Rockerduck schreef:Aan de andere kant zou je kunnen betogen dat Broer Konijn, Broer Vos en Meneer Beer 'verzonnen' personages zijn. Ze zijn 'fictional fiction'; bedacht door Uncle Remus.
Broer Konijn, Rein Vos en Meneer Beer
zijn verzonnen personages, maar niet binnen de context van de Disney-wereld. Uncle Remus is
niet de bedenker van de verhalen over Broer Konijn, want het zijn overgeleverde volksverhalen. Voor zover ik weet, presenteert Uncle Remus de verhalen eerder als 'waargebeurd' dan nadrukkelijk als fictie. In de slotscène van "The Song of the South" vindt er interactie plaats tussen Uncle Remus en Broer Konijn. Zij bevinden zich dus in hetzelfde universum.
Rockerduck schreef:En aangezien 'verzonnen' personages tijdloos zijn, kunnen ze ook in het hedendaagse Duckstadse bos wonen, nabij Midas en de biggen.
De Grote Boze Wolf is van oorsprong een sprookjesfiguur. Brer Rabbit, Brer Bear en Brer Fox zijn dat tot op zekere hoogte ook. (Voor het gemak kunnen we de categorieën fabel, sprookje en volksverhaal wel samenvoegen.) Uiteindelijk zijn ze allevier verwant aan de sprekende dieren uit de fabels van Aesopus en het dierenepos "Van den vos Reynaerde". Is dat voldoende om ze in hetzelfde universum te plaatsen? Dan kunnen Heer Bommel en Tom Poes er ook wel bij.
Nee, want we hebben het hier over de Disney-versie van deze sprookjesfiguren. Hun oorsprong buiten Disney mag daar geen rol bij spelen. Feit is dat Beer, Vos en Wolf al sinds jaar en dag in Donald Duck in hetzelfde bos rondlopen. (In de allereerste Donald Duck staat een verhaal waarin de Boze Wolf de kippen van Meneer Beer rooft.) Dit levert goede en logische verhalen op.
In superheldenstrips werd het Multiversum-model al veel eerder gebruikt om interne inconsistenties te verklaren. Op een gegeven moment bestond de behoefte om alle inconsistenties binnen het DC Universe in één klap op te lossen. Dit gebeurde in de miniserie "Crisis on Infinite Earths", waarin de superhelden heen en weer reizen tussen verschillende alternatieve werkelijkheden (Earth-One, Earth-Two etc.). In de climax van het verhaal werden de verschillende alternatieve versies van de Aarde vernietigd en bleef er maar één werkelijkheid over.
Het resultaat was dat sommige personages 'nooit hadden bestaan' of dat er van verschillende conflicterende 'origin stories' maar één geldig was. (Een 'origin story' is een oorsprongsverhaal waarin een bepaalde superheld een ongeluk overleeft en er superkrachten aan overhoudt.) De andere versies hadden immers plaatsgevonden in een alternatieve werkelijkheid die nu vernietigd is!
Scenarist Alan Moore legt
hier uit dat de meeste schrijvers helemaal niet tevreden waren met de Grote Schoonmaak. (Tenminste, volgens mij was het ergens in die enorme lap tekst.) Het gegeven van verschillende werkelijkheden geeft de schrijver immers meer vrijheid om af te wijken van de norm.