Vaders en moeders in de Disney-wereld

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 6:49 pm

Misschien was hij er aan gewend omdat hij dat steeds tegen de neefjes zei.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » do mei 17, 2018 6:51 pm

Misschien niet.
Donald noemt zijn moeder oma en zou dan gewend zijn oma te zeggen omdat hij tegen zijn neefjes zei dat hun oma hun oma was?
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 6:52 pm

Andere theorie: Oma is een bijnaam wegens haar leeftijd.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 7:36 pm

Op het volgende plaatje kun je zien hoe oud ze is. Ik kan het helaas niet tellen maar mischien zijn het er 92 en dan heb ik gelijk dat zij in 1858 is geboren. Misschien minder. In mijn fanfictie is ze geboren in 1863 en heeft ze het geld gevonden. Dan zou ze op haar 65ste haar eerste kind krijgen.
Afbeelding
P.S.: Dit is mijn 900ste bericht.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » do mei 17, 2018 7:45 pm

Als Barks op z'n derde stamboom plaatjes heeft getekend dan kunnen we weten wie gelijk heeft.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » do mei 17, 2018 9:48 pm

Jop Duck schreef:Andere theorie: Oma is een bijnaam wegens haar leeftijd.

Dus iemand noemt zijn moeder 'oma'?
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Redmess » do mei 17, 2018 11:26 pm

Soms noemen mensen een (veel) oudere vriend opa of oma vanwege de emotionele band, niet zozeer omdat het familie is. Dit verklaart in elk geval in Nederland waarom zoveel mensen Oma zo noemen. En het zou inderdaad een bijnaam kunnen zijn, aangezien zelfs minder bekenden nog weleens Oma tegen haar zeggen.

Overigens is dat "son" inderdaad een algemene aanspreekvorm die vooral door ouderen nog wordt gebruikt. Het is vergelijkbaar met "boy" of "kid". In het Nederlands heb je bijvoorbeeld ook "kind" als aanspreekvorm tegen kinderen, ook als het niet de eigen kinderen zijn.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » vr mei 18, 2018 6:00 am

Door een postbode werd zij ooit mam genoemd.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » vr mei 18, 2018 6:22 am

Het is zeker ook zeer gebruikelijk dat oma's rapporten bewaren in: https://inducks.org/story.php?c=YD+56-11-05
Afbeelding
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagoduck » vr mei 18, 2018 8:45 am

Jop Duck schreef:Op het volgende plaatje kun je zien hoe oud ze is. Ik kan het helaas niet tellen maar mischien zijn het er 92 en dan heb ik gelijk dat zij in 1858 is geboren. Misschien minder. In mijn fanfictie is ze geboren in 1863 en heeft ze het geld gevonden. Dan zou ze op haar 65ste haar eerste kind krijgen.

Als je er 92 telt zegt dat niets, want meestal is een taart rond, en als hij vol staat met kaarsjes, dan kan je alleen de voorste zien, en niet degene die erachter staan.
Redmess schreef:Soms noemen mensen een (veel) oudere vriend opa of oma vanwege de emotionele band, niet zozeer omdat het familie is. Dit verklaart in elk geval in Nederland waarom zoveel mensen Oma zo noemen. En het zou inderdaad een bijnaam kunnen zijn, aangezien zelfs minder bekenden nog weleens Oma tegen haar zeggen.

Het is zeker een bijnaam van haar, iedereen noemt haar zo. Maar waarom zou Donald zijn eigen moeder oma noemen?
Jop Duck schreef:Door een postbode werd zij ooit mam genoemd.

De postbode in de strip zegt geen Mam(Nederlands), maar M'am. Dat is een afkorting van madam, en dat betekend mevrouw. De postbode noemt haar dus hier mevrouw.
Jop Duck schreef:Het is zeker ook zeer gebruikelijk dat oma's rapporten bewaren in: https://inducks.org/story.php?c=YD+56-11-05
Afbeelding

En waarom zouden overgrootmoeders dat niet kunnen doen? Oma speelt de rol van oma voor de neefjes, hoewel zij feitelijk hun overgrootmoeder is.
Jop Duck schreef:De kantenstrip die zegt dat ze heeft geleefd tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Daar is de grap dat Ona Donald oud geld geeft en dat Donald Katrien uitnodigd om met Katrien te daten, maar dan blijkt het geld iets te oud te zijn.

In de strip zegt oma dat ze wat geld het gespaard: "Saving for a rainy day". Dat is een spreekwoord/gezegde en het betekent sparen voor een onvoorziene periode van problemen o.i.d. Een soort van 'appeltje voor de dorst' dus. Het zou nogal vreemd zijn als oma op haar zesde al geld achterhield voor slechtere tijden. Bovendien was het in die tijd hoogst ongebruikelijk om zakgeld te geven, volgens mij gebeurde dat nooit.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » vr mei 18, 2018 3:10 pm

En waarom zouden overgrootmoeders dat niet kunnen doen? Oma speelt de rol van oma voor de neefjes, hoewel zij feitelijk hun overgrootmoeder is.

Je begrijpt het niet. Oma had een oud rapport van Donald.

Uit McDrake International heb ik ontdekt dat het tiende plaatje van pagina een uit Best Christmas in het orginwel zo luid:
Donald and nephews, singing: "Over the river and through the woods to grandmother's house we go -"
De neefjes zingen dus dat ze naar grootmoeder's huis gaan. Donald zingt denk ik met hun mee. Ook toevallig is dat zij niet bij Opa Duck woont uit de Hard Loser in Best Christmas( denk ik). Want het zou anders wel heel toevallig zijn als hij in de tussentijd dood is gegaan. Het zou natuurlijk van de andere kant kunnen komen of ze kunnen gescheiden zijn.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Dagopoetser » vr mei 18, 2018 8:24 pm

De link die jopduck plaatste, het "Fethry society forum" stond ook dit plaatje uit 1951:
Afbeelding
duidelijker kan volgens mij niet
Dagopoetser
Member
 
Berichten: 23
Geregistreerd: di jun 30, 2015 3:55 pm

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » vr mei 18, 2018 8:33 pm

Het is niet van Barks of Karp dus Bob Moore kan dat wel vinden maar Karp en Barks hoeven dat niet te vinden. Ik heb een flauw vermoeden dat jij Scroogerello bent.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Robb_K » za mei 19, 2018 4:26 am

Ik denk dat zowel Barks als Taliaferro allebei dachten dat oma Duck waarschijnlijk de grootmoeder van Donald was en de grootmoeder van Huey, Dewey en Louie. Ik denk echter dat ze zich niet al te veel zorgen maakten over wat de lezers dachten, omdat ze wisten dat het Disney's beleid was om niet specifiek te zijn over haar relatie met elk van de Eenden.

Ik heb geen probleem met dat. Maar, ik geloof dat Oma is slechts een paar jaren ouder daan Oom Dagobert.

Ik wil wou dat oma de moeder van Donald is. Maar meer bewijs lijkt erop te wijzen dat zij zijn grootmoeder is.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Re: Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Jop Duck » za mei 19, 2018 10:01 am

Dagopoetser schreef:De link die jopduck plaatste, het "Fethry society forum" stond ook dit plaatje uit 1951:
Afbeelding
duidelijker kan volgens mij niet

Met grandson kan het toch ook zijn gebeurd dat Oma het te snel uitsprak en bedoelde grand son oftewel grote zoon. Ook kan ze verward zijn geweest met son of heet een kleinzoon van haar ook Donald.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron