De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor Scrooge87 » ma jan 09, 2012 9:12 pm

Op 10 en 11 maart 2012 organiseert stichting De Stripdagen i.o.v. Het Stripschap de Stripdagen. Het thema dit jaar is 100 jaar Toonder.

Net als vorig jaar is de grootste stripbeurs van de Benelux gevestigd in Evenementenhal Gorinchem.

Voor meer info: www.destripdagen.nl en is te volgen op Twitter @DeStripdagen.

Ik ben net als voorgaande jaren ook weer van de party. Maar wie komen er nog meer?
Scrooge87
New member
 
Berichten: 2
Geregistreerd: do nov 17, 2011 1:27 pm

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor snowmansion » ma jan 09, 2012 11:42 pm

Er is ook een speciale site voor Toonder hiervoor opgericht

Zie: http://toonderjaar.nl/
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor McDuck Menu » di jan 10, 2012 12:29 am

Ik wil er eigenlijk wel heen. Ben altijd fan geweest van Heer Bommel en Tom Poes, ze zijn zelfs de eerste figuren die ik probeerde na te tekenen. (Zonder succes ;) )
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor Michiel Q » di jan 10, 2012 11:02 pm

McDuck Menu schreef:Ben altijd fan geweest van Heer Bommel en Tom Poes, ze zijn zelfs de eerste figuren die ik probeerde na te tekenen.

Ik "las" Bommel al als kleuter, toen de strip nog in NRC stond. Het is ook de vroegste strip die ik "verzamelde", d.w.z. ik knipte de plaatjes uit de krant. Ik heb nog 'n hele rits afleveringen uit het verhaal "Tom Poes en Mom Bakkesz", over 'n meester-oplichter die zich telkens vermomde.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor Ui » wo jan 11, 2012 3:01 pm

Ui wil graag eindelijk eens het stripverhaal over de 'Versneller' compleet lezen, dat eind jaren '60 in het Weekblad stond. Is daar een stripalbum van? (snif)
Ui vindt de Bommel-stripverhalen in het Weekblad interessant, maar van een aantal verhalen heeft Ui niet meer dan wat episodes. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor Michiel Q » wo jan 11, 2012 4:19 pm

Ui schreef:Ui wil graag eindelijk eens het stripverhaal over de 'Versneller' compleet lezen, dat eind jaren '60 in het Weekblad stond. Is daar een stripalbum van? (snif)

Uitgeverij Panda heeft alle ballonstrips van Tom Poes uitgebracht in een nieuwe reeks à € 60,- per deel. "De versneller" staat in Band 18.

Zie: http://www.uitgeverij-panda.nl/tp_titellijst.html
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor snowmansion » do jan 12, 2012 12:58 am

Daarnaast geeft uitgeverij de Bezige Bij boekjes (oblong formaat) die o.a. bij NRC te bestellen zijn. Ze gaan deze boekjes tot en met 2018 uitbrengen.
15 euro per boekje. Alleen zie ik de versneller er niet tussen staan?
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor McDuck Menu » do jan 12, 2012 1:56 am

Dat komt denk ik omdat ze alleen de stroken strips uit de kranten herdrukken. De pocket verhalen als je ze zo wil noemen. Niet de strips uit Donald Duck weekblad.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor snowmansion » do jan 12, 2012 8:59 pm

Maar McDuck Menu, ik dacht te menen dat De Bezige Bij alle (bijna alle) verhalen van Tom Poes zou herdrukken in deze oblong formaat boekjes. Dan zou je toch ook denken dat de verhalen die in het weekblad gestaan hebben daarin verschijnen?

Hier staat wat De Bezige Bij erover vermeldt :

"Sinds het najaar van 2008 werkt De Bezige Bij in nauwe samenwerking met de Toonder Compagnie aan een project van duizelingwekkende proporties: de uitgave
van alle verhalen die Marten Toonder tussen 1941 en 1986 schreef over een heer van stand en diens jonge vriend, het befaamde tweetal Olivier B. Bommel en Tom Poes.
Een imposante reeks van 60 delen met 177 verhalen, waarvan het laatste deel najaar 2018 moet verschijnen. Het oblong-formaat is geheel in lijn met wat
Marten Toonder als de ideale vorm voor zijn verhalen beschouwde. De blauwe linnen band zorgt voor een opvallend, karakteristiek accent".

De verhalen van Tom Poes die in het weekblad hebben gestaan liep (Wikipedia raadplegend) 1955-1969 en van 1980-1988.

Dan mis je dus alleen de laatste 2 jaar (87 en 88). Misschien hebben ze er idd voor gekozen om dan alle verhalen die in het weekblad gestaan hebben niet te herdrukken in deze boekjes.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor snowmansion » do jan 12, 2012 9:35 pm

Op de site van Panda staat wel : "De banden 1 tot en met 18 bevatten de verhalen uit de jaren 1955 tot en met 1969; de banden 19 en 20 bevatten de verhalen die van 1980 tot en met 1984 in Donald Duck werden gepubliceerd. In band 21 zijn de verhalen opgenomen die eind jaren negentig door Dick Matena zijn gemaakt." Dus zodoende is het van hun kant wel duidelijk.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor McDuck Menu » do jan 12, 2012 11:33 pm

Hm, ja het oblong formaat laat in tegenstelling tot het pocket formaat de krantsenstroken in landschapmodus zien. Dus heb je een vrij breed boekje, niet geschikt voor weekblad-strips. Ook zijn er 177 strokenverhalen gemaakt, zoals hier te zien is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bommelsaga Volgens mij komen de namen van sommige van die strips wel overeen, maar die zijn denk ik later naar stripformaat omgezet. Ik ben bang dat Ui óf een complete jaargang met dat verhaal moet zien te vinden, of zo'n duur boek bij Panda uitgeverij moet bestellen.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jan 13, 2012 11:35 pm

Ik denk dat de Bezige Bij inderdaad compleet voorbij gaat aan de complete stripversies uit het weekblad, en slechts doelt op de krantenstrips, met plaatjes en tekst eronder.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor snowmansion » vr jan 20, 2012 6:22 pm

Ik had de bezig bij gehaald met deze vraag. Hun antwoord:

Geachte heer,

De avonturen van Tom Poes die gepubliceerd zijn in de Donald Duck worden niet in de toonderreeks van de Bezige Bij geplaatst.

Met vriendelijke groet
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jan 23, 2012 12:23 pm

Van de NOS-site: 'Toonderjaar begonnen in Rotterdam'
http://nos.nl/artikel/332850-toonderjaa ... erdam.html
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: De Stripdagen 2012: 100 jaar Toonder

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo feb 08, 2012 3:41 pm

Ook aandacht voor Marten Toonder in het stripmuseum in Brussel:
http://nos.nl/artikel/338517-belgische- ... onder.html
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Volgende

Keer terug naar Beurzen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron