Wat verdienen striptekenaars eigenlijk????????

Berichtdoor Rockerduck » do apr 26, 2007 10:10 pm

'Zandhazen'... :lol:

Bij zulke vragen heb ik eigenlijk nooit stil gestaan, Ei. Barks kon wel leven van alleen zijn Duck-werk, maar hij produceerde dan ook aanzienlijk veel meer dan Jonker of Heymans. Weet jij hoeveel Rosa méér verdient dan andere auteurs bij Egmont?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcDuck King » ma apr 13, 2009 8:39 am

Ik denk dat die Thom Roep handen vol geld verdient , hoor.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor huugduck » ma apr 13, 2009 11:28 am

Ik zou het niet weten. Eerst dacht ik dat het heel goed verdiende. Nu weet ik hen niet zeker meer.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ei » ma apr 13, 2009 2:41 pm

huugduck schreef:Ik zou het niet weten. Eerst dacht ik dat het heel goed verdiende. Nu weet ik hen niet zeker meer.

Ei neemt aan dat Thom Roep als hoofdredacteur meer verdient dan andere redactieleden. Daarbij heeft Roep zichzelf als hoofdredacteur kunnen spekken met 'Douwe Dabbert' en 'Van Nul tot Nu', die hij via Donald Duck Weekblad op de markt kon brengen en promoten. Zo bevatten de 'Douwe Dabberts'-albums, als Ei het goed heeft, op de voorplaat het Donald Duck Weekblad-logo. Ei neemt aan dat Roep royalties ontvangt voor die strips. Koop je vandaag een Dabbert-album dan krijgt Roep daar anno 2009 nog steeds geld voor binnen.

Vergelijk deze positie met de ondergeschikten. Roep verdient meer. Roep kan zijn 'Douwe Dabbert' goedkeuren en andermans 'Prinses Aster' (Wilma van der Bosch) afkeuren. Ook hier verdient hij meer. Wat Roep wel goedkeurt aan andermans werk, daar staat zijn naam bij te pronken. Roep's ondergeschikte auteurs blijven anoniem. Dus als Frank Jonker en Wilma van der Bosch ook stripboeken willen uitbrengen, moeten ze voor het publiek vanaf nul beginnen. Bij hen geen Weekblad-logo.

Thom Roep kan zichzelf zo verrijken en de vraag is in hoeverre je op zo'n manier van "verdienen" mag spreken. Hoewel Roep zich wat Ei betreft een slim zakenman heeft getoond. Dat dwingt wel respect af. Roep heeft handig meegelift op de Barks-revival uit pakweg 1974. Uit die tijd stamt Douwe Dabbert. Terwijl Jippes anoniem Barks zat te hertekenen, kon Roep al royalties vangen aan Dabbert.

Maar wellicht is dit meer voor een apart topic, over Thom Roep. Ei zou weleens willen weten hoe we naar Oom Thom kunnen kijken. Enerzijds dwingt hij Ei respect af. Anderzijds lijkt hij zo wel een handige witteboordboef. (Profiteren van andermans vermogens.)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor huugduck » ma apr 13, 2009 5:17 pm

Als je het zo zegt lijkt het net of thom roep een man is die geld in pikt van andere medewerkers.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor mcDuck King » ma apr 13, 2009 5:31 pm

Tja, ei is hier de meester dus hij weet het wel! ;) Compliment, hoor
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor huugduck » ma apr 13, 2009 5:41 pm

Je wil zeker weer 100 punten.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ei » ma apr 13, 2009 6:11 pm

huugduck schreef:Als je het zo zegt lijkt het net of thom roep een man is die geld in pikt van andere medewerkers.

Thom Roep kan zijn eigen werk (Douwe Dabbert) goedkeuren en hij kan daar royalties voor krijgen. Roep kan zichzelf zo een voorkeursbehandeling geven.
Ei vindt het best wrang om te zien hoe Donald Duck Weekblad vanaf pakweg 1974 door Roep wordt gebruikt om in het kielzog van de Barks-revival, zijn eigen strips op de markt te brengen. Ei heeft op McDrake van Rockerduck vernomen dat Thom Roep een Prinses Aster-verhaal van Wilma van der Bosch heeft afgekeurd. Op die manier kan Oom Thom beginnende carrières maken en breken. Aardige man, hoor! Nu Roep klaar lijkt met Douwe Dabbert zien we ook geen andere niet-Disney strips meer. Dat kan toeval zijn, maar Ei wil het toch even opmerken.

2008-05-30 01:43:43, Rockerduck schreef:Van de vernieuwde 'Tom Poes' was het de bedoeling dat Matena nog een derde deel ging maken, maar daar is ook nooit meer wat van gehoord. 'Prinses Aster' vond ik altijd heel leuk (veel beter dan het Disney-werk) van Wilma van den Bosch, maar sinds Roep haar derde verhaal-idee over Carnaval heeft afgewezen, is ook in die richting niks meer vernomen.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=6778#p6778

Ei meent zich vagelijk te herinneren dat Wilma van der Bosch met Prinses Aster prijs heeft gewonnen op een stripbeurs, voor een Prinses Aster-stripalbum. Dat is een mooi begin. Helaas heb je dan Oom Thom die een nieuwe serie afkeurt voor publicatie in Donald Duck Weekblad. De kansen die hij zelf ruimschoots heeft mogen benutten voor zijn Douwe Dabbert, heeft Prinses Aster niet gekregen.

Thom Roep zit op de redactie om geld te verdienen. Je kunt zelf aan Donald Duck Weekblad zien wat hij aan mogelijkheden heeft. Wel zijn Douwe Dabbert, niet andermans Prinses Aster. Wel zijn naam erin, niet die van de talenten waar hij op teert. 't Zal wel volkomen legaal zijn, dus is het geen diefstal. Maar is het netjes?
Overigens zul je weinig mensen publiekelijk zien klagen over Oom Thom. Ze moesten eens durven. Als auteur kun je dan natuurlijk het werken bij Donald Duck Weekblad wel vergeten, als je over zo'n situatie klaagt. Zoals te lezen was op McDuck heeft Thom Roep, zoals inmiddels overbekend, zitten grommen over amateur-tekeningen en lezers. Kun je nagaan als je over zijn manier van geld verdienen gaat klagen. :)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma apr 13, 2009 8:16 pm

Er zijn in de jaren dat Thom Roep hoofdredacteur was, veel niet-Disney series verschenen, zoals De Smurfen; Tom Poes; Kruimeltje; Dik Trom; Pietje Bell; Afke's Tiental; Otto, Olivier en Oscar; Waldo; Oom Arie; Prinses Aster; Bruintje de Beer. Ei moet niet de demagoog uit gaan hangen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » di apr 14, 2009 12:49 am

Rockerduck schreef:Er zijn in de jaren dat Thom Roep hoofdredacteur was, veel niet-Disney series verschenen, zoals De Smurfen; Tom Poes; Kruimeltje; Dik Trom; Pietje Bell; Afke's Tiental; Otto, Olivier en Oscar; Waldo; Oom Arie; Prinses Aster; Bruintje de Beer.

Meent Rockerduck dat nu? :O

Er zijn veel niet-Disney series van anderen in Donald Duck Weekblad verschenen. Waar Ei op wijst is dat Oom Thom naast deze verhalen, ook zijn eigen niet-Disney verhalen ertussen kan laten verschijnen. En dat hij zodoende zijn eigen werk goedkeurt. Werk dat via stripalbums met daarop de naam Thom Roep en het logo van Donald Duck Weekblad wordt verkocht. (Douwe Dabbert) Albums die een tijd zijn opgesomd op o.m. de aan Barks gewijde Beste Verhalen-albums. Albums waarvoor, naar Ei aanneemt, royalties betaald worden. In tegenstelling tot de Barks-albums.
Ei vindt het gezien zo'n situatie wrang om te vernemen dat een serie van andermans Prinses Aster is afgekeurd. Wat die serie kansen op de stripmarkt ontneemt. Ei stelt dan hardop dat zoiets met Douwe Dabbert niet gebeurd zou zijn. Want dat is Oom Thom's eigen werk en smaak, en dus wel goedgekeurd.

Rockerduck schreef:Ei moet niet de demagoog uit gaan hangen.

Ei een volksmenner? Tsss! En Rockerduck dan, met zijn kwaadaardige Walt Disney in het topic 'Evil Disney'? Daar geeft hij de volgende kijktip, een documentaire die o.m. ingaat op hoe talent bij Disney verdwijnt in een managerscultuur:

Die documentaire bevat de terechte, overbekende klacht dat mensen die veel van het werk deden, anoniem of met kleine letters werden afgescheept. Wat is er veranderd bij Donald Duck Weekblad? In het buitenland staan in een aantal landen sinds jaren ook de auteurs vermeld in de tijdschriften. Maar dat gebeurt niet bij Oom Thom, die in het blad wel zijn eigen naam bij zijn eigen strips zet. Ei vindt dat wrang, zo'n voorkeursbehandeling die een manager zichzelf kan geven in het bedrijfsleven.
Oom Thom had minstens kunnen meegaan in de credits-hervorming die is opgetreden in Disney-strips. Maar andermans naam is blijkbaar niet zo belangrijk. Ei vindt dat teleurstellend, zo bekeken.

Wij van het volk moeten in opstand komen! We moeten onze verzamelingen ritueel verbranden!
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di apr 14, 2009 8:37 pm

Douwe Dabbert was inhoudelijk en tekentechnisch gezien wel een erg goede strip. Nu klopt het desondanks wel dat je je eigen strip wellicht eerder goed zal keuren (al kunnen mensen ook meer krititsch zijn op eigen werk...).

Die Aster-strip was overigens afgekeurd omdat het over carnaval ging. Een aantal jaar terug had je nog carnaval-thema-nummers van Donald Duck. Waarom is de houding jegens carnaval sindsdien veranderd?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Caspar » wo apr 15, 2009 3:08 pm

Ei, het is toch heel logisch? Prinses Aster haar carnaval-strip is niet afgekeurd vanwege carnaval, maar omdat Astrid een vrouw is. Duh, dat heb je met die vrouwenhaters ind e redactie :P
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor H@gar » wo apr 15, 2009 3:57 pm

Beetje overdreven, deze complottheorie....

Prinses Aster (het eerste album, althans) stamt uit 1999. Het voorlaatste Douwe Dabbert album is uit 1997, het laatste uit 2001.
Die hebben elkaar dus nooit gebeten.
Douwe Dabbert wordt niet meer gemaakt. Dus staat die zeer zeker niet meer in de weg van een Aster-revival.
Als die dus niet gebeurt, zal Douwe niet direct de schuldige zijn, lijkt me.

Daar komt bij dat ik geen idee heb wat je bedoelt met het Donald Duck logo, en daarbij behorende royalties, maar ik heb het nog nooit zo gezien.
ALS Donald Duck al ergens genoemd wordt, is dat of op de achterzijde, waar dan de meerdere strips van 1 uitgever staan, en guess what, Douwe is van dezelfde uitgever! Of WAS van dezelfde uitgever, toendertijd....
Een andere mogelijkheid is dat er in de binnenzijde reclame wordt gemaakt voor het blad van publicatie. Zelf weet ik niet of dit ooit gebeurd is, ik kan het me niet herinneren. Maar zelfs als dat zo is, is ook dat niet uniek: Jan Jans en de Kinderen maken reclame voor Libelle, Guust Flater en Robbedoes hebben allerlei verwijzingen naar het Robbedoes blad van toendertijd. Zelfs Rik Ringers en Chick Bill en dat soort strips promoten hun blad.
Dat heeft weinig te maken met royalties, maar alles met hun eigen belang: als het blad minder scoort, is hun publicatieplek in gevaar.
Complot van Ome Thom? Lijkt me niet.... Zelfs als hij daar zelf inderdaad beter van werd.
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo apr 15, 2009 5:59 pm

H@gar schreef:Daar komt bij dat ik geen idee heb wat je bedoelt met het Donald Duck logo, en daarbij behorende royalties, maar ik heb het nog nooit zo gezien.
ALS Donald Duck al ergens genoemd wordt, is dat of op de achterzijde, waar dan de meerdere strips van 1 uitgever staan, en guess what, Douwe is van dezelfde uitgever! Of WAS van dezelfde uitgever, toendertijd....

Verschil is dat het Donald Duck logo op de voorkant van de albums van Douwe Dabbert te zien is.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » do apr 16, 2009 3:06 pm

Ei heeft altiujd gedacht dat Thom Roep hoofdredacteur vanaf de jaren '70 was. Volgens Wikipedia is Roep pas later hoofdredacteur geworden, nadat de gouden jaren voorbij waren.

Informatie van Wikipedia:
Thom Roep

Thom Roep (Amsterdam, 1952) is een Nederlands scenarist van stripverhalen. Sinds 1984 is hij hoofdredacteur van het weekblad Donald Duck.

Biografie
Sinds 1973 werkt Roep als redacteur voor het weekblad Donald Duck. In 1984 werd hij hoofdredacteur en rond diezelfde tijd begint hij samen met Co Loerakker de serie Van Nul tot Nu, een stripverhaal over de geschiedenis van Nederland. De tekeningen worden door Loerakker gemaakt, de covers door Evert Geradts. De serie verschijnt tevens in de Donald Duck.

Roep is onder meer de schepper van:
- Douwe Dabbert, met tekenaar Piet Wijn.
- Van Nul tot Nu, met tekenaar Co Loerakker[1].
Hij schreef ook scenario's voor Disney-verhalen en een lang verhaal van Sjors en Sjimmie.

Referenties:
1 Nederlandse stripgeschiedenis, Donald Duck (1950-1960) geraadpleegd op 15 maart 2008

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thom_Roep

Ridder ter Geit schreef:Douwe Dabbert was inhoudelijk en tekentechnisch gezien wel een erg goede strip.

Douwe Dabbert is vooral tekentechnisch gezien een goede strip. Dat is de afdeling van Piet Wijn, een tekenaar die voor Toonder Studio werkte.
De inhoud, de tekst van Roep, is vrij algemeen. Men neme een snufje geschiedenis en doet er een toverknapzak bij. Waar gaan de Dabbert-verhalen inhoudelijk over? Dat is eigenlijk maar bijzaak. Met name de latere verhalen worden inhoudelijk slap, terwijl het tekenwerk als vanouds schitterend blijft. Wat is Douwe Dabbert zonder tekenaar Piet Wijn? Schrijver Thom Roep is daarentegen gemakkelijk te vervangen.

Ei vindt de formule achter Douwe Dabbert slim. De sfeer van Douwe Dabbert heeft iets weg van werk van Anton Pieck en van Marten Toonder. De laatste, Toonder, was vertegenwoordigd in het weekblad. Dus Douwe Dabbert past er op het eerste gezicht vrij vloeiend bij. Het tekenwerk lijkt sterk op dat van de Toonder Studio.

Ridder ter Geit schreef:Nu klopt het desondanks wel dat je je eigen strip wellicht eerder goed zal keuren (al kunnen mensen ook meer krititsch zijn op eigen werk...).

We moeten dus maar afwachten in welke bui Oom Thom is, als hij zijn eigen verhalen beoordeelt. En er zijn verhalen van hemzelf die hij heeft goedgekeurd, dus die kunnen vergeleken worden met werk van anderen.
Ei vindt dat na 1984 de Douwe Dabbert-verhalen inhoudelijk achteruit zijn gegaan. Alsof de lat na 1984 minder hoog ligt.
Overigens vindt Ei dat heel Donald Duck Weekblad na 1984 achteruit is gegaan. De gouden jaren '70 waren blijkbaar onder een andere hoofdredacteur.
Ei probeert in jaargang 1975 de naam van de hoofdredacteur te vinden. Maar Ei kan zo gauw geen naam vinden. Ook niet in 1981. Niet in 1983. Is Thom Roep de enige hoofdredacteur van Donald Duck Weekblad die een naamsvermelding gekregen heeft?

Ridder ter Geit schreef:Die Aster-strip was overigens afgekeurd omdat het over carnaval ging. Een aantal jaar terug had je nog carnaval-thema-nummers van Donald Duck. Waarom is de houding jegens carnaval sindsdien veranderd?

Tja, Oom Thom is ondoorgrondelijk. En het gaat toch maar om andermans werk.

Caspar schreef:Ei, het is toch heel logisch? Prinses Aster haar carnaval-strip is niet afgekeurd vanwege carnaval, maar omdat Astrid een vrouw is. Duh, dat heb je met die vrouwenhaters ind e redactie :P

Donald Duck is vooral voor jongens. Zijn er ooit andere niet-Disney strips geweest met een vrouw in de hoofdrol? De glossy DONALD. is een blad bedoeld voor volwassenen, en zal volgens Sanoma "mannen-onder-elkaar" items bevatten.

H@gar schreef:Beetje overdreven, deze complottheorie....

Waarom complot? Ei denkt eerder aan kreten zoals zelfverrijking en belangenverstrengeling. Toestanden die je kunt verwachten in het bedrijfsleven. Oom Thom zit in een positie waarin hij zichzelf een bonus kan geven. Oom Thom is een zakenman, zoals is te verwachten.

H@gar schreef:Prinses Aster (het eerste album, althans) stamt uit 1999. Het voorlaatste Douwe Dabbert album is uit 1997, het laatste uit 2001.
Die hebben elkaar dus nooit gebeten.

Wat bedoel je? Als Prinses Aster en Douwe Dabbert samen in de winkel leggen, dan bijten ze elkaar toch?

H@gar schreef:Douwe Dabbert wordt niet meer gemaakt. Dus staat die zeer zeker niet meer in de weg van een Aster-revival.
Als die dus niet gebeurt, zal Douwe niet direct de schuldige zijn, lijkt me.

Volgens Wikipedia heeft Douwe Dabbert tot 2001 in Donald Duck Weekblad gestaan.
Ei stelt dat na het verdwijnen van Douwe Dabbert uit Donald Duck Weekblad, ook de andere niet-Disney vervolgstrips zijn verdwenen. Waaronder Prinses Aster. Alsof Oom Thom na het stoppen van Douwe Dabbert, geen behoefte meer had aan de rubriek niet-Disney strips. Want als Oom Thom er niets meer aan verdient, waarom een ander dan wel?

Wikipedia:
Er zijn in het totaal 23 stripalbums verschenen met Douwe's avonturen. Vanaf 1975 tot 2001 hebben deze verhalen als vervolgverhaal in het weekblad Donald Duck gestaan. Naast deze verhalen, die in albums zijn verschenen, zijn er in de Donald Duck ook verhalen van Douwe verschenen die het niet tot een album redden. Dit waren meestal korte verhalen van enkele pagina's.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Douwe_Dabbert

H@gar schreef:Daar komt bij dat ik geen idee heb wat je bedoelt met het Donald Duck logo, en daarbij behorende royalties, maar ik heb het nog nooit zo gezien.

Met het Donald Duck Weekblad-logo bedoelt Ei de lettering "Donald Duck" zoals die sinds vroege jaren '60 op de voorplaat van Donald Duck Weekblad staat. Dat logo staat op de voorkant van de Douwe Dabbert-albums. Zodoende wordt de naam en bekendheid van Donald Duck Weekblad gebruikt om Roep's Douwe Dabbert te verkopen. Zakelijk heel slim.

H@gar schreef:ALS Donald Duck al ergens genoemd wordt, is dat of op de achterzijde, waar dan de meerdere strips van 1 uitgever staan, en guess what, Douwe is van dezelfde uitgever! Of WAS van dezelfde uitgever, toendertijd....

Aanvankelijk werden albumseries waaronder die van Tom Poes (Toonder) opgesomd. Maar later werden alleen de series van Donald Duck, Oom Dagobert en Douwe Dabbert genoemd. Zie bijvoorbeeld de gele achterkant van een album uit 1989. Douwe Dabbert krijgt daar een voorkeursbehandeling. Wat heeft dit niet-Disney personage er te zoeken? Is het dan toevallig dat het gaat om een schnabbel van de hoofdredacteur?

H@gar schreef:Een andere mogelijkheid is dat er in de binnenzijde reclame wordt gemaakt voor het blad van publicatie. Zelf weet ik niet of dit ooit gebeurd is, ik kan het me niet herinneren. Maar zelfs als dat zo is, is ook dat niet uniek: Jan Jans en de Kinderen maken reclame voor Libelle, Guust Flater en Robbedoes hebben allerlei verwijzingen naar het Robbedoes blad van toendertijd. Zelfs Rik Ringers en Chick Bill en dat soort strips promoten hun blad.
Dat heeft weinig te maken met royalties, maar alles met hun eigen belang: als het blad minder scoort, is hun publicatieplek in gevaar.

De reclame is er dus om op de markt te scoren. En natuurlijk heeft dat te maken met royalties. Hoe meer verkoop, hoe meer royalties.

H@gar schreef:Complot van Ome Thom? Lijkt me niet.... Zelfs als hij daar zelf inderdaad beter van werd.

Nee, geen complot. Gewoon zakelijk slimmer zijn dan anderen.
Thom Roep is zakelijk. Die zorgt goed voor zichzelf. Geld, macht en eer. Oom Thom lijkt zichzelf er ruim in te voorzien. Zijn ondergeschikten moeten het daarentegen met beduidend minder doen.

Oom Thom, die zijn eigen naam in Donald Duck Weekblad heeft staan, vindt het niet nodig dat zijn Disney-striptekenaars ook vermeld worden.
Oom Thom, die zijn eigen strips in Donald Duck Weekblad heeft staan, weigert andermans Prinses Aster.

Dus om terug te komen op de vraag wat striptekenaars verdienen: bij Oom Thom zijn de arbeidsomstandigheden slecht.
Ei kan jong talent niet vaak genoeg waarschuwen. Houd werken voor Oom Thom als een bijbaantje. Je bouwt bij Oom Thom geen naam en geen repertoire op.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron