Niet getrouwd en toch dezelfde achternaam

Berichtdoor Michiel P » di jan 20, 2009 2:38 pm

Uit het topic 'Vaders en moeders in de Disney-wereld': http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 9271#p9271

Guus Geluk schreef:Ik heb een vraag over de stamboom.

Donald en Katrien gaan met elkaar en zijn verliefd, maar ze hebben dezelfde achternaam, dat kan toch niet?
Ook blijkt uit de stamboom van Gilles Maurice dat de vader van de neefjes een broer is van Katrien, terwijl de moeder de zus is van Donald, dat is dan een bloedsverwant?

Dat lijkt me volstrekt onmogelijk.

Duckfan van Down Under schreef:Een echte fout voor 7-jarige!!!!!!!!!!!!!!!!!
In 1940 kwam Katrien voor het eerst, nog in de Pre-Duckstorie. Ze noemden haar gewoon Duck, Katrien Eend dus. Ze zijn helemaal geen familie. En Gilles Maurice heeft niks met DD te maken, ALSJEBLIEFT laat hem erbuiten! De vader van de neefjes is onbekend, NIEMAND WEET WIE HIJ IS!!!!!!!!! Maar de moeder van de neefjes is de zus van Donald ja, toch OOM DONALD? En het is Oom Dagobert want het is de oom van Donald enOudoom Dagobert klinkt niet. In het Engels is het door Donald "Uncle Scrooge" en door de neefjes "Unca Donald" en "Unca Scrooge".

Ega Bevan schreef:
Guus Geluk schreef:Ook blijkt uit de stamboom van Gilles Maurice dat de vader van de neefjes een broer is van Katrien, terwijl de moeder de zus is van Donald, dat is dan een bloedsverwant?

Ik geloof dat Don Rosa dat heeft verzonnen om te verklaren waarom de neefjes 'tante' tegen tegen Katrien zeggen. Maar ik zeg ook 'ome' tegen mensen die ik goed ken en ouder zijn, dus zo'n verklaring lijkt me niet nodig.

DD schreef:Ik heb een keer ergens gelezen dat Katriens achternaam toevallig is. Net zoals zoveel mensen in Nederland bijvoorbeeld de Vries van achternaam heten. Maar wat wel heeeeeeeeeeeel toevallig is, is dat de achternaam van Mickey's vriendin ook weer per toeval hetzelfde is als die van Mickey zelf :P

Die mensen van Disney hebben vroeger gewoon die namen bedacht omdat zij dat soort dier zijn, zonder er bij na te denken dat de figuren op een dag zouden uitgroeien tot stripfiguren met complete families en fans die er over zouden discussiëren. Zo zie ik het tenminste.

Guus Geluk schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Een echte fout voor 7-jarige!!!!!!!!!!!!!!!!!

Helaas, ik als Guus vind het te vermoeiend om goed na te denken. :P

DD schreef:Die mensen van Disney hebben vroeger gewoon die namen bedacht omdat zij dat soort dier zijn, zonder er bij na te denken dat de figuren op een dag zouden uitgroeien tot stripfiguren met complete families en fans die er over zouden discussiëren. Zo zie ik het tenminste.

Ok, dus Katrien heet dan gewoon anders met haar meisjesnaam en Duck is dan haar aangetrouwde naam met Donald,
helaas vonden ze elkaar toen niet leuk, en gingen ze scheiden. Toen papte ze met Guus aan, dat was ook geen succes, maar de naam van Donald bleef ze behouden. Nu is er een soort knipperlichtrelatie, soms met Guus, anders met Donald. Dat lijkt me de enige logische verklaring.

Oh, ja de moeder van Katrien heet ShelDuck, volgens de stamboom van Gilles Maurice. De vader heet Duck, dat zou dan onjuist kunnen zijn.
Volgens mij is het ook niet zeker dat de nichtjes Duck heten. :/

Ega Bevan schreef:
Guus Geluk schreef:Ok, dus Katrien heet dan gewoon anders met haar meisjesnaam en Duck is dan haar aangetrouwde naam met Donald,
helaas vonden ze elkaar toen niet leuk, en gingen ze scheiden. Toen papte ze met Guus aan, dat was ook geen succes, maar de naam van Donald bleef ze behouden. Nu is er een soort knipperlichtrelatie, soms met Guus, anders met Donald. Dat lijkt me de enige logische verklaring.

Geweldig logisch. Geef mij maar de verklaring van het toeval.

Guus Geluk schreef:Hoe bedoel je?

Ridder ter Geit schreef:
Guus Geluk schreef:Ik heb een vraag over de stamboom.

Donald en Katrien gaan met elkaar en zijn verliefd, maar ze hebben dezelfde achternaam, dat kan toch niet?
Ook blijkt uit de stamboom van Gilles Maurice dat de vader van de neefjes een broer is van Katrien, terwijl de moeder de zus is van Donald, dat is dan een bloedsverwant?

Dat lijkt me volstrekt onmogelijk.

Met elkaar uitgaan en verliefd zijn terwijl je dezelfde achternaam hebt kan wel.

Als de vader van de neefjes een broer is van Katrien en de moeder een zus van Donald zijn Donald en Katrien nog steeds geen familie. Wel allebei van de neefjes, maar niet van elkaar. Zo mag je met een vrouw trouwen en je broer mag met de zus van die vrouw trouwen. Behalve in Griekenland, omdat ze daar heel orthodox geloven dat je één wordt in het huwelijk en dat schoonfamilie dus échte bloedfamilie wordt. Een uitvlucht is als deze broers TEGELIJKERTIJD met deze zussen trouwen, trouwens. (deze laatste informatie heb ik van DCML, geloof ik...)

Guus Geluk schreef:Dan ben ik zeker een Griek, ik wist niet dat dit kon, zeker niet met dezelfde achternaam.

Duckfan van Down Under schreef:Nee hoor, je ouders komen uit Calisota. :P

Ega Bevan schreef:
Guus Geluk schreef:Hoe bedoel je?

Donald en Katrien zijn niet getrouwd geweest, dus Katrien kan haar achternaam helemaal niet van Donald hebben.
Het is een mooi verhaal om te verklaren waarom Donald en Katrien dezelfde achternaam hebben, maar niet echt logisch en ook niet nodig.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » di jan 20, 2009 3:09 pm

Guus Geluk schreef:Ook blijkt uit de stamboom van Gilles Maurice dat de vader van de neefjes een broer is van Katrien, terwijl de moeder de zus is van Donald

Gilles heeft dat verzinsel overgenomen van Don Rosa. De achternaam van de neefjes is Duck, maar hun moeder heet ook Duck, want zij is de zus van Donald. Er zijn dus twéé families Duck! Omdat Katrien ook Duck heet, is haar broer misschien wel de vader van de neefjes.

Duckfan van Down Under schreef:En Gilles Maurice heeft niks met DD te maken, ALSJEBLIEFT laat hem erbuiten!

De stamboom van Gilles Maurice is wel niet officieel, maar zijn site is waardevol als verzamelplaats van alle (?) informatie die iets met de familie Duck te maken heeft. Hij geeft een volledige inventarisatie van alle familieleden die in verschillende verhalen hun opwachting hebben gemaakt en bovendien een verzameling van alle stambomen die er gepubliceerd zijn. De keuzes die hij in zijn stamboom heeft gemaakt vallen zeker te betwisten, maar voor zover mogelijk heeft hij die keuzes altijd gebaseerd op het materiaal zelf.

DD schreef:Die mensen van Disney hebben vroeger gewoon die namen bedacht omdat zij dat soort dier zijn, zonder er bij na te denken dat de figuren op een dag zouden uitgroeien tot stripfiguren met complete families en fans die er over zouden discussiëren.

DD heeft gelijk. In het begin betekende de achternaam gewoon wat voor dier het was. Zo heb je Donald en Katrien Duck, Mickey en Minnie Mouse, Tokkie en Tonnie Tor, Clarabella Koe en Karel Paardepoot... nee, wacht. Harry Mens moet ook rond die tijd zijn geboren. :P

Nog een mooie pagina over de stamboom: http://www.donaldisme.dk/ancestors.htm
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor DD » di jan 20, 2009 3:24 pm

Michiel P schreef:http://www.donaldisme.dk/ancestors.htm

Donaldisme? Hahaha is het een soort parij of een gedachte of zo iets. Dat Donald het zo ver zou schoppen had ik écht niet gedacht. En Dagobert maar beweren dat hij een nietsnut is :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Goudglans » di jan 20, 2009 3:27 pm

Tussen Donald en Katrien kan best een familierelatie zijn. Ik stelde me het altijd voor als een hele verre relatie. Misschien was Pintail Duck de voorvader van hun beidde. Zo kan je het zeker wel als familie zien, maar als hele verre familie.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Ega Bevan » di jan 20, 2009 3:33 pm

Er kan een verre familierelatie zijn, ja. Maar het hoeft niet.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Guus Geluk » di jan 20, 2009 5:11 pm

Goudglans schreef:Tussen Donald en Katrien kan best een familierelatie zijn. Ik stelde me het altijd voor als een hele verre relatie. Misschien was Pintail Duck de voorvader van hun beidde. Zo kan je het zeker wel als familie zien, maar als hele verre familie.

Dan kunnen ze toch niet met elkaar huwelijken
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Goudglans » di jan 20, 2009 5:39 pm

Als je over familie heb mag je volgens mij al trouwen met achterneven of 1 stap verder. Pintail Duck leefde rond 1530 alsof iemand nog doorheeft of het dezelfde familie is. De familie is ver genoeg van elkaar af.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Michiel P » di jan 20, 2009 6:13 pm

Guus Geluk schreef:Oh, ja de moeder van Katrien heet ShelDuck, volgens de stamboom van Gilles Maurice.

Linksonderaan de stamboom van Gilles staat de disclaimer "All characters and names except "Shellduck" en "Pluckahontas" are © Disney". In de stamboom heet de familie van Katrien echter Shelduck, met één L. De naam Shelduck of Shellduck is dus niet officieel.

http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... cktree.pdf

Ik denk dat Gilles de familie van Katrien een naam heeft gegeven omdat dat handig was voor zijn stamboom. De familie van Katrien is vrij groot. D.m.v. een gezamenlijke achternaam i.pv. een vraagteken (wat tenslotte elk onbekend familielid kan krijgen) blijft duidelijk dat de personages wel tot dezelfde familie behoren.

Ik moet er maar een beetje naar raden, want Gilles geeft zelf geen uitleg op de site. Gilles had ooit een tabel waarin hij uitlegde in welke verhalen hij al die verschillende familieleden gevonden had, maar die tabel staat al een tijdje niet meer op de site omdat hij niet meer up-to-date was. Gilles heeft het kennelijk te druk om aan een nieuwe versie te werken.

Ik reageer in dit topic omdat hier de naam Shelduck ter sprake kwam, maar eigenlijk is deze reactie off-topic. Dat jullie het maar weten! :D
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » di jan 20, 2009 6:41 pm

Goudglans schreef:Als je over familie heb mag je volgens mij al trouwen met achterneven of 1 stap verder.

Voor zover Ei weet mag je in Nederland trouwen met een nicht of een neef.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor DD » di jan 20, 2009 7:16 pm

Dat mag zeker, hoe denk je anders dat moslims en andere culturen en geloven uit het oosten het doen?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Michiel P » di jan 20, 2009 7:47 pm

DD schreef:Dat mag zeker, hoe denk je anders dat moslims en andere culturen en geloven uit het oosten het doen?

Euh, niet met een neef trouwen? Alsof er voor moslims geen andere mogelijk bestaat dan met hun familie te trouwen! Wat een kul. Trouwens, volgens de koran mogen nichten helemaal niet trouwen.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Redmess » di jan 20, 2009 7:57 pm

Dat soort familiebanden kunnen inderdaad heel oud zijn, en afzonderlijke takken van zo'n familie kunnen eeuwen gescheiden blijven, waardoor de familieband er uiteindelijk voor het huwelijk niet meer toe doet. Zo heb ik heel verre familie waarvan de tak pas zo'n 130 jaar geleden bij de mijne aansluit.

Over de neefjes: ze zijn technisch gezien geadopteerd door Donald, en kunnen daarom zijn achternaam hebben overgenomen. Ook kunnen zij natuurlijk hun moedersnaam mee hebben gekregen. In dat geval is er geen noodzaak voor twee Duck-families.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DD » di jan 20, 2009 8:06 pm

Michiel P schreef:
DD schreef:Dat mag zeker, hoe denk je anders dat moslims en andere culturen en geloven uit het oosten het doen?

Euh, niet met een neef trouwen? Alsof er voor moslims geen andere mogelijk bestaat dan met hun familie te trouwen! Wat een kul. Trouwens, volgens de koran mogen nichten helemaal niet trouwen.

Nee ik zeg niet dat ze alleen maar met familie trouwen maar ze doen het wel en ook gewoon in Nederland. En volgens de Koran mogen neven en nichten zéker wel met elkaar trouwen. Alleen broer en zus mag niet want dan krijg je echt met incest te maken. Maar nu zijn we off bezig. Sorry daarvoor :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Guus Geluk » di jan 20, 2009 8:29 pm

Redmess schreef:Over de neefjes: ze zijn technisch gezien geadopteerd door Donald, en kunnen daarom zijn achternaam hebben overgenomen. Ook kunnen zij natuurlijk hun moedersnaam mee hebben gekregen. In dat geval is er geen noodzaak voor twee Duck-families.

Dan nu de hamvraag: hoe heet die vader dan met zijn achternaam? (Als het geen familie van Katrien is)
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Michiel P » di jan 20, 2009 8:52 pm

DD schreef:En volgens de Koran mogen neven en nichten zéker wel met elkaar trouwen.

Jawel, maar twee nichten vast niet. ;) (Ik had die smiley er meteen bij moeten zetten.)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron