De familie Geluk.

Berichtdoor huugduck » zo apr 05, 2009 10:34 am

Zo goed dan. En over dat opscheppen ik wist al lang waar het vandaan kwam het is namelijk een van mijn favoriete zinnen.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Guus Geluk » di apr 07, 2009 4:57 pm

Maar ik vraag me nog steeds af wie de ouders van Fortunus Geluk zijn?
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Ei » di apr 07, 2009 5:43 pm

Duckfan van Down Under schreef:
Ei schreef:Op Barks's eerste stamboom, uit mid-jaren 50, staat informatie over de ouders van Guus. Ze zijn gestorven tijdens een picknick, nadat ze zichzelf overaten. Guus is geadopteerd.
Rosa heeft deze informatie genegeerd.

Heb je de ouders van Guus niet verwisseld met die van Gijs? :P

Nee. Ei bedoelt echt de ouders van Guus Geluk. Volgens Barks's eerste stamboom.

Redmess schreef:Dat klinkt inderdaad meer als Gijs Gans. Bovendien leek de moeder van Guus me niet het type dat zich dood eet.

Waar heb je de moeder van Guus gezien? Bij Rosa? Die telt natuurlijk niet. :)

huugduck schreef:Uit dat verhaal blijkt dat de ouders van guus heel gulzig waren, daar heeft guus soms ook wel wat van weg.

Teveel gulzigheid van ouders zou kunnen verklaren waarom Guus zuinig is met zijn geluk, omdat het anders pech brengt.
Tenminste, die zuinigheid van Guus uit angst voor pech komt toch ook van Barks? Of vergist Ei zich? Ei kan zich zo gauw geen voorbeeld herinneren.

DD schreef:Nee maar het is echt zo ik heb dat ook ergens gelezen, al vind ik het nergens op slaan. En over negeren gesproken. Rosa heeft het zeker genegeerd, want in dat verhaal waar Guus pech heeft op zijn verjaardag komt zijn moeder gewoon in voor.

Alsof dat verhaal van Rosa wel ergens op slaat! :) Het gaat over een magische schildering en een bliksemflits. Abracadabra, hocus pocus pas, Guus heeft geluk. Zo kun je makkelijk een dozijn verhalen tevoorschijn toveren. Maar als Barks bedenkt dat Dagobert waarde hecht aan een amulet, een geluksdubbeltje, dan wordt dat door diezelfde Rosa bestreden als zijnde fantasie. Wie kan die kolder volgen?
Barks gaf Guus Geluk in de eerste stamboom een voorgeschiedenis die in Rosa's traumatische Duckwereld had gepast. Alsof het ervoor geschreven was. Rosa liet wel Dagobert's ouders overlijden in zijn levensverhaal voor Dagobert. Maar misschien kan in een platte wereld (zoals die van Rosa) een geluksvogel geen pech hebben? Toch heeft Guus Geluk veel pech in Barksverhalen. Het enige waar Guus echt goed in lijkt, is het winnen van loterijen. Wat hem vervolgens veel afkeer oplevert van zijn omgeving. Wat dus weer pech is.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Redmess » wo apr 08, 2009 9:13 am

Guus zuinig met geluk? We zien hem anders vaak genoeg in dure sportwagens rondrijden. Hij leeft van zijn geluk, hij gebruikt het voor alles wat hij nodig heeft. Dat is allesbehalve zuinig.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Redmess » wo apr 08, 2009 9:14 am

Overigens is Guus ook nog eens egoistisch, want hij gebruikt zijn geluk alleen voor zichzelf. Hebben we hem ooit zijn geluk zien gebruiken om iets voor een ander te doen?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo apr 08, 2009 9:24 am

Kerstfeest voor Krotdorp, Carl Barks, 1952. Guus probeert geld te vinden voor de arme kindertjes. Maar dat is een uitzondering.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor huugduck » wo apr 08, 2009 12:16 pm

Met veel pijn en moeite want hij zegt Dan zal ik moeten wensen en wensen is een soort van werk. Guus is net als Gijs heel lui dat kan je vooral in de pockets goed zien.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ei » wo apr 08, 2009 2:25 pm

Redmess schreef:Guus zuinig met geluk? We zien hem anders vaak genoeg in dure sportwagens rondrijden. Hij leeft van zijn geluk, hij gebruikt het voor alles wat hij nodig heeft. Dat is allesbehalve zuinig.

Hoewel Guus in een dure sportwagen rijdt, zal hij geen wagenpark verzamelen. Het blijft over het algemeen bij één enkele dure sportwagen per keer. Ei herinnert zich vagelijk situaties waarin Guus zijn geluk liever niet gebruikt. Dat kan behalve uit angst voor pech, ook komen door luiheid. Guus wenst zicvh niet meer omdat dit lijkt op werken.

Redmess schreef:Overigens is Guus ook nog eens egoistisch, want hij gebruikt zijn geluk alleen voor zichzelf. Hebben we hem ooit zijn geluk zien gebruiken om iets voor een ander te doen?

In het verhaal met de geldstorm wenst Guus geld voor Donald, op diens nadrukkelijke verzoek.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+126-02

Ridder ter Geit schreef:Kerstfeest voor Krotdorp, Carl Barks, 1952. Guus probeert geld te vinden voor de arme kindertjes. Maar dat is een uitzondering.

Was dat niet meer om van het gezeur van Donald af te zijn? Guus doet het met tegenzin. Ook omdat het pech kan brengen, of zo.
Ei is te dement om zich het verhaal precies te herinneren, en te lui om het te pakken. :)
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++367-02
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor huugduck » wo apr 08, 2009 5:14 pm

Ik zei ook al dat hij het met pijn en moeite deed.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do apr 09, 2009 9:52 am

Hij doet het met tegenzin omdat wensen een vorm van werken is, zoals huugduck ook al zei.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor huugduck » do apr 09, 2009 12:06 pm

Misschien kan guus wel niet egoistisch zijn. Maar daar is hij gewoon te lui voor.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Re: De familie Geluk.

Berichtdoor Jop Duck » do maart 08, 2018 8:50 pm

Er is een familielid van Guus die een zuidelijke was tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: De familie Geluk.

Berichtdoor Jop Duck » do maart 08, 2018 8:51 pm

En er zijn ook 2 familieleden van Guus Geluk graaf van Basketville in het verhaal The Hond of Basketville.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: De familie Geluk.

Berichtdoor Dagoduck » do maart 08, 2018 9:45 pm

In dit verhaal komt de zuidelijk voor. Het andere kan ik niet vinden.
Liefhebber van geschiedenis en eendenzaken.
Avatar gebruiker
Dagoduck
Geschiedenisfreak
Member
 
Berichten: 633
Geregistreerd: di nov 17, 2015 8:34 pm
Woonplaats: Duckstad, Cornelis Prulstraat 6

Re: De familie Geluk.

Berichtdoor Jop Duck » do maart 08, 2018 9:47 pm

Ja, die bedoel ik.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

VorigeVolgende

Keer terug naar Personages en stambomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron