Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Michiel P » zo dec 28, 2008 1:31 am

Rockerduck schreef:Ken je 'Jo, Suus en Jokko', een serie stripverhalen van Hergé? Die had hij getekend op verzoek van een Frans warenhuis, als ik me goed herinner (uit het boek van Benoit Peeters).

"Jo, Suus en Jokko" tekende Hergé voor het katholieke blad "Coeurs Vaillants". In dat blad werden ook de avonturen van Kuifje geplaatst, maar de redactie vond het niet verantwoord dat Kuifje er geen familie of een normaal gezinsleven op nahield. (Overigens heeft Hergé inderdaad veel getekend in opdracht van een Brussels warenhuis, "L'Innovation".)

Duckfan van Down Under schreef:Dexter's lab: ken ik niet.
Cow and Chicken: ken ik niet.

Een gemis in je opvoeding! "Dexter" en "Cow & Chicken" zijn juist de enige series die ik wél ken. Hier gaapt de generatiekloof! ("Kim Possible" zegt me dus ook niks.)

Rockerduck schreef:Dat zijn dan ook allemaal heel recente en moderne series, met een meer tongue-in-cheek aanpak en wat absurdere verhaallijnen.

Spijker op de kop! De ouders van Dexter zijn uitvergrote stereotypen, de ouders van Cow en Chicken zijn niet goed bij hun hoofd en een titel als "Fairly Odd Parents" spreekt ook boekdelen. Maar dat zijn dus allemaal moderne tekenfilmseries.

Tegenwoordig mogen heilige huisjes als het ouderlijk gezag rustig worden omvergeschopt in strips en tekenfilms, maar in de jaren vijftig (en eerder) was dat ondenkbaar. Televisie werd hevig gecensureerd, met gezag mocht niet worden gespot en redacties maakten zich zorgen om de educatieve waarde van de strips die ze plaatsten (zie boven). In een dergelijke situatie kon een strip met echte ouders alleen maar een saaie strip zijn.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo dec 28, 2008 4:52 am

Michiel P schreef:"Jo, Suus en Jokko" tekende Hergé voor het katholieke blad "Coeurs Vaillants". In dat blad werden ook de avonturen van Kuifje geplaatst, maar de redactie vond het niet verantwoord dat Kuifje er geen familie of een normaal gezinsleven op nahield. (Overigens heeft Hergé inderdaad veel getekend in opdracht van een Brussels warenhuis, "L'Innovation".)

Je hebt gelijk! Voor L'Innovation, een Brussels (en dus géén Frans, zoals ik hierboven zei) warenhuis, maakte hij "Leo en Lea bij de Lapino's". En voor 'Coeurs Valliants' moest er inderdaad een familiestrip ontworpen worden.

Series als Dexter's Lab en Cow and Chicken hebben me nooit aangetrokken vanwege de spuuglelijke tekenstijl. Kim Possible vind ik één van de weinige goede Disney-tvseries van de afgelopen jaren. Maar dit is off-topic; er is en topic over haar in Disney films.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo dec 28, 2008 5:14 pm

Okee, even overnieuw met Phineas and Ferb: Phineas en Ferb bouwen reusachtige dingen (achtbaan, racebaan, skatebaan, raket naar de maan), hun zus wil het aan mam vertellen, hun vogelbekdier Perry alias Agent P vecht tegen Dr. Doofenshmirtz, machine van Doofensmirtz gaat af, ding verdwijnt als moeder het tuinhekje opent.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » zo dec 28, 2008 6:25 pm

Rockerduck schreef:Voor L'Innovation, een Brussels (en dus géén Frans, zoals ik hierboven zei) warenhuis, maakte hij "Leo en Lea bij de Lapino's".

Voor L'Innovation maakte Hergé "Tim de eekhoorn", een voorloper van "Leo en Lea bij de Lapino's". De avonturen van Leo en Lea tekende hij later voor "Le Petit Vingtième".

Rockerduck schreef:Series als Dexter's Lab en Cow and Chicken hebben me nooit aangetrokken vanwege de spuuglelijke tekenstijl.

Daar staat wél tegenover dat beide series onweerstaanbaar humoristisch waren. De tekenstijl van "Cow and Chicken" was inderdaad weerzinwekkend lelijk, maar Genndy Tartakovski (van Dexter) vind ik juist erg goed.

Henrieke schreef:In Floyd Gottfredson's 'Mr. Slickers and the Egg Robbers' spelen Minnie's ouders een belangrijke rol. Ik weet niet zeker of ze later in nog meer verhalen voorkwamen.

Zeldzaam mooie tekeningen van Gottfredson! Waar heb je die vandaan? Het heeft wel wat weg van George Herriman (van Krazy Kat). Helaas wordt Gottfredson altijd te klein afgedrukt.

In "Vladimir de Verschrikkelijke" van Tito Faraci en Massimo De Vita (in Pocket 55) heeft Minnie een oom en tante die zich gedragen alsof ze Minnies ouders zijn. Ze komen bij Mickey op bezoek en Mickey ziet daar enorm tegenop omdat de oom en tante vinden dat Mickey eigenlijk geen goede match is voor Minnie. Volgens de Duitse beschrijving op Inducks zijn deze oom en tante Minnies pleegouders.

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2189-1

Ik weet niet waarom Minnies echte ouders niet in dat verhaal gebruikt zijn. Ik denk dat Tito Faraci goed bekend is met de verhalen van Gottfredson, dus dat is misschien niet de reden. Het is wel zo dat de karakters van Minnies ouders, zoals ze naar voren komen uit bovenstaand fragment, niet in het verhaal van Faraci zouden hebben gepast. (In de ontknoping blijkt dat Minnies oom eigenlijk geheim agent is.) Misschien zou zelfs de Italiaanse redactie niet hebben toegestaan dat Minnies ouders in een nieuw verhaal werden gebruikt.

Rockerduck schreef:Ik wist helemaal niet dat Minnie ouders had! Is dat verhaal ooit in Nederland gepubliceerd?

Jawel, in Mickey Maandblad 1986-04/06 en in "Mickey Mouse Klassiek" 2.

http://coa.inducks.org/story.php?c=YM+003
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma dec 29, 2008 4:41 am

Michiel P schreef:Voor L'Innovation maakte Hergé "Tim de eekhoorn", een voorloper van "Leo en Lea bij de Lapino's". De avonturen van Leo en Lea tekende hij later voor "Le Petit Vingtième".

Verdorie! Je hebt wéér gelijk! Ik haal gewoon alles door elkaar. Ik maak me hier een beetje belachelijk als stripliefhebber...

MichielP schreef:Zeldzaam mooie tekeningen van Gottfredson!

Nou, ik vind dit niet bepaald de mooiste tekeningen van Gottfredson. Ik vind zijn werk ten tijde van 'Medioka' bijv. een stuk mooier.

MichielP schreef:Jawel, in Mickey Maandblad 1986-04/06 en in "Mickey Mouse Klassiek" 2.

Dank je! Dat wordt alle rommelmarkten, stripbeurzen en tweedehands boekenwinkels afschuimen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma dec 29, 2008 12:46 pm

Tja, hoe denk je dat ik aan mijn verzameling kom? Ik begon met niks.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » ma dec 29, 2008 8:29 pm

Rockerduck schreef:Ik maak me hier een beetje belachelijk als stripliefhebber...

Nou, dat valt nogal mee. Ik vond het juist leuk dat je over Hergé begon. Niet alle forumleden zouden daarover mee kunnen praten. Soms krijg ik het idee dat de mensen hier vergeten dat er buiten het Disney-wereldje nog andere strips gemaakt worden.

Rockerduck schreef:Nou, ik vind dit niet bepaald de mooiste tekeningen van Gottfredson.

Gut, nou je het zegt. Gottfredson heeft zeker wel strakker inktwerk geleverd en dat vind ik ook mooi. Maar déze tekeningen vind ik mooi omdat het lijkt alsof Gottfredson ze maar een beetje uit de losse pols getekend heeft en tóch valt er niets aan te verbeteren. Ze zijn heel trefzeker en precies goed.

Rockerduck schreef:Dat wordt alle rommelmarkten, stripbeurzen en tweedehands boekenwinkels afschuimen.

Vergeet de kringloopwinkels niet. Toevallig kwam ik zaterdag in de kringloopwinkel een hele stapel Mickey Maandbladen tegen. Ik heb ze laten liggen, want ik probeer mijn stripuitgaven te beperken en ik kan álles wel gaan verzamelen. Maar voor Gottfredson zit je goed, met Mickey Maandblad.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » di dec 30, 2008 4:10 am

Michiel P schreef:Nou, dat valt nogal mee. Ik vond het juist leuk dat je over Hergé begon. Niet alle forumleden zouden daarover mee kunnen praten. Soms krijg ik het idee dat de mensen hier vergeten dat er buiten het Disney-wereldje nog andere strips gemaakt worden.

Tja, het forum *heet* natuurlijk ook 'Disney Nederland'. Maar Hergé was ook een bewonderaar van Walt Disney, voor zover ik weet. Ik weet toevallig dat Ei een gloeiende hekel heeft aan Hergé...

Michiel P schreef:Vergeet de kringloopwinkels niet. Toevallig kwam ik zaterdag in de kringloopwinkel een hele stapel Mickey Maandbladen tegen. Ik heb ze laten liggen, want ik probeer mijn stripuitgaven te beperken en ik kan álles wel gaan verzamelen. Maar voor Gottfredson zit je goed, met Mickey Maandblad.

Mwah... Ik vind de presentatie in Mickey Maandblad anders bijzonder rottig. Kijk, in de recente Winterboeken krijg je een rare lay-out, maar tenminste wél een fatsoenlijke lettering en inkleuring. En als je moeite hebt met het feit dat Gottfredson te klein wordt afgedrukt, zoals je zei, is het helemaal huilen met de pet op in MM.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di dec 30, 2008 12:16 pm

Ik geloof dat we de hele pagina al oof-topic zitten.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo dec 31, 2008 3:28 am

Duckfan van Down Under schreef:Ik geloof dat we de hele pagina al oof-topic zitten.

Nou... We vergelijken de ouder-kind relaties in Disney-strips/films met die in andere strips. Dat vind ik nog on-topic.

Behalve bij Hergé zie je hetzelfde principe bij Vandersteen's 'Suske en Wiske', waarin Wiske alleen een tante heeft die over haar waakt. In het eerste verhaal had ze nog een broer, Rikki, waar die werd geschrapt ten behoeve van Suske, die helemaal geen familie is. (Ik ken veel mensen die dachten dat Sus & Wis broer en zus zijn.) In de strip 'Nathalie' (een-pagina-gags) werd al heel snel de rol van vader en moeder overgenomen door een oom. Direct werd de strip veel grappiger, want die oom kon zich samen met Nathalie veel onverantwoordelijker gedragen, terwijl pa en ma off-camera aan het werk waren. Zo zie je in veel (traditionele) strips van die tante-oom-neef-nicht constructies.

Ik heb zelf heel lang geleden geprobeerd een strip te verzinnen. Daarbij had ik voor mijn hoofdpersoon wél een vader en moeder. Daar werd ik al snel ook ziek van.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » wo dec 31, 2008 7:13 pm

Rockerduck schreef:Ik heb zelf heel lang geleden geprobeerd een strip te verzinnen. Daarbij had ik voor mijn hoofdpersoon wél een vader en moeder. Daar werd ik al snel ook ziek van.

En Midas Wolf en zijn zoon Wolfje? Dat is voor Ei een voorbeeld van een strip waarin ouderlijk gezag grappig kan zijn. De manier hoe Midas en Wolfje met elkaar omgaan lijkt sterk op hoe Donald en zijn neefjes dat doen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ega Bevan » wo dec 31, 2008 8:35 pm

Ei schreef:
Rockerduck schreef:Ik heb zelf heel lang geleden geprobeerd een strip te verzinnen. Daarbij had ik voor mijn hoofdpersoon wél een vader en moeder. Daar werd ik al snel ook ziek van.

En Midas Wolf en zijn zoon Wolfje? Dat is voor Ei een voorbeeld van een strip waarin ouderlijk gezag grappig kan zijn. De manier hoe Midas en Wolfje met elkaar omgaan lijkt sterk op hoe Donald en zijn neefjes dat doen.

Maar de verhalen over Midas en Wolfje gaan voor het grootste deel over vader die vriendjes van zoon wil vangen. De verhalen van Donald en de neefjes gaan over veel verschillende onderwerpen. Ook zou de DD-weekblad saai worden als er te veel verhalen van Midas en Wolfje inkwamen (vind ik), terwijl ik van verhalen met Donald en neefjes niet genoeg kan krijgen.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Elco8183 » za jan 03, 2009 1:27 am

Hiawatha heeft ook een vader en moeder en zusje.
Rakker ook, of ligt dat weer anders?
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Ega Bevan » za jan 03, 2009 6:18 pm

Van Hiawatha en Rakker zijn ook maar weinig verhalen vergeleken met de Duck-familie
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Michiel P » do jan 08, 2009 8:20 pm

Buurman Bolderbast heeft een vader en een moeder:

http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... ud/06.html
http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... ud/10.html

(In "Feud and Far Between" uit 1964, het laatste Barksverhaal waarin Bolderbast voorkomt. Je kunt het lezen in BV 81, "Donald Duck als buurman".)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron