mcprul schreef:Weten jullie ook wat tekenaars verdienen?
Ik niet. Wie kan het zeggen? Als ik DisneyRemco goed begrijp, kun je dit opvragen bij de redactie.
Dit is een scenario als extra cadeau voor de bruiloft van Arthur de Wolf, jaren geleden, waar zowel Frank Jonker als ik waren uitgenodigd. Ergens rond het jaar 2000, of zo. Ik kan helaas geen foto's vinden in Harry's online fotoalbum.
Namens Harry, Frank en mij kregen Arthur en zijn bruid een albastine geldpakhuis met kleingeld. Dit was als het ware het echte pakhuis van Dagobert, maar dan verkleind door de Zware Jongens.
Uit geheugen: De grap laat zien hoe de Zware Jongens het geldpakhuis van Dagobert verkleinen en stelen. Dagobert protesteert totdat hij van de Zware Jongens hoort dat zijn pakhuis een cadeau voor de bruiloft van Arthur is. Dagobert reageert daarop instemmend, en hij verklaart aan een verbaasde Donald dat het juist Arthur's bruiloft was waarvoor hij zijn fortuin bijeen heeft vergaard. In een hangmat concludeert Dagobert tevreden dat de methode van de Zware Jongens hem transportkosten scheelt.
De absurditeit is natuurlijk dat Dagobert nooit zo zou reageren. De uitsmijter over transportkosten komt van Frank. Die opmerking maakt Dagobert weer enigszins typisch Dagobert.
Een andere grap en tevens een probleem is dat de Zware Jongens elk telefoonnummers als nummers hebben, de telefoonnummers van Harry, Frank en mij. Blijkbaar is daarom in het voorbeeld-plaatje het nummer grotendeels zwartgemaakt.
Het scenario is de avond/nacht voor de bruiloft door Frank gemaakt. Ik kwam op het laatste moment met het idee om bij het albastine geldpakhuis een soort van uitlegverhaal te voegen. Frank was daartoe bereid, maar was niet blij dat ik zoiets op het laatste moment vroeg. Het basis-idee komt van mij, met 'Billions in the Hole' van Barks in gedachten. De uitwerking is van Frank, die vanwege het nachtwerk aanvankelijk wat vermoeid overkwam tijdens de bruiloft. Daar voelde ik me best schuldig over.
Wat? Heb je deze kleine, slechte scan gebruikt als voorbeeld van een scenario? Vreselijk.
Van dit één-pagina scenario over het gestolen geldpakhuis zou ik ergens een papieren z/w-kopie (A4, 100%) moeten hebben, gemaakt door Arthur.
Het op internet tonen van de telefoonnummers zal een probleem zijn. Verder mag het wat mij(!) betreft gedetailleerd geplaatst worden, als het bruidspaar en de andere twee gevers geen bezwaar maken.
Nadat ik op McDrake, of elders, een plaatjes-directory heb ingericht, wil ik scans maken van een aantal (kopieën en faxen van) scenario's die ik heb. Ik heb een aantal afdrukken van scenario's van Frank Jonker en van Mau Heymans. Die wil ik archiveren op CD. Wellicht zijn ze handig voor educatieve doeleinden. Zo kun je aan hulplijnen van Mau zien hoe hij het gezicht van Donald opbouwt.
Van Frank's scenario-techniek kun je volgens mij veel leren. Mau is mijns inziens beter in het schetsen, maar vaak matig in het neerzetten van een eigen verhaal met een kop en een staart.
Voorbeelden van Barks zijn wat mij betreft het beste, op Duckgebied. Zie hieronder een volledig scenario voor 'Looters of the Lake' (JW 9), afkomstig uit de Carl Barks Library:
http://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot01.htmhttp://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot02.htmhttp://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot03.htmhttp://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot04.htmhttp://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot05.htmhttp://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot06.htmhttp://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot07.htmhttp://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot08.htmhttp://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot09.htmhttp://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot10.htmhttp://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot11.htmhttp://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot12.htmhttp://www.fortunecity.com/westwood/blumarine/14/loot13.htmVan Jan Kruse heb ik een scenario-voorbeeld uit een Stripschrift. Volgens mij van het duck-kerstverhaal over Anneke Tanneke de toverheks.
Misschien zou het leuk zijn om op McDrake aandacht te besteden aan hoe je van A tot Z een verhaal opbouwt. Met daarbij een opsomming van valkuilen. Zo moet je bij Disney-uitgevers totaal niet verbaasd zijn als ze je scenario verpesten. Zie commentaren van Frank Jonker op McDuck, en commentaren uit o.m. gepubliceerde brieven van Carl Barks.
Alles bij elkaar opgeteld, verdient (in dit geval) scenarist Frank Jonker maar een schandalig miezerig salarisje. Als ik de prijsopgave van DisneyRemco goed begrijp, krijgt Jonker na jaren dienstverband evenveel als de eerste de beste beginneling.
Wat je daarbij niet ziet is hoe vaak Jonker ook nog eens voor joker zit te werken, omdat een verhaal op soms de domste redenen afgekeurd kan worden.
Zo heb ik hier een afgekeurd Jonker-kerstverhaal over Dagobert (10 pagina's). Ontvangen in september 2000, maar van een eerder datum. Geschreven rond "Kosovo". Dit afgekeurde scenario zou ik met liefde willen laten zien aan iedereen die zelfs maar voor de grap overweegt om voor Donald Duck te werken. Het scenario had een klassieker kunnen worden. Aangekocht door Gemstone en al. Wat mij betreft is het een van Jonker's beste verhalen. Maar onder verantwoording van Thom Roep ("k*t met peren") is het verhaal afgekeurd geretourneerd. Wat voor mij Roep's falende beleid en gebrek aan inzicht heeft bewezen. Ik weet nu hoe het komt dat het peil van de Nederlandse verhalen al jaren omlaag gaat. Een baas die zo'n goed scenario zomaar afkeurt, verdient zelf afgekeurd te worden.
Vroeg of laat maak je hersendode verhalen, omdat het simpelweg niet loont om je best te doen. Het kan zelfs tégen je werken, als je je best doet. Want hoe meer je in je verhalen stopt, hoe meer redenen er zijn om het verhaal af te kunnen keuren.
Scenario's die Barks lachend door de redactie had gekregen, worden bij Frank Jonker en ook Mau Heymans afgekeurd. De klagende Don Rosa (bij Egmont) heeft blijkbaar geen idee hoeveel vrijheid hij heeft gekregen, van zijn uitgever. De arbeidsomstandigheden in Hoofddorp, onder hoofdredactie van Thom Roep, zijn in elk geval schrikbarend slecht. Je werkt er, zelfs als een gevorderd schrijver, al gauw dagenlang voor niets. Voor noppes. Voor de prullenbak, dus.
Zie dan maar artistiek te blijven, met een prullenbak als publiek. De prijs van 150 gulden of 75 euro is dus misleidend. In feite krijg je veel minder. De echte standaardprijs is in gulden en euros gelijk: €0,-
En zelfs als een verhaal wel goedgekeurd wordt, moet je altijd maar afwachten of je artistieke eer van je werk krijgt, of dat er iemand anders tijdens de produktie je verhaal gaat verpesten.
Verwacht overigens niet dat Frank Jonker zich er druk over durft te maken. Die zou zelfs nog voor zijn baas opkomen. Het is er zooooo fijn werken voor Frank, en voor Mau.
Bij Disney werken veel bange mensen, heb ik inmiddels ontdekt. Voor die begeerde €75 euro per aangekochte pagina, lever je je ziel in. Voor zover je een ziel hebt, als je besluit je handtekening te zetten op het papier waarop je je auteursrechten afstaat.
Maar goed, je zit in ieder geval niet in de bijstand.
P.S. Zo'n contract heb ik zelf nooit getekend. Ik heb het zelf altijd bij tekstuele ideeën gehouden. Ik blijf liever langs de zijlijn staan. Vandaar dat Frank Jonker de gulheid zelve was door desondanks toch de helft van het ontvangen bedrag aan te bieden, nadat een scenario was aangekocht. Je kunt dus beter voor Frank werken dan voor Donald Duck.
Ik ben trouwens benieuwd of ik op deze manier gewoon nog mijn rechten over mijn schrijfsels heb. Dan kan ik royalities vragen van Frank en zijn werkgever.