Tobber (kat van Donald)

Berichtdoor Ei » di jan 20, 2009 5:22 pm

Over Tabby alias Tobber. Kat van Donald.

Tabby is Donald's cat, who first appeared in The Health Nut (1964), together with Fethry. Tabby may have been inspired by earlier pet cats in Duck stories (example: Joe From Singapore, where the cat is actually called Tabby), but the early Fethry stories were the first to deliberately give Donald a consistent and recurring cat.

In the earliest scribbles and proof sets for the first few Fethry stories, Tabby is officially female. After just a few appearances, however, Tabby officially became male and remains a tomcat to this day. Al Hubbard's drawings suggest a male from the beginning, which could be a possible reason for the shift.
The North American publication of Health Nut omits references to Tabby as a female. Australian publications of Health Nut leave the references in.

bron: http://coa.inducks.org/character.php?c=Tabby

2009-01-20, Ei schreef:[Mau Heymans gag op achterkant Donald Duck Weekblad 2009-04] Het laatste plaatje toont dat Donald een kat in huis heeft. Zou dat een kattenluikje voor Tobber kunnen betekenen, Donald's kat in de jaren 60? Of kan deze kat als Tobber gezien worden?
Tobber moet terugkomen!! (Ja, Ei heeft weer wat.)

2009-01-20, Redmess schreef:Donald heeft een kat? Sinds wanneer? Nooit van gehoord...

2009-01-20, Ega Bevan schreef:
Ei schreef:Tobber moet terugkomen!! (Ja, Ei heeft weer wat.)

Ik mis Tobber niet zo erg. Voor mij is Loebas genoeg.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=917
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » di jan 20, 2009 5:35 pm

Ega Bevan schreef:Ik mis Tobber niet zo erg. Voor mij is Loebas genoeg.

Foei! Zul je nooit meer een kat met een hond vergelijken?? Een kat is een goddelijk dier. Vraag het maar aan de oude Egyptenaren. Dacht je soms dat ze onverwoestbare piramides hadden kunnen bouwen als ze honden vereerd hadden?

Tobber is een intelligent dier. Tobber is een kat. In verhalen van Al Hubbard geeft Tobber in gedachten kritische commentaren op hoe Donald zich door Diederik Duck laat leiden. Heb je hond Loebas ooit op dergelijke intelligentie betrapt?
Best realistisch, die Disney-strips.

Tobber is van een heel andere orde dan de eeuwige Loebas.
Daarbij, kattenliefhebbers hebben ook rechten. Zij worden heden gediscrimineerd in Donald Duck Weekblad, waarin honden Loebas en Rakker wel verschijnen.
En daarom: Tobber moet terugkomen!
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ega Bevan » do jan 22, 2009 4:58 pm

Ik ben geen oude Egyptenaar. Maar je hebt wel gelijk, Tobber heeft een andere rol dan Loebas. Ik heb een paar verhalen met Tobber gelezen (waar Diederik overigens niet in voorkwam), maar die vond ik niet zo goed dat ik het een gemis vind dat Tobber niet meer voorkomt.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Guus Geluk » do jan 22, 2009 5:47 pm

Ken je zwabber nog, het hondje?
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Redmess » do jan 22, 2009 8:47 pm

Ja die ken ik nog. Misschien waren de tekenaars hem alweer beu. Of hij is te nieuw om al in veel verhalen terug te komen.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 23, 2009 2:33 am

Redmess schreef:Ja die ken ik nog. Misschien waren de tekenaars hem alweer beu. Of hij is te nieuw om al in veel verhalen terug te komen.

Dan wordt-ie ook nooit bekend, hè...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » vr jan 23, 2009 5:37 am

Loebas, Rakker, Zwabbertje, het zijn en blijven honden. Volgens Ei was Donald Duck Weekblad in de periode van pakweg '68-'72 beter af, met katten als Tobber en later de Aristokatten.

Ega Bevan schreef:Ik heb een paar verhalen met Tobber gelezen (waar Diederik overigens niet in voorkwam), maar die vond ik niet zo goed dat ik het een gemis vind dat Tobber niet meer voorkomt.

Zijn er verhalen met Tobber zonder Diederik? Kan iemand een voorbeeld noemen? Bevatten die verhalen wel Donald?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ega Bevan » vr jan 23, 2009 4:29 pm

Ei schreef:Zijn er verhalen met Tobber zonder Diederik? Kan iemand een voorbeeld noemen? Bevatten die verhalen wel Donald?

Volgens Inducks 39 verhalen en 2 gags. Daarvan zijn 11 verhalen ook in Nederland gepubliceerd, bijna allemaal in DD weekblad tussen 1965 en 1970.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Ei » vr jan 23, 2009 7:34 pm

Ega Bevan schreef:[verhalen met Tobber zonder Diederik] Volgens Inducks 39 verhalen en 2 gags. Daarvan zijn 11 verhalen ook in Nederland gepubliceerd, bijna allemaal in DD weekblad tussen 1965 en 1970.

Ei geeft voorkeur aan verhalen waarin Diederik Duck en Tobber beiden te zien zijn, getekend door Al Hubbard. In die verhalen gaf Tobber in gedachten commentaar op hoe makkelijk en kansloos Donald zich weer laat overrompelen door Diederik's grillen. Een met Donald meelevende lezer kon zich zodoende herkennen in Tobber.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Dotz » zo jan 25, 2009 9:31 pm

Ei schreef:
Ega Bevan schreef:Ik mis Tobber niet zo erg. Voor mij is Loebas genoeg.

Foei! Zul je nooit meer een kat met een hond vergelijken?? Een kat is een goddelijk dier. Vraag het maar aan de oude Egyptenaren. Dacht je soms dat ze onverwoestbare piramides hadden kunnen bouwen als ze honden vereerd hadden?

Tobber is een intelligent dier. Tobber is een kat. In verhalen van Al Hubbard geeft Tobber in gedachten kritische commentaren op hoe Donald zich door Diederik Duck laat leiden. Heb je hond Loebas ooit op dergelijke intelligentie betrapt?
Best realistisch, die Disney-strips.

Tobber is van een heel andere orde dan de eeuwige Loebas.
Daarbij, kattenliefhebbers hebben ook rechten. Zij worden heden gediscrimineerd in Donald Duck Weekblad, waarin honden Loebas en Rakker wel verschijnen.
En daarom: Tobber moet terugkomen!

De oude Egyptenaren zijn dood, en de katten zijn verdreven door de honden. Ik wil Tobber niet meer terug, dat Katrien een poes heeft, is voor mij voldoende. Ik wil Zwabber wel weer terug ;)..
Dotz
Member
 
Berichten: 23
Geregistreerd: zo jan 25, 2009 11:47 am

Berichtdoor Loebas » do jan 29, 2009 10:31 pm

Ega Bevan schreef:Ik mis Tobber niet zo erg. Voor mij is Loebas genoeg.

Dat vind ik ook! :D
Avatar gebruiker
Loebas
Lobbes
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr jan 09, 2009 11:05 pm

Berichtdoor Ei » vr feb 20, 2009 4:54 pm

Dotz schreef:De oude Egyptenaren zijn dood, en de katten zijn verdreven door de honden. Ik wil Tobber niet meer terug, dat Katrien een poes heeft, is voor mij voldoende. Ik wil Zwabber wel weer terug ;)..

Willen de hondenliefhebbers alstublieft dit topic verlaten? Dit topic is uitsluitend voor kattenliefhebbers. Een ware kattenliefhebber houdt niet van honden.
De poes van Katrien? Die kan Tobber geenszins vervangen. Elke kat is uniek!


GROOT NIEUWS VOOR TOBBER-FANS:
Tobber is te zien op de site van Donald Duck! Onderaan de folder van ''t Snufferdje'.
Zie: http://www.donaldduck.nl/foldersenbladen/49/#duck
Tobber ligt op een voetenbankje. Volgens Ei is het een tekening van Al Hubbard.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor DD » vr feb 20, 2009 7:24 pm

Deze tekening is oorspronkelijk uit het verhaal RPDD 50-67 uit Donald Duck 48-1998. Op het allereerste plaatje is het te zien. Donald oefent op hem uit hoe hij oom Dagobert geld kan lenen. Tobber denkt: "Ik wou dat hij op iemand anders oefende!". In dit verhaal leert Dagobert Donald zuinig te leven. Wat ik altijd bijzonder vond aan dit verhaal is dat de neefjes niet hun saaie zwarte truien dragen maar blauw, groen en rood.

Ook op de achter kant van DD 47-1998 is dit plaatje afgedrukt waarbij staat: Volgende week ...Laat Donald's KAT zien dat ie niet voor de POES is!

Weet iemand trouwens welke land de code betekent? Is het gewoon de VS?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ferdi F » za feb 21, 2009 2:17 am

DD schreef:Deze tekening is oorspronkelijk uit het verhaal RPDD 50-67 uit Donald Duck 48-1998.
Weet iemand trouwens welke land de code betekent? Is het gewoon de VS?

RPDD 50-67 staat voor RePrint (herdruk) Donald Duck 50-1967. De juiste code is S67035. Inderdaad Ei, van Al Hubbard.
http://coa.inducks.org/story.php?c=S+67035
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Rockerduck » za feb 21, 2009 2:30 am

Alleen wordt Tobber in die 'folder' schandelijk misbruikt, want: van een andere naam voorzien. Wij, echte Tobber-fans, hebben zoiets natuurlijk meteen door.

'Tobber' is trouwens ook de Nederlandse naam van de kat Rufus uit de tekenfilm The Rescuers ('De Reddertjes'):
http://www.youtube.com/watch?v=AhrwSm6DcpM
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron