Brigitta Gans (Brigitta MacBridge)

Berichtdoor Ei » di jan 20, 2009 3:45 am

Over Brigitta MacBridge alias Brigitta Gans. Creatie van de Italiaanse artiest Romano Scarpa. Vrouwelijk personage.

Brigitta MacBridge is a comic book and cartoon character [...] created by artist Romano Scarpa for The Walt Disney Company.

Brigitta first appeared in 1960 but her relationship with Scrooge is said to have started in 1930.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Brigitta_MacBridge

2009-01-20 00:51:04, Rockerduck schreef:
Ei schreef:Dus Brigitta MacBridge verschijnt wel in Nederland? Aha, volgens Wikipedia heet ze Gitta Gans.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gitta_Gans
Ei kan niet meer bijhouden welk karakter nu wel of niet gewenst is in Nederland. :)

Brigitta is wel haar Nederlandse naam. 'Gitta Gans' is een oude naam. Brigitta verschijnt alleen in pockets. Net als Diederik en Otto. Niet in het Weekblad of de Extra. In die zin is ze een 'ongewenst' personage in Nederland. De pockets worden niet door een Nederlandse redactie samengesteld. Maar uit andere uitgaven wordt ze wel weggehouden. Op de cover van de kerstspecial van 2007 hebben ze zelfs een 'Trotski' met haar uitgehaald: ze is weggegumd. Alsof ze er nooit op heeft gestaan. (Diederik en Otto zijn vervangen door Joe Carioca en Panchito.)

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=9478#p9478


Carl Barks heeft Brigitta MacBridge gebruikt in een geschetst idee voor Scarpa, uit 1975. Deze tekening met tekst toont "Brigitte" die Dagobert met geld-parfum verleidt.
Afbeelding
(klik voor een grotere afbeelding)
money odor [...] Brigitte sprays herself with "money perfume". [...] If this siren idea is any good, you're welcome to it.

Scarpa heeft dit idee verwerkt in een Dagobert Duck-stripverhaal dat volgens Inducks is gepubliceerd in maart 1976:
I TL 1061-A Zio Paperone e il casco d'oro

Story code: I TL 1061-AP
Title: Zio Paperone e il casco d'oro
Hero(es): Uncle Scrooge
Pages: 75
Layout: 3 rows per page
Appearances: Brigitta MacBridge, Donald Duck, Gyro Gearloose, Huey Dewey and Louie, The Beagle Boys, Uncle Scrooge
Writing: Romano Scarpa
Pencils: Romano Scarpa
Ink: Sandro Zemolin
Date of first publication: March 28, 1976

http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TL+1061-AP

Verhaal-omschrijving van een Barks-site: Gyro produces money perfume for the Beagle Boys who give it to Brigitta. Their plan is simple: once Scrooge will be engaged with Brigitta they'll have the chance to attack the money bin. But Donald "saves" Scrooge from the marriage with Brigitta.

Tot dusver is dit verhaal nooit gepubliceerd in Nederland. Alleen in Finland, Duitsland, Griekenland, Italië en Spanje.
Inducks meldt over de kwaliteit: story rated 8.1/10 with 8 votes (rank: 4579)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » di jan 20, 2009 3:50 am

Nooit geweten dat Brigitta een gans is. Blijkbaar wist Barks het wel, gezien de nogal puntige snavel in zijn schets.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor huugduck » di jan 20, 2009 9:07 am

ze heeft ook andere namen gehad daar kan je ook uithalen dat het een gans want in pocket 3 heet ze nog gina gans
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ei » di jan 20, 2009 11:33 pm

Nieuws!

2009-01-20, Jos schreef:binnenkort Brigitta Gans in Donald Duck Extra

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=9486#p9486
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » di jan 20, 2009 11:41 pm

Andere namen die Brigitta heeft gehad in Nederland:

Giena Gans (Pocket 1, Pocket 3), Gitta Gans (o.a. Pocket 6), Gravin van Duck tot Duck (wie weet welke Pocket?) en tenslotte Brigitta MacBridge (Pocket 46).

Brigitta heeft een artikel in de McDrake bibliotheek:
http://info.mcdrake.nl/mc_dpersonages.h ... p20060906c

Wikipedia heeft één en ander verkeerd. De relatie tussen Dagobert en Brigitta gaat terug naar ver vóór 1930:

She first appeared in 1960 in "Zio Paperone e l'ultimo Balabu" by Romano Scarpa where she is introduced as a long-time acquaintance of Scrooge. She has always been in love with Scrooge, but her love has always been unrequited. Back in 1898 $crooge even presented her a very precious fur hat with the agreement that she would leave him alone, but she broke her promise. (When that story later was reprinted in the USA the year was changed to 1928.)

Bron: http://users.cwnet.com/xephyr/rich/dzon ... gitta.html
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » za apr 11, 2009 10:58 pm

2009-04-11 16:17:54, huugduck schreef:Over dat normalen vrouwen Brigita gans is een pocket figuur. En oma duck lijkt me wel een beetje normaal. Ze is wel een kranig omaatje maar dat is juist grappig. Ik snap ook niet waarom oena moet terug komen ik vond er ook niks aan.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=11450#p11450

Waarom is Brigitta Gans een "pocket figuur"?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor huugduck » zo apr 12, 2009 8:56 am

Omdat ze alleen in pockets voor komt. Of vergis ik me nou. Want ik kan me geen Donaldduck herinninge waar Brigita Gans in voor kwam. Misschien heel lang geleden maar dan is nu toch echt wel een pocket figuur.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ei » zo apr 12, 2009 1:29 pm

huugduck schreef:Omdat ze alleen in pockets voor komt. Of vergis ik me nou. Want ik kan me geen Donaldduck herinninge waar Brigita Gans in voor kwam. Misschien heel lang geleden maar dan is nu toch echt wel een pocket figuur.

Dus je vindt Brigitta alleen een pocket-figuur omdat de redactie haar alleen in pockets laat verschijnen? Zou jij ze wel of niet laten verschijnen buiten de pockets, als jij het voor het zeggen had?

Recentelijk zou Brigitta gepromoveerd zijn naar Donald Duck Extra. :)
Wie weet welk in nummer, trouwens?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor jan Baksteen » zo apr 12, 2009 2:38 pm

Ik ben het ook niet gewend dat Brigitta in een ergens anders in komt, want ik ken haar alleen van de pockets. Maar ik heb even gezocht en vond dat ze niet zo lang geleden in een Donald Duck extra was verschenen: Donald Duck Extra 2009-03
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor jan Baksteen » zo apr 12, 2009 2:41 pm

Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo apr 12, 2009 2:48 pm

Ei schreef:Recentelijk zou Brigitta gepromoveerd zijn naar Donald Duck Extra. :)
Wie weet welk in nummer, trouwens?

Vreemd, in een ander topic wist Ei nog wel dat het ging om DD Extra 3-2009.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » zo apr 12, 2009 3:10 pm

jan Baksteen schreef:Ik ben het ook niet gewend dat Brigitta in een ergens anders in komt, want ik ken haar alleen van de pockets. Maar ik heb even gezocht en vond dat ze niet zo lang geleden in een Donald Duck extra was verschenen: Donald Duck Extra 2009-03

Dank!

Rockerduck schreef:Vreemd, in een ander topic wist Ei nog wel dat het ging om DD Extra 3-2009.

Echt niet. Kom maar op met het bewijs dan. Anders op je knietjes je excuses aanbieden!
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo apr 12, 2009 3:11 pm

Ei wordt al een beetje dement op jonge (hoewel...?) leeftijd.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » zo apr 12, 2009 3:32 pm

Rockerduck schreef:Ei wordt al een beetje dement op jonge (hoewel...?) leeftijd.

Niet vals beschuldigen. Het is jouw vergissing.

Vertel mensen liever over Brigitta Gans. Daar hoor je Rockerduck nog weinig over. Ach, eigenlijk is Donald Duck Weekblad zonder Brigitta ook wel best... :rolleyes:
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor jan Baksteen » zo apr 12, 2009 6:46 pm

Vergissen is menselijk.
Zo heb ik Ei weer even kunnen helpen bij het herinneren van waar dat verhaal nou stond.

Maar dat Brigitta normaal gesproken in de pockets in voor komt vind ik meer dan genoeg, vaker hoeft zij er wat mij betreft niet in voor komen.
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten