Leeftijd van Donald Duck

Berichtdoor Goudglans » di okt 28, 2008 6:19 pm

In de strips lijkt Donald géén tiener, en haast geen enkele tekenaar heeft het idee dat Donald een tiener is. Maar toch in de filmpjes vind ik het nog wel kunnen. Door is Donald echt onvolwassen, en als je daar naar kijkt snap ik Barks mening wel (alhoewel ik er niet mee eens ben).
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di okt 28, 2008 7:33 pm

Redmess schreef:De verhalen worden ineens wel vreemd als je Donald als tiener beschouwd. Hoe zit het dan met al die schuldeisers? Rijbewijs? Baantjes die geen tiener ooit zou krijgen? En wat te denken van Katrien? Als zij even oud is, wat doet ze dan bij een damesclub? Zouden de neefjes echt zoveel ontzag hebben voor iemand die nauwelijks ouder is dan zijzelf? Niemand behandeld Donald als tiener in de strips.

Dit klinkt als een oneliner zonder enige basis in welke strip dan ook.

SOMS hebben de neefjes ontzag voor Donald...
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Elco8183 » di okt 28, 2008 10:33 pm

Elco8183 schreef:Dan zijn wij die dit lezen er allemaal niet meer, dus dat zullen we nooit weten ;)

Ik vergiste me, ik dacht dat er bedoeld werd, als het weekblad 150 jaar zou bestaan. Dat halen de meesten niet hoor.

Maar ik ben het ermee eens dat stripfiguren geen leeftijd moeten hebben. Donald zie ik meer als jonge volwassene tussen de 20 en de 30 die een heleboel verantwoordelijkheid heeft, waar hij niet altijd even goed mee om kan gaan.
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor DD » di okt 28, 2008 11:47 pm

Ik meer tussen de 30 en de 40.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Redmess » wo okt 29, 2008 1:10 am

Hij heeft meer van een dertiger dan van een twintiger denk ik.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Robb_K » wo okt 29, 2008 10:26 am

Elco8183 schreef:
Elco8183 schreef:Donald zie ik meer als jonge volwassene tussen de 20 en de 30 die een heleboel verantwoordelijkheid heeft, waar hij niet altijd even goed mee om kan gaan.


Dat is ook mijn gissing (tussen 23 en 25 of zo) (maar een onrijp, ontijdig 24 hoor!)
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor DD » wo okt 29, 2008 12:00 pm

Redmess schreef:Hij heeft meer van een dertiger dan van een twintiger denk ik.

Ja dat vind ik dus ook. En trouwens. Ik ken geen enkele twintiger die een leesbril heeft :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo okt 29, 2008 5:49 pm

Voorplaat DD 1-1984?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » wo okt 29, 2008 6:40 pm

Tegen wie hebje het?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Elco8183 » wo okt 29, 2008 7:27 pm

DD schreef:Ja dat vind ik dus ook. En trouwens. Ik ken geen enkele twintiger die een leesbril heeft :P

Donald heeft ook enkel zo'n dikke bril op als hij iets moeilijks gaat lezen. Als hij de krant of de Roddelflop leest, heeft hij geen bril nodig.
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor DD » wo okt 29, 2008 7:54 pm

Ik heb hem anders vaak bij de krant ook met een bril gezien. Of als hij moet studeren voor iets dergelijks.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Redmess » wo okt 29, 2008 8:04 pm

Bij studeren is dat een beetje stereotiep. Als iemand ineens veel moet leren in korte tijd, zetten ze ineens een grote dikke bril op.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ei » vr okt 31, 2008 5:50 pm

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Volgens Barks in het boek van Wim van Helden is Donald een tiener. Zestien, of zo.

Heeft Ei gelijk, Rockerduck?
Zoek jij het pagina-nummer even op, wil je? Dat vindt Ei een mooi klusje voor jou. Ei kan er zelf niet bij, zonder zich moe te maken. :D

Gaan we commanderen? Gaan we bazig doen? Gaan we bevelen uitdelen?

Ach, ik snap het al. Ei is niet meer één van de jongesten. Hij heeft een jeugdige, frisse rechterhand als ik nodig om nog mee te kunnen praten. Goed, opa Ei, ik zal het wel even opzoeken. Ik met mijn jeugdige geheugen weet nog feilloos waar de informatie te vinden is.

Ei is eeuwig. Ei is opa en kleinzoon in één. Ei is druk met het verbeteren van de wereld.
Ei moet de kleine klusjes aan ondergeschikten zoals Rockerduck overlaten. Ei is de animator, die de grote lijnen neerzet. Rockerduck is de in-betweener. Zo moet je het zien. :D

Rockerduck schreef:
Elco8183 schreef:[Donald 150 jaar] Dan zijn wij die dit lezen er allemaal niet meer, dus dat zullen we nooit weten ;)

Jij misschien niet, maar ik ben er dan nog steeds. Waarom die drukte? Het is maar 76 jaar. Tegen die tijd ben ik pas in de negentig, met nog decennia te gaan. :cool:

In die tijd is planeet Aarde leeggeroofd. Luchtvervuiling en zilvervissen hebben alle bestaande Donald Ducks verteerd. Nieuwe Donald Ducks kunnen niet meer gemaakt worden, wegens gebrek aan grondstoffen en energie. Internet is om dezelfde reden onmogelijk. Mensen leven van ellende weer in grotten. Dat is de toekomst van Rockerduck.

Rockerduck schreef:
Goudglans schreef:Dus waarom zou je een weekblad maken met Donald zoveel jaar en daarna één met Dagobert zoveel jaar (wat nog minder was dan Donald) Laat het gewoon zonder dat gedoe met hoe oud personages zijn. Het is gewoon klanten trekken.

Jij hebt 'm door! Bovendien: waarom zou je de verjaardag van de neefjes gaan vieren? Waar houdt het op? Vieren we dan ook de verjaardag van Tokkie Tor en Meneer Beer?

De neefjes kunnen jarig zijn zonder dat hun leeftijd genoemd wordt. Een verjaardagsverhaal hoeft niet persé een jubileumverhaal met jaartallen te zijn.
Bestaan er reeds verhalen waarin de neefjes "gewoon" jarig zijn?

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Want niemand buiten Ei kan in de buurt van een Ei-bericht komen.
Zie hoe Eipostel Rockerduck dat al jarenlang vergeefs probeert. :P

Ei schreef:Rockerduck is dan al ver in de 90. Ha ha!

Wat is dat toch met die obsessie met Rockerduck de hele tijd?

Wie is Rockerduck? Nooit van gehoord. Vast een opdringerige fan. Ei voelt zich gestalkt. Belangrijk als Ei is. :P


Wim van Helden: 'Hou oud schat u Donald?'
Carl Barks: 'Hij is wat moeilijk te taxeren. Ik zou zeggen een teenager.'
Daan Jippes & WvH (hoogst verbaasd): 'Werkelijk?'
WvH: 'Ik zou eerder zeggen halverwege de twintig...'
Jippes: 'Hij is volwassen!'
Barks: 'Voor mij is Donald meer een jongen van een jaar of 15, 16, die er plotseling mee geconfronteerd wordt allerlei verantwoordelijkheden te moeten dragen waar hij nog niet aan toe is. Hij bezit een huis, moet de neefjes opvoeden, uit werken gaan, maar mist volstrekt de ervaring om te weten hoe dat allemaal moet.'
Jippes: 'De meeste mensen zien Donald en de neefjes als éénoudergezin, met Donald als 25- of 30-jarige opvoeder, maar zoals u het bekijkt is Donald meer een oudere broer voor de neefjes. Misschien kunnen ze daarom ook af en toe zo klierig doen...'

Rockerduck schreef:Strigfiguren hebben geen leeftijd. Daarom vind ik doorzagen over hun leeftijden een beetje nutteloos. Als Barks Donald al zag als een teenager, is daar in zijn verhalen niet veel van te merken geweest. Hij heeft Donald altijd neergezet als een volwassen (tenminste in leeftijd ;) ) opvoeder van de neefjes. Bovendien gaf Barks zelf weinig om dat soort dingen. En zijn wil is ook weer geen wet, laten we wel wezen.

Dat is de Rosa-manier. Komt het niet uit wat de door ons op een voetstuk geplaatste Barks zegt, dan gaan we zelf maar op de troon zitten.

Laten we eerst centraal houden wat Barks heeft beweerd. Wat valt er te zeggen ter onderbouwing van zijn visie?
Jippes heeft geconcludeerd dat Donald volgens die visie meer een broer is van de neefjes, en dat de neefjes daarom misschien ook af en toe zo klierig kunnen doen.

Wat past bij een tiener is:
- de energie die Donald heeft
- Donald's knipperlichtverkering met Katrien
- de kinderlijke rivaliteit tussen Donald en Guus
- het gemak waarmee Katrien zich laat afpakken door een stoere rivaal

Laten we het zo stellen: Bewijs maar dat Donald geen 16 kan zijn.
Zijn er Barksverhalen waarin Donald onmogelijk tiener kan zijn?

In Amerika mag je op je 16e auto rijden, heeft Ei begrepen.
Mag je er op je 16e een huis kopen?

Overigens is er ook iets als verstandelijke leeftijd. Donald kan een ouwelijke tiener zijn. Of een kinderlijke volwassene.

Ei denkt, op basis van Barks, dat Donald hooguit een twintiger is. Of desnoods een "threenager". (Dat is een dertiger die zich als een tiener gedraagt.)
Ei denkt dat dertigers meer gericht zijn op vastigheid. Voor dertigers gedragen Donald, Guus en Katrien zich kinderlijk. Zeker in de tijd waarin de verhalen gemaakt zijn. In de jaren 40 en 50 moet je als dertiger wel erg kinderlijk geweest zijn om je te gedragen als Donald. Veel mensen hadden toen tussen hun 18e en hun 25ste allang kinderen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » vr okt 31, 2008 6:51 pm

Ei schreef:Laten we het zo stellen: Bewijs maar dat Donald geen 16 kan zijn.

Bikkus Bakkus Bumdideldakkus! Hetgeen juristenlatijn is en betekent "Bewijst u maar eens dat ie 't niet is!"

(En ik kan het weten, want ik studeer Klassieke Talen.)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr okt 31, 2008 8:21 pm

Michiel P schreef:
Ei schreef:Laten we het zo stellen: Bewijs maar dat Donald geen 16 kan zijn.

Bikkus Bakkus Bumdideldakkus! Hetgeen juristenlatijn is en betekent "Bewijst u maar eens dat ie 't niet is!"

(En ik kan het weten, want ik studeer Klassieke Talen.)

Waaronder Barksvarhalen.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron