
https://coa.inducks.org/story.php?c=H+2012-132
https://coa.inducks.org/story.php?c=H+2014-577

Beide verhalen zijn geschreven door Sieger Zuidersma.
Is hij de schepper van dit personage?

Ui hoopt op meer verhalen met Rik.
Wat vinden jullie van hem?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Rik

Berichtdoor Jordy » do jun 30, 2016 12:15 pm

Het is een Nederlands verzinsel, dus hoeft het voor mij niet ;)
Jordy
Verslaafd aan DD Pockets
Member
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: wo jul 10, 2013 10:45 am
Woonplaats: Vlissingen

Re: Rik

Berichtdoor Dagoduck » do jun 30, 2016 3:29 pm

Volgens mij is er nog een verhaal, een waar hij wint met het dartkampioenschap.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Rik

Berichtdoor Meester Warbol » vr jul 01, 2016 9:51 am

Eindelijk loopt de Nederlandse Donald Duck eens vóórop waar 't emancipatie betreft. Er zijn genoeg lezertjes van 't weekblad die in een rolstoel zitten. Misschien vinden die 't wel héél leuk om eens een verhaal te lezen over een personage waarin zij zich kunnen herkennen!
Lezertjes die niet in een rolstoel zitten - zoals Jordy - kunnen zich daar misschien niks bij voorstellen, maar dat doet er niet toe. Sóms staan mensen zonder handicap even NIET in de spotlights.
Avatar gebruiker
Meester Warbol
Schoolfrik
Member
 
Berichten: 100
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 10:20 pm

Re: Rik

Berichtdoor Ui » vr jul 01, 2016 3:16 pm

Mooi en wijs gesproken, Meester Warbol!
Ui is er ontroerd van. (snif)

Meester Warbol schreef:Lezertjes die niet in een rolstoel zitten - zoals Jordy - kunnen zich daar misschien niks bij voorstellen, maar dat doet er niet toe.

Wat niet is, kan helaas altijd nog komen! (huil huil)
Ja, en dan volgt de spijt... (snotter)

Jordy schreef:Het is een Nederlands verzinsel, dus hoeft het voor mij niet ;)

O, wacht eventjes. Zijn bezwaar is, dat Rik een "Nederlands verzinsel" is.
We hebben hier dus te maken met een racist! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Rik

Berichtdoor Oom Paspasu » za jul 02, 2016 2:22 pm

Jordy's bezwaar zou alleen racistisch zijn als hij bedoelde dat het onwaarschijnlijk is dat een Nederlander een goed strippersonage zou bedenken, aangezien Nederlanders de erfelijke factoren missen die daarvoor benodigd zijn. Een logischer verklaring voor zijn standpunt lijkt me de lage kwaliteit van de hedendaagse Nederlandse productie, die te maken heeft met een beleid dat slecht werk beloont.

Meester Warbol heeft inderdaad mooi en wijs gesproken, maar de uitwerking van het personage valt voorlopig toch echt tegen. Rik is geen jongen die toevallig in een rolstoel zit; Rik is zijn rolstoel, want het is zijn enige attribuut, eigenschap en bestaansrecht. Hij heeft ondanks en/of dankzij zijn handicap bepaalde kwaliteiten, zo luidt de moraal van de drie verhaaltjes en de zeer vermoeiende tijdsgeest. Geef mij maar een antiheld wiens enige prestatie in deze wereld het omzetten van eten naar poep is.

Het Nederlandse vreemdelingenbeleid ten tijde van de vorige hoofdredacteur heeft de kwaliteit van de strips zeker geen goed gedaan en het herintroduceren van oude of het inbrengen van nieuwe personages met meer diversiteit juich ik toe, maar personages alleen maken nog geen beter verhaal.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Rik

Berichtdoor DD » zo jul 03, 2016 2:40 pm

Het is duidelijk dat Rik een onderdeel van het Duckies concept is. Gezien Duckies Nederlands is, is het ook niet raar dat Nederland (weer) een nieuw personage heeft geschapen.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Rik

Berichtdoor Oom Paspasu » zo jul 03, 2016 6:12 pm

Het Duckies-concept draait om Kwik, Kwek en Kwak, Lizzie, Juultje en Babetje en hun klasgenoten. Hiervoor zijn destijds een aantal nieuwe figuren geïntroduceerd, namelijk klasgenoten en schoolpersoneel. De voorkomende personages vormden een beperkte groep, die, op reeds bestaande personages en de hond Zwabber na, allemaal in de Duckies-achterkanten in het jaar 2000 hun intrede deden. In de loop van de tijd is hun aantal alleen maar afgenomen. Dat er nu een nieuw personage is toegevoegd, is dus bijzonder. Rik komt echter weliswaar voor met de neefjes en nichtjes, maar is nog niet op school verschenen of in contact gekomen met klasgenoten of schoolpersoneel. Dat zou in de toekomst heel goed kunnen gebeuren, wat hem tot een waar onderdeel van het Duckies-universum zou maken.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Rik

Berichtdoor Ui » zo jul 03, 2016 8:13 pm

Ui schreef:We hebben hier dus te maken met een racist! (huil huil)

Bij nader inzien had Ui deze leukdoenerij als volgt geschreven:
"We hebben hier dus te maken met racisme! (huil huil)"
Dat wijst niet naar een persoon.

Excuses voor eventuele misverstanden.
Met dank aan het standje dat Ui heeft gekregen in het topic 'Beheer McDrake Nederland'.

Oom Paspasu schreef:Jordy's bezwaar zou alleen racistisch zijn als hij bedoelde dat het onwaarschijnlijk is dat een Nederlander een goed strippersonage zou bedenken, aangezien Nederlanders de erfelijke factoren missen die daarvoor benodigd zijn. Een logischer verklaring voor zijn standpunt lijkt me de lage kwaliteit van de hedendaagse Nederlandse productie, die te maken heeft met een beleid dat slecht werk beloont.

Met racistisch is hier eigenlijk het woord "discriminatie" bedoeld.
De stelling is, dat een Nederlands verzinsel per definitie niet hoeft. Er is geen motivatie voor gegeven en er zijn geen voorwaarden aan verbonden: Nederlands werk deugt niet.

Lang niet alle Nederlandse producties zijn slecht, vindt Ui.
't Is geregeld zoeken naar parels in de modder. En met Rik meent Ui er een gevonden te hebben. (snif)

Oom Paspasu schreef:Rik is geen jongen die toevallig in een rolstoel zit; Rik is zijn rolstoel, want het is zijn enige attribuut, eigenschap en bestaansrecht. Hij heeft ondanks en/of dankzij zijn handicap bepaalde kwaliteiten, zo luidt de moraal van de drie verhaaltjes en de zeer vermoeiende tijdsgeest.

Drie verhaaltjes? Waar is de derde?

Rik is volgens Ui juist niet zijn rolstoel.
Hij laat zien, dat een rolstoel niet per se een belemmering hoeft te zijn voor avontuur en speelplezier.

Wat betreft nieuwe Rik-verhalen
adviseert Uitje een avontuur met een personage dat lijkt op Stephen Hawking.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking
Iets met wetenschap.
Als het een reisavontuur is, kan daarin aandacht besteed worden aan de mobiliteit van een rolstoel.
Uiteraard met een verhaalpunt waarin de rolstoel juist goed van pas komt.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Rik

Berichtdoor Dagoduck » ma jul 04, 2016 8:40 am

Dagoduck schreef:Volgens mij is er nog een verhaal, één 1) waar hij wint met het dartkampioenschap.

En één 2) waar hij tafelvoetbal speelt, en één 3) waar hij loebas gaat uitlaten.
Bij elkaar zijn dat er 3!
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Rik

Berichtdoor Michiel Q » ma jul 04, 2016 4:29 pm

Oom Paspasu schreef:De uitwerking van het personage valt voorlopig toch echt tegen. Rik is geen jongen die toevallig in een rolstoel zit; Rik is zijn rolstoel, want het is zijn enige attribuut, eigenschap en bestaansrecht.

Kwestie van interpretatie. Rik is een jongen die gewone dingen op een bijzondere manier doet. Hij gebruikt bijv. een magneet om zijn dartpijltjes op te rapen. De rolstoel wordt gepresenteerd als een interessant voertuig waar Rik behendig mee omspringt. Rik is sportief en houdt van actie.

Zie: https://coa.inducks.org/character.php?c=Rik
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Rik

Berichtdoor Ui » vr jul 08, 2016 1:51 pm

Michiel Q schreef:De rolstoel wordt gepresenteerd als een interessant voertuig waar Rik behendig mee omspringt. Rik is sportief en houdt van actie.

In het recentste verhaal, met Loebas, draagt Rik zijn petje achterstevoren.
Dat oogt sportiever, stoerder dan het normaal dragen van een petje, zoals de neefjes doen.
https://coa.inducks.org/story.php?c=H+2014-577
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Rik

Berichtdoor Michiel Q » za jul 09, 2016 11:03 pm

Ui schreef:In het recentste verhaal, met Loebas, draagt Rik zijn petje achterstevoren.

Rik draagt zijn petje achterstevoren omdat de neefjes dat niet doen. Zo is hij meteen herkenbaar in plaatjes waarop alleen zijn hoofd zichtbaar is. Er is m.i. bewust gekozen voor een vierde eendje, om de gelijkwaardigheid van de personages te benadrukken. De lezertjes identificeren zichzelf met de neefjes. Andere figuurtjes (honden, biggen) zijn buitenstaanders. Door een vierde eendje te kiezen is de stap naar identificatie met Rik kleiner.

Ui schreef:Dat oogt sportiever, stoerder dan het normaal dragen van een petje, zoals de neefjes doen.

Het oogt zeker stoerder, want subversiever. Of 't sportiever oogt is maar de vraag. :P De honkbalpet is tenslotte ontworpen om direct zonlicht uit 't gezicht van sportlieden weg te houden. Zet je de pet andersom, dan heb je daar bij het sporten geen voordeel van. :lol:
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Rik

Berichtdoor Oom Paspasu » ma sep 12, 2016 3:09 pm

Ik moet hier nog steeds eens reageren om mijn stelling te verdedigen, maar nu eerst het bericht dat Rik is toegevoegd aan de Duckipedia.

https://www.donaldduck.nl/duckipedia/r/rik/
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Rik

Berichtdoor Oom Paspasu » di okt 25, 2016 7:04 pm

Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron