Verzameltopic over de stamboom van de Ducks

Berichtdoor Redmess » zo jul 18, 2010 12:15 am

Een simpele verklaring zou kunnen zijn dat Duck een heel gangbare achternaam is, zoals Janssen en Piet.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Guus Geluk » ma jul 19, 2010 12:19 pm

Michiel P schreef:Ze hebben allebei dezelfde achternaam, omdat ze allebei hetzelfde soort dier zijn. Zo gaat dat bij tekenfilmfiguren. Ze werden gewoon zo genoemd.

Dit zijn vragen waar eigenlijk geen antwoord op bestaat. Soms zijn dingen nou eenmaal zo, omdat iemand dat ooit een keer bedacht heeft. Je kunt er wel een verklaring voor verzinnen, maar dat blijft een verzonnen verklaring.

Ik ben zelf een stamboomfanaat, net zoals jij, overigens. Mensen die dat niet zijn, zullen allang tevreden zijn met zo'n antwoord, maar ik niet.
Ik vind het interesant om de diepere beweegredenen uit te zoeken, van dit euvel in de stamboom. Sorry, maar aan dit antwoord heb ik feitelijk niets.

Het is kans een op de honderd, of misschien zelfs nog meer dat twee mensen, of eenden met dezelfde achternaam samen gaan. Die toevalligheid zou ik nu niet beamen, zeker omdat het hoofdpersonages zijn.

Of is het allemaal een fout van de verzinner van Donald Duck. En zoja, had Carl Barks daar geen oplossing op, om dit euvel te herstellen?

Redmess schreef:Een simpele verklaring zou kunnen zijn dat Duck een heel gangbare achternaam is, zoals Janssen en Piet.

Dat kan, maar zie jij wel eens een stelletje die allebei Janssen heet? Een te nuchtere insteek. :rolleyes:
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Daniel73 » ma jul 19, 2010 12:52 pm

Guus Geluk schreef:Ik ben zelf een stamboomfanaat, net zoals jij, overigens. Mensen die dat niet zijn, zullen allang tevreden zijn met zo'n antwoord, maar ik niet.
Ik vind het interesant om de diepere beweegredenen uit te zoeken, van dit euvel in de stamboom. Sorry, maar aan dit antwoord heb ik feitelijk niets.

Het is kans een op de honderd, of misschien zelfs nog meer dat twee mensen, of eenden met dezelfde achternaam samen gaan. Die toevalligheid zou ik nu niet beamen, zeker omdat het hoofdpersonages zijn.

Of is het allemaal een fout van de verzinner van Donald Duck. En zoja, had Carl Barks daar geen oplossing op, om dit euvel te herstellen?

Er is geen euvel. Er is geen fout. Er valt niets te herstellen.
Wat betreft je kansberekening: mogelijk heeft Duckstad minder verschillende achternamen.

BTW. Als de kans in real life een op de honderd zou zijn, zijn dat veel stelletjes. We leven met miljarden mensen. :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » ma jul 19, 2010 1:17 pm

Guus Geluk schreef:Ik vind het interesant om de diepere beweegredenen uit te zoeken van dit euvel in de stamboom. Sorry, maar aan dit antwoord heb ik feitelijk niets.

Er zijn geen diepere beweegredenen. Het zijn tekenfilmfiguren! :rolleyes: Ik kan twee verklaringen voor je verzinnen, maar die worden niet ondersteund in een stripverhaal of tekenfilm.

1) Don Rosa's verklaring: Duck is een gangbare naam in Duckstad, vergelijkbaar met Dijkstra, Jansen of Kuiper. Twee mensen met dezelfde achternaam hoeven niet per se familie van elkaar te zijn.

2) Donald en Katrien zijn wél (verre) familie van elkaar. Dat is niet erg, want neven en nichten kunnen best met elkaar trouwen. (Hoewel trouwen met 'n directe neef of nicht tegenwoordig verboden is in Amerika.)

Guus Geluk schreef:Had Carl Barks daar geen oplossing op, om dit euvel te herstellen?

Nee, Carl Barks heeft daar geen oplossing voor gegeven. Ik denk niet dat het hem iets kon schelen. Zie de reactie van Ridder ter Geit in het topic "Brief Biography of Scrooge McDuck".

Guus Geluk schreef:Zie jij wel eens een stelletje die allebei Janssen heet?

Nee, maar wel gehuwden die allebei Bach, Einstein of Roosevelt heten. Dat zijn namen die zelfs minder vaak voorkomen dan Janssen. Johann Sebastian Bach, Albert Einstein en Franklin D. Roosevelt trouwden namelijk alledrie met nichten die dezelfde achternaam hadden. Hetzelfde geldt voor de bekende science fiction-schrijver H.G. Wells.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... le_persons
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jul 19, 2010 4:16 pm

Volgens mij is er een ook een soort wetmatigheid dat Disney-figuren die dieren zijn hun soortnaam als achternaam hebben. Vandaar ook Tokkie Tor, Tonnie Tor en ook Bo Tor. En dus ook Rein Vos, meneer Beer, Midas Wolf, Knar Big, Barend Buizerd, Vittorio Wezel...
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jul 19, 2010 4:19 pm

De achternamen voor Bo en Knar zijn volgens mij nooit genoemd. Meneer Beer is trouwens Bruin Beer.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jul 19, 2010 4:21 pm

Ik heb me jaren afgevraagd wat Bo's achternaam was en toen werd hij ineens in een verhaal Bo Tor genoemd. Dat heb ik destijds hier nog gepaatst. Knir, Knar en Knor zijn volgens mij herhaaldelijk 'Big' met de achternaam genoemd.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Donald en Katrien dezelfde achternaam

Berichtdoor Michiel Q » do jan 26, 2012 7:28 pm

Ridder ter Geit schreef:Knir, Knar en Knor zijn volgens mij herhaaldelijk 'Big' met de achternaam genoemd.

Nee joh, Big is de vóórnaam van de Bad Wolf. :D

Michiel P schreef:Ik kan twee verklaringen voor je verzinnen, maar die worden niet ondersteund in een stripverhaal of tekenfilm. 1) Duck is een gangbare naam in Duckstad. 2) Donald en Katrien zijn wél (verre) familie van elkaar.

Niet waar. Beide verklaringen worden wél ondersteund door de strips. 1) Er zijn talloze Ducks die (bij mijn weten) geen familie van Donald zijn, zoals Belle Duck, Buck Duck, Calamity Duck, Chicken Duck, Dim-Witty Duck en Hustler Duck. Om nog maar te zwijgen van Daffy Duck, Dizzy Duck, Queer Duck, Super Duck en Uwanna Duck.
2) Katrien Duck is volgens minstens 6 officiële Disney-stambomen familie van Donald, hoewel ze geen directe neef en nicht zijn ("first cousins"). Dat is prima, want anders zouden ze in sommige Amerikaanse staten niet mogen trouwen.

Stambomen:

- http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... manic.html (2x)
- http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... treepm.jpg
- http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... ldist.html
- http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... eelbbd.gif
- http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... robl1.html
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Donald en Katrien dezelfde achternaam

Berichtdoor Michiel Q » do maart 01, 2012 4:07 pm

Michiel Q schreef:Er zijn talloze Ducks die - bij mijn weten - geen familie van Donald zijn, zoals Belle Duck, Buck Duck, Calamity Duck, Chicken Duck, Dim-Witty Duck en Hustler Duck.

O! In deze opsomming ontbreekt O.O. Duck. Een onvergeeflijke omissie! :O

Enorme lap tekst van Don Rosa over de samenstelling van zijn Stamboom:

Don Rosa schreef:"How the Duck Family Tree Was Grown" - by Don Rosa

LIKE MANY LIFELONG READERS of Carl Barks' Donald Duck stories, I have always had an interest in how all the Ducks, McDucks, Gooses and Ganders were related. When I began writing my "Life and Times of $crooge McDuck" series, which is, in essence, a history of Duckburg and all its residents, it became necessary for me to construct a detailed Family Tree to use as a blueprint. Once the Egmont editors learned of this Tree, they asked me to draw it up for publication as a poster for their readers. And in the years since, this Tree has become the most widely printed and known single thing I have ever done. [...]

Lees hier het vervolg: http://www.papersera.net/cgi-bin/yabb/Y ... /3550#3550
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Verzameltopic over de stamboom van de Ducks

Berichtdoor veedeeef » zo jun 10, 2012 11:10 am

Dear Sirs,

please accept my apologies for I don't speak Dutch. This is to kindly ask your assistance on a matter concerning the Italian stories about the genealogy of the Mc Duck family -- I'm referring to the "De glorieuze geschiedenis van een eendengeslacht" ("storia e gloria della dinastia dei paperi"). I would be grateful if you could tell me in which Dutch comic books this story appeared and, by any chance, whether it could be possible to buy those comic books. Thank you in advance for helping me with this!

Best regards,
Vincenzo.
veedeeef
New member
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo jun 10, 2012 10:21 am

Re: Verzameltopic over de stamboom van de Ducks

Berichtdoor Duck » zo jun 10, 2012 11:26 am

I feel realy sorry for you, because this story hasn't appeared in any Dutch comic book yet. :(
As you caan see on this webpage (http://coa.inducks.org/story.php?c=Qit%2FOM+1133a) , the story appears only in the Italian comic book called "Storia e gloria della dinastia dei Paperi - volume primo " (see:http://coa.inducks.org/issue.php?c=it/OM+1133#aa)
This comic book comes out of 1977, so I don't know if you can get it easily. Perhaps you can find it on "Ebay.com". Just look once, and perhaps you'll find it.

I hope this is helpful for you!
By the way, I'm not a sir. ;)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Verzameltopic over de stamboom van de Ducks

Berichtdoor Michiel Q » di jun 12, 2012 2:43 pm

veedeeef schreef:I would be grateful if you could tell me in which Dutch comic books this story appeared and, by any chance, whether it could be possible to buy those comic books.

Only two chapters of this series have been printed in the Netherlands, in Dubbelpocket 28 & 40. You can try to find them at Marktplaats or in second-hand bookstores.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Verzameltopic over de stamboom van de Ducks

Berichtdoor Oom Paspasu » ma nov 18, 2013 5:35 pm

Ik heb een foto van deze stamboom gemaakt. Hij was ook reeds hier te zien, maar mijn foto heeft het voordeel dat de namen leesbaar zijn.

Hou je vast! Daar komptie:

Afbeelding

Op deze stamboom, die waarschijnlijk door Ed van Schuijlenburg getekend is, zien wij dat de familie Duck meerdere wortels heeft, die hier takken genoemd worden: De Hollandse/Amerikaanse tak, beginnende met Cornelis Prul; de Griekse tak van Alexander Ducko; de Spaanse tak van Don Dugo; en de Schotse tak met Dagoberts voorouderlijke harnassen uit The Old Castle's Secret. (Zoals men weet zijn de Hollanders de oorspronkelijke bewoners van Amerika, in tegenstelling tot de Grieken, Spanjaarden en Schotten, die immigranten zijn en tot in de zeventig maal zevende generatie allochtoon blijven.)
De familieverbanden zijn niet helemaal helder. Ik begrijp de verbindingsstukken en pijlen niet. Grijpgraag Duck zal toch niet zijn eigen overgrootvader zijn?
http://en.wikipedia.org/wiki/I%27m_My_Own_Grandpa
Hoewel Grijpgraag Duck duidelijk gebaseerd is op Zebedeüs of Jaap uit Christmas for Shacktown en op deze stamboom ook wellicht Dagoberts oom (of broer?) is, staat er nog een bebaarde Zebedeüs Duck op deze boom, onder Dappie Duck. Dit is niet bepaald Dagoberts oom. Overigens is Zebedeüs in de Nederlandse vertaling van Christmas for Shacktown Dagoberts oudoom.
De Zebedeüs van deze stamboom is Cousin Lurch McDuck, die in één, niet in Nederland gepubliceerd verhaal voorkomt.
Van de ouders van Dagobert en Oma lopen er twee verbindingen naar Dagobert. Dit komt verder nergens voor op deze stamboom. Heeft Dagobert meer elektronen in zijn buitenste schil? Als we echter aannemen dat Dagobert niet de vader van Donalds ouders is, zal deze verbinding een doorlopende zijn onder het plaatje door.
Net zoals in de Rosa-boom zijn Wubbo/Wisse en Diederik op deze stamboom broers, maar hier hebben ze nog een broer: Dappie Duck, terwijl deze volgens Inducks Kwik, Kwek en Kwaks oudoom is. Diederiks zus wordt op deze stamboom dan weer niet vermeld. Ook hier heeft Guus Geluk een naaste familielid genaamd Fortunus.

Op Inducks staat geen volledige lijst van personages bij deze stamboom, maar wel bij de Duitse remake van Volker Reiche: http://coa.inducks.org/story.php?c=GC%2 ... rportraits.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Verzameltopic over de stamboom van de Ducks

Berichtdoor Karel Paardepoot » za mei 03, 2014 6:57 pm

Afbeelding

De stamboom hierboven vind ik niet echt mooi, ik heb liever dat er namen onder staan. Ik kan het niet zo goed ontcijferen in ieder geval.

Afbeelding

De stamboom hierboven vind ik daarintegen wel mooi. De namen staan netjes vermeld en er word goed aangegeven wie zoon van wie is etc. Het was misschien beter geweest als de gele vakjes werden vervangen door takken en misschien de pijltjes door uitgesneden vormpjes uit de bomen. Zoiets als deze:
Afbeelding







Ik ben niet echt een kenner, maarja. Het is mijn mening.
Barks, Gottfredson, Rosa en Jippes.
Avatar gebruiker
Karel Paardepoot
http://www.catawiki.nl/verzameling/Strips/a/6
Member
 
Berichten: 221
Geregistreerd: ma aug 12, 2013 8:35 pm
Woonplaats: Friesland

Re: Verzameltopic over de stamboom van de Ducks

Berichtdoor Oom Paspasu » zo mei 04, 2014 2:23 pm

De eerste stamboom, van Carpi, hoort bij de verhalenreeks "Storia e gloria della dinastia dei Paperi" en bevat de personages uit die verhalen zonder dat het de bedoeling is de familieverbanden duidelijk te maken. De eenden zijn wel heel mooi getekend, vind je niet?

De tweede geeft ook niet goed aan wat de familieverbanden zijn. Zoals ik hierboven al zei, Grijpgraag Duck zal toch niet zijn eigen overgrootvader zijn?

Don Rosa heeft inderdaad met de takken die in elkaar verwikkeld zijn op een leuke manier de huwelijken uitgebeeld. Dit is de enige van de drie die tot doel heeft een werkelijke stamboom te zijn. De andere stambomen moet je dus niet op dat criterium beoordelen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron