Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor snowmansion » wo okt 03, 2012 7:10 pm

Na aanleiding van het 60-jarig jubileum van het weekblad is er in het Groninger Stripmuseum een heuse Donald Duck expositie!


Het weekblad Donald Duck bestaat dit jaar zestig jaar en dat wordt gevierd met een tentoonstelling in het Stripmuseum in Groningen. De expositie over het weekblad is te zien van 21 oktober tot en met 13 januari.

In de tentoonstelling ‘De Geschiedenis van Donald Duck’ is onder andere aandacht voor het verleden van de eend. Ook zijn er originele tekeningen te zien van de vele tekenaars die hebben meegewerkt aan het weekblad.

Speciaal voor de expositie is een gedeelte van het museum omgetoverd tot Duckstad. Uiteraard zijn ook Donald Duck, Katrien Duck, Guus geluk, Kwik, Kwek en Kwak, Oom Dagobert en Willie Wortel van de partij. Fans kunnen met deze inwoners op de foto, meedoen aan de Guus Geluk-loterij en zich verkleden bij de kledingkast van Katrien. Er zijn ook workshops waarin de deelnemers leren hoe je Donald Duck moet tekenen en in de werkplaats van Willie Wortel kan geknutseld worden.

[/i]
http://toerisme.groningen.nl/over-groni ... -groningen



Donald Duck bestaat dit jaar 60 jaar! Om dit te vieren reist Donald Duck dit jaar elke maand naar een andere provincie. Van 21 oktober tot en met 13 januari 2013 viert Donald Duck Weekblad dit jubileum met een tentoonstelling in Het Nederlands Stripmuseum Groningen!


Wat is er allemaal te doen tijdens deze tentoonstelling?

- Kijkje achter de schermen; Hoe is het Donald Duck Weekblad ontstaan?
- Hoe wordt een Donald Duck-verhaal gemaakt?
- Doe mee met het Donald Duck-kennisspel
- Regelmatig Donald Duck-tekenaars aanwezig
- Allerlei Donald Duck-kunstwerken
- Lees-en speeltafel
- Verkleeddecor
- En heel veel strips…!


http://www.donaldduckweb.nl/nieuws/2012 ... d-60-jaar/

Op www.stripmuseumgroningen.nl staat nog niets.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor Koen » vr okt 05, 2012 9:42 am

Leuk!
Ik woon in Eindhoven,maar ik wil er graag naartoe! :D
Maar wanneer is het precies?
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor DD » vr okt 05, 2012 11:47 am

snowmansion schreef: De expositie over het weekblad is te zien van 21 oktober tot en met 13 januari.

:)
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor Koen » vr okt 05, 2012 1:02 pm

snowmansion schreef:
Op http://www.stripmuseumgroningen.nl staat nog niets.


Op de site van Donald Duck weekblad ook niet.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr okt 05, 2012 4:31 pm

DD schreef:
snowmansion schreef: De expositie over het weekblad is te zien van 21 oktober tot en met 13 januari.

:)

:( Waarom vanaf NA de herfstvakantie? Ik was van plan juist de week ervoor naar Groningen te gaan.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor Duck » di okt 09, 2012 3:14 pm

De opening is de zaterdag in de herfstvakantie! :)
Ik ga er zeker heen! :D
M'n vader heeft perskaarten gekregen waardoor ik ook het officiele gedeelte (voordat het voor publiek opengaat om 13.00 uur) kan bijwonen. Hier vertelt Ed van Schuijlenburg over zijn werk als tekenaar, jan Kruse over hoe een verhaal tot stand komt en Thom Roep over het jubileum.
Op die dag zijn ook Frans Hasselaar, Jan Roman Pikula ,Ed van Schuijlenburg,Michel Nadorp en Wilma van den Bosch aanwezig. Michel Nadorp en Wilma van den Bosch geven ook workshops! :)
Ik heb er in ieder geval zin in! :D Ik ben ook nog nooit naar het stripmuseum geweest.
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor Ui » di okt 09, 2012 8:22 pm

Duck schreef:Hier vertelt Ed van Schuijlenburg over zijn werk als tekenaar,

Opvallend dat ze voor zo'n uitleg, iemand uit zijn pensioen halen.

Duck schreef:jan Kruse over hoe een verhaal tot stand komt

Wéér Jan Kruse. Nooit eens Frank Jonker! (huil huil)
Laat Kruse weer eens een goed verhaal maken, in plaats van er alleen maar over te kwaken.

Duck schreef:en Thom Roep over het jubileum.

Zelfpromotor Oom Thom moest ook wat zeggen, dus zwatelt hij wat over "het jubileum". Alle anderen die je noemt geven tenminste uitleg over het vak. Oom Thom gaat zichzelf op de borst staan kloppen, dat Donald Duck Weekblad (uiteraard dankzij hem) 60 jaar bestaat en nog steeds jong is, maar toch ook herkenbaar voor de oudjes, en... bla bla bla bla bla.

Duck schreef:Michel Nadorp en Wilma van den Bosch geven ook workshops! :)

Dat is interessant. Mensen die uitleg geven over het vak.

Duck schreef:Ik ben ook nog nooit naar het stripmuseum geweest.

En Oom Thom mag er meteen blijven, vindt Ui. Haha! (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor De Zwarte Schim » di okt 09, 2012 10:58 pm

@duck, ik moet je helaas teleurstellen. De opening is op zondag 21 oktober
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor Michiel Q » wo okt 10, 2012 1:13 am

De Zwarte Schim schreef:De opening is op zondag 21 oktober.

Donald Duck Weekblad bestaat in de maand oktober precies 60 jaar en viert dat van 20 oktober 2012 t/m 13 januari 2013 met een overzichtstentoonstelling in Het Nederlands Stripmuseum Groningen. De expositie wordt uiteraard in het bijzijn van Donald Duck zelf geopend.

Bron: http://www.stripmuseum.nl/home/donaldduck.php

Duck schreef:M'n vader heeft perskaarten gekregen waardoor ik ook het officiele gedeelte (voordat het voor publiek opengaat om 13.00 uur) kan bijwonen.

Leuk, Duck! :) Heb je een fototoestel? Het lijkt me wel stoer als je straks op McDrake foto's kunt laten zien van de aanwezige tekenaars. Als jij nu eens de rol van officiële McDrake-verslaggever op je neemt?

Duck schreef:Ik ben ook nog nooit naar het stripmuseum geweest.

Vroeger woonde ik bij het Stripmuseum om de hoek, maar ik ben er minder vaak geweest dan je zou denken. Toevallig ga ik binnenkort weer eens naar Groningen. Als ik tijd heb, zal ik een kijkje nemen bij de tentoonstelling.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor snowmansion » wo okt 10, 2012 10:01 pm

Leuk Duck, ik ben er ook te vinden :). Moet nog wel even officieel vrij krijgen, maar dat moet lukken.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor Dubbelduck » wo okt 10, 2012 10:12 pm

Geluksdubbeltje Dagobert Duck op transport
MSTERDAM - Het geluksdubbeltje van Dagobert Duck gaat op transport. Op dinsdag 16 oktober wordt het met geld- en waardetransporteur Brink's overgebracht naar Het Nederlands Stripmuseum in Groningen. Het dubbeltje is daar dan onderdeel van de expositie Donald Duck Weekblad 60 jaar.

De meeste mensen zullen het niet beseffen, maar Dagobert Duck was ooit schoenpoetser. Hiermee heeft hij zijn eerste munt verdiend, dat later zijn geluksdubbeltje werd. Dit dubbeltje vormde het begin van zijn fortuin.

De tentoonstelling opent officieel op zaterdag 20 oktober. Tot half januari is te zien hoe het weekblad 60 jaar geleden ontstond, zijn er tekenworkshops met officiële Donald Ducktekenaars en is de werkplaats van Willie Wortel te bezichtigen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1305 ... ort__.html
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor Duck » wo okt 10, 2012 10:16 pm

Michiel Q schreef:

Duck schreef:M'n vader heeft perskaarten gekregen waardoor ik ook het officiele gedeelte (voordat het voor publiek opengaat om 13.00 uur) kan bijwonen.

Leuk, Duck! :) Heb je een fototoestel? Het lijkt me wel stoer als je straks op McDrake foto's kunt laten zien van de aanwezige tekenaars. Als jij nu eens de rol van officiële McDrake-verslaggever op je neemt?


Ik kan wel als ik er geweest ben wat foto's laten zien! :)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor Koen » do okt 11, 2012 7:47 am

Duck schreef:De opening is de zaterdag in de herfstvakantie! :)
Ik ga er zeker heen! :D
M'n vader heeft perskaarten gekregen waardoor ik ook het officiele gedeelte (voordat het voor publiek opengaat om 13.00 uur) kan bijwonen. Hier vertelt Ed van Schuijlenburg over zijn werk als tekenaar, jan Kruse over hoe een verhaal tot stand komt en Thom Roep over het jubileum.
Op die dag zijn ook Frans Hasselaar, Jan Roman Pikula ,Ed van Schuijlenburg,Michel Nadorp en Wilma van den Bosch aanwezig. Michel Nadorp en Wilma van den Bosch geven ook workshops! :)
Ik heb er in ieder geval zin in! :D Ik ben ook nog nooit naar het stripmuseum geweest.


Heb ik weer iets om tegen mijn vader te zeuren!''Koop zo snel mogelijk die perskaart,pap!NU!'' ;)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor Duck » do okt 11, 2012 3:29 pm

Koen schreef:
Duck schreef:De opening is de zaterdag in de herfstvakantie! :)
Ik ga er zeker heen! :D
M'n vader heeft perskaarten gekregen waardoor ik ook het officiele gedeelte (voordat het voor publiek opengaat om 13.00 uur) kan bijwonen. Hier vertelt Ed van Schuijlenburg over zijn werk als tekenaar, jan Kruse over hoe een verhaal tot stand komt en Thom Roep over het jubileum.
Op die dag zijn ook Frans Hasselaar, Jan Roman Pikula ,Ed van Schuijlenburg,Michel Nadorp en Wilma van den Bosch aanwezig. Michel Nadorp en Wilma van den Bosch geven ook workshops! :)
Ik heb er in ieder geval zin in! :D Ik ben ook nog nooit naar het stripmuseum geweest.


Heb ik weer iets om tegen mijn vader te zeuren!''Koop zo snel mogelijk die perskaart,pap!NU!'' ;)

Ik denk niet dat dat lukt,want ze zijn geloof ik niet te koop. Mijn vader heeft 2 perskaarten gekregen omdat hij journalist is ,hij gaf aan dat hij erg geintresseerd was in de opening van de expositie (tja, met een Duck-fanaat als dochter ;) . Zelf leest hij de DD niet echt). Je kan niet bij de kassa ofzo om perskaarten vragen, geloof ik.
Het is ook geloof ik een uitnodiging om het bij te wonen, dus gratis, en niet een speciaal soort toegangskaart voor die dag.
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Expositie 60 jaar Donald Duck weekblad in Groningen

Berichtdoor snowmansion » do okt 11, 2012 4:42 pm

Nee, ze zijn niet te koop. Althans dat neem ik aan aangezien het een PERSkaart is :)

Volgens mij is de entree €6,95 voor kinderen 3-t/m 11 en 60+ en voor volwassenen €8,50. Online bestellen levert je in ieder geval €1,- korting op. Ik weet alleen niet op dat per boeking is of per kaart.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Volgende

Keer terug naar Beurzen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten