Verzameltopic over de stamboom van de Ducks

Berichtdoor Michiel P » di jan 20, 2009 7:25 pm

Het is mijn bedoeling om in dit topic te discussiëren over de stamboom van de Ducks in de breedste zin van het woord. Ik wilde namelijk iets schrijven over de stamboom van Gilles Maurice, maar dat kon ik nergens kwijt. Er zijn al verschillende topics aangemaakt die over specifieke stambomen gaan of over de relatie tussen specifieke personages, maar er was tot dusver nog geen overkoepelend topic voor alle stamboomgerelateerde onderwerpen.

I. Topics over een specifieke versie van de stamboom:

De Nederlandse stamboomposter

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=211

De Poolse Duck Stamboom
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=165

Italiaanse verhalen over de Duck-geschiedenis
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=166

Carl Barks' 3e Stamboom
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=163


II. Topics over de relatie tussen specifieke personages:

Niet getrouwd en toch dezelfde achternaam

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=922

Vaders en moeders in de Disney-wereld
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=351

Otto van Drakenstein
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=108

Trijntje, Snater en Driekus Duck
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=318

Ouders van Kwik, Kwek en Kwak
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=863

Gideon McDuck
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=110


III. Fanfictie

De meest recente stamboom van de Ducks

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=919


EDIT: update en aanpassing van titels in lijst, op verzoek van auteur.
Laatst bijgewerkt door Michiel P op wo jan 21, 2009 6:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » di jan 20, 2009 7:42 pm

Uit het topic 'Niet getrouwd en toch dezelfde achternaam': http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 9517#p9517

Michiel P schreef:
Guus Geluk schreef:Oh, ja de moeder van Katrien heet ShelDuck, volgens de stamboom van Gilles Maurice.

Linksonderaan de stamboom van Gilles staat de disclaimer "All characters and names except "Shellduck" en "Pluckahontas" are © Disney". In de stamboom heet de familie van Katrien echter Shelduck, met één L. De naam Shelduck of Shellduck is dus niet officieel.

http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... cktree.pdf

Ik denk dat Gilles de familie van Katrien een naam heeft gegeven omdat dat handig was voor zijn stamboom. De familie van Katrien is vrij groot. D.m.v. een gezamenlijke achternaam i.pv. een vraagteken (wat tenslotte elk onbekend familielid kan krijgen) blijft duidelijk dat de personages wel tot dezelfde familie behoren.

Ik moet er maar een beetje naar raden, want Gilles geeft zelf geen uitleg op de site. Gilles had ooit een tabel waarin hij uitlegde in welke verhalen hij al die verschillende familieleden gevonden had, maar die tabel staat al een tijdje niet meer op de site omdat hij niet meer up-to-date was. Gilles heeft het kennelijk te druk om aan een nieuwe versie te werken.

Dankzij de Wayback Machine is het mogelijk om oude versies van websites te bekijken. Gelukkig is er ook een oude versie van Gilles' site beschikbaar. Op deze pagina zie je hoe Calisota Online eruit zag op 12 november 2005, inclusief de tabel! Dat lijkt mij belangrijke informatie voor in dit topic.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » di jan 20, 2009 9:22 pm

Uit het topic 'Gideon McDuck': http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=110

Rockerduck schreef:Het zijn twee personages die volslagen apart van elkaar bedacht zijn. Er is geen enkele tekenaar of schrijver die ooit een familieband tussen de twee personages heeft gelegd. Een bloedband is ontsproten aan de fantasie van fans die alleen nog maar in stambomen kunnen denken, dankzij maniak Don Rosa.

Dat laatste lijkt me wel een aardig motto voor dit nieuwe topic, om de boel bij voorbaat al een beetje te relativeren.

[b]Een bloedband tussen twee personages is ontsproten aan de fantasie van fans die alleen nog maar in stambomen kunnen denken, dankzij de fanatieke stamboomdwang van Don Rosa.[b]

Zijn er fans die zich de tijd vóór de Stamboomposter nog kunnen herinneren? Was er toen ook al zoveel geëmmer over de familieverhoudingen? Of is dit door Don Rosa alleen maar toegenomen?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » di jan 20, 2009 9:31 pm

Gut, ik lijk Donald Duck wel. Die zou ook nog geen wandtegeltje recht aan de muur krijgen. Heb je net een mooi gehaakt kleedje met je nieuwe motto, gaat de kat er meteen in hangen. Enfin, jullie snappen het wel.

Een bloedband tussen twee personages is ontsproten aan de fantasie van fans die alleen nog maar in stambomen kunnen denken, dankzij de fanatieke stamboomdwang van Don Rosa.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Guus Geluk » wo jan 21, 2009 6:52 pm

Michiel, hier is mijn vraag:

Michiel P, even een vraagje voor jou.
Ik vraag me af wat voor een soort reacties ik kan geven in het algemene stambomentopic.
Ik lees de berichten en ik sta altijd met een mond vol tanden, terwijl ik het altijd wel leuk vind om over stambomen te praten. sad
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Michiel P » wo jan 21, 2009 7:35 pm

Uit het topic 'Plaatsen van topics': http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 9605#p9605

Guus Geluk schreef:Michiel P, even een vraagje voor jou.
Ik vraag me af wat voor een soort reacties ik kan geven in het algemene stambomentopic.
Ik lees de berichten en ik sta altijd met een mond vol tanden, terwijl ik het altijd wel leuk vind om over stambomen te praten. :(

Ik had hier al één voorzetje gegeven, hoewel wij die vraag allebei niet kunnen beantwoorden:

Zijn er fans die zich de tijd vóór de Stamboomposter nog kunnen herinneren? Was er toen ook al zoveel geëmmer over de familieverhoudingen? Of is dit door Don Rosa alleen maar toegenomen?

Ik zat in de tweede klas toen de Stamboomposter verscheen. Ik vond het volkomen logisch dat Diederik er op stond, want ik wist dat hij bestond en ik had niet anders verwacht. Ik vond het leuk dat er in het weekblad allemaal losse stripplaatjes werden afgedrukt om te laten zien uit welke strips de verschillende personages kwamen. Ik snapte niets van de tekening waarop Sir Quackly het wandtapijt met Sir Eider aan de jonge Dagobert laat zien. Wie waren die twee rare eenden? Waarom stonden er geen bekende Ducks op die tekening?

Later bekeek ik in de bibliotheek het Levensverhaal-album waarin Dagobert en zijn zusjes voor het eerst Oma Duck ontmoeten. Ik snapte er niks van, want Oma was toch de zus van Dagobert? Hoe kan het dan dat ze elkaar nog niet kenden? Wie waren die andere rare eenden? Ik heb het album niet geleend, want dat was natuurlijk te kinderachtig. Als je het zo leest is het een wonder dat ik Rosa later wél leuk ben gaan vinden.

Om de vraag te beantwoorden: Van de tijd vóór de Stamboom herinner ik me niet zoveel. Ik wist wel een beetje hoe de familie in elkaar zat. Dat werd door de Stamboomposter deels bevestigd (Diederik) en deels vreselijk door elkaar geschopt (Oma en Dagobert, onbekende rare eenden, Cornelis Prul in de stamboom).

Toen ik véél later eindelijk begreep hoe de vork in de steel zat, kreeg ik wel waardering voor de Stamboomposter, omdat de meeste afwegingen van Rosa hun fundering hebben in een Disney-bron. Bijna elk karakter zit precies op de juiste plek. Sommige elementen lijken volstrekt willekeurig (Jeremias Borstel-Backenbaerdt), maar ook die gaan terug op een bepaalde bron (e.g. "Heirloom Watch").

http://disneycomics.free.fr/Ducks/Barks ... om/01.html

Om terug te komen op de vraag van Guus Geluk: We kunnen hier discussiëren over alle stambomen van de Ducks. Gilles Maurice geeft op zijn site een volledige opsomming van alle stambomen die hij heeft kunnen vinden.Laat dat ons startpunt zijn. Wat vinden jullie van de boom van Gilles Maurice? Wat vinden jullie van de andere stambomen? Welke stamboom spreekt jullie het meeste aan? En waarom?

http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... index.html

Ik vind deze stamboom bijvoorbeeld wel leuk:

Afbeelding

Het is een Italiaanse stamboom met alle personages uit Storia e gloria della dinastia dei paperi uit dit topic. Die onderste Dagobert is Pah-Peh-Rheo en de vrouw rechts van hem is zijn nicht Cleopatra III.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Guus Geluk » wo jan 21, 2009 9:06 pm

Om te beginnen vind ik de Italiaanse stamboom er qua uiterlijk mooi en verzorgd uitzien. Hij lijkt een beetje op ''de Don Rosa stamboom''.
Doordat daar ook een boom wordt gebruikt met de personages erin. Helaas ken ik de personages niet en dat maakt hem weer minder leuk.

Als ik even op Calisota kijk dan zie ik hele leuke, maar ook goede stambomen staan. De meest legendarische vind ik toch wel de schetsjes van Carl Barks. Die boom is heel simpel, maar daar staan de namen goed en duidelijk op. Ook vind ik het kloppend kwa personages, zoals Dora, dat geen zus is van Dagobert.

De boom van Rosa is een stuk mooier dan die schetjes en er is een uitgebreidere selectie van personages. Ook vind ik het idee van ''The Prul Kin, De Duck Family and the Mcduck Clan'' erg leuk en origineel bedacht. Deze stamboom is een uitwerking van de legendarische schetsen vvan Barks, dat maakt deze boom ook een legende. Het nadeel van de boom vind ik dat er nog te weinig personages in voor komen. Ik zou bijvoorbeeld ook willen weten hoe ''Gyro Gearlose'' familie is van ''Gretchen Grebe''. Ook zou ik de ouders van Katrien verwachten, omdat het wel een heel erg belangrijk hoofdpersoon is. Ten slotte vind ik ook dat van de familie Duck te weinig is uitgespit, ik zou bijvoorbeeld ook de ouders van ''Humperdink Duck'' willen weten. Dat vind ik jammer, maar misschien wilde Rosa maar een beperkt aantal personages erin zetten.

Ik vind daarom de boom van Gilles Maurice zo meesterlijk, die boom is qua uiterlijk misschien iets zakelijker en minder mooi, maar er staan wel veel meer personages in, wat het een ''echte stamboom'' maakt. Ook is het veel overzichtelijker dan die van Rosa, doordat er met strepen wordt gewerkt, in plaats van boomtakken. Kortom, het uiterlijk doet misschien niet aan de eisen, maar voor de overzichtelijkheid en de inhoud moet je zeker deze boom kiezen in mijn opzicht.

Op de andere stambomen kom ik later op terug, maar dit vond ik de beste stambomen die er tussen stonden. :)
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor huugduck » ma maart 09, 2009 8:11 pm

ik vind het geen leuke stamboom want het is gewoon donald met een andere peteje op verder geen vershil
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Michiel P » di maart 10, 2009 6:30 pm

Guus Geluk schreef:Om te beginnen vind ik de Italiaanse stamboom er qua uiterlijk mooi en verzorgd uitzien. Hij lijkt een beetje op ''de Don Rosa stamboom''. Doordat daar ook een boom wordt gebruikt met de personages erin.

Op de Italiaanse stamboom zijn de familieverhoudingen niet erg precies weergegeven. Het is vooral een vrolijke tekening. Don Rosa heeft het uiterlijk van zijn stamboom gedeeltelijk overgenomen van de stamboom van Mark Worden, ook wat het uiterlijk van sommige personages betreft.

Guus Geluk schreef:De meest legendarische vind ik toch wel de schetsjes van Carl Barks. Die boom is heel simpel, maar daar staan de namen goed en duidelijk op. Ook vind ik het kloppend kwa personages, zoals Dora, dat geen zus is van Dagobert.

Bedoel je dat het voor je gevoel klopt? Want Carl Barks is natuurlijk de baas. Als Barks had gevonden dat Oma Duck de zus is van Dagobert, dan had het ook geklopt. Dan was Oma Duck de moeder van Donald en de oma van de neefjes.

Guus Geluk schreef:Het nadeel van de boom [van Rosa] vind ik dat er nog te weinig personages in voor komen. Ik zou bijvoorbeeld ook willen weten hoe ''Gyro Gearloose'' familie is van ''Gretchen Grebe''. [...] Dat vind ik jammer, maar misschien wilde Rosa maar een beperkt aantal personages erin zetten.

Don Rosa wilde in de eerste plaats álle familieleden gebruiken die voorkomen in de verhalen van Carl Barks. De personages die hij heeft toegevoegd zijn alleen nodig om de andere personages aan elkaar te verbinden. Andere personages zouden alleen maar overbodig zijn.

Waarom denk je dat Willie Wortel familie is van Sjaantje Waterhoen (Gretchen Grebe)? Volgens mij zijn ze geen familie van elkaar.

Guus Geluk schreef:Ik vind daarom de boom van Gilles Maurice zo meesterlijk, die boom is qua uiterlijk misschien iets zakelijker en minder mooi, maar er staan wel veel meer personages in, wat het een ''echte stamboom'' maakt. Ook is het veel overzichtelijker dan die van Rosa, doordat er met strepen wordt gewerkt, in plaats van boomtakken.

De website van Gilles Maurice is ontzettend waardevol vanwege de enorme hoeveelheid informatie die Gilles heeft verzameld over de familieleden van de Ducks. Zijn stamboom is echter verre van overzichtelijk, omdat hij zo groot is geworden. Bovendien heeft Gilles soms keuzes gemaakt waar ik het niet mee eens ben.

huugduck schreef:Ik vind het geen leuke stamboom, want het is gewoon Donald met een ander petje op. Verder geen verschil.

Ja, dat vind ik ook een beetje flauw. Vooral bij de voorouders die op Dagobert lijken, want die hebben allemaal een brilletje. Terwijl de bril pas in de Middeleeuwen is uitgevonden! Misschien vond de tekenaar dat Dagobert zonder zijn brilletje niet herkenbaar genoeg was?

Carl Barks liet zien dat het ook anders kan:

Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Zwarthart Zware » do maart 12, 2009 8:20 pm

Guus Geluk schreef:De meest legendarische vind ik toch wel de schetsjes van Carl Barks. Die boom is heel simpel, maar daar staan de namen goed en duidelijk op. Ook vind ik het kloppend kwa personages, zoals Dora, dat geen zus is van Dagobert.

Bedoel je dat het voor je gevoel klopt? Want Carl Barks is natuurlijk de baas. Als Barks had gevonden dat Oma Duck de zus is van Dagobert, dan had het ook geklopt. Dan was Oma Duck de moeder van Donald en de oma van de neefjes.
Voor mijn gevoel klopt het, inderdaad.

Guus Geluk schreef:Het nadeel van de boom [van Rosa] vind ik dat er nog te weinig personages in voor komen. Ik zou bijvoorbeeld ook willen weten hoe ''Gyro Gearloose'' familie is van ''Gretchen Grebe''. [...] Dat vind ik jammer, maar misschien wilde Rosa maar een beperkt aantal personages erin zetten.

Don Rosa wilde in de eerste plaats álle familieleden gebruiken die voorkomen in de verhalen van Carl Barks. De personages die hij heeft toegevoegd zijn alleen nodig om de andere personages aan elkaar te verbinden. Andere personages zouden alleen maar overbodig zijn.

Waarom denk je dat Willie Wortel familie is van Sjaantje Waterhoen (Gretchen Grebe)? Volgens mij zijn ze geen familie van elkaar.
Sjaantje heeft net zoals Willie een vogelnest op haar kop. Dat zegt meer dat het familie is.
Wie zijn volgens jou de ouders van Katrien?
Guus Geluk schreef:Ik vind daarom de boom van Gilles Maurice zo meesterlijk, die boom is qua uiterlijk misschien iets zakelijker en minder mooi, maar er staan wel veel meer personages in, wat het een ''echte stamboom'' maakt. Ook is het veel overzichtelijker dan die van Rosa, doordat er met strepen wordt gewerkt, in plaats van boomtakken.

De website van Gilles Maurice is ontzettend waardevol vanwege de enorme hoeveelheid informatie die Gilles heeft verzameld over de familieleden van de Ducks. Zijn stamboom is echter verre van overzichtelijk, omdat hij zo groot is geworden. Bovendien heeft Gilles soms keuzes gemaakt waar ik het niet mee eens ben.

De vele personages maakt de stamboom inderdaad minder overzichtelijk, maar de manier waarop hij de stamboom heeft ontworpen is dan wel weer overzichtelijk. (geen gebruik van boomtakken, maar gewoon van lijnen) Dat wil nog niet zeggen dat de boom mooier is.
Van welke keuzes van Gilles ben je het niet eens? (Tip, bekijk zijn stamboom eens :))
Ik woon in een caravan en dat is best oke!!!!!! :)
Zwarthart Zware
Member
 
Berichten: 71
Geregistreerd: za jun 23, 2007 1:30 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do maart 12, 2009 9:20 pm

Ik ben het ook niet met sommige keuzes eens, en ik denk dat hij bedoelt dat Gilles Barks-personages naast pocket-personages heeft staan.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » vr maart 13, 2009 1:24 am

Zwarthart Zware schreef:Sjaantje heeft net zoals Willie een vogelnest op haar kop. Dat zegt meer dat het familie is.

Sjaantje heeft een andere snavel, andere ogen en een andere nek dan Willie. Bovendien heeft ze een andere achternaam. Dat ze een vergelijkbaar kapsel hebben, hoeft niet zoveel te betekenen. Er is wat mij betreft geen enkele reden om aan te nemen dat ze familie van elkaar zijn.

Zwarthart Zware schreef:Wie zijn volgens jou de ouders van Katrien?

De ouders van Katrien kun je zien in de cartoon "Donald's Diary" (1954). Het is de vraag of we deze cartoon serieus moeten nemen, want hij wijkt nogal af van reguliere Donald Duck-filmpjes. Gilles Maurice heeft deze ouders gebruikt in zijn stamboom, maar hij heeft een vergissing gemaakt. In het filmpje komen namelijk nog andere familieleden van Katrien voor (vermoedelijk haar oom en tante) en Gilles heeft een plaatje van deze 'tante' gebruikt ipv een plaatje van haar moeder, die er anders uitziet.

http://www.youtube.com/watch?v=YQbuRLC_wOo

Zwarthart Zware schreef:De vele personages maakt de stamboom inderdaad minder overzichtelijk, maar de manier waarop hij de stamboom heeft ontworpen is dan wel weer overzichtelijk. (geen gebruik van boomtakken, maar gewoon van lijnen)

Ik heb persoonlijk geen moeite met die boomtakken van Rosa. Ik vind zijn stamboom heel duidelijk.

Zwarthart Zware schreef:Van welke keuzes van Gilles ben je het niet eens?

- De keuze om Willie Wortel in de stamboom op te nemen. Ik zou graag willen weten waarom Gilles daarvoor heeft gekozen. Dat Willie aanwezig is bij verjaarsfeestjes en kerstvieringen wil nog niet zeggen dat hij familie is.

- De keuze om zelfverzonnen namen toe te voegen (Shelduck voor de familie van Katrien, Pluckahontas voor de vrouw van Cornelis Prul).

- De keuze om overtollige personages uit de stamboom van Mark Worden alsnog een plekje in zijn eigen stamboom te geven. (Mark Worden gebruikte een ander plaatje voor de moeder van Gijs Gans en Gilles maakte van dat plaatje een tante van Gijs.)

- De keuze om kortstondige vriendinnetjes van Willie Wortel en types als Belle Duck en Brigitta Gans in de stamboom op te nemen. Zolang Willie en Dagobert niet getrouwd zijn hebben die dames daar niets te zoeken.

- De keuze om de oorspronkelijke Italiaanse of Braziliaanse namen te gebruiken voor bepaalde familieleden, want dat staat zo raar. Voor sommige personages is dit een bittere noodzaak, want die verhalen zijn natuurlijk niet allemaal in het Engels vertaald. Ik geef toe dat ik geen betere oplossing kan bedenken.

- De keuze om de vader van de neefjes de broer van Katrien te maken. Dit is een verzinsel van Don Rosa dat in geen enkele officiële bron vermeld staat. (Maar er valt best wat voor te zeggen.)

- De keuze om Ludwig von Drake te laten trouwen met Matilda McDuck. Het staat vast dat Ludwig vrijgezel is en dat hij gedeeltelijk dezelfde voorouders heeft als Donald Duck. Hij is dus niet letterlijk Donalds oom, maar gewoon een ouder familielid.

- Volgens Don Rosa's Levensverhaal is Seafoam McDuck de over-over-grootvader óf de over-over-over-grootvader van Dagobert. (De teksten in Hoofdstuk 1 en 4 zijn niet met elkaar in overeenstemming.) In de stamboom van Gilles is Seafoam geen directe voorouder van Dagobert.

- Volgens de stamboom van Don Rosa zijn Fanny en Cuthbert Coot broer en zus. Dat is raar, want Fanny is een tante van Donald (uit de cartoon "Donald's cousin Gus" (1939)) en Cuthbert is Donalds neef (uit "Donald Learns the Ropes" van Carl Barks). Gilles heeft deze vergissing klakkeloos overgenomen.

En zo is er vast nog wel het een en ander. Het probleem met die stamboom is dat hij subjectief is. Gilles heeft allerlei keuzes moeten maken, wanneer het bronmateriaal (de verhalen) geen uitsluitsel geeft over de precieze aard van een familieband. Ik wil weten welke afwegingen Gilles gemaakt heeft. Daarom hecht ik veel waarde aan een verklarende tabel, maar die staat er niet (meer) bij.

Duckfan van Down Under schreef:Ik ben het ook niet met sommige keuzes eens, en ik denk dat hij bedoelt dat Gilles Barks-personages naast pocket-personages heeft staan.

Nee hoor, dat vind ik helemaal niet erg. Als in een verhaal staat dat iemand familie is, dan is diegene familie. Toch hecht ik niet aan alle familieleden evenveel waarde. Terugkerende personages zijn belangrijker dan personages die maar één keer ergens op een schilderij staan. Als je in de stamboom wilt snoeien, moet je beginnen bij die schilderijtjes.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » vr maart 13, 2009 1:54 am

Michiel P schreef:- De keuze om Willie Wortel in de stamboom op te nemen. Ik zou graag willen weten waarom Gilles daarvoor heeft gekozen.

Michiel P schreef:Gilles had ooit een tabel waarin hij uitlegde in welke verhalen hij al die verschillende familieleden gevonden had, maar die tabel staat al een tijdje niet meer op de site omdat hij niet meer up-to-date was. Gilles heeft het kennelijk te druk om aan een nieuwe versie te werken.

Michiel P schreef:Dankzij de Wayback Machine is het mogelijk om oude versies van websites te bekijken. Gelukkig is er ook een oude versie van Gilles' site beschikbaar. Op deze pagina zie je hoe Calisota Online eruit zag op 12 november 2005, inclusief de tabel! Dat lijkt mij belangrijke informatie voor in dit topic.

In deze tabel schrijft Gilles over Willie Wortel: "In Tony Strobl's Duck Family Tree, he is shown to be a relative of Donald." Die boom komt uit dit verhaal.

Afbeelding

Bron: http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... index.html

Gilles Maurice heeft dus inderdaad een argument om deze vreemde keuze te onderbouwen. Het is mij een raadsel waarom Strobl van Willie Wortel een familielid maakte. In de Italiaanse stamboom hierboven komt Willie trouwens ook voor.

Michiel P schreef:- De keuze om Ludwig von Drake te laten trouwen met Matilda McDuck. Het staat vast dat Ludwig vrijgezel is en dat hij gedeeltelijk dezelfde voorouders heeft als Donald Duck. Hij is dus niet letterlijk Donalds oom, maar gewoon een ouder familielid.

Verdere discussie over Ludwig von Drake graag in het daarvoor bestemde topic.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr maart 13, 2009 4:05 am

Michiel P schreef:Bedoel je dat het voor je gevoel klopt? Want Carl Barks is natuurlijk de baas. Als Barks had gevonden dat Oma Duck de zus is van Dagobert, dan had het ook geklopt. Dan was Oma Duck de moeder van Donald en de oma van de neefjes.

Daar is over te twisten. Carl Barks heeft bijvoorbeeld niet Oma Duck bedacht; dat was Al Taliaferro. Hij heeft natuurlijk wel Dagobert bedacht, maar voor zover ik weet komt in geen van zijn verhalen naar voren hoe hij en Oma zich tot elkaar verhouden. Wel heeft Barks in de jaren '50 enkele stamboomschetsjes gemaakt, maar die waren puur voor eigen gebruik. Daar komen ook rare zaken in voor zoals een vreemd adoptie-verhaal over Guus Geluk. Dat komt ook in geen enkel verhaal terug. Bovendien hebben tijdgenoten van Barks andere stambomen gemaakt en andere familierelaties aangebracht, zoals o.a. Tony Strobl. Dat was in de tijd dat Barks nog geen 'autoriteit' was op Duck-gebied.

Overigens doet Barks vaak lacherig over zaken als stambomen van strip-eenden:
http://www.youtube.com/watch?v=gPcaKTaPbjg
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr maart 13, 2009 9:23 am

Geweldig filmpje, trouwens. Laat goed zien hoe Barks was. Hij zat zich echt af te vragen waarom ze zich dit uberhaupt allemaal afvroegen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Volgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron