'Ongewenste personages' in Nederland

Berichtdoor Rubberduck » do feb 04, 2010 3:18 am

Dat Otto niet in verhalen van vier stroken optrad, is natuurlijk geen excuus om hem uit het blad te weren. De Nederlandse redactie maakt toch zelf ook verhalen? Otto had in Nederlandse verhalen kunnen optreden. Bovendien zijn in de jaren '90 oude Amerikaanse strips met Otto herdrukt, waarbij Otto eruit geknipt werd en vervangen door een modern getekende Donald of Willie. Is zulk fanatisme om maar een bepaald personage uit het blad weg te houden niet enorm vreemd?

En zoals je zegt, zijn er de Taliaferro-stroken, die in een scheurkalender zijn gedumpt. Je schrijft dat ze jou niet op de lachspieren werken. Is dat dan geen voorbeeld van 'persoonlijke voorkeur'? Ik vond ze bijvoorbeeld erg grappig. Bovendien werken een heleboel slappe Nederlandse verhaaltjes mij niet op de lachspieren. Zo zouden we aan de gang kunnen blijven. Feit is dat Karp en Taliaferro nieuwe personages uitbuitten om nieuwe situaties te creeëren. In de Nederlandse 'Donald Duck' is het voorspelbaarheid troef, want men blijft doorgaan met enkel het uiterst beperkte setje van Barks-personages. Terwijl Barks zélf wel nieuwe personages introduceerde. Barks was zelfs op de hoogte van de creatie van Brigitta door tijdgenoot (!) Romano Scarpa en stuurde Scarpa een schets met verhaalidee over een geldparfum dat Brigitta kon gebruiken om Dagobert te verleiden. Scarpa heeft dat idee later gebruikt in een verhaal.

Barks stond open voor nieuwe mogelijkheden en nieuwe personages. Ik denk dat de huidige Nederlandse redactie hem geknakt had.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor kwok » do feb 04, 2010 9:25 am

Als je niks tegen brigita en diederik hebt waarom kom ik ze dan nergens tegen behalve de pockets?
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Rubberduck » do feb 04, 2010 5:55 pm

Het gaat mij niets eens meer over het feit of Otto, Diederik en Brigitta al dan niet in DD Weekblad verschijnen. Wat me nu meer interesseert, zijn de idiote bochten waarin de diverse redactieleden zich wringen om maar niet toe te geven dat het gaat om hun 'persoonlijke voorkeur'. In plaats daarvan krijgen we rare, vage uitleg, op een manier die doet denken aan de malle uitleg die Don Rosa altijd nodig had om zijn persoonlijke voorkeuren te verhullen. Als het de persoonlijke voorkeur van Oom Thom is dat bepaalde personages niet verschijnen: prima, het zij zo. Waarom wordt dat dan niet gewoon toegegeven? Waarom krijgen we rare uitleg zoals "ja, Diederik is een beatnik en dat past niet meer bij de huidige tijd". Hij past wel in Italië, Frankrijk en Denemarken, blijkbaar. Zeg dan gewoon dat je Diederik niet lust. Dan weten we tenminste dat beslissingen bij DD Weekblad niet worden genomen op basis van argumenten, maar onderbuikgevoelens.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Appie Aap » do feb 04, 2010 6:27 pm

Ik heb het verhaal van Otto van Drakenstein gelezen en ik begrijp niet waarom het nou slecht is. Ik vond hem wel grappig. Als je ze naast de andere verhalen in de Donald Duck (Extra) legt is dit verhaal van even hoog niveau (zo niet hoger). En bovendien, zelfs als het verhaal slecht zou zijn, is dat toch helemaal geen argument om Otto helemáál weg te houden uit de Donald Duck?

En verder, meerdere personages rond Donald Duck die ook écht wat toe te voegen hebben (dus niet Ariël of iets dergelijks), is toch alleen maar beter? We kunnen in genoeg Italiaanse en ook Deense strips lezen dat vooral Diederik en Brigitta voor genoeg stof voor nieuwe verhalen kunnen zorgen (en nog leuk zijn ook). Het zou de variatie en dus ook het blad in het algemeen alleen maar ten goede komen, lijkt me.
Met een (her)introductie zouden Diederik, Otto en Brigitta zo in het weekblad of, als dat te gewaagd is, in de Extra kunnen komen. Lezers zullen echt niet zó verward zijn dat ze massaal hun abonnementen zullen opzeggen vanwege deze figuren.
Volgens mij hebben ze dat ook niet gedaan toen bijvoorbeeld andere volstrekt onbekende figuren (zoals Oena) in het blad werden geïntroduceerd.

Ik snap dat de verhalen met de 'ongewenste' personages uit Italië niet in het weekblad of de Extra kunnen worden geplaatst (3 stroken per pagina), maar met de verhalen van Egmont zou dit makkelijk moeten kunnen. En als die verhalen op zijn, kunnen Nederlandse tekenaars ook gewoon verhalen gaan maken met deze figuren. :)

Ondanks de lengte van dit topic is het mij nog steeds niet precies duidelijk waarom Otto, Brigitta en Diederik niet in het weekblad of in de Extra voor mogen komen. Ik hoop niet dat het door de 'persoonlijke voorkeur' komt, zoals Rubberduck aangeeft, want anders ben je als lezer wel erg afhankelijk van het land waarin je leeft (want in de Verenigde Staten en in Denemarken zijn deze figuren volgens mij geen probleem).

Overigens, nog bedankt, Ferdi, voor het sturen van het verhaal met Otto :D
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do feb 04, 2010 6:36 pm

Appie Aap schreef:...(want in de Verenigde Staten en in Denemarken zijn deze figuren volgens mij geen probleem)...

De VS: dat is me pas een ander verhaal. Eerst was het de enige met een eigen productie (1930), en die heeft het ook steeds geherdrukt tot 1984. Toen ging Whitman failliet. In 1986 kwam Gladstone met buitenlandse produties (NL), daana Gemstone met meer Deense verhalen en nu publiceerd Boom! alleen nog maar Europese verhalen, op de speciale uitgaves na.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » do feb 04, 2010 6:40 pm

Herintroduceren zou nooit een probleem kunnen zijn. Ik denk dat juist heel veel het leuk zullen vinden als er nieuwe figuren bijkomen. En dan heb ik het over doorsneelezers. Ik zie het alleen als een verrijking.

P.S. Waarom wordt Rockerduck door jullie achterwege gelaten? Hem zou ik ook wel graag willen zien,,
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Appie Aap » do feb 04, 2010 6:46 pm

DD schreef:Herintroduceren zou nooit een probleem kunnen zijn. Ik denk dat juist heel veel het leuk zullen vinden als er nieuwe figuren bijkomen. En dan heb ik het over doorsneelezers. Ik zie het alleen als een verrijking.

Precies, dat vind ik ook! :) En velen zullen ze al kennen van de pockets.

DD schreef:P.S. Waarom wordt Rockerduck door jullie achterwege gelaten? Hem zou ik ook wel graag willen zien,,

Rockerduck heeft eigenlijk vrijwel dezelfde rol als Govert Goudglans, behalve dat hij dan in Duckstad woont en een paar andere karaktertrekken heeft. Dat zou aan de ene kant misschien voor verwarring kunnen zorgen, maar aan de andere kant ben ik het echt met je eens dat ik hem ook zou willen zien (ook weer voor de variatie).
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Rick Vansloneker » do feb 04, 2010 8:23 pm

Persoonlijk heb ik wat tegen Diederik en Brigitta, en ik vind het dan ook geen enorm gemis dat de verhalen op vier balken met deze figuren niet in Donald Duck Weekblad of Extra geplaatst worden.

Persoonlijk heb ik niks tegen Otto, maar ook niks ervoor. Het is een bijfiguur die gewoon niet levensvatbaar is gebleken. Goudglans, Geluk, het ware geniale invallen die wel levensvatbaar bleken. Eigenlijk vind ik dat er al een erg hoge score is van succesvolle karakters. Waarom een aantal mensen die mislukkingen maar niet kan opgeven snap ik niet. Het zal wel de Nederlandse aard zijn. In deze gevallen moet gewoon de andere Nederlandse bijzonderheid de overhand krijgen en euthanasie op Diederik, Britta en Otto toegepast worden.
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor kwok » do feb 04, 2010 9:35 pm

Ho ho jij probeert je mening er bij de redactie door te krijgen. maar briggita is wel degelijk leuk en zeker geniaal bedacht. Het is toch leuk om telkens weer te zien hoe zij probeert te trouwen. Magica vind ik een mislukeling altijd het zelfde.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do feb 04, 2010 10:14 pm

Maar toen kwam Magica's familie!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rubberduck » vr feb 05, 2010 3:08 am

Rick Vansloneker schreef:Persoonlijk heb ik niks tegen Otto, maar ook niks ervoor. Het is een bijfiguur die gewoon niet levensvatbaar is gebleken. Goudglans, Geluk, het ware geniale invallen die wel levensvatbaar bleken. Eigenlijk vind ik dat er al een erg hoge score is van succesvolle karakters. Waarom een aantal mensen die mislukkingen maar niet kan opgeven snap ik niet. Het zal wel de Nederlandse aard zijn. In deze gevallen moet gewoon de andere Nederlandse bijzonderheid de overhand krijgen en euthanasie op Diederik, Britta en Otto toegepast worden.

Dat is gewoon jouw 'persoonlijke voorkeur' en heeft met feiten niks te maken. Bijvoorbeeld je bewering dat Otto niet 'levensvatbaar' gebleken is, is aantoonbaar klinkklare nonsens. Naast zijn televisieoptredens kreeg Otto een permanente plek in de krantenstrip en een eigen tijdschrift in Amerika. Daarna hebben de Italianen hem levend gehouden in strips, waarna Otto opnieuw van stal werd gehaald in de VS in meerdere tekenfilmseries, waaronder Mickey Mouse Clubhouse, dat tegenwoordig in Nederland op NL 3 te zien is!

Ik snap eigenlijk niet waaronder je zo laatdunkend doet over personages die voornamelijk in Italië zijn bedacht of populariteit genieten. Italië is, na Egmont, de grootste producent van Disney-strips. Tellen zij soms niet mee? Barks vond van wel, want die ging zomaar aan de slag met een verhaal-idee voor Brigitta en stuurde dat naar collega en tijdgenoot Scarpa! Opvallend in dat verband is dat je Goudglans noemt als geslaagd personage. Die is door Barks maar drie keer gebruikt. Daarnaast bedacht Barks nieuwe rivalen voor Dagobert, waaronder... John D. Rockerduck, die door de Italianen verder is ontwikkeld.

Diederik is ook door collega's en tijdgenoten van Barks bedacht, door Al Hubbard en Dick Kinney. Dat waren pas tijden dat er nog eens wat gebeurde! Stel je nou eens voor dat Barks vandaag de dag had geleefd en gewerkt voor Oom Thom. Dat zo'n Barks dan opeens met een scenario komt waarin een onbekende rijke oom van Donald optreedt, en net doet alsof deze er altijd al is geweest. Nee, dat zou nooit kunnen. Dat zijn de lezertjes niet gewend...
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Rick Vansloneker » vr feb 05, 2010 10:04 am

Rubberduck schreef:Dat is gewoon jouw 'persoonlijke voorkeur' ...

Ja dat is het. Ik lees wat ik leuk vind en niet wat de consensus vind dat ik leuk zou moeten vinden.

Rubberduck schreef:Ik snap eigenlijk niet waaronder je zo laatdunkend doet over personages die voornamelijk in Italië zijn bedacht of populariteit genieten. Italië is, na Egmont, de grootste producent van Disney-strips. Tellen zij soms niet mee?

Dat is dan toeval want van die achtergrond ben ik me niet bewust. Maar inderdaad, ook de pockets doen het bij mij niet goed. Zie 1e alinea.
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor Appie Aap » vr feb 05, 2010 10:27 am

Rick Vansloneker schreef:
Rubberduck schreef:Dat is gewoon jouw 'persoonlijke voorkeur' ...

Ja dat is het. Ik lees wat ik leuk vind en niet wat de consensus vind dat ik leuk zou moeten vinden.

Als het jouw voorkeur is, wat is het dan voor onzin dat deze karakters maar helemáál verbannen moeten worden. Lees die strips dan gewoon niet. Er zijn genoeg mensen die die strips juist wel willen lezen. Volgens mij heeft de redactie net zo'n rare gedachtengang als jij.
Ik vind bijvoorbeeld Martje de Meeuw ook een mislukt karakter, maar dan zeg ik niet dat deze helemaal niet meer moet voorkomen, omdat ik altijd in mijn achterhoofd houd dat andere mensen deze strips wél leuk vinden.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Rick Vansloneker » vr feb 05, 2010 2:12 pm

Appie Aap schreef:
Rick Vansloneker schreef:
Rubberduck schreef:Dat is gewoon jouw 'persoonlijke voorkeur' ...

Ja dat is het. Ik lees wat ik leuk vind en niet wat de consensus vind dat ik leuk zou moeten vinden.

Als het jouw voorkeur is, wat is het dan voor onzin dat deze karakters maar helemáál verbannen moeten worden. Lees die strips dan gewoon niet. Er zijn genoeg mensen die die strips juist wel willen lezen. Volgens mij heeft de redactie net zo'n rare gedachtengang als jij.
Ik vind bijvoorbeeld Martje de Meeuw ook een mislukt karakter, maar dan zeg ik niet dat deze helemaal niet meer moet voorkomen, omdat ik altijd in mijn achterhoofd houd dat andere mensen deze strips wél leuk vinden.

Die strips lees ik ook niet. Maar het is zonde van de pagina's, daar had een goede strip kunnen staan die ik wel graag lees. Ik lees de Donald niet voor mensen die die bepaalde strips wel willen lezen, maar voor mezelf. Het is niet raar om je eigen smaak te kennen en uit te dragen.
Martje de Meeuw, mislukt vind ik hem niet maar wel een vreemde vogel. Hij past er eigenlijk niet bij. Of beter, hij past niet bij mijn gevoel van wat een DD strip moet zijn. Zeer persoonlijk en subjectief, ja, ja. Neem maar van mij aan dat zogenaamde objectiviteit niet bestaat. Een objectief is immers ook subjectief.
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor Rubberduck » vr feb 05, 2010 11:50 pm

Rick Vansloneker schreef:
Rubberduck schreef:Dat is gewoon jouw 'persoonlijke voorkeur' ...

Ja dat is het. Ik lees wat ik leuk vind en niet wat de consensus vind dat ik leuk zou moeten vinden.

Wie heeft het hier gehad over een consensus of dat je iets leuk moét vinden? Ik wijs je er alleen op dat je, net als diverse redactieleden, ondeugdelijke en rammelende 'argumenten' gebruikt in plaats van ervoor uit te komen dat het je eigen mening is.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten

cron