'Ongewenste personages' in Nederland

Berichtdoor Rockerduck » zo jul 20, 2008 3:30 pm

Zoals jullie misschien wel weten, wil de redactie van de Nederlandse 'Donald Duck' geen Otto of Diederik in het blad hebben. Hoewel deze figuren een vast onderdeel waren in de Weekbladen van de jaren '60 en '70, zijn ze nu persona non grata (oftewel: ongewenst verklaard). Ook in andere albumuitgaven mogen ze in principe niet verschijnen. Hierover is op McDuck.nl een topic geweest:

http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?id=2000

Het is zelfs zo erg, dat de redactie in de jaren '90 oude Amerikaanse verhalen heeft herdrukt waar Otto in zat, maar waar ze hem uit hebben geknipt en laten vervangen door Donald Duck die in een heel andere stijl werd getekend:

http://inducks.org/dd50/xned1991.html

Niet alleen in Nederland is Otto niet gewenst. Ook bij uitgeverij Egmont in Denemarken moeten ze niets van hem weten. Volgens Don Rosa is het officiële beleid dat Otto als 'overleden' beschouwd moet worden. Maar in Italië worden met hem wel veel verhalen gemaakt, die in Nederland gewoon in de Pockets verschijnen. De Pockets zijn erg populair en verkopen goed, wat blijkt uit het feit dat de verschijningsfrequentie een jaar geleden is opgeschroefd van 8 naar 12 keer per jaar. Otto moet dus wel bekend zijn.

Hetzelfde geldt voor Diederik. Ook die komt alleen in Pockets, terwijl er van hem sinds jaren wél verhalen worden gemaakt bij Egmont. En ook in verhalen van andere Duck-figuren duikt hij in Denemarken op als onderdeel van de familie. Nederland heeft zelfs zo'n verhaal in het Weekblad geplaatst, waarin Diederik alleen op de achtergrond te zien is, zonder dat hij tekst heeft. De uitleg van Thom Roep (hoofdredacteur) was, dat zoiets de lezers toch niet op zou vallen:

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2002-076

Maar de allergie voor deze figuren neemt schrikbarende en absurde vormen aan in Nederland! In 2007 is er een mooie kerstspecial uitgekomen met een prachtige voorkant, die in Italië was gemaakt. Buiten Italië is die plaat alleen gebruikt in Nederland. Maar het vreemde is, dat men die plaat alleen wilde gebruiken als er flink wat figuren werden weggewerkt:

-Otto van Drakenstein is vervangen door Panchito
-Diederik Duck is vervangen door Joe Carioca
-Brigitta McBridge is weggehaald

Terwijl Dickie Duck (links bovenaan) en Trudy (midden links) wél zijn blijven staan en die zijn nog véél onbekender. Dickie is 10 jaar geleden in 2 verhalen verschenen, bijvoorbeeld.

http://coa.inducks.org/story.php?c=IC+TL+2665

Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » di jul 22, 2008 11:23 pm

Wat grappig dat je dat van die voorplaat ontdekt hebt!

Rockerduck schreef:Terwijl Dickie Duck (links bovenaan) en Trudy (midden links) wél zijn blijven staan en die zijn nog véél onbekender.

Misschien zijn ze niet weggehaald omdat ze niet (als 'verboden' karakter) herkend werden? Maar Trudy is toch ook weer niet zó onbekend? Duikt ze niet af en toe op in de pockets?

Er zijn meer verboden karakters bij Egmont; Arend Akelig (Emil Eagle) komt bijvoorbeeld ook niet meer voor.

http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?id=242
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » wo jul 23, 2008 12:20 am

-Brigitta McBridge is weggehaald

Brigitta heet MacBridge. Voor zover ik weet is dat haar originele Italiaanse naam. Nou kun je zeggen: "Mc en Mac, dat is toch hetzelfde," maar Dagobert heet ook niet Scrooge MacDuck en Macbeth heet geen McBeth. Aan de andere kant verkoopt hamburgerketen McDonald's dan wel weer Big Macs.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jul 23, 2008 1:23 am

Michiel P schreef:Wat grappig dat je dat van die voorplaat ontdekt hebt!

Dit hele topic is eigenlijk speciaal opgezet om die voorplaat onder de aandacht te brengen; om de absurditeit aan de kaak te stellen van de werkwijze van de Nederlandse 'Donald Duck'-redactie. Maar er was op McDrake nog geen topic waar het bericht goed in paste, dus vandaar dit nieuwe topic, om de discussie breder te trekken.

Ik zou niet meer weten hoe ik bij die voorplaat ben gekomen. Ik was op Inducks aan het zoeken naar een bepaald Nederlands verhaal uit 1991, en al doorklikkend beland ik opeens bij die pagina met die voorplaat... en zie ik tot mijn stomme verbazing dat de redactie als een stel fanatieke stalinisten bestaande figuren zit weg te poetsen.

MichielP schreef:
Rockerduck schreef:Terwijl Dickie Duck (links bovenaan) en Trudy (midden links) wél zijn blijven staan en die zijn nog véél onbekender.

Misschien zijn ze niet weggehaald omdat ze niet (als 'verboden' karakter) herkend werden? Maar Trudy is toch ook weer niet zó onbekend? Duikt ze niet af en toe op in de pockets?

Ook Dickie Duck en Trudy komen nooit voor in het Weekblad of boek-uitgaven. Terwijl ik van Trudy weet dat ze in Egmont-strips van Scarpa is verschenen (dus geschikt voor Weekblad of Extra). Bovendien denk ik dat de zogenaamde reden voor het verwijderen van Diederik en Otto is, dat ze niet 'bekend' genoeg zouden zijn, omdat ze alleen in Pockets voorkomen. Maar zoals jij al zegt: ook Trudy en Dickie staan alleen in de Pockets, dus waarom zijn zij niet weggepoetst? Voor zover ik weet is Dickie zelfs in Italië de laatste decennia een obscuur figuur.

Dickie Duck
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=102

MichielP schreef:Er zijn meer verboden karakters bij Egmont; Arend Akelig (Emil Eagle) komt bijvoorbeeld ook niet meer voor.

Het viel mij al op dat ik nooit meer D-verhalen zag met dat figuur. Niet dat ik hem nou zo leuk vond, maar ik snap niet waarom redacties zo graag zoveel restricties opleggen. Meer figuren zorgen voor meer diversiteit in de verhalen.

Zo wil de Nederlandse redactie geen Rockerduck in het Weekblad, omdat ze liever Goudglans gebruiken als rivaal voor Dagobert, omdat die bekender zou zijn. Maar Rockerduck was nou juist bedacht om variatie aan te brengen in de Dagobert-verhalen. Zo heb je bijvoorbeeld ook Venijn McSnekke, en die mag dan weer wél. Kan iemand het nog volgen?

Michiel P schreef:Brigitta heet MacBridge. Voor zover ik weet is dat haar originele Italiaanse naam.

Ik gebruikte haar Nederlandse naam. Scarpa heeft in die paar jaar voor zijn dood dat hij voor Egmont werkte, verhalen gemaakt met Brigitta die qua formaat zó in het Weekblad of de Extra kunnen. Ik vind het een hartstikke leuk personage, die zó in het blad zou passen. Maar ook hier denkt de redactie er weer anders over. Ik vind het al heel wat dat de Duckies-klas weer terug is.

MichielP schreef:Nou kun je zeggen: "Mc en Mac, dat is toch hetzelfde," maar Dagobert heet ook niet Scrooge MacDuck en Macbeth heet geen McBeth. Aan de andere kant verkoopt hamburgerketen McDonald's dan wel weer Big Macs.

:lol:
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jul 24, 2008 8:43 am

Tja, ze willen zeker meer duidelijkheid scheppen voor de kinderen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » do jul 24, 2008 5:33 pm

Rockerduck schreef:Maar Rockerduck was nou juist bedacht om variatie aan te brengen in de Dagobert-verhalen.

Variatie ten opzichte waarvan? Niet ten opzichte van Goudglans, want die is door Barks maar drie keer gebruikt.

Rockerduck schreef:Ik gebruikte haar Nederlandse naam.

In het Nederlands heet ze toch Giena Gans? Wordt McBridge echt gebruikt als achternaam? Ik weet trouwens niet eens zeker of ze in het Italiaans überhaupt een achternaam heeft. MacBridge is de officiële Engelse naam voor het karakter, maar in welk land die naam gebruikt wordt? (Amerika?)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jul 25, 2008 11:39 pm

Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Maar Rockerduck was nou juist bedacht om variatie aan te brengen in de Dagobert-verhalen.

Variatie ten opzichte waarvan? Niet ten opzichte van Goudglans, want die is door Barks maar drie keer gebruikt.

Er zijn meer artiesten dan Barks. Rockerduck is vooral door de Italianen ontwikkeld, en wordt gebruikt ter afwisseling van Govert Goudglans en Venijn McSnekke.

MichielP schreef:
Rockerduck schreef:Ik gebruikte haar Nederlandse naam.

In het Nederlands heet ze toch Giena Gans? Wordt McBridge echt gebruikt als achternaam? Ik weet trouwens niet eens zeker of ze in het Italiaans überhaupt een achternaam heeft. MacBridge is de officiële Engelse naam voor het karakter, maar in welk land die naam gebruikt wordt? (Amerika?)

'Giena Gans'? Dat is alweer een paar eeuwen geleden. :P Dat was in Pocket 3 ofzo. Daarna heeft ze nog 'Gitta Gans' geheten (Pocket 6) en zelfs 'Gravin van Duck tot Duck'! Sinds Pocket 46 heet ze bij mijn weten steeds 'Brigitta McBridge'.

Inducks:

Italiaans: Brigitta
Nederlands: Brigitta Gans, Giena Gans, Brigitte
Engels: Brigitta MacBridge

http://coa.inducks.org/character.php?c=BRI
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Luuuuk » zo aug 03, 2008 11:56 am

Rockerduck schreef:http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?id=2000

Ik klikte net op die link en toen zag ik tot mijn grote schrik dat McDuck.nl offline is gehaald!

Ik kwam laatst trouwens ook een brief in 'Oom Donald's Brievenbus' in een DD uit de jaren 90 waar er word gevraagd waar Otto van Drakenstein is gebleven. Oom Donald antwoordde hier op dat hij op expeditie is gegaan en nooit meer terug gekomen ofzo iets...
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rockerduck » zo aug 03, 2008 11:54 pm

Luuuuk schreef:Ik klikte net op die link en toen zag ik tot mijn grote schrik dat McDuck.nl offline is gehaald!

Sander heeft dit aangekondigd op Offtopic:

Sander schreef:Komende dagen is (het bevroren) McDuck even offline, vanwege verhuizing naar een ander hosting-pakket bij dezelfde provider. Schrik dus niet als links ernaar opeens niet werken. Ik heb een complete backup en zal die deze week terugzetten.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Luuuuk » ma aug 04, 2008 7:10 am

Oke, gelukkig!
Avatar gebruiker
Luuuuk
Member
 
Berichten: 355
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 12:02 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rockerduck » za nov 01, 2008 3:29 am

Wat is die Otto van Drakenstein toch een heerlijk personage, in de oude Amerikaanse strips én in de tekenfilms die Disney in de jaren '60 voor de t.v. liet maken. De Otto zoals die tegenwoordig in de pockets wordt opgevoerd, lijkt nog maar in heel weinig op deze oer-Otto van t.v., die veel drukker, gekker en grappiger is. Paul Frees maakt er iets onvergetelijks van. Oordeel zelf: op YouTube kan gezocht worden op 'ludwig von drake'!

Een voorbeeld dat ik zelf erg leuk vind:
http://www.youtube.com/watch?v=-n1cXmMV8eI
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DD » za nov 01, 2008 3:07 pm

Hij is hier hartstikke rijk. Terwijl hij in de pockets een eenvoudige professor is.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rockerduck » za nov 01, 2008 11:09 pm

DD schreef:Hij is hier hartstikke rijk. Terwijl hij in de pockets een eenvoudige professor is.

Hmmm, wie zegt dat hij in de pockets zo eenvoudig is? Ik heb hem vaak in grote huizen zien wonen, inclusief een privé-bibliotheek. Lijkt me dat zoiets nogal wat kost...

Wat ik leuk vind aan de tv-Ludwig/Otto, is dat hij vooral neergezet wordt als opschepper. In de pockets wordt hij als expert gezien op allerlei vlakken, terwijl in de tekenfilms duidelijk wordt dat hij vaker niet dan wel weet waar hij over praat. En hij heeft een rijke fantasie. In het filmpje hierboven bijv. beweert hij dat hij persoonlijk alle belangrijke muziekgenres uit de populaire cultuur heeft bedacht.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » di nov 04, 2008 2:18 am

In het topic Otto in de stamboom heeft Michiel P. een aantal krantenstrips laten zien van Taliaferro en Karp waarin Otto zijn neef Donald bezoekt. Het is een grappig gegeven dat de strips van beide auteurs in vrijwel alle landen tot in den treure worden herdrukt, maar dat uitgerekend de strips met Otto alleen in de V.S. zijn gepubliceerd (volgens Inducks). Met de steeds maar weer herhaalde strookjes in "Een weekje..." zou je toch denken dat deze ongepubliceerde strookjes een welkome afwisseling zouden zijn. Dank je, Michiel, voor je speurwerk! Ik heb er erg van genoten.

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 8117#p8117
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » di nov 04, 2008 3:42 am

Graag gedaan, Rockerduck! Ik vind die filmpjes met Ludwig ook erg leuk, met name "The Spectrum Song" en "A Symposium on Popular Music", die jij zelf ook aandroeg. Overigens zijn die strookjes in de V.S. ook maar één keer gebruikt - in de krant. Ze zijn nog niet herdrukt.

Kun je je de Donald Duck-kauwgom nog herinneren? Van die zoete kinderkauwgom met in plaats van een wrijfplaatje een Donald Duck- of Mickey Mouse-stripje. Achteraf gezien moet daar een hoop Taliaferro tussen hebben gezeten. Ik had een hele stapel van die stripjes, maar die zijn nu natuurlijk weggegooid ofzo.

Ik zat tussen die Von Drake-stripjes van Taliaferro te snuffelen (Advanced search: artist-Taliaferro + character-LVD = 150 stripjes met Ludwig) en toen kwam ik het volgende stripje tegen:

Afbeelding

http://coa.inducks.org/story.php?c=YD+65-10-14

Ik weet zeker dat dit stripje vroeger tussen die kauwgomplaatjes zat. Zonder dialogen, want die kauwgom moest overal verkoopbaar zijn, en in harde, felle kleuren (rood-geel-blauw). Nooit gedacht dat ik al zo jong aan Von Drake ben blootgesteld.

EDIT: bbcode gecorrigeerd
Laatst bijgewerkt door Michiel P op di nov 04, 2008 12:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten