Leeftijd van Donald Duck

Berichtdoor Redmess » di dec 23, 2008 1:24 pm

Dat is waarschijnlijk de meest logische verklaring: elk verhaal een andere leeftijd.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » di dec 23, 2008 9:52 pm

Dat Donalds leeftijd niet vaststaat wil nog niet zeggen dat hij in elk verhaal een andere leeftijd heeft. Donald lijkt in de meeste verhalen niet ouder of jonger dan in andere verhalen, dus heeft hij steeds ongeveer dezelfde leeftijd. Donald Duck heeft niet dezelfde eigenschappen als Fokke & Sukke, die in elke cartoon een ander beroep, andere leeftijd, huidskleur, nationaliteit of zelfs een ander geslacht kunnen hebben.

Wanneer de leeftijd van Donald ineens duidelijk afwijkt van de norm, zoals in "Donald's Better Self", valt dat meteen op. In dat filmpje heeft Donald ongeveer de leeftijd van Kwik, Kwek en Kwak. ("Donald's Nephews" kwam precies een maand later uit dan "Donald's Better Self", dus Kwik, Kwek en Kwak waren op dat moment nog niet 'beschikbaar', zeg maar.)

Het is natuurlijk wel zo dat Donald zich vaak erg kinderachtig gedraagt, maar dat maakt hem nog geen kind. Hoewel de vroege Donald (vóór de neefjes opdoken) misschien wat jonger is dan de latere, huidige Donald zoals wij hem het beste kennen. "Donald's Better Self" zou weggeredeneerd kunnen worden als een episode uit Donalds jeugd.

Maar dat er een norm is, betekent dat we Donald wel degelijk een globale leeftijd kunnen toekennen. Volgens mij is Donald zéker niet ouder dan 30 en niet jonger dan 16. Ik schat dat zijn leeftijd in de meeste gevallen tussen 20 en 25 ligt.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Henrieke » di dec 23, 2008 10:59 pm

Michiel P schreef:Maar dat er een norm is, betekent dat we Donald wel degelijk een globale leeftijd kunnen toekennen. Volgens mij is Donald zéker niet ouder dan 30 en niet jonger dan 16. Ik schat dat zijn leeftijd in de meeste gevallen tussen 20 en 25 ligt.

Daar kan ik me zeker in vinden. Ik zie hem zelf als een redelijke jongeling. Ik weet niet of het hier al genoemd is, maar het zal ook niet voor niets zijn dat de albumpublicaties van de oude krantenstrips 'de jonge jaren van Mickey en Donald' heten. (http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/JJO++1)
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Michiel P » wo dec 24, 2008 12:47 am

Voor Mickey Mouse geldt zeker dat hij in zijn vroegste optredens veel energieker en ondeugender was. Later werd hij een saaie, brave burgerman. De ondeugende vroege Mickey lijkt in ieder geval een stuk jonger dan de verantwoordelijke latere Mickey, die de oom is van Puk en Max. En de ongebonden, vrije Donald lijkt ook (een pietseltje) jonger dan de Donald die een verantwoordelijke taak als opvoeder van de neefjes heeft.

Overigens denk ik dat je ook weer niet veel achter die "Jonge Jaren"-titel moet zoeken. Het gaat er in de eerste plaats om dat dat hele vroege krantenstrips zijn, een stuk ouderwetser dan de meer tijdloze verhalen van Carl Barks of de moderne Nederlandse verhalen uit het weekblad. Ook een kind ziet wel dat Gottfredson's Mickey een klassieker uiterlijk heeft dan de moderne Mickey. Ik was als kind trouwens teleurgesteld dat "De jonge jaren van Mickey en Donald" helemaal niet écht over de kindertijd van Mickey en Donald ging.

Aan de andere kant wekken de voorplaten van Daan Jippes de suggestie dat ook hij het idee heeft dat we Mickey en Donald in hun vroegste verschijningsvorm een jongere leeftijd moeten toedichten dan hun moderne incarnaties, hoewel hij ook gewoon zijn best kan hebben gedaan om voorplaten te tekenen die zo goed mogelijk aansluiten bij de titel van de reeks.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo dec 24, 2008 9:11 am

Dat was denk ik ook een beetje de grap van die voorplaten; dat ze over hun 'jonge jaren' in de stripwereld ging associeren met hun jonge jaren als persoon.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » do dec 25, 2008 11:27 pm

De neefjes zien Donald in ieder geval als een volwassene (zij het in ieder geval qua leeftijd, over gedrag zwijgen we maar even). En het lijkt me onwaarschijnlijk dat Donald's zus of nicht Della (of Thelma, of Dumbella, daar wil in van af zijn) haar zoontjes ter opvoeding achter zou laten bij iemand die zelf nog maar een tiener is.

Wat betreft die héél vroege krantenstrips uit de serie 'De jonge jaren...' vind ik dat je Donald aarin zeker wel als tiener kunt zien, omdat hij nog echt kattenkwaad uithaalt, mensen voor de gek houdt, poetsen bakt, appels weghaalt etc.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr dec 26, 2008 5:12 pm

Tiener? Eerder een Ciske de Rat.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » wo jul 15, 2009 2:15 am

Robb_K schreef:
Michiel P schreef:Wat is er aan de hand in het filmpje? Donald heeft zich laten registreren vanwege die wet uit 1940 en nu heeft hij een oproepkaart gekregen. Dat betekent dat hij d.m.v. een loting is geselecteerd voor militaire dienst. De datum op zijn oproepkaart is 24 maart 1941, dus nog vóór de Verenigde Staten meededen aan de oorlog. Dat wil zeggen dat Donald minimaal 21 jaar oud is.

"Donald gets drafted" op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=wWpq-PT9xXQ

Dat is zeker. Dus Donald is tenminste in 1920 geboren. Dan hij is ook nu tenminste 88 jaar oud. Dat is zeer oud voor een eend! Ik wil hem eten niet!

Hoe futiel elke poging tot het vaststellen van Donalds geboortedatum is, bewijst het filmpje "Sea Salts" (1949) waarin een bejaarde Donald en een bejaarde Bootle Beetle (Cornelis Kever) optreden:

http://www.youtube.com/watch?v=2V3cTFOUTuY

De Bootle Beetle haalt een herinnering op uit 1926, die wordt geïllustreerd met een flashback waarin Donald zijn normale leeftijd heeft. In het "heden" van het filmpje heeft Donald echter bakkebaarden en loopt hij met een wandelstok. Donald voert zijn dansje uit "The Little Wise Hen" op, wat grappig en enigszins ontroerend is.

(N.B. In 1949 bestond Donald 15 jaar! Vandaar deze verwijzing naar zijn eerste tekenfilm.)

Moeten we op basis van dit filmpje nu concluderen dat Donald in 1949 bejaard is en alle verhalen zich dus veel vroeger afspelen? En wanneer is Donald geboren wanneer hij in 1926 al zijn "normale leeftijd" had? Hoe oud is de bejaarde Donald? En hoe oud kan een Bootle Beetle eigenlijk worden?

Aan het eind van het filmpje "Bootle Beetle" (1947) kwam ook al een bejaarde Donald voor. Ook dit filmpje kent een flashback-structuur waarbij de bejaarde Bootle Beetle over zijn jeugd vertelt:

http://www.youtube.com/watch?v=NduHFmmBu7U

Een andere theorie is dat de sequenties met de bejaarde Bootle Beetle eigenlijk in de toekomst plaatsvinden. Dit wordt enigszins ondergraven door de vermelding van het jaartal 1926 in "Sea Salts". Daar komt nog bij dat de bejaarde Bootle Beetle voorkomt in verhaaltjes van Tokkie Tor, die zich in het heden (?) afspelen. Deze theorie wordt uiteengezet op Rich Bellacera's HooZoo-pagina over de Bootle Beetle:

http://users.cwnet.com/xephyr/rich/dzon ... ootle.html

En dan heb je nog Herman the Bootle Beetle, die optreedt samen met Ludwig von Drake, bijvoorbeeld in "The Truth about Mother Goose", waarin Ludwig beweert dat ze elkaar al kennen sinds hun kindertijd. Het uiterlijk van deze Herman is echter dat van een jonge kever, wat bewijst dat Bootle Beetles héél oud kunnen worden. Dàt, of Ludwig verkoopt kletspraatjes.

http://www.youtube.com/watch?v=Z78hXdWDbJo
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » vr mei 27, 2011 10:21 pm

dus eigenlijk is de preciese geboortedatum van Donald niet bekend?
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Loebas » za mei 28, 2011 1:08 am

Volgende week wordt ie in het weekblad (nr.23) 77 jaar oud.
Avatar gebruiker
Loebas
Lobbes
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr jan 09, 2009 11:05 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » za mei 28, 2011 2:36 pm

Loebas schreef:Volgende week wordt ie in het weekblad (nr.23) 77 jaar oud.

DD moet met pensioen! xd
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Re: Leeftijd van Donald Duck

Berichtdoor Koen » ma apr 29, 2013 12:37 pm

Hier is mijn theorie van de leeftijden van Donald, Dumbella en de neefjes. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Donald Duck is geboren in 1910. In zijn debuut in 1934 zou hij 24 jaar zijn, wat zeker zou kunnen kloppen aangezien ik er van uit ga dat hij na zijn debuut niet meer ouder wordt. Dit klinkt misschien raar, maar anders zou hij ook doodgegaan zijn. En dat willen we natuurlijk niet! ;)

Zijn neefjes Kwik, Kwek en Kwak zijn geboren in 1927. In 1937, in mijn fanfictie beter gezegd als 'vanaf 1937'. :P Ze zijn dus 10 jaar. Misschien wel onlogisch als je kijkt naar hun debuut, waarin het meer 6 of 7-jarigen lijken, maar in de rest van hun ''loopbaan'' lijken ze me wel wat ouder.

Dumbella Duck, de moeder van de neefjes en de zus van Donald; Ze is geboren in 1909. Ze was dus 18 jaar toen ze Kwik, Kwek en Kwak kreeg.

Dus, wat vinden jullie ervan? Zitten er misschien dingen tussen die niet kloppen? Ik hoor het graag! :)


PS: Ik wil wel nog even duidelijk maken dat ik helemaal niet zo ben van dat gissen, terwijl je weet dat het allemaal gewoon toeval is. (hiermee bedoel ik dat ''Donalds Nephews'' bijvoorbeel 4 jaar later uitkwam dan ''The Wise Little Hen'': dit hadden ze dus echt niet expres gedaan of zo.)was en dat het dus nergens op slaat waar ik nu mee bezig ben. Ik doe het gewoon voor de lol, neem het dus niet al te serieus. Maar wel een beetje. ;)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Leeftijd van Donald Duck

Berichtdoor dubbelduck fan » ma apr 29, 2013 2:21 pm

Koen schreef:Hier is mijn theorie van de leeftijden van Donald, Dumbella en de neefjes. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Donald Duck is geboren in 1910. In zijn debuut in 1934 zou hij 24 jaar zijn, wat zeker zou kunnen kloppen aangezien ik er van uit ga dat hij na zijn debuut niet meer ouder wordt. Dit klinkt misschien raar, maar anders zou hij ook doodgegaan zijn. En dat willen we natuurlijk niet! ;)

Zijn neefjes Kwik, Kwek en Kwak zijn geboren in 1927. In 1937, in mijn fanfictie beter gezegd als 'vanaf 1937'. :P Ze zijn dus 10 jaar. Misschien wel onlogisch als je kijkt naar hun debuut, waarin het meer 6 of 7-jarigen lijken, maar in de rest van hun ''loopbaan'' lijken ze me wel wat ouder.

Dumbella Duck, de moeder van de neefjes en de zus van Donald; Ze is geboren in 1909. Ze was dus 18 jaar toen ze Kwik, Kwek en Kwak kreeg.

Dus, wat vinden jullie ervan? Zitten er misschien dingen tussen die niet kloppen? Ik hoor het graag! :)


PS: Ik wil wel nog even duidelijk maken dat ik helemaal niet zo ben van dat gissen, terwijl je weet dat het allemaal gewoon toeval is. (hiermee bedoel ik dat ''Donalds Nephews'' bijvoorbeel 4 jaar later uitkwam dan ''The Wise Little Hen'': dit hadden ze dus echt niet expres gedaan of zo.)was en dat het dus nergens op slaat waar ik nu mee bezig ben. Ik doe het gewoon voor de lol, neem het dus niet al te serieus. Maar wel een beetje. ;)

Donald en Dumbella zijn een tweeling
Laatst bijgewerkt door admin op di apr 30, 2013 12:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: bbcode toegevoegd
Avatar gebruiker
dubbelduck fan
Member
 
Berichten: 81
Geregistreerd: vr jul 27, 2012 11:02 pm

Re: Leeftijd van Donald Duck

Berichtdoor Koen » ma apr 29, 2013 2:28 pm

Alleen volgens Don Rosa, dacht ik tenminste.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Leeftijd van Donald Duck

Berichtdoor Jop Duck » wo apr 18, 2018 3:33 pm

Volgensmij ook alleen Rosa. Mijn theorie is dat Donald een hersenaandoening heeft waardoor hij zich gedraagt als een kleuter. Hij is geboren in 1920.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron