Leeftijd van Donald Duck

Berichtdoor Michiel P » za nov 01, 2008 1:53 am

Ei schreef:Laten we het zo stellen: Bewijs maar dat Donald geen 16 kan zijn.
Zijn er Barksverhalen waarin Donald onmogelijk tiener kan zijn?

In "Donald gets drafted" (1942) is Donald dienstplichtig, wat impliceert dat hij minimaal 18 jaar oud moet zijn. Het is wel geen stripverhaal, maar het plot is geschreven door Carl Barks en Jack Hannah.

Tot zover mijn antwoord op Ei. Nu nog even wat gemier over geboortedata:

De datum op zijn oproepkaart is 24 maart 1941. Op dat moment is Donald kennelijk minimaal 18 jaar oud. Wanneer je aanneemt dat zijn verjaardag op 13 maart valt (volgens "Donald's Happy Birthday" (1949)) kan Donald niet later zijn geboren dan 13 maart 1923.

Wanneer je aanneemt dat zijn verjaardag op 9 juni valt (zijn officiële verjaardag, die ook in de strip wordt gebruikt ("The Duck Who Never Was")) kan Donald niet later zijn geboren dan 9 juni 1922.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » za nov 01, 2008 6:56 am

Michiel P schreef:
Ei schreef:Laten we het zo stellen: Bewijs maar dat Donald geen 16 kan zijn.
Zijn er Barksverhalen waarin Donald onmogelijk tiener kan zijn?

In "Donald gets drafted" (1942) is Donald dienstplichtig, wat impliceert dat hij minimaal 18 jaar oud moet zijn. Het is wel geen stripverhaal, maar het plot is geschreven door Carl Barks en Jack Hannah.

De toelatingseis in Nederland is tegenwoordig 17 jaar, volgens onderstaande informatie.

De meeste kindsoldaten komen uit: Afghanistan, Burma, Sudan, Paraguay, Colombia en Siërra Leone. Ook in Nederland en in andere westerse landen zijn er kindsoldaten. De toelatingseis in Nederland is 17 jaar. Men is er nu ook druk mee bezig om deze minimumleeftijd te verhogen naar 18 jaar.

http://www.scholieren.com/werkstukken/793

Ei heeft elders op internet begrepen dat men in Nederland wel 17-jarigen werft, maar niet naar het buitenland uitzendt totdat ze 18 jaar zijn.

Weet je zeker dat 18 jaar de minimumleeftijd in Amerika was in 1942, of gok je dat?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » ma nov 03, 2008 1:55 am

Ei schreef:Weet je zeker dat 18 jaar de minimumleeftijd in Amerika was in 1942, of gok je dat?

Ik dacht dat op te kunnen maken uit een artikel op Wikipedia, maar het blijkt nog iets ingewikkelder te liggen. Overigens vermeldt Donalds oproepkaart de datum 24 maart 1941, dus zijn we op zoek naar de minimumleeftijd in 1941.

The Selective Training and Service Act of 1940 [...] was passed by the Congress of the United States on September 14, 1940, becoming the first peacetime conscription in United States history when President Franklin D. Roosevelt signed it into law two days later. This Selective Service Act required that men between the ages of 21 and 30 register with local draft boards. [...] After the United States entered World War II [on December 8, 1941], a new selective service act made men between 18 and 45 liable for military service and required all men between 18 and 65 to register.

http://en.wikipedia.org/wiki/Selective_ ... ct_of_1940

As manpower need increased during World War II, draftees were inducted into the U.S. Marine Corps as well as the U.S. Army. During this time period the US lowered the draft age to 17.

http://en.wikipedia.org/wiki/Conscripti ... ted_States

Wat is er aan de hand in het filmpje? Donald heeft zich laten registreren vanwege die wet uit 1940 en nu heeft hij een oproepkaart gekregen. Dat betekent dat hij d.m.v. een loting is geselecteerd voor militaire dienst. De datum op zijn oproepkaart is 24 maart 1941, dus nog vóór de Verenigde Staten meededen aan de oorlog. Dat wil zeggen dat Donald minimaal 21 jaar oud is.

"Donald gets drafted" op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=wWpq-PT9xXQ
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Robb_K » ma nov 03, 2008 11:23 am

Michiel P schreef:
Ei schreef:Weet je zeker dat 18 jaar de minimumleeftijd in Amerika was in 1942, of gok je dat?

Ik dacht dat op te kunnen maken uit een artikel op Wikipedia, maar het blijkt nog iets ingewikkelder te liggen. Overigens vermeldt Donalds oproepkaart de datum 24 maart 1941, dus zijn we op zoek naar de minimumleeftijd in 1941.

The Selective Training and Service Act of 1940 [...] was passed by the Congress of the United States on September 14, 1940, becoming the first peacetime conscription in United States history when President Franklin D. Roosevelt signed it into law two days later. This Selective Service Act required that men between the ages of 21 and 30 register with local draft boards. [...] After the United States entered World War II [on December 8, 1941], a new selective service act made men between 18 and 45 liable for military service and required all men between 18 and 65 to register.

http://en.wikipedia.org/wiki/Selective_ ... ct_of_1940

As manpower need increased during World War II, draftees were inducted into the U.S. Marine Corps as well as the U.S. Army. During this time period the US lowered the draft age to 17.

http://en.wikipedia.org/wiki/Conscripti ... ted_States

Wat is er aan de hand in het filmpje? Donald heeft zich laten registreren vanwege die wet uit 1940 en nu heeft hij een oproepkaart gekregen. Dat betekent dat hij d.m.v. een loting is geselecteerd voor militaire dienst. De datum op zijn oproepkaart is 24 maart 1941, dus nog vóór de Verenigde Staten meededen aan de oorlog. Dat wil zeggen dat Donald minimaal 21 jaar oud is.

"Donald gets drafted" op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=wWpq-PT9xXQ

Dat is zeker. Dus Donald is tenminste in 1920 geboren. Dan hij is ook nu tenminste 88 jaar oud. Dat is zeer oud voor een eend! Ik wil hem eten niet!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Ridder ter Geit » di nov 04, 2008 7:52 pm

En daar zal hij blij mee zijn.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Goudglans » di nov 04, 2008 8:23 pm

Waar blijft zijn pensioen... Het lijkt me wel gek over komen wanneer ze willen gaan vieren dat Donald 88 jaar is...
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Redmess » wo nov 05, 2008 10:39 am

Het is zelfs nu al enigszins vaag dat hij 56 is.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo nov 05, 2008 5:55 pm

Dat probeerde ik 38 berichten geleden al duidelijk te maken.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Goudglans » vr nov 07, 2008 3:05 pm

Ja, maar een mijn punt is en blijft dat het klantentrekkerij is. Het boeit de redactie niet of het realistisch is.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Rockerduck » zo dec 21, 2008 6:40 pm

Ei schreef:Jippes heeft geconcludeerd dat Donald volgens [Barks'] visie meer een broer is van de neefjes, en dat de neefjes daarom misschien ook af en toe zo klierig kunnen doen.

Wat past bij een tiener is:
- de energie die Donald heeft
- Donald's knipperlichtverkering met Katrien
- de kinderlijke rivaliteit tussen Donald en Guus
- het gemak waarmee Katrien zich laat afpakken door een stoere rivaal

Laten we het zo stellen: Bewijs maar dat Donald geen 16 kan zijn.
Zijn er Barksverhalen waarin Donald onmogelijk tiener kan zijn? [...]

Overigens is er ook iets als verstandelijke leeftijd. Donald kan een ouwelijke tiener zijn. Of een kinderlijke volwassene.

Ei denkt, op basis van Barks, dat Donald hooguit een twintiger is. Of desnoods een "threenager". (Dat is een dertiger die zich als een tiener gedraagt.)
Ei denkt dat dertigers meer gericht zijn op vastigheid. Voor dertigers gedragen Donald, Guus en Katrien zich kinderlijk. Zeker in de tijd waarin de verhalen gemaakt zijn. In de jaren 40 en 50 moet je als dertiger wel erg kinderlijk geweest zijn om je te gedragen als Donald. Veel mensen hadden toen tussen hun 18e en hun 25ste allang kinderen.

Dat zijn allemaal goede onderbouwingen voor het feit dat Donald bij Barks makkelijk een jaar of 16 kan zijn. Vooral de aan-uit relatie met Katrien waar consequent een derde persoon tussendoor loopt, doet denken aan de middelbare school-leeftijd. Maar dat roept dan weer de vraag op: als Donald inderdaad een teenager is, waarom zit hij dan niet op school? Als tiener ben je leerplichtig. Donald zou een drop-out kunnen zijn; iemand die de school vroegtijdig vaarwel heeft gezegd. Dat zou verklaren waarom hij nooit aan een vaste baan komt, en altijd de smerigste rotklusijes moet accepteren. Hij is simpelweg nergens in geschoold. Maar dan is het weer de vraag waarom Donald wél zijn neefjes naar school jaagt als ze spijbelen. Mij lijkt dat een drop/out zich niet bijster druk zou maken over dergelijke zaken. Ook is het onzeker of Disney een dergelijk personage wel zou tolereren. Disney heeft een rolmodel-functie. Barks kon Donald niet laten roken of drinken, bijvoorbeeld, en ook kappen met school lijkt me geen gedrag dat medewerkers van Disney mogen promoten.

Via de restricties van Disney kom ik met een boog terug op jouw laatste punt, namelijk dat Donald en Katrien zich voor dertigers (of zelfs late twintigers) wel erg kinderlijk gedragen. In die tijd hadden mensen in hun vroege twintiger jaren al huisje, boompje, beestje en kinderen, zeg je. Maar de restricties van Disney verbieden een volwassen relatie tussen haar personages. Onder de restricties van Disney is het onmogelijk voor twee personages om getrouwd te zijn, laat staan samen te wonen (seks voor het huwelijk!!1!1) en kinderen te hebben. Daarom wordt er ook altijd gewerkt met ooms en tantes, neefjes en nichtjes. Je kan je dan ook afvragen of de manier waarop Donald door Barks (en andere schrijvers) wordt voorgesteld niet simpelweg daaruit voortkomt, iets wat totaal losstaat van leeftijd.

Michiel P schreef:In "Donald gets drafted" (1942) is Donald dienstplichtig, wat impliceert dat hij minimaal 18 jaar oud moet zijn. Het is wel geen stripverhaal, maar het plot is geschreven door Carl Barks en Jack Hannah.

Daar staat tegenover dat Donald in de cartoon `Donald´s better self` uit 1938 wél een tiener is, een scholier die aan het spijbelen slaat en door zijn ´goede ik´ weer op het rechte pad gebracht moet worden.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo dec 21, 2008 7:12 pm

RockerduckDonald zou een [i schreef:drop-out[/i] kunnen zijn; iemand die de school vroegtijdig vaarwel heeft gezegd. Dat zou verklaren waarom hij nooit aan een vaste baan komt, en altijd de smerigste rotklusijes moet accepteren. Hij is simpelweg nergens in geschoold. Maar dan is het weer de vraag waarom Donald wél zijn neefjes naar school jaagt als ze spijbelen. Mij lijkt dat een drop/out zich niet bijster druk zou maken over dergelijke zaken.

Ik denk dat hij wil dat de neefjes niet zulke mislukkelingen worden als hij. Ik kan me een citaat uit een Rosa-verhaal herinneren als Dagobert vraagt waarom Dumbella de neefjes niet bij hem heeft afgezet: "Ze wilde zeker niet dat het zielige kleine vrekjes zouden worden." Hij geeft echt om de neefjes. Maar gelukkig kennen wij inmiddels de waarheid: Dagobert werd pas 9 jaar later geintroduceerd door een andere tekenaar.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo dec 21, 2008 7:13 pm

Duckfan van Down Under schreef:
Rockerduck schreef:Donald zou een drop-out kunnen zijn; iemand die de school vroegtijdig vaarwel heeft gezegd. Dat zou verklaren waarom hij nooit aan een vaste baan komt, en altijd de smerigste rotklusijes moet accepteren. Hij is simpelweg nergens in geschoold. Maar dan is het weer de vraag waarom Donald wél zijn neefjes naar school jaagt als ze spijbelen. Mij lijkt dat een drop/out zich niet bijster druk zou maken over dergelijke zaken.

Ik denk dat hij wil dat de neefjes niet zulke mislukkelingen worden als hij. Ik kan me een citaat uit een Rosa-verhaal herinneren als Dagobert vraagt waarom Dumbella de neefjes niet bij hem heeft afgezet: "Ze wilde zeker niet dat het zielige kleine vrekjes zouden worden." Hij geeft echt om de neefjes. Maar gelukkig kennen wij inmiddels de waarheid: Dagobert werd pas 9 jaar later geintroduceerd door een andere tekenaar.

Sorry.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Redmess » ma dec 22, 2008 10:19 am

Niet al Donalds baantjes passen bij een drop-out. Sommige baantjes vereisen veel kennis en vaardigheid, waar Donald vaak aan het begin van zo'n verhaal geen gebrek aan heeft. Het is dan ook doorgaans zijn pech die hem zijn baantje kost, niet zijn status als een drop-out of zijn gebrek aan talent. Zie ook zijn huis en auto (duur in onderhoud, want een oldtimer).
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » ma dec 22, 2008 5:07 pm

Redmess schreef:Zie ook zijn huis en auto (duur in onderhoud, want een oldtimer).

Daar staat weer tegenover dat je voor een oude auto minder wegenbelasting betaalt. Bovendien is Donalds auto samengesteld uit verschillende onderdelen van andere auto's (Barks: "Volcano Valley"), dus beslist minder waard dan een originele oldtimer.

http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... no/05.html

Rockerduck schreef:Daar staat tegenover dat Donald in de cartoon `Donald´s better self` uit 1938 wél een tiener is, een scholier die aan het spijbelen slaat en door zijn ´goede ik´ weer op het rechte pad gebracht moet worden.

Misschien is hij in die cartoon nog wel jonger dan een tiener. Aan het eind van het filmpje komt de school in zicht en dat is zo'n typische Amerikaanse plattelandsschool met maar één klaslokaal en een torentje voor de schoolbel. Dat is dus een basisschool, hoewel Donald natuurlijk best een paar keer kan zijn blijven zitten.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma dec 22, 2008 7:51 pm

Redmess schreef:Niet al Donalds baantjes passen bij een drop-out. Sommige baantjes vereisen veel kennis en vaardigheid, waar Donald vaak aan het begin van zo'n verhaal geen gebrek aan heeft. Het is dan ook doorgaans zijn pech die hem zijn baantje kost, niet zijn status als een drop-out of zijn gebrek aan talent. Zie ook zijn huis en auto (duur in onderhoud, want een oldtimer).

Niet al z'n baantjes, maar veel wel. Zoals aardappelschillen-aanstamper of iets dergelijks. En merk ook op dat de verhalen van Barks (maar ook van alle anderen, m.u.v. Rosa) niet-continue zijn, m.a.w. iedere skill die hij goed beheerst in het ene verhaal is hij in het volgende alweer kwijt. Ook zijn er absurde verhalen, waarin Donald bijv. opeens advocaat is (zo herinner ik me een Bas Heymans verhaaltje). Waarin Donald dan weer wel duidelijk volwassen is...

Misschien klopt wat Michael Barrier zegt in zijn boek "Hollywood cartoons" wel, en heeft Donald 'gewoon' in ieder verhaal een andere leeftijd, naar gelang het script dat vereist.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron