Rockerduck schreef:Ik zou dan House of Mouse zien als een apart universum. Een universum waarin alle Disney-figuren elkaar kunnen ontmoeten, net zoals in Toon Town, de stad uit Who framed Roger Rabbit en Bonkers.
Dat is in ieder geval niet in overeenstemming met de manier waarop Don Markstein de term gebruikte. Voor hem gold dat als twee personages elkaar kunnen ontmoeten, ze automatisch hetzelfde universum bewonen. Er wordt niet heen en weer gereisd.
De situatie in "House of Mouse" wordt niet uitgelegd. Het is gewoon een gegeven dat die karakters elkaar kunnen ontmoeten. Net als in de verhalen waarin de Boze Heks van Sneeuwwitje Guus Geluk ontvoert. Rockerduck is daar geen voorstander van. Wat vindt hij dan van "House of Mouse"?
Of van Tom en Pieter die bij Oma Duck op de boerderij wonen? Zelfs Carl Barks heeft daar zijn medewerking aan verleend: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... ic/01.html
Voor Toon Town geldt dat alle karakters daar wonen in hun hoedanigheid als tekenfilmfiguur. Zij worden ingehuurd door de tekenfilmstudio's om een rol te spelen die nauw overeenkomt met hun persoonlijkheid. Alleen Baby Herman heeft een heel ander karakter dan zijn tekenfilmpersonage. De Donald Duck in Toon Town is dus de acteur uit de Donald Duck-tekenfilmpjes, maar niet dezelfde persoon als in de Donald Duck-strips. Het lijkt me heel verstandig om Toon Town dan maar als een apart universum te beschouwen. "House of Mouse" past goed in die context, maar wordt daar ook expliciet aan gerefereerd?
De term 'universe' wordt trouwens ook gebruikt op Inducks, om aan te duiden in welk 'universum' de verhalen zich afspelen. Zo heb je dus inderdaad aparte universa voor Donald Duck, Mickey Mouse, Hiawatha en de bosdieren. Er zijn echter cross-overs tussen die universa, bijvoorbeeld tussen Donald Duck en de bosdieren of tussen Donald Duck en Mickey Mouse. Die laatste afscheiding vind ik überhaupt nogal kunstmatig.
Ei schreef:Misschien was de term "fictititous fiction"? En wie is de bedenker? Rosa gebruikte het op DCML.
Ik kan Rosa's e-mail niet terug vinden, maar Sigvald Grøsfjeld heeft het op zijn site over "fictional fiction". Laten we er van uitgaan dat Sigvald Rosa correct citeert.
About Fictional Fiction Carl Barks was never the same continuity-freak as is Don Rosa, so even though most of Barks' work is pretty much consistent, there still are some stories that don't fit well into the larger picture - like imaginative space adventures such as US 24a "The Twenty-four Carat Moon" (1959), US 29a "Island in the Sky" (1960) and US 53a "Interplanetary Postman" (1964). Don Rosa therefore sees this kind of stories as fictional tales even by Duckburg standards - so called fictional fiction.
http://duckman.pettho.com/history/chapter0.html
Een correctere term is wellicht "metafictie", hoewel dit in de eerste plaats slaat op bijv. een strip in de strip, zoals "Super Snooper". Kan dit ook op opschepperij slaan?
http://en.wikipedia.org/wiki/Metafiction
http://en.wikipedia.org/wiki/Fictional_ ... _character