Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Robb_K » wo dec 24, 2008 3:26 am

Carl Barks heeft gebruikt Willie Wortels grootvader, Willem Wortel ("Ratchet Gearloose"), in een verhaal (1957), en Oom Dagobert heeft gepraat over zijn vader "He wore a miner's cap.", in een verhaal (1952).
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Goudglans » wo dec 24, 2008 12:29 pm

In de hele Disney wereld zie je haast geen vader en moeders. Dumbella komt haast niet voor, en Donalds ouders komen buiten Rosa ook haast niet voor. Ga maar eens na welke verhoudingen vaker dan een paar keer voorkomen (buiten de verhalen van Rosa).Ik vind dat dat moet blijven anders krijg je weer dat alles elkaar gaat tegenspreken (zie niet maar hoe Rosa verhalen en personages aan het verpesten is) en dan krijg je alleen maar meer mensen die gaan zuren dat dingen niet kloppen.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Michiel P » wo dec 24, 2008 2:30 pm

Robb_K schreef:Oom Dagobert heeft gepraat over zijn vader "He wore a miner's cap.", in een verhaal (1952).

Is dat een ander verhaal dan "Hound of the Whiskervilles" (1960)? Want daarin zegt Dagobert: "My grandfather wore a miner's cap!" (Rosa heeft goed opgelet. Zie Knoest McDuck in de Stamboom.)

http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... es/01.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo dec 24, 2008 4:45 pm

Goudglans schreef:In de hele Disney wereld zie je haast geen vader en moeders. Dumbella komt haast niet voor, en Donalds ouders komen buiten Rosa ook haast niet voor. Ga maar eens na welke verhoudingen vaker dan een paar keer voorkomen (buiten de verhalen van Rosa).Ik vind dat dat moet blijven anders krijg je weer dat alles elkaar gaat tegenspreken (zie niet maar hoe Rosa verhalen en personages aan het verpesten is) en dan krijg je alleen maar meer mensen die gaan zuren dat dingen niet kloppen.

Met andere woorden: ouders komen bijna nooit voor met uitzondering van Rosa. Kijk niet naar Rosa, gooi die stamboom weg! Maar ik moet zeggen als Rosa-fan (Ei schrikt zich het weetikhet) dat Michiel Nadorp sommige tekeningen aardig verprutst heeft. Wel leuk zijn de moderne nichtjes van Mau Heymans (zonder enorme nekken!) terwijl Rosa nog oude van Barks gebruikt.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Goudglans » wo dec 24, 2008 10:19 pm

Mijn punt is dat ouders in verhalen zelden terugkomen. Ik vind dit een goed punt, van anders ga je de Rosa kant op waar je meer een soap krijg dan een kwalitatief goed verhaal. Verder geven het creëren van nieuwe personages alleen maar veel problemen en krijg je al snel dat verhalen elkaar gaan tegenspreken.

Wat de nichtjes betreft vind ik die nieuwe nichtjes een probleem. Ik vind ze weliswaar leuker, maar het verpest alle verhalen waar de 'oorspronkelijke' nichtjes in voorkomen. Als het echt moet creëer dan nieuwe personages maar doe dan niet zo'n afbreuk aan personages. Ik vind inderdaad dat sommige verhalen zoals die van Rosa en met de nieuwe nichtjes niet te serieus moeten genomen worden. Laat deze verhalen gewoon als het niet lukt ze te laten kloppen met jouw visie, want dan kom je veel verder.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Michiel P » do dec 25, 2008 1:38 am

Duckfan van Down Under schreef:Maar ik moet zeggen als Rosa-fan [...]

Duckfan shows his true colours! Ik dacht dat jij fanatiek meedeed aan het Rosa-bashen? Zal ik je wat verklappen? (fluistert:) Stiekem zijn wij hier allemaal nog een beetje fan van Don Rosa. Eigenlijk is het net als met Sinterklaas. Tegen beter weten in blijf je hopen dat het tóch waar is.

Goudglans schreef:Mijn punt is dat ouders in verhalen zelden terugkomen.

Volgens mij komen afwezige Disney-ouders überhaupt niet terug. Ik ken geen enkel verhaal waarin verloren ouders opnieuw opduiken. Als we al iets van ze te zien krijgen is het in een flashback of een verhaal dat zich volledig in het verleden afspeelt (e.g. Dumbella in het Levensverhaal).

Goudglans schreef:Ik vind dit een goed punt, van anders ga je de Rosa-kant op waar je meer een soap krijgt dan een kwalitatief goed verhaal.

For the record: Don Rosa heeft nog steeds geen verhaal gemaakt waarin de ouders van Donald of de neefjes terugkeren. Sterker nog, de uitgever heeft hem dit uitdrukkelijk verboden. Omdat een dergelijk verhaal niet bestaat, kun je niet beweren dat Rosa er een soap van heeft gemaakt.

Goudglans schreef:Wat de nichtjes betreft vind ik die nieuwe nichtjes een probleem. Ik vind ze weliswaar leuker, maar het verpest alle verhalen waar de 'oorspronkelijke' nichtjes in voorkomen.

Wat een onzin. Die verhalen waren al verpest omdat de nichtjes er altijd zo ontzettend truttig uitzagen. Ik bedoel, waarom zouden de nichtjes niet hun haarstijl kunnen veranderen? Dat wordt nota bene uitgelegd in de haarlakstrip! Wat kan dat nou verpesten aan die oudere verhalen?

Goudglans schreef:Ik vind inderdaad dat sommige verhalen zoals die van Rosa en met de nieuwe nichtjes niet te serieus moeten genomen worden.

First sensible thing you've said! Natuurlijk moet je Disney-verhalen niet serieus nemen! Er zijn er genoeg die ontzettend vervelend, flauw, slap of slecht zijn. Die kun je dus rustig negeren. Of dacht jij dat het allemaal echt gebeurd was? Denk je dat Rosa de enige is die een logica hanteert die zich moeilijk laat rijmen met de verhalen van andere tekenaars? Voor elk verhaal dat er geschreven is er wel een ander verhaal dat er niet mee in overeenstemming is. Zelfs Carl Barks spreekt zichzelf tegen. En dan ga je dat andere tekenaars kwalijk nemen?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Redmess » do dec 25, 2008 1:54 am

Is het niet in alle verhalen waar een disney-label op geplakt zit zo dat ouders vaak schitteren door afwezigheid, verdwijnen, doodgaan of simpelweg nooit lijken te hebben bestaan? Het lijkt me eerder wat met de Disney-cultuur in het algemeen te maken te hebben dan met de Ducks in het bijzonder.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ega Bevan » do dec 25, 2008 10:07 pm

Mij lijkt dat je gewoon leukere verhalen kunt verzinnen met ooms/tantes en neefjes/nichtjes en met vrienden en vriendinnen dan met vaders en moeders en met mannen en vrouwen.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Rockerduck » do dec 25, 2008 11:47 pm

Ouders zijn een belemmering voor spannende avonturen. Verstandige, verantwoordelijke ouders laten hun kinderen niet op gevaarlijke avonturen gaan. Van ooms en tantes pik je het ook meer dan van vaders en moeders. Ken je 'Jo, Suus en Jokko', een serie stripverhalen van Hergé? Die had hij getekend op verzoek van een Frans warenhuis, als ik me goed herinner (uit het boek van Benoit Peeters). Maar de voorwaarde van het warenhuis was wel dat Jo en Suus een vader en moeder moesten hebben. Ze mochten niet, als Kuifje, als wees door het leven gaan. In het boek zegt Hergé dat hij dat altijd als een last heeft ervaren (daarom zijn er ook maar 5 verhalen verschenen), omdat hij steeds uitvluchten moest zoeken om vader en moeder mee op avontuur te sturen, of excuses om ze van hun kinderen te scheiden. "Doodvermoeiend!"
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Redmess » vr dec 26, 2008 2:22 am

Ik noem eens een paar voorbeelden: Fairly Odd Parents, Dexter's lab, Cow and Chicken, Totally Spies, Kim Possible. Allemaal tekenfilms waarin ouders voorkomen, maar dat vormt geen belemmering voor goede verhalen.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » vr dec 26, 2008 3:44 am

Redmess schreef:Ik noem eens een paar voorbeelden: Fairly Odd Parents, Dexter's lab, Cow and Chicken, Totally Spies, Kim Possible. Allemaal tekenfilms waarin ouders voorkomen, maar dat vormt geen belemmering voor goede verhalen.

Dat zijn dan ook allemaal heel recente en moderne series, met een meer tongue-in-cheek aanpak en wat absurdere verhaallijnen. In het traditionele Disney-wereldje werkt het niet.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Henrieke » vr dec 26, 2008 6:36 pm

In Floyd Gottfredson's 'Mr. Slickers and the Egg Robbers' spelen Minnie's ouders een belangrijke rol. Ik weet niet zeker of ze later in nog meer verhalen voorkwamen.

Afbeelding
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr dec 26, 2008 9:29 pm

Op naar Inducks!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr dec 26, 2008 9:34 pm

Redmess schreef:Ik noem eens een paar voorbeelden: Fairly Odd Parents, Dexter's lab, Cow and Chicken, Totally Spies, Kim Possible. Allemaal tekenfilms waarin ouders voorkomen, maar dat vormt geen belemmering voor goede verhalen.

Fairly OddParents: onoplettende en vooral domme ouders.
Dexter's lab: ken ik niet.
Cow and Chicken: ken ik niet.
Totally Spies: al het huis uit.
Kim Possible: ouders vinden het goed "zolang ze maar niet uitgaat met een of andere jongen." Disney!

En:
Phineas and Ferb: wordt steeds verhinderd door Dr. Doofenshmirthz. Disney!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » za dec 27, 2008 2:24 am

Duckfan van Down Under schreef:Kim Possible: ouders vinden het goed "zolang ze maar niet uitgaat met een of andere jongen." Disney!!

Maar Kim Possible is dan ook een geval apart, want iedereen, inclusief haar vijanden, weten gewoon dat ze een soort superheldin is, waar ze woont etc. En haar ouders en klasgenoten praten over haar gevechten met slechteriken op dezelfde manier als ze over huiswerk of vriendjes praten.

@Henrieke:

Ik wist helemaal niet dat Minnie ouders had! Is dat verhaal ooit in Nederland gepubliceerd?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron