Leeftijd van Donald Duck

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr okt 24, 2008 9:19 pm

Waarom werd er wel aandacht besteed aan Dagobert 60, Mickey 80, Donald 70 enz. ,maar niet aan neefjes 70? Zijn ze onbelangrijk? Of wilt Thom Roep ons wijsmaken dat twee dertigers/veertigers wel bejaarden kunnen zijn en een stel kinderen niet? Het blad ieder jaar, een eend kan toch niet 56 jaar een weekblad runnen of 39(!) jaar een krant? Wat is dit? (ha lekker, net een Eibericht)

EDIT: titel gewijzigd. was 'Jarigen in de Donald Duck'
Laatst bijgewerkt door Duckfan van Down Under op do sep 24, 2009 12:25 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » vr okt 24, 2008 11:03 pm

Duckfan van Down Under schreef:Waarom werd er wel aandacht besteed aan Dagobert 60, Mickey 80, Donald 70 enz. ,maar niet aan neefjes 70? Zijn ze onbelangrijk? Of wilt Thom Roep ons wijsmaken dat twee dertigers/veertigers wel bejaarden kunnen zijn en een stel kinderen niet?

Volgens Barks in het boek van Wim van Helden is Donald een tiener. Zestien, of zo.

Heeft Ei gelijk, Rockerduck?
Zoek jij het pagina-nummer even op, wil je? Dat vindt Ei een mooi klusje voor jou. Ei kan er zelf niet bij, zonder zich moe te maken. :D

Duckfan van Down Under schreef:Het blad ieder jaar, een eend kan toch niet 56 jaar een weekblad runnen of 39(!) jaar een krant? Wat is dit?

Ei denkt dat volwassenen vanaf dertig/veertig wel geloofwaardig zijn als bejaarden, in tegenstelling tot jonge kinderen zoals Kwik, Kwek en Kwak. Als zij 70 jaar bestaan en dus zelfs ouder zijn dan bejaarde Dagobert, roept dat vervreemding op voor jonge lezers. Zij kunnen zich niet identificeren met neefjes die 70 jaar zijn. Van opvoeder Donald valt voor jonge lezers nog wel te geloven dat hij oud en "dus" bejaard is, maar de neefjes horen als leeftijdgenootjes te zijn. Benadrukken dat de neefjes 70 jaar zijn maakt ze uit de tijd. Want hun jeugd komt dan uit de jaren 30 van de 20ste eeuw.
Tenminste, zo verklaart Ei het stilzwijgen. Deels in navolging van wat Duckfan van Down Under zelf al stelt, in de vraag.

Duckfan van Down Under schreef:(ha lekker, net een Eibericht)

Niet spotten. Ei is hEIlig. Voor je het weet heb je boze Eipostels achter je aan, die dan allemaal nare dingen met je gaan doen. Brandstapels, steniging, vierendeling, etc.

Want niemand buiten Ei kan in de buurt van een Ei-bericht komen.
Zie hoe Eipostel Rockerduck dat al jarenlang vergeefs probeert. :P
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Redmess » za okt 25, 2008 12:07 am

Dat word dan nog interessant als Donald 100 word. 50 jaar, ok, maar 100?

En wat als hij 150 jaar word?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Elco8183 » za okt 25, 2008 8:19 pm

Dan zijn wij die dit lezen er allemaal niet meer, dus dat zullen we nooit weten ;)
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Ei » za okt 25, 2008 9:42 pm

Redmess schreef:Dat word dan nog interessant als Donald 100 word. 50 jaar, ok, maar 100?

En wat als hij 150 jaar word?

Elco8183 schreef:Dan zijn wij die dit lezen er allemaal niet meer, dus dat zullen we nooit weten ;)

Is Donald Duck er dan nog wel? :/

Donald's 150ste verjaardag is in het jaar (1934 + 150) 2084.
Dat is over (2084 - 2008) 76 jaar.
Donald Duck Weekblad zou dan (2084 - 1952) 132 jaar bestaan.

Een van de jongste McDrake-leden van nu, Duckfan van Down Under, zou dan (11 + 76) 87 jaar oud zijn.
Rockerduck is dan al ver in de 90. Ha ha!
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Elco8183 » zo okt 26, 2008 3:58 am

Ik ben dan 101, bij nader inzien moet dat lukken.
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Redmess » zo okt 26, 2008 10:03 am

Ik ben dan 99, moet ook wel te doen zijn. :D
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Goudglans » zo okt 26, 2008 11:50 am

Ei schreef:Volgens Barks in het boek van Wim van Helden is Donald een tiener. Zestien, of zo.

Over welk boek heb je het nu? Verder Donald een tiener? Nee dat kan echt niet. Dan zou er veel minder verschil zitten tussen de neefjes en Donald. Ik denk dat het wel kan maar dan alleen in de eerste films als 'The wise little hen', maar bij de stripverhalen is Donald duidelijk volwassen. Maar ik zie zowel in de stripverhalen als in de latere films geen beleidsveranderingen meer duidelijk plaatsvinden. Dus waarom zou je een weekblad maken met Donald zoveel jaar en daarna één met Dagobert zoveel jaar (wat nog minder was dan Donald) Laat het gewoon zonder dat gedoe met hoe oud personages zijn. Het is gewoon klanten trekken.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo okt 26, 2008 1:40 pm

Ei schreef:
Redmess schreef:Dat word dan nog interessant als Donald 100 word. 50 jaar, ok, maar 100?

En wat als hij 150 jaar word?

Elco8183 schreef:Dan zijn wij die dit lezen er allemaal niet meer, dus dat zullen we nooit weten ;)

Is Donald Duck er dan nog wel? :/

Donald's 150ste verjaardag is in het jaar (1934 + 150) 2084.
Dat is over (2084 - 2008) 76 jaar.
Donald Duck Weekblad zou dan (2084 - 1952) 132 jaar bestaan.

Een van de jongste McDrake-leden van nu, Duckfan van Down Under, zou dan (11 + 76) 87 jaar oud zijn.
Rockerduck is dan al ver in de 90. Ha ha!

Caspar zou dan 88 of 89 zijn. Ook nog te doen.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma okt 27, 2008 4:25 am

Ei schreef:Volgens Barks in het boek van Wim van Helden is Donald een tiener. Zestien, of zo.

Heeft Ei gelijk, Rockerduck?
Zoek jij het pagina-nummer even op, wil je? Dat vindt Ei een mooi klusje voor jou. Ei kan er zelf niet bij, zonder zich moe te maken. :D

Gaan we commanderen? Gaan we bazig doen? Gaan we bevelen uitdelen?

Ach, ik snap het al. Ei is niet meer één van de jongesten. Hij heeft een jeugdige, frisse rechterhand als ik nodig om nog mee te kunnen praten. Goed, opa Ei, ik zal het wel even opzoeken. Ik met mijn jeugdige geheugen weet nog feilloos waar de informatie te vinden is.

Goudglans schreef:Over welk boek heb je het nu? Verder Donald een tiener? Nee dat kan echt niet. Dan zou er veel minder verschil zitten tussen de neefjes en Donald. Ik denk dat het wel kan maar dan alleen in de eerste films als 'The wise little hen', maar bij de stripverhalen is Donald duidelijk volwassen.

'Carl Barks en de mythe van Walt Disney's Donald Duck', blz. 16:

Wim van Helden: 'Hou oud schat u Donald?'
Carl Barks: 'Hij is wat moeilijk te taxeren. Ik zou zeggen een teenager.'
Daan Jippes & WvH (hoogst verbaasd): 'Werkelijk?'
WvH: 'Ik zou eerder zeggen halverwege de twintig...'
Jippes: 'Hij is volwassen!'
Barks: 'Voor mij is Donald meer een jongen van een jaar of 15, 16, die er plotseling mee geconfronteerd wordt allerlei verantwoordelijkheden te moeten dragen waar hij nog niet aan toe is. Hij bezit een huis, moet de neefjes opvoeden, uit werken gaan, maar mist volstrekt de ervaring om te weten hoe dat allemaal moet.'
Jippes: 'De meeste mensen zien Donald en de neefjes als éénoudergezin, met Donald als 25- of 30-jarige opvoeder, maar zoals u het bekijkt is Donald meer een oudere broer voor de neefjes. Misschien kunnen ze daarom ook af en toe zo klierig doen...'
Barks: 'Maar nog lang niet zo klierig als we ze in de tekenfilms lieten doen, in de jaren dertig.'
WvH: 'Tot welke generatie behoort Donald?'
Barks: 'Donald behoort niet tot een speciale generatie, hij hoort bij de main stream. [...]

Elco8183 schreef:Dan zijn wij die dit lezen er allemaal niet meer, dus dat zullen we nooit weten ;)

Jij misschien niet, maar ik ben er dan nog steeds. Waarom die drukte? Het is maar 76 jaar. Tegen die tijd ben ik pas in de negentig, met nog decennia te gaan. :cool:

Goudglans schreef:Dus waarom zou je een weekblad maken met Donald zoveel jaar en daarna één met Dagobert zoveel jaar (wat nog minder was dan Donald) Laat het gewoon zonder dat gedoe met hoe oud personages zijn. Het is gewoon klanten trekken.

Jij hebt 'm door! Bovendien: waarom zou je de verjaardag van de neefjes gaan vieren? Waar houdt het op? Vieren we dan ook de verjaardag van Tokkie Tor en Meneer Beer?

Ei schreef:Want niemand buiten Ei kan in de buurt van een Ei-bericht komen.
Zie hoe Eipostel Rockerduck dat al jarenlang vergeefs probeert. :P

Rockerduck is dan al ver in de 90. Ha ha!

Wat is dat toch met die obsessie met Rockerduck de hele tijd?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Goudglans » ma okt 27, 2008 9:38 am

Wim van Helden: 'Hou oud schat u Donald?'
Carl Barks: 'Hij is wat moeilijk te taxeren. Ik zou zeggen een teenager.'
Daan Jippes & WvH (hoogst verbaasd): 'Werkelijk?'
WvH: 'Ik zou eerder zeggen halverwege de twintig...'
Jippes: 'Hij is volwassen!'
Barks: 'Voor mij is Donald meer een jongen van een jaar of 15, 16, die er plotseling mee geconfronteerd wordt allerlei verantwoordelijkheden te moeten dragen waar hij nog niet aan toe is. Hij bezit een huis, moet de neefjes opvoeden, uit werken gaan, maar mist volstrekt de ervaring om te weten hoe dat allemaal moet.'
Jippes: 'De meeste mensen zien Donald en de neefjes als éénoudergezin, met Donald als 25- of 30-jarige opvoeder, maar zoals u het bekijkt is Donald meer een oudere broer voor de neefjes. Misschien kunnen ze daarom ook af en toe zo klierig doen...'
Barks: 'Maar nog lang niet zo klierig als we ze in de tekenfilms lieten doen, in de jaren dertig.'
WvH: 'Tot welke generatie behoort Donald?'
Barks: 'Donald behoort niet tot een speciale generatie, hij hoort bij de main stream. [...]

Hoe groot zal het leeftijdsverschil tussen Donald en Dumbella wel niet zijn... Zou Rosa dit ooit gelezen hebben.. Bij hem waren ze een tweeling! Dan zo Dumbella op rond haar achste een kind gekregen hebben. Dan kan nooit!
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma okt 27, 2008 2:55 pm

In "Fout van Don Rosa" ben ik achter gekomen dat Dumbella als 20-jarige een drieling heeft gekregen, hieruit blijkt maar weer dat Rosa nie alle Barks-feiten gebruikt heeft (i.v.m. Penny Wise).
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Goudglans » ma okt 27, 2008 5:12 pm

Het blijkt dan Rosa Barks feiten tegenspreekt, en niet alleen negeert. Dat is nog veel erger.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Rockerduck » ma okt 27, 2008 6:41 pm

Strigfiguren hebben geen leeftijd. Daarom vind ik doorzagen over hun leeftijden een beetje nutteloos. Als Barks Donald al zag als een teenager, is daar in zijn verhalen niet veel van te merken geweest. Hij heeft Donald altijd neergezet als een volwassen (tenminste in leeftijd ;) ) opvoeder van de neefjes. Bovendien gaf Barks zelf weinig om dat soort dingen. En zijn wil is ook weer geen wet, laten we wel wezen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Redmess » di okt 28, 2008 5:37 pm

De verhalen worden ineens wel vreemd als je Donald als tiener beschouwd. Hoe zit het dan met al die schuldeisers? Rijbewijs? Baantjes die geen tiener ooit zou krijgen? En wat te denken van Katrien? Als zij even oud is, wat doet ze dan bij een damesclub? Zouden de neefjes echt zoveel ontzag hebben voor iemand die nauwelijks ouder is dan zijzelf? Niemand behandeld Donald als tiener in de strips.

Dit klinkt als een oneliner zonder enige basis in welke strip dan ook.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron