Vaders en moeders in de Disney-wereld

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagopoetser » do mei 17, 2018 3:45 pm

Jop Duck schreef:Uit het topic: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?f=3&t=1002&start=75
Michiel P schreef:Nu ben ik in de war. Is Oma ook in Nederland gewoon de oma van Donald Duck? Kan deze kwestie los worden gezien van de vraag of Oma de zuster van Dagobert is? Want dan zou Dagobert een oudoom van Donald zijn. (Toegegeven, qua leeftijdsverschil is dat plausibel.)

Dat Oma en Dagobert broer en zus waren, stond in het weekblad (tót de Stamboomposter) buiten kijf. Ik kan me eigenlijk niet herinneren wat het weekblad schreef over Oma's moederschap. (Op onderstaande plakboek-pagina's kun je zien dat Oma en Dagobert dezelfde familiefoto hebben ingeplakt.)

Overigens is Oma zowel bij Barks als Taliaferro ontegenzeggelijk Donalds grootmoeder.

Zie: viewtopi ... 443#p17443

Afbeelding + Afbeelding

DD schreef:Uit de topic "Oma Duck" dat ik ooit eens dubbel had geopend:

Als je goed nadenkt klopt eigenlijk alleen het verhaal van Don Rosa over oma Duck. Zij kan niet de zus van Dagobert zijn want dan zou ze de moeder van Donald moeten zijn, tenzij Dagobert een oudoom van Donald is. En dat is niet de bedoeling denk ik. In dat geval zou Dagobert de overoudoom van de neefjes zijn. Maar ik neem aan dat hij de oom van Donald en oudoom van de neefjes is.

In Don Rosa's geval is alles veel duidelijker. Oma Duck is de moeder van Donald's vader en Dora is dan een appart persoon ofwel Dagoberts zus die nog steeds in het kasteel van de McDucks woont.

Er zouden dus eeuwige discussie kunnen zijn over dit onderwerp maar je zou het ook logisch kunnen bekijken. Wat vinden jullie ervan?

Rubberduck schreef:@ DD: ik ben ook altijd meegegaan in de uitleg van Don Rosa. Dat Dagobert's zus en Oma Duck allebei 'Dora' heten, komt door de Nederlandse vertaling. In het Engels hebben ze verschillende namen. Toen de serie over Dagobert's leven in Nederland startte, was het hier nog gemeengoed om te zeggen dat Dagobert en Oma broer en zus waren (dat zie je nu soms nog wel). Vandaar dat de vertalers waarschijnlijk gedacht moeten hebben dat het jonge zusje uit het Levensverhaal Oma voor moest stellen en hebben ze haar 'Doortje' genoemd. Moeten die even op hun neus hebben gekeken bij het binnenkrijgen van Hoofdstuk 10 van de serie! :lol:

Bruno schreef:Ik dacht het ook. Verwarrend hoor. En Marco Rota heeft bij een jubileumverhaal met Donald Duck weer wat andere uitleg. Dat Dora een halfzus of gewoon een vriendin was, ofzo? Wat was het nou?

Rubberduck schreef:
Bruno schreef:Ik dacht het ook. Verwarrend hoor. En Marco Rota heeft bij een jubileumverhaal met Donald Duck weer wat andere uitleg. Dat Dora een halfzus of gewoon een vriendin was, ofzo? Wat was het nou?

In dat verhaal zijn Dagobert en Dora broer en zus, maar Dagobert noemt Dora 'voor de grap' Oma. Dan vinden ze Donald, die wees is, en besluiten dan dat Dora zijn oma zal spelen, als Dagobert dan zijn oom wil zijn. Later komt Dagobert erachter dat Donald 'toevallig' toch zijn échte neef is! Nee maar, het lijkt wel Goede Eieren, Slechte Eieren!

De Zwarte Schim schreef:er is ook nog niet zo lang geleden een verhaal verschenen van oma duck en dat ging over dat Donald bij haar was omdat hij overwerkt was, omdat oom Dagobert hem en zijn personeel afbeurt. Dan zegt Dora: hmm het wordt tijd dat ik mijn broertje eens een lesjes leer! daarin zegt ze broertje..........

Je geeft nergens antwoord op hiermee.
Bovendien was Oma Duck in de Taliaferro strips een American Pioneer, die in een huifkar naar het westen kwam (wat ongeveer tot in de jaren 1850 gebeurde), en had de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865) nog meegemaakt. In De strips uit 1943 zou zij dus al ten minste dik in de 80 moeten zijn, terwijl Donald volgens een Taliaferro strip uit 1945 te jong is om het leger in te kunnen (dus onder 18) https://inducks.org/story.php?c=YD+45-03-03. No way dat Taliaferro Oma dus als Donald's moeder zag.
Dagopoetser
Member
 
Berichten: 23
Geregistreerd: di jun 30, 2015 3:55 pm

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 3:45 pm

Zeg ik het weer verkeerd:
"Oma kan niet de moeder van oom Dagobert zijn".
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » do mei 17, 2018 3:46 pm

Jop Duck schreef:Zeg ik het weer verkeerd:
"Oma kan niet de moeder van oom Dagobert zijn".

Dat klopt ook.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » do mei 17, 2018 3:55 pm

Jop Duck schreef:Met die Barks-stamboom: Grandma Duck kan ook een andere oma van Donald zijn. Barks zou een zeer gebruikt iemand wel een naam geven, maar het is niet concreet bij Barks wie het dan wel is.

Als Barks het heeft over 'Grandma Duck' dan is dat Oma. Oma wordt bij Barks altijd Grandma genoemd, en niemand anders. Grandma is gewoon de naam van het personage Oma Duck.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 4:01 pm

Dagopoetser schreef:
Jop Duck schreef:Uit het topic: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?f=3&t=1002&start=75
Michiel P schreef:Nu ben ik in de war. Is Oma ook in Nederland gewoon de oma van Donald Duck? Kan deze kwestie los worden gezien van de vraag of Oma de zuster van Dagobert is? Want dan zou Dagobert een oudoom van Donald zijn. (Toegegeven, qua leeftijdsverschil is dat plausibel.)

Dat Oma en Dagobert broer en zus waren, stond in het weekblad (tót de Stamboomposter) buiten kijf. Ik kan me eigenlijk niet herinneren wat het weekblad schreef over Oma's moederschap. (Op onderstaande plakboek-pagina's kun je zien dat Oma en Dagobert dezelfde familiefoto hebben ingeplakt.)

Overigens is Oma zowel bij Barks als Taliaferro ontegenzeggelijk Donalds grootmoeder.

Zie: viewtopi ... 443#p17443

Afbeelding + Afbeelding

DD schreef:Uit de topic "Oma Duck" dat ik ooit eens dubbel had geopend:

Als je goed nadenkt klopt eigenlijk alleen het verhaal van Don Rosa over oma Duck. Zij kan niet de zus van Dagobert zijn want dan zou ze de moeder van Donald moeten zijn, tenzij Dagobert een oudoom van Donald is. En dat is niet de bedoeling denk ik. In dat geval zou Dagobert de overoudoom van de neefjes zijn. Maar ik neem aan dat hij de oom van Donald en oudoom van de neefjes is.

In Don Rosa's geval is alles veel duidelijker. Oma Duck is de moeder van Donald's vader en Dora is dan een appart persoon ofwel Dagoberts zus die nog steeds in het kasteel van de McDucks woont.

Er zouden dus eeuwige discussie kunnen zijn over dit onderwerp maar je zou het ook logisch kunnen bekijken. Wat vinden jullie ervan?

Rubberduck schreef:@ DD: ik ben ook altijd meegegaan in de uitleg van Don Rosa. Dat Dagobert's zus en Oma Duck allebei 'Dora' heten, komt door de Nederlandse vertaling. In het Engels hebben ze verschillende namen. Toen de serie over Dagobert's leven in Nederland startte, was het hier nog gemeengoed om te zeggen dat Dagobert en Oma broer en zus waren (dat zie je nu soms nog wel). Vandaar dat de vertalers waarschijnlijk gedacht moeten hebben dat het jonge zusje uit het Levensverhaal Oma voor moest stellen en hebben ze haar 'Doortje' genoemd. Moeten die even op hun neus hebben gekeken bij het binnenkrijgen van Hoofdstuk 10 van de serie! :lol:

Bruno schreef:Ik dacht het ook. Verwarrend hoor. En Marco Rota heeft bij een jubileumverhaal met Donald Duck weer wat andere uitleg. Dat Dora een halfzus of gewoon een vriendin was, ofzo? Wat was het nou?

Rubberduck schreef:In dat verhaal zijn Dagobert en Dora broer en zus, maar Dagobert noemt Dora 'voor de grap' Oma. Dan vinden ze Donald, die wees is, en besluiten dan dat Dora zijn oma zal spelen, als Dagobert dan zijn oom wil zijn. Later komt Dagobert erachter dat Donald 'toevallig' toch zijn échte neef is! Nee maar, het lijkt wel Goede Eieren, Slechte Eieren!

De Zwarte Schim schreef:er is ook nog niet zo lang geleden een verhaal verschenen van oma duck en dat ging over dat Donald bij haar was omdat hij overwerkt was, omdat oom Dagobert hem en zijn personeel afbeurt. Dan zegt Dora: hmm het wordt tijd dat ik mijn broertje eens een lesjes leer! daarin zegt ze broertje..........

Je geeft nergens antwoord op hiermee.
Bovendien was Oma Duck in de Taliaferro strips een American Pioneer, die in een huifkar naar het westen kwam (wat ongeveer tot in de jaren 1850 gebeurde), en had de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865) nog meegemaakt. In De strips uit 1943 zou zij dus al ten minste dik in de 80 moeten zijn, terwijl Donald volgens een Taliaferro strip uit 1945 te jong is om het leger in te kunnen (dus onder 18) https://inducks.org/story.php?c=YD+45-03-03. No way dat Taliaferro Oma dus als Donald's moeder zag.

Wist je dat er een vrouw haar eerste kind kreeg op haar zeventigste. Als hij in 1945 nou een 17 was dan is hij in 1928 geboren en als Oma 70 was bij haar eerste kind is ze geboren in 1858. En als ze op haar zesde al zakgeld kreeg. Opgelost.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 4:04 pm

[mop]Komen de ouders van Oma naar de burgerlijke stand zeggen ze: "Onze dochter Pama heeft een veel te korte naam en daarom willen wij het veranderen in Oma.".[/mop]
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » do mei 17, 2018 4:05 pm

Jop Duck schreef:Wist je dat er een vrouw haar eerste kind kreeg op haar zeventigste.

Dat is een uitzondering, dat wil nog niets zeggen over Oma Duck.
Jop Duck schreef:En als ze op haar zesde al zakgeld kreeg.

Wat heeft dat er mee te maken?
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » do mei 17, 2018 4:06 pm

Jop Duck schreef:[mop]Komen de ouders van Oma naar de burgerlijke stand zeggen ze: "Onze dochter Pama heeft een veel te korte naam en daarom willen wij het veranderen in Oma.".[/mop]

:rolleyes: :lol:
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 4:08 pm

De kantenstrip die zegt dat ze heeft geleefd tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Daar is de grap dat Ona Donald oud geld geeft en dat Donald Katrien uitnodigd om met Katrien te daten, maar dan blijkt het geld iets te oud te zijn.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 4:11 pm

Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:Met die Barks-stamboom: Grandma Duck kan ook een andere oma van Donald zijn. Barks zou een zeer gebruikt iemand wel een naam geven, maar het is niet concreet bij Barks wie het dan wel is.

Als Barks het heeft over 'Grandma Duck' dan is dat Oma. Oma wordt bij Barks altijd Grandma genoemd, en niemand anders. Grandma is gewoon de naam van het personage Oma Duck.

Is er een interview met Barks die dat bewijst?
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 4:14 pm

Op de tweede stamboom heet Hortensia M. McDuck. Misschien was haar vroege bijnaam wel Ma en is Grand erbij gegaan toen ze ouder werd.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » do mei 17, 2018 4:22 pm

Jop Duck schreef:Op de tweede stamboom heet Hortensia M. McDuck. Misschien was haar vroegere bijnaam wel Ma en is Grand erbij gegaan toen ze ouder werd.

Een bijnaam word niet op die manier tussen de naam geplakt, dat is een doopnaam. Net zoals George S. Patton. Zijn tweede naam is Smith en het is niet zo dat zijn bijnaam 'shithead' was ofzo.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 4:24 pm

Ik bedoel niet dat Hortensia Horte sia M. McDuck heet op de tweede stamboom maar gewoon M. McDuck. Ik las daarnet de Donald Duck van deze week en toen ik Dagobert zusterlief tegen Oma hoorde zeggen stopte ik en pakte ik mijn telefoon erbij.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » do mei 17, 2018 4:30 pm

Bewijs dat volgens Barks oma Donalds oma is: Barks eerste verhaal met oma heette Donalds Grandma Duck
Laatst bijgewerkt door Dagoduck op do mei 17, 2018 4:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 4:30 pm

Mijn broer kennende werd ook gezegd door Oma tegen Guus over Dagobert.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten

cron