Wat verdienen striptekenaars eigenlijk????????

Berichtdoor Carl Rosa » za sep 26, 2009 9:32 pm

Lekker weer vandaag! ;)
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo sep 27, 2009 2:45 am

Carl Rosa schreef:Lekker weer vandaag! ;)

Weet jij als insider wat striptekenaars eigenlijk verdienen?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Carl Rosa » zo sep 27, 2009 2:43 pm

Rockerduck schreef:
Carl Rosa schreef:Lekker weer vandaag! ;)

Weet jij als insider wat striptekenaars eigenlijk verdienen?

Dat verschilt. Daarom is het herverschijnen van een weekblad zoals Eppo een positieve ontwikkeling voor de tekenaars omdat er ineens welkome extra inkomsten zijn. Zoals ik eerder zei: in Nederland geen vetpot omdat het Nederlands taalgebied klein is en de oplages dus niet zo groot als in het Franstalige. Die verhouding ligt ongeveer qua oplages 85/15 procent bij vertaling. Bij publiceren in Eppo ontvangt een tekenaar ongeveer 150 euro per pagina. Als je al voorpublicaties hebt in kranten en/of tijdschriften en er wordt een album van gemaakt krijg je nog periodiek geld berekent over de verkoop.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor admin » zo maart 06, 2011 2:01 pm

Uit het topic 'Daniël van Eijmeren':

2011-03-05 20:15:49, kwuk duck schreef:Misschien een rare vraag, als je een tekst srijft en iemand anders tekend het krijg jij er dan ook geld voor?

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=31271#p31271

2011-03-05 20:26:51, McDuck Menu schreef:Niet zo'n rare vraag hoor.
Ja, tekenaars en scenaristen worden apart betaald voor hun werk, dus de een voor het tekenwerk, de ander voor het verhaal . Als een tekenaar ook de schrijver is, dan krijgt hij voor beide delen betaald.

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=31274#p31274

2011-03-06 11:33:15, schreef:Okè bedankt, nu dan het tweede deel van mijn vraag, Wat krijgt een tekenaar en schrijver hier nog voor?

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=31306#p31306
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor kwuk duck » zo maart 06, 2011 6:15 pm

Carl Rosa schreef:
Rockerduck schreef:
Carl Rosa schreef:Lekker weer vandaag! ;)

Weet jij als insider wat striptekenaars eigenlijk verdienen?

Dat verschilt. Daarom is het herverschijnen van een weekblad zoals Eppo een positieve ontwikkeling voor de tekenaars omdat er ineens welkome extra inkomsten zijn. Zoals ik eerder zei: in Nederland geen vetpot omdat het Nederlands taalgebied klein is en de oplages dus niet zo groot als in het Franstalige. Die verhouding ligt ongeveer qua oplages 85/15 procent bij vertaling. Bij publiceren in Eppo ontvangt een tekenaar ongeveer 150 euro per pagina. Als je al voorpublicaties hebt in kranten en/of tijdschriften en er wordt een album van gemaakt krijg je nog periodiek geld berekent over de verkoop.

Dit is best veel! Is dit op dit moment meer of minder door de crisis? (Hidde, nog beetje oefenen dan word je rijk! :) )
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo maart 06, 2011 8:19 pm

Veel? Misschien als je zoals ik als hobby doet, maar als het je enige werk is lijkt het me nogal weinig om een gezin te onderhouden.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor kwuk duck » ma maart 07, 2011 10:40 am

150,- per pagina en hoeveel paginas kan een tekenaar op een dag tekenen? ik denk dat dat best meevalt hoor!
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma maart 07, 2011 2:49 pm

Je zou versteld staan hoeveel tijd daarin gaat zitten. Het duurt best lang om een pagina te schetsen, hoor.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Bruno » ma maart 07, 2011 4:46 pm

Ja, het is ongeveer 1 pagina per dag gemiddeld, en dan af en toe een halve pagina meer of minder. Maar sommige tekenaars doen weer een week over 1 pagina.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » ma maart 07, 2011 6:40 pm

Wat ook meespeelt is dat de betaling eenmalig is. De betaling is niet alleen voor de arbeid, maar ook voor de auteursrechten. Werk van Barks is ontelbare malen herdrukt, zijn personages zijn ontelbare malen gebruikt, zonder dat men hem daar een cent extra voor hoefde te betalen.
Na een aantal jaren raken de ideeën op. Je wordt dan je eigen concurrent. In principe zou een redactie je nieuwste werk kunnen afkeuren, en gratis je oude werk herdrukken. Je wordt leeggewrongen als een spons.
Je hebt helemaal niets meer over je werk te zeggen. Men kan er naar hartelust in knippen en plakken, waar jij vervolgens op Inducks de "eer" van krijgt. (Dit soort wijzigingen worden er matig bijgehouden.)
Je draait zelf op voor pagina's die niet worden goedgekeurd. Want daar betaalt men geen cent voor. Je werkt dus uren en dagen voor niets.

Wat zei Barks ook al weer? Dat je beter loodgieter kunt worden dan striptekenaar. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » ma maart 07, 2011 6:44 pm

Ui schreef:Wat ook meespeelt is dat de betaling eenmalig is. De betaling is niet alleen voor de arbeid, maar ook voor de auteursrechten. Werk van Barks is ontelbare malen herdrukt, zijn personages zijn ontelbare malen gebruikt, zonder dat men hem daar een cent extra voor hoefde te betalen.
Na een aantal jaren raken de ideeën op. Je wordt dan je eigen concurrent. In principe zou een redactie je nieuwste werk kunnen afkeuren, en gratis je oude werk herdrukken. Je wordt leeggewrongen als een spons.
Je hebt helemaal niets meer over je werk te zeggen. Men kan er naar hartelust in knippen en plakken, waar jij vervolgens op Inducks de "eer" van krijgt. (Dit soort wijzigingen worden er matig bijgehouden.)
Je draait zelf op voor pagina's die niet worden goedgekeurd. Want daar betaalt men geen cent voor. Je werkt dus uren en dagen voor niets.

Wat zei Barks ook al weer? Dat je beter loodgieter kunt worden dan striptekenaar. (snik)

Ja... dat is wel een beetje een snik. Snik.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Rubberduck » di maart 08, 2011 3:12 am

kwuk duck schreef:150,- per pagina en hoeveel paginas kan een tekenaar op een dag tekenen? ik denk dat dat best meevalt hoor!

Barks zei dat hij ongeveer een week deed over het bedenken van een verhaal, en daarna ongeveer één pagina per dag tekende. En Barks wordt beschouwd als een exceptioneel snelle werker.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor kwuk duck » di maart 08, 2011 12:17 pm

Oooh, Maar waar halen ze dan hun geld vandaan? zorgt de vrouw voor de kost?
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Ridder ter Geit » di maart 08, 2011 1:05 pm

Ik neem aan dat Barks hier gewoon rond van moest komen. Hij deed waarschijnlijk zuinig aan.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ui » di maart 08, 2011 1:42 pm

kwuk duck schreef:Oooh, Maar waar halen ze dan hun geld vandaan?

Dit is een groot mysterie. Ui kan slechts gissen. (snik)

Ridder ter Geit schreef:Ik neem aan dat Barks hier gewoon rond van moest komen. Hij deed waarschijnlijk zuinig aan.

Zijn vrouw (Garé Barks) assisteerde hem en had zelf een beroep, als kunstschilder.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten