Is Oma Duck de oma, moeder of tante van Donald?

Re: Is Oma Duck de oma, moeder of tante van Donald?

Berichtdoor JOPDVCK » do mei 31, 2018 6:48 am

Uit het topic: Vaders en Moeders
Dagoduck schreef:
Jop Duck schreef:Met die Barks-stamboom: Grandma Duck kan ook een andere oma van Donald zijn. Barks zou een zeer gebruikt iemand wel een naam geven, maar het is niet concreet bij Barks wie het dan wel is.

Als Barks het heeft over 'Grandma Duck' dan is dat Oma. Oma wordt bij Barks altijd Grandma genoemd, en niemand anders. Grandma is gewoon de naam van het personage Oma Duck.

In haar tweede verschijning noemen ze haar trouwens geen Grandma, maar gran'ma. Dat is er later bij verzonnnen. Gran'ma in net als oma: een woord voor kinderen. Oma is een soort afkorting van overmama. Hetzelfde gebeurd bij grand'ma. Ze vervangen mother naar mama en maken daar ma van. Ze vervangen dan de d door de apostrof. Als een volwassen zijn oma roept zegt die grootmoeder oftewel grandmother of grandma. In het eerste stripje van haar staat op het portret wel degenlijk Grandma. Grandma kan ook worden gezien als grootmoeder als de d maar niet is vervallen volgensmij. In dat eerste stropje is ze wel degenlijk Donald's oma, maar let ook op de verschillen tussen oma in haar eerste en tweede verschijning. In haar eerste lijkt ze veel ouder. Misschien wel dood. In haar tweede echter niet.
Dagoduck schreef:En alsnog, Oma wordt door Donald altijd Oma genoemd, waarom zou hij dat doen als zij niet zijn oma was?

Net zoals son is gran'ma een bijnaam voor oudere mensen n tegenstelling voor grandmother wat zo'n beetje nooit is gebruikt. Behalve in Best Christmas. In Best Christmas ging ze naar oma. En als Donald het tegen de neefjes heeft, waarom zou hij dan zeggen dat het zijn moeder is. Barks had in al zijn verwijzingen naar Kwik, Kwek en Kwak zijn leeftijd ze als kleuter afgeschilderd tot ze bij de Jonge Woudlopers hoorden, want dat is niks voor kleuters. In Best Christmas is oma trouwens springlevend en energiek. Op 8.7 is te zien dat ze heel hoog springt. Terwijl het de oma van Donald en de overgrootmoeder van Kwik, Kwek en Kwak is. In de latere verhalen in de jaren '60 van Barks word ze ook door Kwik, Kwek en Kwak genoemd als oma. In die tijd werden ze niet als kleuters afgeschilderd. Ik weet nog een keer toen ik in groep 4 of 5 zat en toen ging ik bij iemand spelen en toen liet hij een foto zijn van zijn overgrootoma. Tenminste zo noemde hij het. Hij bedoelde overgrootmoeder of overoma. De neefjes zouden dan misschien iets zeggen als grandgran'ma of iets dergelijks.

In dit stripje weet Oma het hele familieverhaal van oom Dagobert. En Karp had Oma niet bedoeld als moeder vaan oom Dagobert. Ze moest het dus van de andere kan zijn als ze oma was. Volgens jullie moet ze het zeker gehoord hebben van haar zoon die het gehoord heeft van haar echtgenote. Of nog erger. Hij vertelde het in het restaurant in de Klondike uit de ongepubliceerde schetsen van Rosa waarin Oma een restaurant in de Klondike bezat.
JOPDVCK
Member
 
Berichten: 48
Geregistreerd: di mei 29, 2018 7:06 pm

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » vr jun 01, 2018 3:50 pm

Waarom reageert niemand? Je mag het gewoon melden als je het eens bent of als je het niet eens bent.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor JOPDVCK » za jun 02, 2018 1:08 pm

In het topic:"Vaders en moeders in de Disney-wereld werd verwezen naar: https://inducks.org/story.php?c=YD+45-03-03, waarin Donald onder de 18 moest zijn geweest en dus een leeftijd hebben tussen de 1934 en 1927. Ten eerste zitten er tussen die krantenstrip en deze krantenstrips 445 dagen. Elke dag 1 strip en je komt uit op 445 strips. Ook hielp Karp mee met Donald's Finds Pirate Gold en heeft hij dus 446 strips in de tussentijd gemaakt. Denk je dat hij dat nog kan herinneren? En trouwens worden oma's niet afgeschilderd als lief tegen hun kleinkinderen en streng tegen hun kinderen of is dat alleen zo in Nederland? In Nederland waar het traditie is dat Oma de zus is van oom Dagobert. Het zou vreemd zijn als het Donald's tante zou zijn zoals in Duitsland, want dan zou het ook de oudtante moeten zijn van Kwik, Kwek en Kwak of het zijn de zonen van nicht Della. En is bij: https://inducks.org/story.php?c=H+2016 niet toevallig:"moeder" in Amerika veranderd in:"Grandma" als of ze het wisten?
JOPDVCK
Member
 
Berichten: 48
Geregistreerd: di mei 29, 2018 7:06 pm

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » za jun 02, 2018 6:53 pm

Voor de duidelijkheid: Ze zijn de Amerikaanse vertalers.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » ma jun 04, 2018 4:58 pm

Wilt iemand een lijstje maken met voor- en tegen-argumenten. Liefst onpartijdig.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » di jun 05, 2018 6:16 pm

Ach laat ik maar een lijstje met verhalen maken, waarover jullie mogen zeiken.

-In dit verhaal wordt ze overduidelijk afgeschilderd als de oma van Donald, maar wie zegt dat ze hier leeft.
-In dit verhaal wordt er het woord "gran'ma" gebruikt door de neefjes. Oma die trouwens meteen boos naar Donald kijkt terwijl ze de nek niet kan zien. In het stereotypische beeld van een oma bevooroordeeld een oma haar eigen kind mee dan haar kleinkinderen.
-In dit verhaal, dit verhaal en in dit verhaal geldt hetzelfde.
-In dit verhaal wordt er het volgende door Oma tegen de neefjes gezegd: "your gran'ma".
-In dit verhaal wordt er door de neefjes leuk gevonden dat Oma hun verhalen vertelt. Net zoals dat je het als kind interessant vind wat je oma deed in de WOII.
-In dit verhaal springt Oma een gat in de lucht wat wel moeilijk zou zijn op de leeftijd van een overgrootmoeder van kleuters.
-In dit verhaal vraagt Oma welke beloning er staat als de neefjes wel gaan spelen als of ze dat Donald geleerd heeft en die opvoedingsmethode bij Donald gebruikte.
-In dit verhaal komt Oma alleen om kerst met hun te vieren. Ik zou eerder denken dat de moeder komt.
-In dit verhaal heeft Oma het rapport van Donald bewaart.
-In dit verhaal weet Oma het familieverhaal van oom Dagobert en ik gok niet dat ze als zijn moeder bedoelt was.

Ik ga hem nog verbreden, maar zie hier wat voorbeeldjes.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor JOPDVCK » do jun 07, 2018 7:16 am

Uit het topic: "Vaders en moeders uit de Disney-wereld:
Dagoduck schreef:Waar baseer je deze theorie op? Volgens Barks is Oma gewoon Donalds oma. Evenals bij Al Taliaferro.
Oma Duck bij Al Taliaferro:
Afbeelding
De Taliaferro afbeeldingen zijn nog maar een greep uit vele tientallen Taliaferro-gags waarin Donald Oma 'Grandma' noemt.

:) Op die afbeelding word ze geen gran'ma genoemd, maar gran. Gran of Granny werd bij Karp veel gebruikt.
niels20020 schreef:Dat zegt inderdaad niets over dat het Donald's moeder is, juist eerder dat het zijn oma is. Je zegt namelijk dat Donald ook Oma tegen haar zegt.

Daarbij vind ik het niet raar dat de neefjes Oma ook hun 'oma' noemen. Toen mijn overgrootvader nog leefde noemde ik hem ook gewoon opa, voor kinderen is dat veel makkelijker om te zeggen dan 'overgrootvader'.

Overgrootvader en overgrootmoeder past ook inderdaad niet bij het taalgebruik van een minderjarige :P Grootvader en grootmoeder worden daarom ook vervangen door opa of oma bij kinderen, maar wanneer er over voor word geplakt is het geen taalgebruik meer voor minderjarige :P Overoma en overopa hoort wel degelijk bij de Nederlandse taal, maar word niet gebruikt bij kinderen. Er word eerder bij kinderen het woord:"overgrootoma" of "overgrootopa" wat geen Nederlands is, maar wel (kinderlijke) spreektaal. Ik kan hier een uur Nederlands geven, maar ik zit nog niet eens op de middelbare school dus ik moet het eigenlijk nog zelf leren :P
Dagopoetser schreef:
Jop Duck schreef:Dus als Oma tegen de neefjes zegt:" Kom eens naar jullie oma." en tegen Donald heel vaak: "Zoon" dan is het Donald z'n oma?

In Amerika is "Son" of "Sonny" is een heel gebruikelijke benaming voor een jong familielid, of zelf een jong persoon die helemaal geen familie is. Grootouders noemen hun kleinzoons vaak "son" in plaats van hun voornaam. In de strips van taliaferro spreken oom Dagobert en Otto van Drakenstein Donald ook vaak met "son" aan, bijvoorbeeld in https://coa.inducks.org/story.php?c=YD+61-11-30 en https://coa.inducks.org/story.php?c=ZD+51-03-18 ). Zijn Otto en Dagobert dan volgens jou ook de vaders van Donald? ;)

"Gran" of "Granny" is ook een gebruikelijke benaming voor iemand die ouder dan jou is. En ik neem aan dat je tegen je kinderen toch ook "son" of "daughter" zegt.
Dagopoetser schreef:Je geeft nergens antwoord op hiermee.
Bovendien was Oma Duck in de Taliaferro strips een American Pioneer, die in een huifkar naar het westen kwam (wat ongeveer tot in de jaren 1850 gebeurde), en had de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865) nog meegemaakt. In De strips uit 1943 zou zij dus al ten minste dik in de 80 moeten zijn, terwijl Donald volgens een Taliaferro strip uit 1945 te jong is om het leger in te kunnen (dus onder 18) https://inducks.org/story.php?c=YD+45-03-03. No way dat Taliaferro Oma dus als Donald's moeder zag.

Een paar dingen waarom ik er bezwaar op heb:
-Zoals ik al had gezegd zitten er 455 strips tussen die verhalen en als Alfred Charles Taliaferro dat heeft kunnen onthouden dan heeft hij een uitzonderlijk goed geheugen.
-In het topic: "Eerste zware jongens" werd uitgelegd dat de verschillend plaatsen van een stoel een continuiteitsfoutje was. Ik vond dat dat niet kon als het je vorige krantenstrip is, maar als het ongeveer 500 strips geleden is dan kan dat best wel.
Redmess schreef:Soms noemen mensen een (veel) oudere vriend opa of oma vanwege de emotionele band, niet zozeer omdat het familie is. Dit verklaart in elk geval in Nederland waarom zoveel mensen Oma zo noemen. En het zou inderdaad een bijnaam kunnen zijn, aangezien zelfs minder bekenden nog weleens Oma tegen haar zeggen.

Overigens is dat "son" inderdaad een algemene aanspreekvorm die vooral door ouderen nog wordt gebruikt. Het is vergelijkbaar met "boy" of "kid". In het Nederlands heb je bijvoorbeeld ook "kind" als aanspreekvorm tegen kinderen, ook als het niet de eigen kinderen zijn.

Ik heb al gezegd dat je een ouder iemand opa of oma kunt noemen. Oma is daardoor eerder een bijnaam. In Nederland word ze ook door familieleden Oma genoemd. Bijv. oom Dagobert en ome Otto. Haar "echte" voornaam is in het Nederlands "Dora" wat hier wel over het algemeen bekend is. Oma is haar bijnaam, omdat ze zo oud is en niet alleen voor mensen die een emotionele band met Oma hebben, maar ook mensen die proberen haar boerderij te kopen en mensen die haar (willen) bedreigen en/of ruïneren.

Dat komt gewoon, omdat ze geen naam wisten en noemden ze haar maar gewoon "Oma". In haar eerste beschrijving heet ze trouwens geen "gran'ma", maar word ze zo genoemd anders zal het wel "Gran'ma" met dus een hoofdletter zijn. Later is gran'ma vervangen door Grandma. Ook als een bijnaam. En daarom word ze gewoon Grandma of in het Nederland Oma genoemd en daarom noemt Donald Oma Oma. In het Nederlands noemt ze Oma ook bijna nooit oma, maar hij noemt haar Oma en dus met een hoofdletter.
Dagoduck schreef:Het is zeker een bijnaam van haar, iedereen noemt haar zo. Maar waarom zou Donald zijn eigen moeder oma noemen?

Dat zeg je al in je eigen bericht. Het is een bijnaam. En Donald noemt haar geen oma. Ze noemt haar "Oma".
niels20020 schreef:
Jop Duck schreef:Ik heb zo een gevoel dat Taliaferro eerst Grandma als de oma van Donald zag, maar Karp vond dat het de moeder wss. Uiteindelijk wist Karp Taliaferro te overtuigen dat het de moeder was.

Dat denk ik echt niet. Als je zijn verhalen bekijkt zie je nergens aanwijzingen dat oma Donalds moeder is, juist eerder dat ze zijn oma is. Behalve dan dat argument wat jij al noemde (dat ze tegen de neefjes zegt dat ze naar hun oma moeten komen), maar daar hebben wij al genoeg over gezegd.

Huh? Wat zeg jij daar? Er is geen enkele aanwijzing dat Oma Donald's oma is, maar juist eerder dat ze Donald's moeder is. Jullie zeggen als enige bewijs dat Donald haar "gran'ma" noemt terwijl iedereen dat doet.
Redmess schreef:Maar niemand gebruikt Oma als bijnaam als het ook hun moeder is! Noem jij jouw moeder maar eens oma, en kijk wat er gebeurd.

Otto van Drakenstein en oom Dagobert noemen haar toch ook "Oma". Als zij Donald's oma dan zijn hun kinderen van Oma of schoonkinderen of broers van haar schoonkinderen of mannen van zussen van haar schoonkinderen en die noemen haar ook "Oma".
Uit dit topic:
Redmess schreef:Dat lijkt me duidelijk. Ze is zijn oma. Donald noemt haar immers Oma, en geen tante of mama.

Bovendien hebben Duck-strips een sterke neefjes-cultuur, wat inhoud dat we nooit ouders van personages zien, alleen neven en nichten. Om die reden alleen al is zij niet Donald's moeder.

:) Als er alleen neven en nichten in mogen voorkomen dan is het toch eerder de tante van Donald en is het verboden als je de moeder van Donald bedenkt. Een andere moeder van Donald.
Uit het topic:" Oma Duck"
Daniel73 schreef:Uit het topic 'DD 2010-28':

2010-07-10 11:09:17, Redmess schreef:http://duckman.pettho.com/tree/v_american.html

En volgens Rosa is Oma Duck alleen Oma voor Donald, Della (moeder van de neefjes), Guus, Diederik en nog een eend die ik niet ken. Dan kan het natuurlijk dat binnen de familie iedereen haar Oma noemt, maar daarbuiten word een tikje vreemd.

(En nee, ik maak hier geen punt van, maar als anderen erop staan erover door te gaan, tja...)

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=26057#p26057

Donald's Grandma Duck (1950, January 19) VP 1:
1.1
Grandma: "GUS! GUS GOOSE! I heard you slam that cupboard door!"
Gus: "Uh-h-did you call me, mum?"
3.1
Gus: "Uh-h-where ya headed now, Grandma Duck?"

Master of the Mississippi (1957, January 10) USGD 1:
1.1
Grandma: "Why were you so anxious to get on this paddle wheeler before seeing anything else, Scrooge?"
Scrooge: "Memories, Grandma - memories! I once owned a boat like this!"

In het bliksemvang-verhaal (US 13) zegt Willie "Grandma" tegen Oma in plaatje 3.2, maar de lettering ervan wijkt af. Dit kan dus zijn gewijzigd door de uitgever.
In 'Milktime Melodies' (OS 1047) zegt Willie ook "Grandma" tegen Oma (1.2). In 'The Stubborn Stork' (OS 1047) zegt Willie eerst "Mr. McDuck" tegen Dagobert (2.1), een plaatje later denkt Willie "Uncle Scrooge McDuck, the RICHEST tycoon in Duckburg" (2.2).

Willie is geen familie van de Ducks.

Klopt helemaal. Donald noemt haar gewoon "Grandma" omdat iedereen dat doet. Dan raak je er gewend aan. Punt uit.
Appie Aap schreef:
Duckfan van Down Under schreef:
Redmess schreef:Ik vraag me toch af waarom schrijvers wildvreemden en niet-familieleden Oma Duck laten aanspreken met Oma ipv mevrouw Duck. Staat Oma er wellicht op Oma genoemd te worden?

Nou je het zegt: de melkboer en de loodgieter (ik noem maar wat) zeggen ook Oma. Soms zelf "Mevrouw Oma". Is Oma soms haar voornaam? :P

Of haar bijnaam? (daar ben je dan mooi klaar mee :P )

Precies. Dan ben je er klaar mee en dan is het logisch dat ze door Donald "Oma" word genoemd.
DD schreef:Uit de topic "Oma Duck" dat ik ooit eens dubbel had geopend:

Als je goed nadenkt klopt eigenlijk alleen het verhaal van Don Rosa over oma Duck. Zij kan niet de zus van Dagobert zijn want dan zou ze de moeder van Donald moeten zijn, tenzij Dagobert een oudoom van Donald is. En dat is niet de bedoeling denk ik. In dat geval zou Dagobert de overoudoom van de neefjes zijn. Maar ik neem aan dat hij de oom van Donald en oudoom van de neefjes is.

In Don Rosa's geval is alles veel duidelijker. Oma Duck is de moeder van Donald's vader en Dora is dan een appart persoon ofwel Dagoberts zus die nog steeds in het kasteel van de McDucks woont.

Er zouden dus eeuwige discussie kunnen zijn over dit onderwerp maar je zou het ook logisch kunnen bekijken. Wat vinden jullie ervan?

Dit begrijp ik voor geen meter. Waarom kan ze geen moeder van Donald zijn? Barks bedoelde hem als moeder. Ik heb al het hele verhaal met "Best Christmas" vertelt en als jullie het niet erg vinden vertel ik het maar nog een keer. Voordat Carl Barks de Jonge Woudlopers bedacht schilderde hij de neefjes vaak af als kleuters. Denk maar eens aan: "The Crazy Quiz Show". Kwik, Kwek of Kwak zei dat hij moest nablijven bij de kleuterschool toen hij dacht dat een spin zes poten had. Ze werden in datzelfde verhaal ook nog niet afgeschilderd als heel snugger.

Overgrootmoeders zijn überhaupt heel oud ook al ben je een overgrootmoeder van drie kleuters, maar op haar laatste plaatje springt ze hoog in de lucht. Een gemiddelde generatie is ongeveer 30 jaar. Kleuters zijn 4 a 5 jaar. 30 keer 3 is 90. 90+4=94 90+5=95. Heb jij ooit op school gezeten of lijkt het jouw super-logisch dat een vrouw in de negentig een gat in de lucht kan springen? In latere verhalen waarin de neefjes niet meer worden afgeschilderd als kleuters zeggen ze tegen Oma ook gewoon oma. Voor kinderen van die leeftijden zijn de worden overgrootmoeder of overoma ongebruikelijk :P Maar bij kinderen worden de nep-woorden overgrootoma gebruikt in plaats van overgrootmoeder of overoma.
Uit het topic: "Dd zen opa"
Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Interessant... Dat is al het zoveelste geval van Rosa die niet-Barkse feiten gebruikt voor zijn eigen projecten, terwijl hij ondertussen Barks wel gebruikt als criterium om creaties/ideeën van anderen af te keuren.

Wanneer dat zo uitkomt, is Don Rosa niet te beroerd om gegevens te gebruiken die niet van Barks afkomstig zijn. Het gaat dan om zaken waar Barks geen uitsluitsel over geeft, zoals de namen van personages of het gegeven dat Dagobert zijn eerste dubbeltje verdiende door schoenen te poetsen. Wanneer auteurs elkaar tegenspreken, krijgt Barks voorrang. Tenzij Rosa het zelf weer eens beter weet, natuurlijk.

Lees onderstaande discussie van DCML maar eens. Don Rosa had zelf verzonnen dat Donalds grootvader Dabney Duck moest heten. David Gerstein wijst hem erop dat deze grootvader al Humperdink werd genoemd én dat Oma Duck bij Al Taliaferro eigenlijk Donalds moeder is. Rosa accepteert het eerste gegeven, maar hij verwerpt het tweede, omdat Oma Duck bij Carl Barks wel degelijk Donalds grootmoeder is.

(Het bewijs hiervoor vind je in de stamboom die Barks zelf tekende en in de titel "Donald's Grandma Duck". In dit verhaal noemt Gijs Gans Oma overigens "mum" (=afkorting van "madam") en beweert Oma dat Gijs haar neef ("nephew") is.)

David Gerstein schreef:> That sounds like the previously discussed "This is Your Life, Donald
> Duck" to me. Although I don't remember seeing any Grandpa, Donald spent
> his childhood years on Grandma's farm in that story.

And why with Grandma, and not his actual parents? I hate to break this to all of you (especially you, Don), but when indexing WDC&S for 1947-1950 for Harry last summer, I discovered something very shocking in the first few years of Taliaferro's Grandma strips. Grandma consistently refers to Donald as her son! I don't know how this is going to affect anything (especially as AT created Grandma).
And according to those rather bad Grandma stories of early-'50s WDC&S, Grandma's (apparently deceased) husband was named Humperdink. Consistently. Did you go with that, Don? I have not seen the Duck Family Tree (indeed, I have no idea when or if Gladstone plans to publish it) and I don't know what name you gave him.

Bron: http://nafsk.se/pipermail/dcml/1994-October/002891.html

Don Rosa schreef:I recall you posting a message about Grandma's husband being named "Humperdink" several months ago when you were just popping in and out here. Tell me what issues of WDC&S this appears in. And you imply it was mentioned more than once? That is unusual to see ANY sort of continuity in these comics in those days.
I can easilly be persuaded to use that name -- I picked "Dabney Duck" for reasons I can certainly no longer recall after 3 years. But since Barks never gave him a name, "Humperdink" has a precedent in those old WDC&S and does not conflict with Barks, so I can use it. But no matter what the creator of Grandma intended her to be, Barks said she was Donald's grandmother, so that she has to be (as far as I'm concerned).

Bron: http://nafsk.se/pipermail/dcml/1994-October/002894.html

Die David Gerstein heeft volkomen gelijk, maar Rosa heeft niet gelijk dat ze bij Barks de oma was. Barks die kon stambomen geen bal schelen en maakte ze( waarschijnlijk) op verzoeken bij fans en heeft maar gewoon wat opgeschreven. Je kunt luisteren naar verhalen, maar dat doet Rsa niet want die is daar zogenaamd te goed voor.
Uit het topic:"Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet"
Ferdi F schreef:
Michiel P schreef:
Ferdi F schreef:Godzijdank dat Rosa Hortensia niet mocht gebruiken. Donald die als volwassene zijn moeder ontmoet, vind ik toch een beetje raar.

Waarom vind je dat raar? Volgens de Nederlandse traditie is Oma Duck de moeder van Donald. Met haar gaat Donald toch ook gewoon om? Wat is er dan ineens anders? Waarom kan Donald niet zijn moeder ontmoeten?

Ik heb oma nooit als Donalds moeder gezien, maar altijd als z'n oma. En volgens mij handhaven we dat ook zo bij ons op de redactie. En of Dagobert en Oma nu broer of zus zijn of dat ze om gaan met elkaar als broer en zus, dat doet er voor mij eerlijk gezegd niet zo toe.
Volgens mij spreekt Donald oma in de Donnie Duck strips ook altijd aan met 'Oma' en niet met 'mama' of 'moeder'.
Sommige volwassenen gaan hun vader of moeder 'opa' of 'oma' noemen wanneer ze zelf kinderen hebben gekregen, maar volgens mij is dat bij Donald ook niet het geval.

Volgens mij is dat juist het geval bij Donald.
Daniel73 schreef:Donald's moeder die zich zo gestoord gedraagt zoals Doortje doet in ALFH? Dat zou ik ontzettend zonde vinden van de Disney-wereld. Ik zit niet te wachten op gestoorde ouders voor Donald, Mickey, etc.
Hortensia is in Lo$ vooral neergezet als ruziemaakster. Waarom zou Donald's moeder niet kunnen zijn zoals Oma Duck? Oma kan ook best lastig zijn, over nekken die schoon moeten zijn. Maar wat een verschil met de ruziënde Hortensia en de agressieve Doortje!

Volgens mij is Oma de moeder van Donald.
Michiel P schreef:Waarom vind je dat raar? Volgens de Nederlandse traditie is Oma Duck de moeder van Donald. Met haar gaat Donald toch ook gewoon om? Wat is er dan ineens anders? Waarom kan Donald niet zijn moeder ontmoeten?

Ja dat vind ik ook raar. Als ik volwassen ben is het niet volstrekt raar dat ik mijn moeder ontmoet. Of heb ik het nu helemaal mis? En ik ben het eens met Michiel P dat Oma de moeder is van Donald.
Uit het topic: "DD 2010-28"
Redmess schreef:http://duckman.pettho.com/tree/v_american.html

En volgens Rosa is Oma Duck alleen Oma voor Donald, Della (moeder van de neefjes), Guus, Diederik en nog een eend die ik niet ken. Dan kan het natuurlijk dat binnen de familie iedereen haar Oma noemt, maar daarbuiten word een tikje vreemd.

(En nee, ik maak hier geen punt van, maar als anderen erop staan erover door te gaan, tja...)

Oh. We moeten weer naar de al zo "heilige" visie van de "almachtige" Rosa luisteren die niets beters te doen heeft dan Barks af te kraken.
Appie Aap schreef:
Rubberduck schreef:Dat is nog altijd zo geweest. (Dit vind ik dus een duidelijk voorbeeld van 'een stok zoeken om een hond te slaan', zoals zo vaak gebeurt op McDrake.)

Dit slaat nergens op. Waarom is het feit dat deze fout in het verleden veelvuldig is gemaakt een argument om ermee door te gaan? Een uitstekend voorbeeld van een argumentum ad antiquitatem, als je het mij vraagt.

Klopt. Ze word zo altijd genoemd, maar eigenlijk moet heel Duckstad dat afleren.
JOPDVCK
Member
 
Berichten: 48
Geregistreerd: di mei 29, 2018 7:06 pm

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Dagoduck » vr jun 08, 2018 8:08 am

Dat Donald 'Oma' zegt is geen bewijs dat het ook echt zijn oma is, maar wel een bewijs dat het niet zijn moeder is. Gran is gewoon een afkorting van grandma, wat dus ook een bijnaam is, maar her zou niet logisch zijn als Donald zijn eigen moeder 'Oma' zou noemen.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » vr jun 08, 2018 3:55 pm

JOPDVCK schreef:Uit het topic:"Wat vinden jullie goed aan Rosa en wat niet"
Ferdi F schreef:
Michiel P schreef:Waarom vind je dat raar? Volgens de Nederlandse traditie is Oma Duck de moeder van Donald. Met haar gaat Donald toch ook gewoon om? Wat is er dan ineens anders? Waarom kan Donald niet zijn moeder ontmoeten?

Ik heb oma nooit als Donalds moeder gezien, maar altijd als z'n oma. En volgens mij handhaven we dat ook zo bij ons op de redactie. En of Dagobert en Oma nu broer of zus zijn of dat ze om gaan met elkaar als broer en zus, dat doet er voor mij eerlijk gezegd niet zo toe.
Volgens mij spreekt Donald oma in de Donnie Duck strips ook altijd aan met 'Oma' en niet met 'mama' of 'moeder'.
Sommige volwassenen gaan hun vader of moeder 'opa' of 'oma' noemen wanneer ze zelf kinderen hebben gekregen, maar volgens mij is dat bij Donald ook niet het geval.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Redmess » vr jun 08, 2018 6:29 pm

Dat is een onzinnig argument. Wie zijn die "sommige volwassenen"? Welke volwassene noemt zijn moeder nu Oma? Dat zou behoorlijk respectloos zijn. Dit zegt wellicht meer over Ferdi dan over Donald...

De ENIGE context waarbinnen ik volwassenen hun ouders als opa of oma hoor omschrijven is wanneer ze hun eigen kinderen aanspreken, voor wie de titel opa of oma inderdaad correct is.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » za jun 09, 2018 5:34 am

Als je altijd tegen je kinderen zegt:"Oma" raak je er zelf aan gewend.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » za jun 09, 2018 6:07 pm

In een stamboom van de grote Strobl:
Afbeelding
Er is te zien dat Oma en oom Dagobert broers en zus zijn. Het zou ook kunnen zijn dat oom Dagobert de oudoom van Donald is dus eigenlijk zegt dit niets.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » za jun 09, 2018 6:57 pm

Redmess schreef:Dat lijkt me duidelijk. Ze is zijn oma. Donald noemt haar immers Oma, en geen tante of mama.

Bovendien hebben Duck-strips een sterke neefjes-cultuur, wat inhoud dat we nooit ouders van personages zien, alleen neven en nichten. Om die reden alleen al is zij niet Donald's moeder.

In een filmpje uit 1959 was Donald vader.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Redmess » za jun 09, 2018 7:59 pm

Jaja, in die stamboom is Katrien OOK familie van Donald. Oeps, incest in de Duck-familie!

En wat kan het mij schelen wat willekeurige artiesten doen? Barks-Rosa is canon, en daarmee is de kous af voor mij.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Re: Is Oma Duck de oma,moeder of tante van Donald?

Berichtdoor Jop Duck » zo jun 10, 2018 6:18 am

Hebben ze seks in dat verhaal?
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron