'Ongewenste personages' in Nederland

Berichtdoor Michiel P » ma aug 03, 2009 2:18 pm

Duckfan van Down Under schreef:Volgens mij is haar haar in alle landen geel gekleurd.

Daar kun je alle kanten mee op. Misschien heeft ze haar haar geblondeerd. Volgens Scarpa kende ze Dagobert al in 1898. Ze zouden ongeveer even oud kunnen zijn.

She first appeared in 1960 in "Zio Paperone e l'ultimo Balabu" by Romano Scarpa where she is introduced as a long-time acquaintance of Scrooge. She has always been in love with Scrooge, but her love has always been unrequited. Back in 1898 $crooge even presented her a very precious fur hat with the agreement that she would leave him alone, but she broke her promise. (When that story later was reprinted in the USA the year was changed to 1928.)

Bron: http://users.cwnet.com/xephyr/rich/dzon ... gitta.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma aug 03, 2009 10:53 pm

Rick Vansloneker schreef:Ja maar dit is Nederland en de Nederlandse Donald Duck. In Nederland heeft men nu eenmaal een andere kijk op de zaken.

Een andere kijk die arbitrair en artificieel is. In de jaren '60 en '70 hebben Otto en Diederik in de Donald Duck gestaan. En zij en Brigitta hebben altijd in de pockets gestaan. Of tellen die soms niet?

Rick Vanslonker schreef:Persoonlijk vind ik Otto en Brigitta en Diederik overigens ook 'mislukt', vooral de laatste twee. Het is moeilijk te definiëren of over te brengen maar het zijn gewoon geen echte Duckstad persoonlijkheden.

Hoezo niet? Ze wonen toch in Duckstad? Ze komen Donald, Dagobert en de neefjes regelmatig tegen. Waar jij het over hebt is een "persoonlijke smaak", net zoals de "persoonlijke smaak" van Thom Roep c.s., maar dat wil niet zeggen dat die personages 'mislukt' zijn o.i.d
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di aug 04, 2009 4:28 pm

Wat is c.s. en o.i.d.?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Meester Warbol » di aug 04, 2009 5:31 pm

Dat kan ik je wel vertellen, Duckfan! C.S. betekent Centraal Station en O.I.D. is de afkorting van de Oostenrijkse Inlichtingendienst!
Avatar gebruiker
Meester Warbol
Schoolfrik
Member
 
Berichten: 100
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 10:20 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di aug 04, 2009 6:55 pm

Waar ligt het "Thom Roep" Centraal Station, in het Zuid-Friese dorpje Nederland zeker? En mislukt zijn volgens de Oostenrijkse Inlichtingendienst maakt niks uit, zolang het niet onder Buitenlandse Zaken en Cultuur & Recreatie valt.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » di aug 04, 2009 8:29 pm

Meester Warbol schreef:Dat kan ik je wel vertellen, Duckfan! C.S. betekent Centraal Station en O.I.D. is de afkorting van de Oostenrijkse Inlichtingendienst!

:lol:

c.s. is een afkorting van 'cum suis', Latijn voor 'en consorten' ('en anderen'). 'o.i.d.' betekent 'of iets dergelijks'.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » di aug 04, 2009 10:22 pm

Betekent 'cum suis' niet letterlijk 'met de zijnen'?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Michiel P » wo aug 05, 2009 12:19 pm

Caspar schreef:Betekent 'cum suis' niet letterlijk 'met de zijnen'?

Ja, dat klopt.

Rick Vansloneker schreef:Persoonlijk vind ik Otto en Brigitta en Diederik overigens ook 'mislukt', vooral de laatste twee. Het is moeilijk te definiëren of over te brengen maar het zijn gewoon geen echte Duckstad persoonlijkheden.

Back on topic. Ik ben het niet met Rick eens, maar misschien begrijp ik wel wat hij bedoelt. Otto, Brigitta en Diederik zijn geen personages die je in hun eentje een avontuur kunt laten beleven. Ze hebben tegenspelers nodig om in de strip te functioneren. Donald, Dagobert, Willie en de neefjes weten zich zelfstandig te redden in Duckstad.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » do aug 06, 2009 1:27 am

Michiel P schreef:Ik ben het niet met Rick eens, maar misschien begrijp ik wel wat hij bedoelt. Otto, Brigitta en Diederik zijn geen personages die je in hun eentje een avontuur kunt laten beleven. Ze hebben tegenspelers nodig om in de strip te functioneren. Donald, Dagobert, Willie en de neefjes weten zich zelfstandig te redden in Duckstad.

Ja, maar hetzelfde geldt ook voor Guus Geluk, bijvoorbeeld, en eigenlijk vind ik Oma Duck en Gijs Gans ook buitengewoon on-boeiend zonder de rest van de Duck-familie erbij. Er zijn trouwens genoeg (Italiaanse) verhalen waarin Otto, Diederik en Brigitta alleen de hoofdrol spelen. Nou zeg ik er meteen bij dat dat niet de beste verhalen zijn, maar toch...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DiederikDuck_DDD » do aug 06, 2009 10:22 am

Ik vind dat diederik en brigitta er bij horen
diederik met zen vele schriftelijke cursussen
brigitta met zon andere personage voor grappige ideen die uiteindelijk mislukken
otto voor alle studies die hij heeft gedaan(vooral in reisverhalen vragen zen hulp aan otto)

Ik vind het meer onzin met aladin en simba de reddertjes ik snap niet waarom ze dat in de donald duck stoppen.
ik vind diederik enzo veel leuker ..
DiederikDuck_DDD
Member
 
Berichten: 204
Geregistreerd: do mei 21, 2009 10:37 pm
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor DiederikDuck_DDD » do aug 06, 2009 10:22 am

mijn mening

srry dubbel post
DiederikDuck_DDD
Member
 
Berichten: 204
Geregistreerd: do mei 21, 2009 10:37 pm
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor Michiel P » do aug 06, 2009 2:17 pm

Rockerduck schreef:Ja, maar hetzelfde geldt ook voor Guus Geluk, bijvoorbeeld, en eigenlijk vind ik Oma Duck en Gijs Gans ook buitengewoon on-boeiend zonder de rest van de Duck-familie erbij.

Ik probeer alleen maar te achterhalen wat Rick precies bedoelt. Misschien komt het wel doordat hij Diederik en Brigitta alleen van de pockets kent, met hun afwijkende Italiaanse stijl. Het is moeilijk om je Diederik en Brigitta in de stijl van het weekblad voor te stellen. Ze lijken niet op hun plaats in de traditionele Egmont-versie van Duckstad. Zou het daaraan kunnen liggen?

In de Duckwereld nemen Oma Duck en Gijs Gans een helder gedefinieerde eigen plaats in. Ze hebben geen andere personages nodig. Ook Guus Geluk is volkomen zelfstandig, hoewel hij inderdaad geen avonturen in zijn eentje beleeft.

Ik vind Oma Duck en Gijs Gans overigens niet saai. Bij de juiste tekenaars en scenaristen kunnen ze uitstekend tot hun recht komen. Lees bijvoorveeld "Donald's Grandma Duck", dat werd getekend door Carl Barks.

Toegegeven, het verhaal heeft niet veel om het lijf, maar het is een liefdevolle schets van de verhoudingen tussen de karakters en het leven op de boerderij. Ik vind alle ouderwetse details leuk, zoals Oma's stereoscoopkijker en de olielampen. Oma is zó ouderwets dat ze bang is voor de televisie! Gijs Gans is niet alleen maar een luie vreetzak, maar hij is ook vindingrijk en zachtaardig. De neefjes kunnen niet slapen omdat het op het platteland zo stil is! Als ik deze strip lees, kan ik me zó voorstellen hoe het is om bij Oma Duck te logeren. In de tekeningen van Barks lijkt de boerderij een tastbare, werkelijk bestaande locatie.

Ook Daan Jippes weet dat goed over te brengen. Onlangs stond er in DD 2009-23 een verhaaltje waarin Gijs Gans een boef vangt. Het verhaal zelf is niet zo interessant, maar Jippes tekende de boerderij als een reëel terrein waarover de personages zich bewegen. Details als de ouderwetse pomp in de keuken en de opklapbare strijkplank maken het helemaal af. De tekenaar heeft echt nagedacht over de constructie van zo'n ding. Ook bij Daan Jippes leven Oma en Gijs op een échte boerderij.

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2007-204
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr aug 07, 2009 1:00 am

Ja, dat is waar, dat Barks-verhaal met Oma vind ik wel goed. Er zijn er nog een paar die ik wel goed vind. Getekend door Fred McSavage.

Ik heb de afgelopen weken veel Ducks uit de jaren '60 en '70 gelezen, met vreselijk slecht geschreven Hollandse Oma Duck-verhaaltjes, ook nog eens vreselijk getekend door Carol Voges. 't Zal daardoor komen.

En tóch... tóch zijn het veel te beperkte karakters. Vooral Gijs. Die is alleen maar lui en eet veel te veel. Hoeveel verhalen kun je daar over maken? Dat Barks-verhaal is vooral gelukt door de interactie met de neefjes. In de genoemde verhalen van McSavage komen vaak buitenstaanders op de boerderij: een dienstmeisje en een butler die Oma gewonnen heeft met een wedstrijd; een fotograaf die Oma wil bedriegen, etc. Alleen Oma en Gijs wordt vaak al gauw saai.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » vr aug 07, 2009 2:33 am

Rockerduck schreef:En tóch... tóch zijn het veel te beperkte karakters. Vooral Gijs. Die is alleen maar lui en eet veel te veel. Hoeveel verhalen kun je daar over maken? Dat Barks-verhaal is vooral gelukt door de interactie met de neefjes.

Ik vind de interactie tussen Gijs en Oma anders ook geslaagd in het Barksverhaal. Gijs is niet alleen maar lui en dom. Dit verhaal van Barks maakt juist duidelijk welke mogelijkheden het personage heeft. "Always wearing himself out trying to figger new ways to avoid work!" zegt Oma op plaatje 2.2. Gijs werkt zich in het zweet om onder een klusje uit te komen! Een paradoxaal gegeven, mét potentie!

Je ziet ook dat Gijs niet te beroerd is om alvast met de volgende klus te beginnen (melken), omdat hij zijn eigenlijke klus (mattenkloppen) al heeft uitbesteed. De makers van die achterkantstrips in de Vijftig-reeks hadden goed begrepen dat Gijs in uitzonderlijke gevallen best de handen uit de mouwen wil steken. Mijn favoriet is de grap waarin Gijs in de stromende regen de tv-antenne herstelt, omdat hij zijn favoriete kookprogramma niet wil missen! Uiteindelijk heeft Oma die televisie toch maar in gebruik genomen! ;)

http://coa.inducks.org/story.php?c=H+85205
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr aug 07, 2009 11:49 am

Nog een manier om Gijs aan het werk te krijgen, vanmorgen weer eens herlezen in DD 52-1985:
http://coa.inducks.org/s.php?c=H+85149
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten