De kleren van Donald, Kwik, Kwek en Kwak

Berichtdoor DD » zo maart 02, 2008 9:01 pm

Ik heb me van kinds af aan afgevraagd waarom ze op tv en op covers van bladen en boeken en ook op posters wél hun "echte" kleren droegen (Donald blauw, en de neefjes blauw, groen, rood) en waarom ze in strips zwart dragen. Ik vind dat persoonlijk veel lelijker. In kleurige kleren komen ze maar heel zelden voor in strips. Ik denk dat ik het zelf maar twee keer heb gezien ofzo. Ik weet nog dat ik het toen trillend van blijdschap heb gelezen:P.

Los van dat zie je ze ook in andere kleren. Donald bijvoorbeeld in rood en ook in wit. En de neefjes met soms geel, groen en rood. En dan ook hun petjes. In strips is dat een combinatie van zwart en de andere kleur (rood, blauw of groen) maar bijv bij Ducktales maar één kleur waar de ene feller is dan de ander. Weet iemand hier een antwoord op? Of is het gewoon uit gebrek van interesse van tekenaars? Of dat ze te weinig contact met elkaar hebben om een kleur te kunnen afspreken.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rockerduck » ma maart 03, 2008 4:18 am

De inkleuring van de strips wordt niet gedaan door de tekenaars, maar door de inkleurders (ja, ja), dus daar hebben de tekenaars niets over te zeggen.

De zwarte jasjes van Donald en de neefjes, in tegenstelling tot hun kleurige jasjes uit de tekenfilms, dateert van de krantenstrips. Die werden alleen in zwart-wit afgedrukt. Om meer contrast aan te brengen in de tekening maakten de tekenaars die jasjes zwart. Ik denk dat dat later in de lange stripverhalen is voortgezet omdat dat nou eenmaal al een gewoonte was geworden vanuit die krantenstrip-traditie. Ik denk ook dat die zwarte jasjes -ook in ingekleurde strips- meer contrast geven aan de tekeningen, zodat de personages er meer uitspringen. Met fel gekleurde jasjes zouden ze teveel opgaan in de rest van de tekening, denk ik. Dat zal wellicht ook een rol gespeeld hebben bij de latere langere verhalen.

In de oude korte tekenfilms heeft Donald ook een ander jasje dan dan die je nu vaak op covers ziet. Daarop zie je vaak Donald in een blauw jasje met rode strik, gele knopen en gele randen aan zijn mouwen. Maar in die oude cartoons zie je een blauw jasje met zwarte strik, witte knopen en witte randen aan zijn mouwen. In de héél oude cartoons is zijn petje ook nog wit in plaats van blauw. Persoonlijk vind ik dat mooier.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Re: De kleren van Donald, Kwik, Kwek en Kwak

Berichtdoor Jop Duck » vr apr 27, 2018 3:00 pm

Oom Dagobert heeft rode, blauwe en heel soms zelfs zwarte en groene kleren aan.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa


Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron