Zware Jongens

Berichtdoor Daniel73 » di aug 17, 2010 6:57 pm

Dubbelduck schreef:[Zwarthart Zware en Opaatje] Rosa probeerde neer te zetten dat beide dezelfde persoon was:

Blackheart Beagle and his three sons, apparently the grandfather and fathers of the current Beagle Boys, appeared in The Fantastic River Race by Carl Barks, a story set in the past. In another story The Money Well (set in the present) Barks mentions a "Grandpa Beagle" with the convict number 186-802. In Lo$ Don Rosa shows that Blackheart Beagle and Grandpa Beagle are the same person.

Bron: http://duckman.pettho.com/characters/blackh.html

Bij Inducks leverde dit menig verwarring en discussie op.

Die verwarring is er nog steeds. Hoewel Inducks de beide personages apart noemt, toont men illustraties waarin de personages elk het nummer 186-802 hebben:

Blackheart Beagle (Zwarthart Zware) (plaatje Rosa)
http://coa.inducks.org/character.php?c=Blackheart+Beagle

Grandpa Beagle (Opaatje) (plaatje Barks)
http://coa.inducks.org/character.php?c=GB

Ik heb via COAzilla een melding gemaakt:
Daniel73 character.php?c=Blackheart+Beagle 31079 dinsdag, 17 aug 2010, 06:11:22
The illustration doesn't show Blackheart Beagle but Grandpa Beagle, who has the number 186-802. Now Inducks lists two different characters having the same number:
http://coa.inducks.org/character.php?c=Blackheart+Beagle
http://coa.inducks.org/character.php?c=GB
My advice is to show a picture of a Blackheart Beagle as in Scrooge's youth memories. I can provide a scan if you wish.
And maybe I would add an explanation that some people (Rosa) count both characters as being one and the [same].

bron: http://coa.inducks.org/coazilla.php

DD schreef:Ik vind het toch altijd weer zo jammer dat Disney zo onzorgvuldig met personages omgaat. Met hun namen en uiterlijk. Dat iedere tekenaar en scenarioschrijver zo tekeer mag gaan met hen. Of interesseren stripfiguren Disney gewoon niks?

Rosa heeft hier voor de verwarring gezorgd, door platweg twee personages op één hoop te gooien. Inducks laat zien hoe verwarrend die "uitleg" is en hoe moeilijk deze te negeren is. Als je het mij vraagt heeft Rosa gewoon weer eens een fout gemaakt.
Overigens heeft Don Rosa veel te danken aan Disney's "onzorgvuldigheid". Rosa heeft de artistieke vrijheid die Disney aan medewerkers biedt, misbruikt om een dichtgetimmerd, rammelend, egoïstisch universum te stichten. Ik vind dat Disney hier beter op had moeten letten.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DD » di aug 17, 2010 7:37 pm

Ik ben zelf een Rosa liefhebber en vindt de door hem bedachte stamboom en dergelijke geweldig. Maar dit met Zwarthart Zware vind ik echt niks. Als hij Opaatje moet voorstellen, zou hij minstens een baar moeten hebben. Maar hier vind ik dat de schuld bij Disney ligt. Als Disney zou geven om haar stripfiguren zouden er codes bestaan voor uiterlijk, kleur etc. Verandering van uiterlijk hebben we niet alleen bij Rosa gezien maar ook bij de Italianen met bijvoorbeeld Bolderbast.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Daniel73 » di aug 17, 2010 7:58 pm

DD schreef:Ik ben zelf een Rosa liefhebber en vindt de door hem bedachte stamboom en dergelijke geweldig. Maar dit met Zwarthart Zware vind ik echt niks. Als hij Opaatje moet voorstellen, zou hij minstens een [baard] moeten hebben.

Hoezo? Zwarthart Zware kan later besloten hebben om, behalve een snor, ook een baard te laten staan. Dan hebben Zwarthare én Opaatje dus allebei een baard.

DD schreef:Maar hier vind ik dat de schuld bij Disney ligt. Als Disney zou geven om haar stripfiguren zouden er codes bestaan voor uiterlijk, kleur etc. Verandering van uiterlijk hebben we niet alleen bij Rosa gezien maar ook bij de Italianen met bijvoorbeeld Bolderbast.

Als Disney codes zou maken voor uiterlijk, kleur etc., zou je Rosa en zijn fans eens moeten horen brullen. Je lijkt te wensen dat Rosa was tegengehouden door Disney. Erger kun je haast niet vloeken in het Rosa-kamp.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » wo aug 18, 2010 6:45 pm

Inmiddels heeft Zwarthart Zware een andere illustratie. Namelijk plaatje 2.3 uit "the fantastic river race".
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+USGD++1-02

Maar we zijn er nog niet. In Inducks staat foutief:
the grandfather of the "ancient" Beagle Boys (named the "Beagle Boys of the Mississippi" in LoS 6)

bron: http://coa.inducks.org/character.php?c=Blackheart+Beagle

In plaatje 2.2 van "the fantastic river race" wordt hij echter "Blackheart Beagle and your brawling sons" genoemd. Hij is de vader van de "antieke" Zware Jongens, niet de grootvader.
Zo ziet men maar wat een bende is ontstaan dankzij Don Rosa's "persoonlijke visie".
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Dubbelduck » do aug 19, 2010 10:11 am

Daniel73 schreef:Maar we zijn er nog niet. In Inducks staat foutief:
the grandfather of the "ancient" Beagle Boys (named the "Beagle Boys of the Mississippi" in LoS 6)

bron: http://coa.inducks.org/character.php?c=Blackheart+Beagle

In plaatje 2.2 van "the fantastic river race" wordt hij echter "Blackheart Beagle and your brawling sons" genoemd. Hij is de vader van de "antieke" Zware Jongens, niet de grootvader.
Zo ziet men maar wat een bende is ontstaan dankzij Don Rosa's "persoonlijke visie".

Hier is het bewijs:

Children: He has at least three sons.
Other close relatives: His grandsons that are Scrooges most famous enemies.

Bron: http://duckman.pettho.com/characters/blackh.html
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Daniel73 » zo aug 22, 2010 4:39 pm

Dubbelduck schreef:Hier is het bewijs:

Children: He has at least three sons.
Other close relatives: His grandsons that are Scrooges most famous enemies.

Bron: http://duckman.pettho.com/characters/blackh.html

Hoe bedoel je, "bewijs"? Dat Zwarthart Zware's kleinzonen de huidige Zware Jongens zouden zijn, is een verzinsel van Rosa.
In Rosa's wereld zijn Zwarthart Zware en Opaatje door elkaar gegooid. Bij Inducks is men daarvan in de war geraakt. Er staat op Inducks dat Zwarthart de opa is van de oude, besnorde Zware Jongens. ("the grandfather of the "ancient" Beagle Boys") Dat zou Zwarthart de bet-overgrootvader van de huidige Zware Jongens maken. (De opa van hun vaders.)
In Inducks zou moeten staan: the FATHER of the "ancient" Beagle Boys.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor MatroosDuck » wo jul 20, 2011 11:25 am

Hoe zien jullie de Zware Jongens het liefst? Met rode trui? (DD Extra) of met Oranje trui? (vakantieboeken,DD)

Afbeelding DD
Afbeelding DD Extra
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Berichtdoor De Zwarte Schim » wo jul 20, 2011 11:28 am

met de oranje trui. daarin zijn ze het mooist.

maar ik vind het altijd ook wel raar: hoezo hebben de personages in pockets altijd andere kleren aan? alleen donald en mickey en de neefjes hebben dezelfde kleren aan, maar katrien heeft rode kleren aan, oom Dagobert en Willie ook. met blauw etc
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Redmess » wo jul 20, 2011 12:19 pm

Ik vind de oranje truien het beste staan. En je hebt gelijk, tussen verschillende series is er blijkbaar veel speling in hoe figuren mogen worden afgebeeld. Vergelijk dat eens met bv de DD, waar nooit eens iets verandert.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr jul 29, 2011 9:17 pm

Oranje is mijn kleur.

Wisten jullie trouwens dat de Zware Jongens in Italie wordt gezien als een wereldwijde criminele organisatie?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Redmess » vr jul 29, 2011 9:25 pm

Dat is nog eens wat anders. Hier zijn het lokale kruimeldieven...
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Dirk McDuck » ma aug 08, 2011 4:50 pm

Dat "kruimeldieven" komt denk ik vooral, doordat ze nóóit zegevieren.
Je ziet de ene mislukte winkeldiefstal na de andere.
Vooral in de intro van zware jongens-verhalen, waardoor ze inzien dat ze hun slag moeten slaan om hun imago op te pimpen.
iedereen op onbetaald verlof!
nu meteen!!!!!!!!
Avatar gebruiker
Dirk McDuck
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr maart 18, 2011 7:48 pm
Woonplaats: friesland

Berichtdoor Redmess » ma aug 08, 2011 10:18 pm

Ik bedoel niet alleen de misdaden die we zien. Het is ook de reputatie, hoe ze zich gedragen, hoe anderen op hen reageren. Vroeger waren het zelfverzekerde, nietsontziende schurken die van aanpakken wisten, die nooit om wapens of techniek verlegen zaten, waar iedereen doodsbenauwd voor was. Ze werden met recht de VRESELIJKE, VERSCHRIKKELIJKE Zware Jongens genoemd. Hoe anders is dat nu? Ze verdienen die slogan allang niet meer, en ja, we horen hem ook niet meer.

Wellicht ligt het probleem erin dat de schrijvers zelf niet meer in de ZJ's geloven. Of is het dat schurken niet meer goed in hun vak mogen zijn? Want ja, we zien tegenwoordig nogal wat klunzige, incompetente boeven in de Duck, de ZJ's voorop. Let wel dat ik niet bedoel dat ze moeten winnen; ik bedoel dat ze een legitieme dreiging moeten vormen. Als boeven in essentie ongevaarlijk zijn, doet dat afbreuk, niet alleen aan hen, maar ook aan de helden, die het dan wel erg makkelijk hebben. Kijk naar het gemak waarmee de Zware Jongens met regelmaat verslagen worden.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di aug 09, 2011 12:05 pm

Weet je wat het is? De Zware Jongens mogen nooit winnen, geen uitzonderingen. Dus ze verliezen altijd. Dus, volgens de schrijvers, zijn het losers. Maar het zijn geen losers als ze verliezen zoals in "De 7 Steden van Cibola" of zoals in "Een arme oude man".
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Redmess » di aug 09, 2011 1:19 pm

Maar zoals ik zei, het is niet alleen dat ze niet mogen winnen, ze mogen ook niet meer aan de winnende hand zijn, of de overhand hebben. Als je antagonist geen enkele dreiging meer vormt, valt je verhaal vanzelf plat.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron