Madam Mikmak

Berichtdoor Ei » ma jan 28, 2008 5:54 pm

Hieronder een fragment uit het topic 'DD 2008-04'.
2008-01-25, Rockerduck schreef:Wat me opviel, was dat in dit nummer de schrijvers overal vergeten zijn hoe de personages of hun omgeving in elkaar zitten. Gevolg is dat de figuurtjes out-of-character zijn en het verhaal niet meer geloofwaardig is.

'Madam Mikmak' vond ik het meest frappante voorbeeld. In dit verhaal doet Mikmak op het jaarlijkse Heksencongres mee aan een bezemrace, waarin de aanwezige heksen proberen het snelst op hun bezemsteel een bepaald parcours af te leggen. Bijkomende voorwaarde is dat ze zich moeten gedragen als echte heksen. Terwijl drie andere heksen druk doende zijn elkaar te betoveren, teneinde te verhinderen dat een ander de race wint, stopt Madam Mikmak als ze iemand om hulp hoort roepen, en ze verliest de race doordat ze tijd kwijt is met het helpen van deze persoon. Maar dit blijkt dan de opperheks te zijn die zich bij wijze van test had omgetoverd, en die bepaalt dat Mikmak alsnog heeft gewonnen. Omdat, zo zegt ze, heksen er zijn om mensen te helpen.

Ik wist letterlijk niet wat ik las. Voor zover ik weet, zijn heksen in stripverhalen (ook in de Donald Duck) altijd bezig met gemene, listige en hatelijke plannetjes om anderen het leven zuur te maken. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat heksen er zijn om mensen te helpen. Laat staan Madam Mikmak. Hebben de makers nooit The Sword in the Stone gezien? Die klassieke scènes met Mikmak en Merlijn in duel? Mikmak is een uiterst vijandig personage, en geen liefdadigheidswerkster. Aldus is ze in de strip helemaal out-of-character.

Het gaat om dit verhaal:

Verhaalcode: H 27075
Titel: Bezemrace
Titelheld: Madam Mikmak
Bladzijden: 3
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Madam Mikmak
Writing: Evert Geradts
Art: José Ramón Bernadó

Inducks: [http://coa.inducks.org/s.php?c=H+27075]

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=653
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma jan 28, 2008 7:47 pm

Ei schreef:Ei denkt dat Rockerduck hier wat kort door de bocht gaat.

Vertel op, ik ben benieuwd. Hoe was Mikmak eigenlijk in die verhalen uit de jaren '60, waarin ze in een kasteel woont met Zwarte Magica? Jij schijnt die goed te kennen, niet?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » wo jan 30, 2008 6:28 pm

Rockerduck schreef:Ik wist letterlijk niet wat ik las. Voor zover ik weet, zijn heksen in stripverhalen (ook in de Donald Duck) altijd bezig met gemene, listige en hatelijke plannetjes om anderen het leven zuur te maken. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat heksen er zijn om mensen te helpen. Laat staan Madam Mikmak. Hebben de makers nooit The Sword in the Stone gezien? Die klassieke scènes met Mikmak en Merlijn in duel? Mikmak is een uiterst vijandig personage, en geen liefdadigheidswerkster. Aldus is ze in de strip helemaal out-of-character.

Bedoelt Rockerduck hier heksen in stripverhalen? Of heksen in het algemeen?

Heksen in Disney-strips:
In een Barks-verhaal is een vriendelijke heks te vinden die kan communiceren met dieren.
Zie 'Isle of the Golden Geese' (US 45)
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++45-01

Heksen volgens Wikipedia:
Een heks is een persoon, meestal een vrouw (in het bijzonder een wijze vrouw), aan wie bovennatuurlijke krachten worden toegedicht (zogenaamde hekserij), waarvoor zij hetzij geprezen, hetzij verguisd werd. Vaak ging hun macht gepaard met zeer uitgebreide praktische en theoretische kennis van kruiden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heks_%28persoon%29
heks, een aanhanger van de hedendaagse religie hekserij
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hekserij
heks, een aanhanger van de hedendaagse religie wicca
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wicca

Een heks (in werkelijkheid) kan een vriendelijk, liefdadig persoon zijn. Met name de christelijke kerk heeft heksen in een kwaad daglicht gezet.

Binnen het volksgeloof worden aan heksen drie gaven toegeschreven: 1. magische krachten; 2. de mogelijkheid om zich in een dier of een ander levend wezen te veranderen; 3. de mogelijkheid om zich snel te verplaatsen.

Onder 'magie' verstaan we de mogelijkheid om een bepaald eindresultaat te bereiken met daartoe niet-geëigende middelen. Een hoestsiroop bijvoorbeeld is een geëigend middel ter bestrijding van een prikkelende hoest, een toverspreuk is in dat geval een niet-geëigend middel.

Magische gebruiken hoeven dus niet altijd kwaadaardige doeleinden te dienen. We onderscheiden goedbedoelde en kwaadwillende magie. Vaak wordt hierbij gedacht aan 'witte' en 'zwarte' magie. Dit komt voort uit de opvatting dat magie anti-christelijk is en dus uit het duister voortkomt.

Het is onduidelijk in hoeverre de georganiseerde heksenvervolging een reactie was op een opleving van Keltisch of voorchristelijk georiënteerd volksgeloof. In de late Middeleeuwen bestonden hiervan nog talloze restanten in de gebruiken en de geloofswereld van de doorgaans agrarisch georiënteerde bevolking. Ook de kerk speelde daarbij een terughoudende rol.

(fragment uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Heks_%28persoon%29)
Dat van die "terughoudende rol" kan Ei niet plaatsen in deze context. (Waarbij speelde de kerk een terughoudende rol, volgens de tekst?)

Madam Mikmak zou volgens de verdeling tussen witte en zwarte magie, een heks moeten zijn die meestal met zwarte magie bezig is.
Echter, in de film 'The Sword in the Stone' is Madam Mikmak beduidend "zwarter" dan in de strips. In de film dient ze als de slechterik die het in een goed-en-kwaad-finale tegen de goeierik opneemt. (Zo'n scene zit vaak in films.)
In de strips is Madam Mikmak veel minder slecht dan in de film. Ze kan vriendelijk zijn en zelfs hulpvaardig. Als een vriendelijke Madam Mikmak out-of-character is, dan zou dat oordeel gelden voor de meeste stripverhalen waarin ze te zien is. In de strips doet Madam Mikmak als het ware aan "grijze magie". Eigenlijk weet je nooit wat je precies aan haar hebt. Zo is het helpen van de Zware Jongens, zoals in minstens een stripverhaal uit de jaren 60, een uiterst dubieuze liefdadigheid. Helaas kan Ei zich niet herinneren of Mikmak bewust bijdraagt aan criminele activiteiten van de Zware Jongens, of dat ze door hen misleid is. (Zie Donald Duck weekbladen uit de late jaren 60.)

Volgens Ei is stellen dat Madam Mikmak slecht is, even zwart-wit als stellen dat ze goed is. Dus volgens Ei gaan zowel Rockerduck als Evert Geradts hier beide veel te kort door de bocht.
Misschien heeft Geradts geprobeerd om heksen in een oorspronkelijke, onschuldige context te plaatsen. Maar zelfs al zou Geradts daar gelijk in hebben, dan negeert hij vele verhalen waarin Mikmak op haar minst valse trekjes vertoont. En hij gooit niettemin toch werkelijkheid en bijgeloof door elkaar, want het vliegen op een bezemsteel is bijgeloof.

Ei heeft het door Rockerduck omschreven verhaal niet gelezen. Als daar gesteld wordt dat de opperheks alleen goede daden waardeert, en ze is echt de opperste heks, zou dat betekenen dat Mikmak in andere verhalen meedoet aan verkeerde heksenclubjes.

BTW. Was er op McDuck niet een discussie tussen Rockerduck en Ei's voorganger Pluizer over een oud verhaal waarin Magica en/of Mikmak te liefdadig zijn? Een verhaal uit de album-serie 'Donald Duck en andere verhalen' misschien? Uit de jaren 60? Magica had een voodoo-poppetje of zo. Magica en/of Mikmak, of anders de leden van de heksenvereniging waren vriendelijke heksen. Het kan ook een damesclub geweest zijn. Magica wilde lid worden.
Rockerduck, jij bent nog jong en gezegend met een goed geheugen. Wat weet jij je ervan te herinneren?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Caspar » wo jan 30, 2008 10:15 pm

Die discussie zegt mij wel wat. Ook een andere discussie waar ik ook aan meegedaan heb en volgens mij ook een scenarist, die ook over Mikmak en over of ze slecht of goed was ging.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo jan 30, 2008 10:43 pm

Het is een discussie met Frank Jonker. Het staat allemaal op deze pagina: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?id=1450&p=16

(met dank aan de McDuck zoekfunctie)
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » do jan 31, 2008 3:11 am

De McDuck-discussie die Ei bedoelt, is toch een andere, waarde Ridder, maar desalniettemin is de link van jou een interessante en nuttige toevoeging aan dit topic.

De discussie die Ei bedoelt ging over een verhaal dat o.a. gepubliceerd is in de 'Walt Disney Stripreeks' deel 6, gewijd aan Madam Mikmak. Daarin staat een verhaal waarin Magica's nichtje Griebeltje op bezoek komt. Magica is op dat moment bezig lid te worden van een Damesclub (en dus géén Heksenclub); een keurige club van deftige, bekakte dames. Magica wil graag goede indruk maken en gaat daarom aan de schoonmaak en probeert Griebeltje in goede banen te leiden. Mikmak moet er niets van weten.

Het gaat mij om een beeld. Heksen in stripverhalen. Ja, er zijn uitzonderingen, zoals bij dat Barks-verhaal dat genoemd wordt. Maar er zijn veel meer Barks-verhalen met slechte heksen. Niet alleen Zwarte Magica. Wat te denken van de boze heks uit het verhaal met de gouden kerstbomen?
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++203-02

Als ik aan Mikmak denk, denk ik aan: humeurig, slechtgemanierd, egoïstisch etc. Ze wordt vaak gezien met de Zware Jongens (althans in oude Amerikaanse/Deense verhalen). En laten we de film niet vergeten. Laten we zeggen dat Mikmak soms hulpvaardig is. Ik heb wel meer verhalen gelezen waarin ze hulpvaardig is, hoor. Maar wederom geldt: het is de regel op de uitzondering en ik vond die verhalen toch altijd al niet 'kloppen'. En dan nog blijft die opperheks staan die verklaart dat alle heksen goede daden moeten doen. Dat vind ik zo raar.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jan 31, 2008 8:33 am

Er staat overigens ook in wat Frank Jonker van de goed/slecht kwestie vind.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » do jan 31, 2008 5:40 pm

Ridder ter Geit schreef:Het is een discussie met Frank Jonker. Het staat allemaal op deze pagina: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?id=1450&p=16

(met dank aan de McDuck zoekfunctie)

McDuck, 18-06-2006 11:11:49, Frank Jonker schreef:@Caspar
Voor mijn gevoel heeft Mikmak zowel goede als slechte kanten, maar is ze eerder slecht dan goed. In de strip zal ze niet snel meer iemand proberen te verslinden, zoals in de film. Maar als iemand haar om hulp komt vragen, gaat dat altijd met forse tegenzin en ze geniet het meest van griezelige dingen. Zo geniet ze in het laatste verhaal van Paul Hoogma en mij ontzettend als ze iemand in een weerwolf mag veranderen.
Maar die Gelaarsde Kat, bijvoorbeeld, wordt gewoon buiten gezwierd als hij om hulp komt vragen. Mikmak heeft namelijk al een kat…

url: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=37660#p37660
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » do jan 31, 2008 5:44 pm

Rockerduck schreef:De McDuck-discussie die Ei bedoelt, is toch een andere, waarde Ridder, maar desalniettemin is de link van jou een interessante en nuttige toevoeging aan dit topic.

McDuck, 28-08-2006 02:56:11, Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:Klessebessen? Vrolijk? Ik herinner mij de kasteel-verhalen als een overspannen duistere toestand, met twee balende heksen, een draak in de kelder en veel spinnewebben. Magica lijkt op rand van een zenuwinzinking te staan. Wat mooi past bij Magica's overspannenheid aan het einde van Barksverhalen, na bv. al die meteorieten en kometen die ze op Dagobert afstuurt.

In de jaren '70 heeft Oberon een serie stripboeken uitgebracht onder de naam 'Walt Disney Stripreeks', doet dat een belletje rinkelen? Ik heb deel 6, gewijdt aan Mikmak (1978), er nog eens bijgepakt. Daar staat een verhaal in waarin Magica en Mikmak samen in een kasteel wonen. Magica krijgt een brief waarin staat dat de Damesclub, die bestaat uit een paar vreselijk bekakte dames, vrijdag langskomt en Magica mag misschien wel lid worden. Ze danst en springt blij in het rond, want ze probeert al zo lang lid te worden. Het is wel een heel nette club, dus Magica gaat gauw het kasteel schoonmaken: weg met de spinnewebben en het stof. Haar nichtje Griebeltje komt logeren en zij moet van Magica heel voorbeeldig zijn als de Damesclub langskomt.

Hoezo, out-of-character? :rolleyes:
Geen verhaalcode, helaas, dus geen Inducks-link. :(

url: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=41466#p41466

McDuck, 01-09-2006 03:57:17, Daniel73 schreef:Is dat een herdruk van 'Madam Mikmak verricht een heksentoer' uit 1978?

COA/Inducks gaat niet verder dan 'Walt Disney Stripreeks' nummer 5.
http://coa.inducks.org/compmag.php?image=on&country=&title1=Walt+Disney+Stripreeks

McDuck, 01-09-2006 03:57:17, Daniel73 schreef:Bedoel je 'Griebeltje komt op visite' door Jim Fletcher en Ellis Eringer?
[Outducks-scan]
http://coa.inducks.org/story.php/x/S+66136

Magica heeft hier een bevlieging. De [bevlieging] van Magica wordt niet uitgelegd. Maar daar kan het een bevlieging voor zijn. Mikmak vindt het een onbenulle theevisite, en zegt dat het tegen haar slechte gewoontes indruist.
Misschien is Magica de propere heks van de twee? Zo lijkt Magica op een nette dame, en Mikmak op Ma Flodder.

Interessant aan dit verhaal vind ik Griebeltje, een scene met Magica die 's morgens net wakker is, en een Dagobert-voodoopoppetje.
Magica over Griebeltje, in panel 6.2: "En ze heeft ook alle spelden uit mijn voedoepoppetje gehaald!..."

url: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=41708#p41708

McDuck, 01-09-2006 20:12:23, Rockerduck schreef:Dan had Dagobert ook even 'een bevlieging' in Rosa's 'Attaaaack!', als hij zijn eigen pakhuis opblaast. :rolleyes:

Magica is hier out-of-character. De échte Magica zou zich nooit zo vreselijk netjes, braaf en goed gedragen. Het is mij duidelijk dat de schrijver weinig van het karakter begrepen heeft.

url: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=41754#p41754

McDuck, 03-09-2006 06:03:35, Daniel73 schreef:Magica nodigt in een bevlieging de Damesclub uit. Bij Rosa blaast Dagobert in een bevlieging zijn eigen geldpakhuis op.
Vergelijk nu zelf het verschil. Wie van de twee is beter af en blijft het meeste zichzelf?

Rockerduck schreef:Magica is hier out-of-character. De échte Magica zou zich nooit zo vreselijk netjes, braaf en goed gedragen. Het is mij duidelijk dat de schrijver weinig van het karakter begrepen heeft.

Bij Barks is Magica ook netjes en verzorgd. Magica gedraagt zich als een dame, behalve als ze gefrustreerd is. Dus het 'Griebeltje'-verhaal is meer in lijn met Barks dan Rosa's 'Attaaaack!'. Een verschil van dag en nacht.

Alleen Mikmak is slordig. In het 'Griebeltje'-verhaal moet ze niets hebben van Magica's bevlieging. En het verhaal toont een voodoo-poppetje van Magica, dus zo hoezo braaf?

url: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=41852#p41852

McDuck, 06-09-2006 18:56:14, Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:Magica nodigt in een bevlieging de Damesclub uit. Bij Rosa blaast Dagobert in een bevlieging zijn eigen geldpakhuis op. Vergelijk nu zelf het verschil. Wie van de twee is beter af en blijft het meeste zichzelf?

Nee, nu ga je de boel verdraaien. Het ging erom of een personage dat iets doet wat totaal niet strookt met zijn karakter, out-of-character is. Nu draait het opeens om wie er het beste af is. Zowel Magica en Dagobert doen dingen die totaal niet stroken met hun normale gedrag, dus is er bij beiden sprake van out-of-character. Geen gedoe.

Daniel73 schreef:Bij Barks is Magica ook netjes en verzorgd. Magica gedraagt zich als een dame, behalve als ze gefrustreerd is. Dus het 'Griebeltje'-verhaal is meer in lijn met Barks dan Rosa's 'Attaaaack!'. Een verschil van dag en nacht.

Ik zie zeer weinig verschil, alleen dan dat 'Ataaack' van Rosa is en daarom door jou onevenredig hard wordt beoordeeld. Of Magica zo netjes en verzorgd is bij Barks, vraag ik me af. Ik vind die heksenhut van haar maar een ongeorganiseerd, onopgeruimd zootje. Bovendien gaat het erom dat Magica in het verhaal met Griebeltje lid wil worden van een club van nette, eerlijke, bekakte dames. Dat is een verschil van dag en nacht met de Magica die in 'The unsafe safe' het pakhuis van Dagobert bestookt met meteoren en kometen.

Daniel73 schreef:Alleen Mikmak is slordig. In het 'Griebeltje'-verhaal moet ze niets hebben van Magica's bevlieging. En het verhaal toont een voodoo-poppetje van Magica, dus zo hoezo braaf?

Het voodoo-poppetje is een grapje, op één plaatje te zien. Het heeft niets te maken met de rest van het verhaal, waarin Magica aardig en netjes is.

url: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=42093#p42093

McDuck, 09-09-2006 11:40:14, Daniel73 schreef:
Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:[Magica nodigt in een bevlieging de Damesclub uit.] Bij Barks is Magica ook netjes en verzorgd. Magica gedraagt zich als een dame, behalve als ze gefrustreerd is. Dus het 'Griebeltje'-verhaal is meer in lijn met Barks dan Rosa's 'Attaaaack!'. Een verschil van dag en nacht.

Ik zie zeer weinig verschil, alleen dan dat 'Ataaack' van Rosa is en daarom door jou onevenredig hard wordt beoordeeld.

Bij jou zie ik dat alles wat níet van Barks of Rosa is, onevenredig hard wordt beoordeeld. In 'Attaaaack!' blaast Dagobert zijn geldpakhuis en delen van Duckstad op met behulp van het leger dat in zijn macht is. Dagobert Duck gedraagt zich als George W. Bush. Het complot-scenario van 9-11 is er niets bij.
Is dat volgens jou gelijk aan Magica die in een bevlieging lid wil zijn van een Damesclub?

Rockerduck schreef:Of Magica zo netjes en verzorgd is bij Barks, vraag ik me af. Ik vind die heksenhut van haar maar een ongeorganiseerd, onopgeruimd zootje. Bovendien gaat het erom dat Magica in het verhaal met Griebeltje lid wil worden van een club van nette, eerlijke, bekakte dames. Dat is een verschil van dag en nacht met de Magica die in 'The unsafe safe' het pakhuis van Dagobert bestookt met meteoren en kometen.

Wat is het verschil? Kunnen nette dames geen pakhuizen bestoken met meteoren en kometen? Ooit van femme fatales gehoord?
Zwarte Magica heeft in Barks's verhalen een verzorgd uiterlijk. Ze zou Sophia Loren kunnen zijn, qua uiterlijk.

Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:Alleen Mikmak is slordig. In het 'Griebeltje'-verhaal moet ze niets hebben van Magica's bevlieging. En het verhaal toont een voodoo-poppetje van Magica, dus zo hoezo braaf?

Het voodoo-poppetje is een grapje, op één plaatje te zien. Het heeft niets te maken met de rest van het verhaal, waarin Magica aardig en netjes is.

Hoezo heeft het niets te maken met de rest van het verhaal? En sinds wanneer telt één plaatje niet mee?
Het verhaal toont een Dagobert-achtig voodoo-poppetje van Magica. Zo wordt Magica's bevlieging benadrukt. Namelijk dat ze qua karakter niet bij de Damesclub past. Wat het des te ironischer maakt dat de valse Griebeltje wel lid wordt.

url: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=42212#p42212

McDuck, 09-09-2006 12:20:40, Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:In 'Attaaaack!' blaast Dagobert zijn geldpakhuis en delen van Duckstad op met behulp van het leger dat in zijn macht is. Dagobert Duck gedraagt zich als George W. Bush. Het complot-scenario van 9-11 is er niets bij.
Is dat volgens jou gelijk aan Magica die in een bevlieging lid wil zijn van een Damesclub?

Ja hoor.

Daniel73 schreef:[voodoopoppetje]Hoezo heeft het niets te maken met de rest van het verhaal? En sinds wanneer telt één plaatje niet mee?

Het heeft geen invloed op de rest van het verhaal en het karakter van Magica. De andere panels met een lieve Magica wegen op tegen het ene panel met he voodoopoppetje.

url: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=42216#p42216

McDuck, 09-09-2006 14:21:57, Daniel73 schreef:
Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:[voodoopoppetje]Hoezo heeft het niets te maken met de rest van het verhaal? En sinds wanneer telt één plaatje niet mee?

Het heeft geen invloed op de rest van het verhaal en het karakter van Magica. De andere panels met een lieve Magica wegen op tegen het ene panel met he voodoopoppetje.

Magica heeft een Dagobert-achtig voodoopoppetje waar ze spelden in steekt. Zegt dat niets over Magica's valse karakter?
Als jij op zo'n manier een verhaal aan jouw smaak wilt aanpassen, veel plezier ermee. Zo werkt Rosa ook. Als iets niet bevalt, of te moeilijk is, dan telt het domweg niet. :rolleyes:

url: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=42218#p42218

McDuck, 09-09-2006 14:43:43, Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:Magica heeft een Dagobert-achtig voodoopoppetje waar ze spelden in steekt. Zegt dat niets over Magica's valse karakter?
Als jij op zo'n manier een verhaal aan jouw smaak wilt aanpassen, veel plezier ermee. Zo werkt Rosa ook. Als iets niet bevalt, of te moeilijk is, dan telt het domweg niet.

Wéér die eeuwige Rosa... Je moet dit topic hebben: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?id=1190

url: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=42220#p42220

McDuck, 09-09-2006 15:39:50, Daniel73 schreef:
Rockerduck schreef:
Daniel73 schreef:Magica heeft een Dagobert-achtig voodoopoppetje waar ze spelden in steekt. Zegt dat niets over Magica's valse karakter?
Als jij op zo'n manier een verhaal aan jouw smaak wilt aanpassen, veel plezier ermee. Zo werkt Rosa ook. Als iets niet bevalt, of te moeilijk is, dan telt het domweg niet.

Wéér die eeuwige Rosa... Je moet dit topic hebben: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?id=1190

En? Jij vraagt wat het verband met Rosa is. Leg ik het uit, is het weer niet goed. En ondertussen ga je toevallig, heel toevallig, aan het kernpunt voorbij: De "lieve" Magica heeft een Dagobert-achtig voodoopoppetje waar ze spelden in steekt. Dus Magica heeft een vals karakter. Wellicht valser dan bij Barks.

url: http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?pid=42225#p42225
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr feb 01, 2008 1:49 am

Daniel, wat doe je nu? Al die citaten gaan over Zwarte Magica. Zodoende zou je de titel van dit topic moeten veranderen in 'Zwarte Magica'. Ik vroeg je wat jou bekend is over Mikmak in de jaren '60-verhalen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » di feb 12, 2008 6:58 pm

Rockerduck schreef:Het gaat mij om een beeld. Heksen in stripverhalen. Ja, er zijn uitzonderingen, zoals bij dat Barks-verhaal dat genoemd wordt. Maar er zijn veel meer Barks-verhalen met slechte heksen. Niet alleen Zwarte Magica. Wat te denken van de boze heks uit het verhaal met de gouden kerstbomen?
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++203-02

Som jij alle Barks-verhalen met heksen eens op dan. :)

'The Golden Christmas Tree' is een gebrekkig voorbeeld. Barks moest dit verhaal wijzigen van zijn uitgever, voordat het werd gepubliceerd. Het origineel is daarbij verloren gegaan.

For Barks' editors, Christmas was an especially touchy comedy subject. Not only because it was a religious holiday, but also because it was supposed to be a time of selflessness and good cheer. In harmony with this sentiment, Barks' editors sent him a "preachy" story about Donald defeating a wicked witch who threatens to destroy all the Christmas trees in the world in an effort to extinguish the Christmas spirit.

In a September 1983 interview for "The Carl Barks Library", Barks said: "That's the way they would use witches, as somebody out to destroy Christmas. They couldn't use the devil. I might have worked some kind of magic to make a golden Christmas tree, but bringing in this business of saving Christmas for the rest of the world makes me squirm."

bron: [ur]http://www.seriesam.com/barks/detc_ccus_os0203-02.html[/url]

Rockerduck schreef:Als ik aan Mikmak denk, denk ik aan: humeurig, slechtgemanierd, egoïstisch etc. Ze wordt vaak gezien met de Zware Jongens (althans in oude Amerikaanse/Deense verhalen). En laten we de film niet vergeten.

Film is een ander medium. Anders zou Donald Duck moeten kwaken in de strips.

Rockerduck schreef:Laten we zeggen dat Mikmak soms hulpvaardig is. Ik heb wel meer verhalen gelezen waarin ze hulpvaardig is, hoor. Maar wederom geldt: het is de regel op de uitzondering en ik vond die verhalen toch altijd al niet 'kloppen'.

Ei vindt dat Frank Jonker op McDuck een redelijke goede omschrijving van Mikmak heeft gegeven, in 2006. Dit citaat is in dit topic reeds weergegeven:
Voor mijn gevoel heeft Mikmak zowel goede als slechte kanten, maar is ze eerder slecht dan goed. In de strip zal ze niet snel meer iemand proberen te verslinden, zoals in de film. Maar als iemand haar om hulp komt vragen, gaat dat altijd met forse tegenzin en ze geniet het meest van griezelige dingen.

Ei vindt dat "altijd met forse tegenzin" overdreven is, omdat er blijkbaar verhalen zijn waarin Mikmak wel goed is.

Rockerduck schreef:En dan nog blijft die opperheks staan die verklaart dat alle heksen goede daden moeten doen. Dat vind ik zo raar.

Ei ook. Evenals met het citaat van Frank Jonker, over "altijd met forse tegenzin", heeft Ei moeite met stellingen die mogelijkheden buitensluiten. Het woord "altijd" is zeker bij Disney een valkuil. Want er zijn altijd uitzonderingen.

Kun je trouwens een voorbeeld geven van een verhaal met een goede hulpvaardige Mikmak? Of heeft ze, zoals Jonker stelde, dan tegenzin?

Rockerduck schreef:Al die citaten gaan over Zwarte Magica. Zodoende zou je de titel van dit topic moeten veranderen in 'Zwarte Magica'. Ik vroeg je wat jou bekend is over Mikmak in de jaren '60-verhalen.

In een aantal jaren '60-verhalen heeft Mikmak gezelschap van Magica. 't Leek Ei interessant om zo'n verhaal te belichten. Ook omdat meer mensen kritiek hebben op de volgens hen gebrekkige kwaliteit van die verhalen, en op de combinatie van Magica en Mikmak.

Maar goed, er zou ook een los topic over Magica kunnen komen. Zo bedenkt Ei zich nu dat Magica opmerkelijk snel is omarmd door andere tekenaars. Magica stamt uit 1961. Ongeveer dezelfde tijd als het verschijnen van Mikmak in 'The Sword in the Stone' in 1963.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Elco8183 » di feb 12, 2008 11:07 pm

Mikmak zit meestal in haar huisje in het bos. Ze wordt weleens "lastig gevallen" door bepaalde personen met problemen, die ze dan maar probeert te helpen om van die persoon af te zijn. Niet omdat ze medelijden heeft met diegene. Als Mikmak belazerd of boos wordt op iemand dan tovert ze hem om in een kikker ofzo, maar dat komt niet omdat ze echt slecht is.
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor huugduck » di apr 21, 2009 7:56 pm

Ze zou slecht moeten zijn want ze is een heks. Ze heeft toch ook een tijdje gewerkt met de zware jongens dan is ze toch slecht?
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo apr 22, 2009 9:06 am

Hmjah, ze zat ze meer een beetje vrolijk zomaar een beetje te helpen. Best aardig dus.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » wo apr 22, 2009 4:18 pm

Ridder ter Geit schreef:Hmjah, ze zat ze meer een beetje vrolijk zomaar een beetje te helpen. Best aardig dus.

Ben je best aardig als je vrolijk een stel boeven helpt? Ei moet nodig eens de definitie van "aardig" bijstellen. :)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten