Vaders en moeders in de Disney-wereld

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jan 09, 2009 7:59 pm

Hij heeft ook soms een vrouw. Net als dat Bruin Beer soms een zoontje heeft.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 09, 2009 8:42 pm

Ridder ter Geit schreef:Hij heeft ook soms een vrouw. Net als dat Bruin Beer soms een zoontje heeft.

In welk verhaal zou dat zijn? Ik ken Bolderbast eigenlijk alleen maar als vrijgezel.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr jan 09, 2009 9:03 pm

Natuurlijk. Zijn vriendin zou na een dag of 3 al weer vertrokken zijn door het gerzuzie van hem en Donald. En dan komt daar weer geruzie over.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za jan 10, 2009 4:06 pm

Welk verhaal? Ehm... was het niet in een Barksverhaal? Met een papegaai? Ik kan me er meerdere herinneren, sowieso een waarin Katrien en mevrouw Bolderbast samenwerken...
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » za jan 10, 2009 7:24 pm

Ridder ter Geit schreef:Welk verhaal? Ehm... was het niet in een Barksverhaal? Met een papegaai?

Bedoel je 'Unfriendly Enemies'? (WDC 289) Ei kan er geen vrouw in vinden.
http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks/1964/unfriendly/Thumbnails.html

Ridder ter Geit schreef:Ik kan me er meerdere herinneren, sowieso een waarin Katrien en mevrouw Bolderbast samenwerken...

Die is niet van Barks. Voor zover Ei zich herinneren kan, zijn Katrien en Bolderbast nooit samen in een Barks-verhaal te zien geweest. Laat staan een vrouw van Bolderbast.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo jan 11, 2009 12:59 am

Die tweede optie was niet van Barks.

Ik kan me wel een Barks-Bolderbast-vrouw herinneren... of was het hier de moeder van Bolderbast? Helaas is het iets met vage herinneringen voor mij, en liggen mijn Donald Ducks nog op mijn vroegere kamer bij mijn ouders. Een Donald Duck uit 1991 met een papegaai, zat daar dan Bolderbast moeder in? Iets staat me bij van iemand die hem het huis uitjaagt met een bezem, omdat hun oorlog alles vies maakt?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » zo jan 11, 2009 4:22 am

Ridder ter Geit schreef:Die tweede optie was niet van Barks.

Ik kan me wel een Barks-Bolderbast-vrouw herinneren... of was het hier de moeder van Bolderbast? Helaas is het iets met vage herinneringen voor mij, en liggen mijn Donald Ducks nog op mijn vroegere kamer bij mijn ouders. Een Donald Duck uit 1991 met een papegaai, zat daar dan Bolderbast moeder in? Iets staat me bij van iemand die hem het huis uitjaagt met een bezem, omdat hun oorlog alles vies maakt?

Dat is zijn moeder, uit de strip die Michiel juist op de vorige pagina liet zien.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » zo jan 11, 2009 5:47 am

Rockerduck schreef:
Ridder ter Geit schreef:Ik kan me wel een Barks-Bolderbast-vrouw herinneren... of was het hier de moeder van Bolderbast? Helaas is het iets met vage herinneringen voor mij, en liggen mijn Donald Ducks nog op mijn vroegere kamer bij mijn ouders. Een Donald Duck uit 1991 met een papegaai, zat daar dan Bolderbast moeder in? Iets staat me bij van iemand die hem het huis uitjaagt met een bezem, omdat hun oorlog alles vies maakt?

Dat is zijn moeder, uit de strip die Michiel juist op de vorige pagina liet zien.

Volgens Ei worden 'Feud and Far Between' (WDC 281) en 'Unfriendly Enemies' (WDC 289) door elkaar gehaald, alsof ze één verhaal zijn.

'Feud and Far Between' toont vader en moeder. De vader in plaatje 6.4, op een schilderij getiteld "papa". De moeder in levende lijve in plaatje 10.4, zwaaiend met een bezem. Tenminste, Bolderbast noemt haar "maw".
(Rosa-achtige vraag is of de vader ten tijde van dit verhaal nog leeft, of dat hij wel leeft maar verder buiten beeld is. Is Bolderbast misschien een halve wees? Er is geen schilderij van de moeder te zien...)
http://coa.inducks.org/story.php/x/W+WDC+281-02

'Unfriendly Enemies' toont twee papegaaien. Zij moeten als boodschappendienst fungeren tussen Donald en Bolderbast. Tijdens het elkaar passeren repeteren de papegaaien de scheldwoorden, waardoor het kan lijken alsof ze elkaar uitschelden, en zo krijgen ze onderling ruzie, met als enige tekst die scheldwoorden. :lol:
In dit verhaal zijn verder alleen Donald, Bolderbast en de neefjes te zien.
http://coa.inducks.org/story.php/x/W+WDC+289-02
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » di jan 13, 2009 8:06 pm

Michiel P schreef:"Feud and Far Between" uit 1964, het laatste Barksverhaal waarin Bolderbast voorkomt

Niet waar, want het laatste Barksverhaal met Bolderbast is dus "Unfriendly Enemies", met de papegaaien.

Ei schreef:Rosa-achtige vraag is of de vader ten tijde van dit verhaal nog leeft, of dat hij wel leeft maar verder buiten beeld is.

Nee, Rosa-achtig is bij hoog en laag beweren dat de getoonde vrouw Bolderbasts echtgenote is en dit te onderbouwen door te stellen dat het bij sommige echtparen de gewoonte is om elkaar met Ma en Pa aan te spreken.

(Niettegenstaande het feit dat de aanwezigheid van Bolderbasts moeder al wordt aangekondigd in plaatje 7.3:
http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... ud/07.html )
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » vr jan 16, 2009 12:13 pm

Coen de Moor schreef:In 1952 verscheen de eerste Nederlandse Donald Duck. Eerst nog als kinderbijlage van de Margriet, maar al snel als zelfstandig tijdschrijft.

In de eerst jaren spreekt Donald Duck de jonge lezers vanaf de brievenpagina vaak nogal belerend toe. Het pedagogisch klimaat was nogal streng in Nederland, en Donald Duck paste zich goed aan. Op de website van Lambiek staan diverse voorbeelden van strenge opvoedkundige adviezen van Donald Duck.

Op een bepaald moment schrijft een jonge lezer: Waarom hebben Kwik, Kwek en Kwak eigenlijk geen moeder?
Donald Duck beantwoordt deze vraag weer op pedagogisch verantwoorde wijze.

Wat is zijn antwoord? (let op, deze brief staat natuurlijk net niet op de website van Lambiek. Ik wil het jullie niet al te makkelijk maken.)
http://lambiek.com/aanvang/donaldduck_spreekt.htm

Coen de Moor schreef:Het antwoord van Oom Donald was:
Natuurlijk hebben Kwik Kwek en Kwak wel een moeder, maar die komt in onze avonturen niet voor. Het zit namelijk zo: de jongens en ik beleven nogal eens malle avonturen, waar je om kunt lachen. Maar een moeder is een dierbaar persoon waar je veel respect en eerbied voor moet hebben, en daar je natuurlijk geen malle grappen over moet maken. Daarom komen moeders ook niet voor in onze verhalen.

Of dat antwoord paste bij de ideeën van de Disney studio's en de Donald Duck tekenaars weet ik niet. Maar het paste in ieder geval in het opvoedkundig beleid van de redactie van de Nederlandse Donald Duck.

bron: http://www.stripster.nl/cgi-bin/link/2f ... l?msg=2353

Het antwoord van Oom Donald is eigenlijk de keerzijde van de verklaring die Rockerduck gaf. Een oom kan zich onverantwoordelijker gedragen ten opzichte van zijn neefjes, maar de neefjes kunnen bij die oom ook meer rottigheid uithalen. Tussen Donald en de neefjes bestaat vaak rivaliteit of zelfs vijandigheid. Zij kunnen zich veel gemener tegen elkaar gedragen. Van een moeder en haar kinderen zou zulk gedrag veel schokkender zijn, niet geloofwaardig en vooral onacceptabel. Wat dat betreft gedraagt Donald zich inderdaad meer als de grote broer dan als de oom van de neefjes.

Rockerduck schreef:In de strip 'Nathalie' (een-pagina-gags) werd al heel snel de rol van vader en moeder overgenomen door een oom. Direct werd de strip veel grappiger, want die oom kon zich samen met Nathalie veel onverantwoordelijker gedragen, terwijl pa en ma off-camera aan het werk waren.

Barks: 'Voor mij is Donald meer een jongen van een jaar of 15, 16, die er plotseling mee geconfronteerd wordt allerlei verantwoordelijkheden te moeten dragen waar hij nog niet aan toe is. Hij bezit een huis, moet de neefjes opvoeden, uit werken gaan, maar mist volstrekt de ervaring om te weten hoe dat allemaal moet.'

Jippes: 'De meeste mensen zien Donald en de neefjes als éénoudergezin, met Donald als 25- of 30-jarige opvoeder, maar zoals u het bekijkt is Donald meer een oudere broer voor de neefjes. Misschien kunnen ze daarom ook af en toe zo klierig doen...'

Uit het topic 'Jarigen in de Donald Duck': http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 8068#p8068
Laatst bijgewerkt door Michiel P op vr jan 16, 2009 3:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » vr jan 16, 2009 5:41 pm

Michiel P schreef:
Ei schreef:[ouders van Bolderbast] Rosa-achtige vraag is of de vader ten tijde van dit verhaal nog leeft, of dat hij wel leeft maar verder buiten beeld is.

Nee, Rosa-achtig is bij hoog en laag beweren dat de getoonde vrouw Bolderbasts echtgenote is en dit te onderbouwen door te stellen dat het bij sommige echtparen de gewoonte is om elkaar met Ma en Pa aan te spreken.

:lol:

Michiel P schreef:
Coen de Moor schreef:Het antwoord van Oom Donald was:
Natuurlijk hebben Kwik Kwek en Kwak wel een moeder, maar die komt in onze avonturen niet voor. Het zit namelijk zo: de jongens en ik beleven nogal eens malle avonturen, waar je om kunt lachen. Maar een moeder is een dierbaar persoon waar je veel respect en eerbied voor moet hebben, en daar je natuurlijk geen malle grappen over moet maken.


Dat is duidelijk een tekst die van een moeder afkomstig is. :)
Donald Duck werd toen nog geassocieerd met een vrouwenblad, een blad dat door moeders gelezen werd. Welk vrouwenblad? (let op, dit antwoord staat natuurlijk net niet op de website van McDrake. Ei wil het jullie niet al te makkelijk maken.)

Daarom komen moeders ook niet voor in onze verhalen.

Blijkbaar mag je wel malle grappen over vaders maken? In de vorm van Midas Wolf was er toentertijd tenminste één vader in Donald Duck Weekblad.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » vr jan 16, 2009 5:58 pm

Ei schreef:Blijkbaar mag je wel malle grappen over vaders maken? In de vorm van Midas Wolf was er toentertijd tenminste één vader in Donald Duck Weekblad.

De situatie van Wolfje, die opgescheept zit met een werkloze, werkschuwe vader die alleen basisonderwijs heeft genoten, is hartverscheurend! Het verschil met de relatie tussen Donald en de neefjes is de houding van Wolfje ten opzichte van Midas. Wolfje gedraagt zich namelijk wél altijd als een gehoorzaam, oplettend jongetje, anders dan de neefjes die Donald herhaaldelijk te kakken zetten. Wolfje is nooit onbeleefd tegen zijn vader en geeft altijd het goede voorbeeld.

Donald en de neefjes gedragen zich incorrect ten opzichte van elkaar, maar dat de neefjes zich zo zouden gedragen ten opzichte van hun eigen moeder is ondenkbaar. Zijn er Disney-figuren met een slechte moeder? Wel als je bedenkt dat de neefjes door hun moeder in de steek zijn gelaten. Daar heeft het in ieder geval alle schijn van.

Oom Donald heeft een brief gekregen van iemand die vindt dat de verhalen van de Grote Boze Wolf niet opvoedkundig zijn. Oom Donald antwoordt het volgende:

"Wel, ik vind het antwoord nogal eenvoudig. De verhalen van De Grote Boze Wolf zijn juist bij uitstek opvoedkundig, omdat de jeugd eruit kan leren, dat zij onder alle omstandigheden de ouders in ere moet houden en gehoorzamen. Kleine Wolf heeft het niet bijzonder met zijn papa getroffen (laten we het eerlijk toegeven) maar Wolfje blijft hem trouw, hoezeer hij zich soms ook mag ergeren aan de loze streken van zijn vader. (...)"
(Uit: Donald Duck 3, 1953)

bron: http://lambiek.net/aanvang/donaldduck_spreekt.htm
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Redmess » vr jan 16, 2009 7:19 pm

Het zijn altijd de stiefmoeders die slecht zijn, hoewel het in de verhalen waar die Disney-sprookjes op gebaseerd zijn vaak wel anders is. Het bijverschijnsel is dan dat generaties kinderen opgroeien met het beeld van de boze stiefmoeder. Wat moet je dan denken als je vader je vertelt dat je een stiefmoeder krijgt?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ega Bevan » vr jan 16, 2009 11:26 pm

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, ja. Misschien moet disney voor de verandering eens een film met een goede stiefmoeder maken?
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor DD » za jan 17, 2009 3:09 pm

Redmess schreef:Het zijn altijd de stiefmoeders die slecht zijn, hoewel het in de verhalen waar die Disney-sprookjes op gebaseerd zijn vaak wel anders is. Het bijverschijnsel is dan dat generaties kinderen opgroeien met het beeld van de boze stiefmoeder. Wat moet je dan denken als je vader je vertelt dat je een stiefmoeder krijgt?

Vergeet niet dat het meestal ook echt boze stiefmoeders zijn he. Dus ergens zijn die films gebasseerd op de werkelijkheid.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron