Wat verdienen striptekenaars eigenlijk????????

Berichtdoor DD » di maart 08, 2011 1:48 pm

kwuk duck schreef:Oooh, Maar waar halen ze dan hun geld vandaan? zorgt de vrouw voor de kost?

De meeste doen dit als bijbaan of als hobby waar ze ook nog eens een extraatje aan verdienen. Mooi toch.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di maart 08, 2011 3:52 pm

Rubberduck schreef:
kwuk duck schreef:150,- per pagina en hoeveel paginas kan een tekenaar op een dag tekenen? ik denk dat dat best meevalt hoor!

Barks zei dat hij ongeveer een week deed over het bedenken van een verhaal, en daarna ongeveer één pagina per dag tekende. En Barks wordt beschouwd als een exceptioneel snelle werker.

Don Rosa deed een halve pagina per week.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Appie Aap » wo maart 09, 2011 12:02 am

Duckfan van Down Under schreef:Don Rosa deed een halve pagina per week.

Per dag, als ik deze informatie mag geloven:
Don Rosa staat elke dag rond zeven uur op. Hij begint de dag dan met eerst de emails beantwoorden. Daar krijgt hij er zo’n 30 à 40 van per dag. Vervolgens surft hij even op het internet en begint om 10 uur aan een van zijn verhalen. Op een normale werkdag krijgt hij ongeveer een halve bladzijde af. Dat ligt eraan of hij veel details wil toevoegen. Om 5 uur stopt hij. Rond 12 uur gaat hij slapen en staat de volgende morgen weer op om de emails te beantwoorden. In het weekend heeft hij vrij. Dan beantwoord hij alleen de emails .

http://www.donaldduckweb.nl/artikelen/tekenaars/donrosa/
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor McDuck Menu » wo maart 09, 2011 2:35 am

Appie Aap schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Don Rosa deed een halve pagina per week.

Per dag, als ik deze informatie mag geloven:
Don Rosa staat elke dag rond zeven uur op. Hij begint de dag dan met eerst de emails beantwoorden. Daar krijgt hij er zo’n 30 à 40 van per dag. Vervolgens surft hij even op het internet en begint om 10 uur aan een van zijn verhalen. Op een normale werkdag krijgt hij ongeveer een halve bladzijde af. Dat ligt eraan of hij veel details wil toevoegen. Om 5 uur stopt hij. Rond 12 uur gaat hij slapen en staat de volgende morgen weer op om de emails te beantwoorden. In het weekend heeft hij vrij. Dan beantwoord hij alleen de emails .

http://www.donaldduckweb.nl/artikelen/tekenaars/donrosa/

Toen ik werkte aan het kerstverhaal deed ik ook ongeveer een halve pagina per dag (met tussenpozen van soms een week of twee drie.. vier :P ) En dan hoef ik nog niet eens tientallen emails te beantwoorden en details en arceringen toe te voegen.. dus dat deed meneer Rosa redelijk snel. Ik teken nu wel wat consistenter en sneller dan vorig jaar, en ik hoop dat die trend zich wel doorzet. (Ik krijg ook meer oefening doordat ik weer studeer. Het is geen zware studie, wel een grafische, dus ik heb al hele collegeblokken volgetekend met eenden, rare beesten en andere nutteloze dingen.)

Je moet er ook bij bedenken dat als je als auteur (schrijver of tekenaar), niet altijd zeker bent van werk. (althans voor zover ik weet, misschien zijn daar wel afspraken voor tussen redactie en tekenaars?) Ook kunnen ze je werk afkeuren, zodat je je werk voor niets gedaan kunt hebben. Al komt dit denk ik eerder bij schrijvers dan bij tekenaars voor. Tekenaars voeren eigenlijk alleen maar instructies uit. Een schrijver bedenkt echt iets nieuws, wat meer risico met zich meebrengt. Dit hoort nu eenmaal bij freelance werk.

Ik ben wel benieuwd hoe sommigen hier van rondkomen.. Hoeveel is een normaal loon eigenlijk?
Als je echt goed wil verdienen met striptekenen, moet je erg uniek, talentvol en consistent zijn, en buiten Nederland denken. Internationaal is er meer te behalen dan alleen in Nederland.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor DordrechtDuck » wo maart 09, 2011 9:34 pm

McDuck Menu schreef:
Appie Aap schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Don Rosa deed een halve pagina per week.

Per dag, als ik deze informatie mag geloven:
Don Rosa staat elke dag rond zeven uur op. Hij begint de dag dan met eerst de emails beantwoorden. Daar krijgt hij er zo’n 30 à 40 van per dag. Vervolgens surft hij even op het internet en begint om 10 uur aan een van zijn verhalen. Op een normale werkdag krijgt hij ongeveer een halve bladzijde af. Dat ligt eraan of hij veel details wil toevoegen. Om 5 uur stopt hij. Rond 12 uur gaat hij slapen en staat de volgende morgen weer op om de emails te beantwoorden. In het weekend heeft hij vrij. Dan beantwoord hij alleen de emails .

http://www.donaldduckweb.nl/artikelen/tekenaars/donrosa/

Toen ik werkte aan het kerstverhaal deed ik ook ongeveer een halve pagina per dag (met tussenpozen van soms een week of twee drie.. vier :P ) En dan hoef ik nog niet eens tientallen emails te beantwoorden en details en arceringen toe te voegen.. dus dat deed meneer Rosa redelijk snel. Ik teken nu wel wat consistenter en sneller dan vorig jaar, en ik hoop dat die trend zich wel doorzet. (Ik krijg ook meer oefening doordat ik weer studeer. Het is geen zware studie, wel een grafische, dus ik heb al hele collegeblokken volgetekend met eenden, rare beesten en andere nutteloze dingen.)

Je moet er ook bij bedenken dat als je als auteur (schrijver of tekenaar), niet altijd zeker bent van werk. (althans voor zover ik weet, misschien zijn daar wel afspraken voor tussen redactie en tekenaars?) Ook kunnen ze je werk afkeuren, zodat je je werk voor niets gedaan kunt hebben. Al komt dit denk ik eerder bij schrijvers dan bij tekenaars voor. Tekenaars voeren eigenlijk alleen maar instructies uit. Een schrijver bedenkt echt iets nieuws, wat meer risico met zich meebrengt. Dit hoort nu eenmaal bij freelance werk.

Ik ben wel benieuwd hoe sommigen hier van rondkomen.. Hoeveel is een normaal loon eigenlijk?
Als je echt goed wil verdienen met striptekenen, moet je erg uniek, talentvol en consistent zijn, en buiten Nederland denken. Internationaal is er meer te behalen dan alleen in Nederland.

Ik vind dat je goed kan tekenen en wou dat ik die aanleg ook had. Ik kan nog geen poppetje tekenen.
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor McDuck Menu » do maart 10, 2011 3:06 pm

Het is denk ik een klein deel aanleg, en een groot deel oefenen. Vooral dat oefenen is erg belangrijk. Als je als sporter wel aanleg hebt, maar je traint niet.. zul je ook niet ver komen.
Wat ook belangrijk is is ruimtelijk kunnen denken. Ook dit kun je aanleren.

Het wordt inderdaad lastig als poppetjes tekenen al niet lukt.. maar niet onmogelijk.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Bruno » do maart 10, 2011 4:15 pm

Ik las laatst dat 'talent' eigenlijk bijna niet bestaat in die zin. Je moet het zien als een schaal van 1 tot 10, waarbij elk getal dichter bij de tien een hoger niveau voorstelt. Iedereen heeft van nature al niveau 1. 'Getalenteerde' mensen beginnen gewoon al wat niveaus hoger. In principe zou iedereen de tien kunnen halen, alleen hebben sommige mensen een voorsprong. Eigenlijk is talent een optelsom van aanleg en training. En dan zijn er nog wat andere factoren, die je kunnen stimuleren of juist hinderen (je wil gitaar spelen, maar je hebt geen gitaar; je wil een sport doen, maar het mag niet van je ouders).
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Vorige

Keer terug naar Disney medewerkers algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron