Verzameltopic over de stamboom van de Ducks

Berichtdoor huugduck » di maart 31, 2009 3:42 pm

http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... orden.html
wie is ? gus rechts onderin ik had hem nog nooit gezien.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Michiel P » di maart 31, 2009 4:48 pm

Zoals je uit de boom kunt afleiden is "? Goose" de grootvader van Gijs Gans én van Guus Geluk.

Mark Worden heeft hem nagetekend van een achtergrondfiguurtje uit een verhaal van Carl Barks. In dat verhaal staat nergens dat hij de opa van Gijs Gans is. Dat heeft Mark Worden dus zelf verzonnen.

De stamboom van Mark Worden is een uitgewerkte versie van een stamboom die Carl Barks heeft getekend. Op die stamboom van Carl Barks staan geen plaatjes, dus Mark Worden moest zelf verzinnen hoe de onbekende familieleden eruit zagen.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor huugduck » di maart 31, 2009 6:45 pm

Ik wist niet dat Gijs Gans en Guus Geluk familie waren.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor huugduck » wo apr 08, 2009 12:27 pm

http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... etree.html

Wel eens waar geen duck stamboom maar ik vind het toch een leuke De enige die ik ken op de stamboom is maxmilaan mouse een oud oom van mickey.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Michiel P » wo jun 10, 2009 7:08 pm

Uit het topic My Duck Tree (Calisota Online):

Luuuuk schreef:Weten jullie of de maker van de Calisota stamboom deze nog gaat vernieuwen? Want ik heb hem in 2006 al een scan gestuurd met een tante van Donald die er nog niet in stond, maar nu heeft hij hem er nog steeds niet bij gezet. Mij lijkt het wel cool om ooit op McDrake ook zo'n soort stamboom te zien maar als je er met je cursor op een personage gaat dat je de info over het figuur en de verhalen waar hij allemaal in mee speelt en de tekenaar enzo kan zien. Wat vinden jullie daarvan? :)

http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin … cktree.pdf

Gilles Maurice heeft zijn stamboom al heel lang niet vernieuwd. Heeft hij jou een mailtje teruggestuurd? Je kunt hem natuurlijk nog eens mailen, maar misschien heeft dat niet zoveel zin.

Ik denk dat Gilles Maurice het te druk heeft. Gilles is namelijk een kunstenaar en hij maakt werkelijk bizarre kunst. Hij heeft een MySpace-pagina, maar die vind ik niet zo geschikt voor kinderen. (Betreden op eigen risico!)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » wo jun 10, 2009 7:25 pm

Het affiche met Humpty Dumpty heb ik in 2007 in Berlijn kunnen bewonderen. Het trok mijn aandacht door de verwijzing naar Alice in Wonderland. Nooit gedacht dat het getekend was door een vage bekende.

Luuuuk schreef:Mij lijkt het wel cool om ooit op McDrake ook zo'n soort stamboom te zien maar als je er met je cursor op een personage gaat dat je de info over het figuur en de verhalen waar hij allemaal in mee speelt en de tekenaar enzo kan zien. Wat vinden jullie daarvan?

Een beetje zoals de Stamboom op de Donald Duck-site, bedoel je? Ik vind dat wel een leuk idee, maar dat is natuurlijk een hoop werk. Zelf hoop ik dat Gilles Maurice de index bij zijn stamboom nog een keer online zet.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » do sep 17, 2009 7:45 pm

Guus Geluk schreef:Ik zou bijvoorbeeld ook willen weten hoe ''Gyro Gearloose'' familie is van ''Gretchen Grebe''.

Gretchen Grebe heet op de Nederlandse stamboomposter Sjaantje Waterhoen. Zij is de moeder van Wout Waterhoen (Cuthbert Coot), die Donalds neef is. Volgens "Der Stammbaum der Ducks" is Willie Wortels grootvader getrouwd met een tante van Wout Waterhoen. Sjaantje komt op deze stamboom niet voor.

Bovengenoemde Duitse stamboom is uitsluitend gebaseerd op Barksverhalen, in tegenstelling tot de boom van Don Rosa, die ook gebruik maakt van gegevens uit andere oude strips en tekenfilms. De Duitse boom maakt echter alleen gebruik van de Duitse vertaling, die afwijkt van het origineel. Zo staat Cornelis Prul er bijvoorbeeld drie keer op, omdat hij drie keer een andere naam kreeg in de vertaling. De poster is mooi uitgevoerd, maar inhoudelijk is het één grote bende.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Van Drakenstein » di sep 22, 2009 2:34 pm

Welk ´Barksfeit´ of welke vertaalfout heeft er dan gezorgd voor de connectie tussen Wouter Waterhoen en Willie Wortel? Of was dit gewoon een persoonlijke keuze van de maker van die stamboom?
Van Drakenstein
Member
 
Berichten: 56
Geregistreerd: wo jun 17, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Michiel P » di sep 22, 2009 10:15 pm

Ik denk het laatste, hoewel de Waterhoen/Wortel-connectie misschien werd ingegeven door Rosa's stamboom.

Cuthbert Coot heet in de Duitse versie Willibald Wasserhuhn en de Duitse stamboomposter gebruikt dezelfde oplossing als de Nederlandse poster, waar Wout Waterhoen de achternaam van zijn moeder heeft gekozen. (Waarschijnlijk is de Nederlandse vertaling geïnspireerd op de Duitse versie.) Gretchen Grebe heet op de Duitse poster dus Wilberta Wasserhuhn en ze lijkt inderdaad wel een beetje op Willie Wortel.

Zie ook: http://duckman.pettho.com/tree/v_german.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Appie Aap » ma jun 21, 2010 9:10 pm

Ik weet niet of ik het hier kan neerzetten, maar dit vond ik toch wel leuk om te zien. Op Inducks (of eigenlijk Outducks) is een stamboom geüpload die gemaakt is door Don Rosa. Hierop staat Otto van Drakenstein wel (linksboven), in tegenstelling tot de stamboom die we in Nederland te zien krijgen.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Michiel P » ma jun 21, 2010 9:57 pm

Dat is een interessante toevoeging! :) Er is nóg een opmerkelijk verschil met de normale versie: de vader van Kwik, Kwek en Kwak heeft nu een naam én een gezicht. Hij heet Jamie Hawkins, blijkbaar de naam van de fan voor wie Rosa de tekening heeft gemaakt. De achternaam van de neefjes is nu ook Hawkins.

Verder is het vreemd dat Rosa Diederik niet heeft weggelaten, als hij dan toch zo'n hekel heeft aan dat personage. Aan de andere kant, mogelijk wilde Jamie Hawkins dat niet. Misschien is het interessant om te achterhalen hoe die tekening tot stand is gekomen.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » di jun 22, 2010 12:23 am

Bingo! De tekening werd ook al besproken op het Disney Comics Forum. De bovenstaande kwesties zijn allemaal al aangekaart.

Het is geen unieke tekening, maar een print die Don Rosa op stripbeurzen verkoopt. In het hokje bij Donalds zwager komt dus steeds een andere naam te staan. (En wat als de koper een vrouw is? Of zijn alleen mannen geïnteresseerd in dit soort stamboom-trivia?)

Wat Diederik betreft: "As for Fethry, when I asked Rosa about that he noted that, given his placement, it would be difficult to remove him at this point." Nu Diederik eenmaal in de stamboom staat, kan Don Rosa hem niet zomaar weglaten.

Bron: http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?id=665

- Berichtje op "The Don Rosa Blog": http://donrosanews.wordpress.com/2010/0 ... es-father/
- Blog van fan Jamie Hawkins: http://geekycarguy.blogspot.com/2010/03 ... ort-4.html

Die laatste pagina is dus de oorspronkelijke herkomst van die foto. Hawkins laat zien wat hij allemaal heeft gekocht op 'n stripbeurs, o.a. meerdere Rosa-prints. Hij heeft nogal wat geld stukgeslagen.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » di jul 13, 2010 2:35 am

Op het Italiaanse Forum del Papersera geeft Don Rosa antwoord op alle vragen:

Don Rosa schreef:That image is of a new version of my Duck Family Tree that I did for a friend of mine as a gift, and kept a copy of it after I gave the (huge!) piece of original art to him. Lately I thought that, if I made it into one of the prints I take to American comics shows to which I'm invited, maybe some other Duckfans would like it. What you have found somewhere on-line is an image of one of those prints. [...]

When I did that new version of the Tree for my pal, the Tree as I actually always intended it, I included LVD in the only position he could occupy and still be Donald's Uncle -- that being as husband to $crooge's sister Matilda. And I left Fethry in the Tree since I was now convinced he deserved his spot in the Barks/Northern Europe Duck "universe", whether created/used by Barks or not. [...]

As to your third question, the name on the plate below the Nephews' father is the name of the fan to whom I gave that particular print at some recent comics convention. I left that plate blank on the original art since it has never been determined what the Nephews' father's name is. But at conventions I write the name of (male) Duckfans into that space to reveal that fan to be the unknown father of Huey, Dewey and Louie. It makes an interesting conversation piece when framed on the fan's wall at home or office, even though the main conversation in America would more likely be "Donald Duck comics? There are Donald Duck comics?!"

Bron: http://www.papersera.net/cgi-bin/yabb/Y ... /2716#2716

Don Rosa schreef:So, anyway, the few American comics fans who know something about Barks and Duck comics are the ones who want that Duck Family Tree print, and thus far I think only one has been a lady, and I put her husband's name on that name-plate.

Bron: http://www.papersera.net/cgi-bin/yabb/Y ... /2719#2719
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Guus Geluk » za jul 17, 2010 6:31 pm

Ik heb nog twee vragen. hier komen ze..

1. Is de vader van Kwik Kwek en Kwak, met de achternaam: Hawkins, de broer van Katrien?
2. Waarom heet Katrien met de achternaam, Duck, terwijl zijn geliefde, Donald ook Duck heet?
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Michiel P » za jul 17, 2010 11:25 pm

Guus Geluk schreef:Is de vader van Kwik Kwek en Kwak [...] de broer van Katrien?

Nee, de vader van Kwik, Kwek en Kwak is niet de broer van Katrien.

Guus Geluk schreef:Waarom heet Katrien [...] Duck, terwijl [...] Donald ook Duck heet?

Ze hebben allebei dezelfde achternaam, omdat ze allebei hetzelfde soort dier zijn. Zo gaat dat bij tekenfilmfiguren. Ze werden gewoon zo genoemd.

Dit zijn vragen waar eigenlijk geen antwoord op bestaat. Soms zijn dingen nou eenmaal zo, omdat iemand dat ooit een keer bedacht heeft. Je kunt er wel een verklaring voor verzinnen, maar dat blijft een verzonnen verklaring.

Zo heeft Don Rosa er ook al eens een verklaring voor bedacht. Deze verklaring staat niet in een Disney-strip, dus Rosa's verzinsel is niet de officiële oplossing van het raadsel. Een andere tekenaar kan er weer een andere verklaring voor verzinnen.

In his private notes Don Rosa has some extra details which don't show up in the "official" version of the Family Tree, partly because of the limited amount of space in the tree, and partly because of some disagreement with his publisher about these facts. These extra facts include: [...]

The father of Huey, Dewey and Louie is Daisy's brother. This explains why their last name is Duck. But this is NOT the same Duck name as Donald's and Grandma Duck's last name. According to Don Rosa, the name Duck is a rather common name in Duckburg, like "Smith" and "Jones" in America. [...]

Don Rosa says: [...] "The reason why I don't show the relation between HD&L's father and Daisy in my Family Tree is that there wasn't room for it, but this is one good reason why a story about the Duck's family relations should still be told."

Bron: http://duckman.pettho.com/tree/tree_rosa.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron