Zware Jongens

Berichtdoor Ega Bevan » vr dec 26, 2008 10:10 pm

Ik bedoelde eigenlijk dat Oom Dagobert en Oom Donald precies hetzelfde lichaam hebben. Op de DD-website staan ook tekenlessen waarbij gezegd wordt dat je de duckfamilie hetzelfde tekent, alleen de kleding is anders. Dus toen Barks een oom voor Donald verzon, en kweeniewie en oma en een vriendin, tekenden ze denk ik gewoon Donald met andere kleren en haren/wenkbrauwen/bakkebaarden.

Het kan best dat Gulien slecht tekent, hoor, maar ik teken nog veel slechter, dus misschien zie ik dat daarom niet zo goed.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Rockerduck » za dec 27, 2008 2:30 am

Ega Bevan schreef:Ik bedoelde eigenlijk dat Oom Dagobert en Oom Donald precies hetzelfde lichaam hebben. Op de DD-website staan ook tekenlessen waarbij gezegd wordt dat je de duckfamilie hetzelfde tekent, alleen de kleding is anders. Dus toen Barks een oom voor Donald verzon, en kweeniewie en oma en een vriendin, tekenden ze denk ik gewoon Donald met andere kleren en haren/wenkbrauwen/bakkebaarden.

Nou, zo 'gewoon' vind ik dat niet. Ze hebben allemaal dezelfde verhoudingen, ja, omdat ze allemaal Disney-eenden zijn, maar hun uiterlijk gaat verder dan alleen maar 'andere kleren'. De neefjes en Guus geluk bijvoorbeeld hebben andere ogen dan Donald; die van Donald lopen door tot aan de snavel. Katrien is duidelijk getekend als vrouw, maar Zwarte Magica nog meer. Let maar eens op de houding van haar poten bij Barks. Magica staat duidelijk anders dan andere figuren; bevalliger.

Ega Bevan schreef:Het kan best dat Gulien slecht tekent, hoor, maar ik teken nog veel slechter, dus misschien zie ik dat daarom niet zo goed.

Ik vind dat je eigen onbeholpenheid geen criterium hoeft te zijn. Ik kan ook niet acteren, maar ik kan wel een goede van een slechte acteur onderscheiden. Dan ga ik niet zeggen dat de gemiddelde GTST-acteur de sterren van de hemel speelt, omdat ik er zelf niks van bak. ;)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ega Bevan » za dec 27, 2008 6:23 pm

De neefjes zijn kinderen, en Guus is een gans, dus daarom zijn ze wat anders getekend. Voor Dagobert, Donald, Oma en Katrien is het uiterlijk (als je hun houding niet meerekent) blijkbaar wel hetzelfde (op kleren/bril enz. na). En, zoals je net al zei, Dagobert heeft een jarenlange ontwikkeling doorgelopen. Tante Coba en nicht Thea zijn bedoeld om in 1 verhaal voor te komen. Daar komt dus geen jarenlange ontwikkeling aan te pas.

Over dat tekenen: Ik bedoelde dat ik, als ik zelf beter dan Gulien zou tekenen, waarschijnlijk ook wel had kunnen zien wat hij dan beter had kunnen doen. Nu zie ik bij mijn eigen tekeningen al lang niet alle fouten, dus laat staan wat ik zie bij die van een betere tekenaar.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo dec 28, 2008 4:46 am

Ega Bevan schreef:De neefjes zijn kinderen, en Guus is een gans, dus daarom zijn ze wat anders getekend.

Niettemin heeft Guus ongeveer dezelfde verhoudingen als Donald, en ziet hij er toch heel anders uit. Dat was trouwens heel anders bij zijn eerste verschijning, toen hij nog veel groter was, en een grotere snavel had. Hij was bedoeld alseenmalig personage. En kijk hoeveel werk Barks in hem heeft gestopt! Vergelijk dat maar met 'Tante Coba'.

Ega Bevan schreef:Voor Dagobert, Donald, Oma en Katrien is het uiterlijk (als je hun houding niet meerekent) blijkbaar wel hetzelfde (op kleren/bril enz. na).

Katrien is een vrouw, Oma ook en zij is ook beduidend ouder. Dus zien ze er vanzelfsprekend heel anders uit dan Donald. Niemand zal Oma een 'Donald met pruik' noemen.

Ega Bevan schreef:En, zoals je net al zei, Dagobert heeft een jarenlange ontwikkeling doorgelopen. Tante Coba en nicht Thea zijn bedoeld om in 1 verhaal voor te komen. Daar komt dus geen jarenlange ontwikkeling aan te pas.

Maar ook Dagobert was bedoeld als eenmalig personage, net als Guus Geluk. En toch heeft Barks in dat eerste optreden van Dagobert veel meer creativiteit gestopt dan Gulien in zijn 'Tante Coba'.

Ega Bevan schreef:Over dat tekenen: Ik bedoelde dat ik, als ik zelf beter dan Gulien zou tekenen, waarschijnlijk ook wel had kunnen zien wat hij dan beter had kunnen doen. Nu zie ik bij mijn eigen tekeningen al lang niet alle fouten, dus laat staan wat ik zie bij die van een betere tekenaar.

Nou, ik teken ook erg matig en ben een gebrekkige amateur, maar ik zie toch wel het verschil tussen Gulien of Barks. Bijvoorbeeld dat de opbouw van de personages bij Barks altijd klopt, maar bij Gulien zelden. Dat kenmerkt zich vooral in de al genoemde korte armpjes van de figuren.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ega Bevan » ma dec 29, 2008 8:18 pm

Het verschil tussen Barks en Gulien zie ik ook, maar dat van die opbouw niet. Ikzelf noem oma overigens wel een donald met pruik (+bril/andere kleren). En ik vind niet dat Katrien en oma heel anders zijn dan Donald.

Aan een eenmalig karakter in een lang verhaal wordt sowieso wel meer aandacht besteed dan aan een die maar op 1 plaatje/ een 1p.-verhaal voorkomt. Overigens vind ik Barks ook wel creatiever dan Sander.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma dec 29, 2008 8:31 pm

Dat van oma=Donald met pruik zie ik ook. Dat is het grote verschil tussen de betere amateurs (wij) en beroeps (zij).
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » di dec 30, 2008 4:12 am

Oma is beduidend ouder dan Donald, en ik zie dat in de tekeningen ook echt, zowel bij Barks als bij andere auteurs. Bij sommige auturs kan ik me wel voorstellen dat het verschil echt minimaal of nauwelijks zichtbaar is, zoals bij bijv. Wilma van den Bosch.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di dec 30, 2008 11:53 am

Okee ik moet ook jou gelijk geven, als het bij Don Rosa nog niet ziet dan ben je toch wel ongeveer blind.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ega Bevan » wo dec 31, 2008 8:41 pm

Bij Rosa is oma echt Donald met pruik, ja.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Ei » wo dec 31, 2008 9:03 pm

Wat gaat hier nog over de Zware Jongens?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ega Bevan » wo dec 31, 2008 9:09 pm

We zijn een beetje off-topic geraakt, ja.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Goofy » zo jan 11, 2009 12:32 am

Om dan maar weer even on-topic te gaan, de zware jongens hebben er weer een nichtje bij, nicht penny.
Zij is overigens op het goede pad.

In Nederland gepubliceerd in Dubbelpocket 31, Petoetje bij de politie
Op inducks: http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2666-2
Goofy
Member
 
Berichten: 44
Geregistreerd: ma dec 29, 2008 3:44 pm

Berichtdoor Goudglans » di jan 13, 2009 11:01 pm

Ik vroeg mij eigenlijk af hoeveel zware jongens er zijn. Ik zie bij Barks steeds een wisselend aantal, en Rosa heeft er steeds standaard zeven. Maar volgens mij heb ik er bij Barks er wel meer gezien. Weet iemand hoeveel verschillende zware jongens maximaal in 1 verhaal hebben gespeeld?

Ik zat ookal met de nummers te kijken, maar hier viel niet veel uit af te leiden. De zware jongens hebben vaak de nummers 176-167, 176-176, 176-617, 176-671, 176-716 en 176-761. Maar wat hebben d andere Zware Jongesn dan voor nummer? Er zijn er in ieder geval acht, zoals in het verhaal ''Only a poor old man'' van Carl Barks http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... an/30.html op het eerste plaatje.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Michiel P » wo jan 14, 2009 12:23 am

Opsomming van alle Zware Jongens bij Barks: http://www.cbarks.dk/thebeagleboys.htm

Nog meer Zware Jongens, maar dan van andere tekenaars: http://users.cwnet.com/xephyr/rich/dzon ... eagle.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo jan 14, 2009 9:07 am

Bij Rosa waren er 6 combinatiemogelijkheden: allemaal 176 - een combinatie van deze cijfers. Omdat je ze nooit alle 7 tegelijk zag met zichtbare nummertjes kon je je dan lekker gaan afvragen hoe er dan 7 konden lopen... dat was denk ik een Rosa-grapje.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten

cron