Stromingen

Berichtdoor Bruno » do maart 24, 2011 3:51 am

Er zijn ontzettend veel 'stromingen' geweest in de geschiedenis van de Donald Duck. Ik wil het hier nu alleen hebben over de tekenstijlen. Er werd in de Extra Donald Duck Extra gesproken over de 'Italiaanse school', met Scarpa als grote voorbeeld, dus het leek mij leuk om daar een beetje onderzoek in te doen. Dat kan ik in m'n eentje doen, maar het is veel handiger om de McDrake-krachten te bundelen! Ik heb net al een beetje dingen zitten uitzoeken, maar het is nog een klein begin.

Alles begint natuurlijk bij Carl Barks, the King. Dat is duidelijk. Zijn (Ducktekenaar-)voorbeelden waren volgens mij Al Taliaferro en Floyd Gottfredson. Deze drie samen horen bij de groep tekenaars die eerst aan tekenfilms meewerkten. Evenals Jack Hannah, Dick Moores en Paul Murry. Andere klassieke tekenaars Tony Strobl, Jack Bradbury en Romano Scarpa hadden ook een tekenfilmverleden, maar zo'n tien jaar later.

Carl Barks heeft eigenlijk elke volgende tekenaar beïnvloed, maar als Barksisten (zo heten zijn volgers) noem ik in het bijzonder Daan Jippes, Daniel Branca, Freddy Milton, William Van Horn, Vicar, Ben Verhagen en Michel Nadorp. Ik ga maar even uit van hun beginfase, want ieders latere werk is vaak erg afgedwaald van het 'Barksisme'.

Uit het Barksisme zijn weer andere stromingen ontstaan. Ook Daniel Branca heeft volgers in zijn stijl - de Brancisten, zoals bijvoorbeeld Jose Massaroli (er zijn er meer, maar dat heb ik nog niet uitgezocht). Daan Jippes, een befaamde Barksist, heeft als volger - Jippist - Sander Gulien en Mark de Jonge. En omdat Romano Scarpa eigenlijk ook wel is beïnvloed door Carl Barks, kan ik hier ook wel de Scarpisten noemen, maar die kun je ook wel los zien. 'Scarpisme' wordt dus (eerste alinea) ook 'Italiaanse school' genoemd.

Daar hou ik het even bij. Nog wat vragen: waaronder zouden de ComicUp-artiesten kunnen vallen? Italiaanse school of 'Spaanse school?' Kun je spreken van een 'Hollandse School' en een 'Deense school'?

Qua Hollandse school: Mau Heymans is aan het begin duidelijk beïnvloed door Carl Barks, maar dat verdwijnt behoorlijk snel. Zijn broer, Bas Heymans, is moeilijk te beoordelen. Het lijkt wel alsof zijn grootste invloed Mau Heymans is! Wilma van den Bosch is beetje een buitenbeentje (klinkt een beetje lullig), want zij lijkt door niemand (van de Ducktekenaars) beïnvloed te zijn. Jan-Roman Pikula en Victor Venema hebben misschien nog te weinig verhalen getekend om ze goed te kunnen beoordelen, maar zo ver ik kan zien, lijken zij een soort 'zij-instromers' die niet uitgaan van de klassieke tekenaars, maar van hun achtergrond of opleiding in het wat algemenere striptekenen.

Voor de leuk: Henrieke Goorhuis en Tim Artz, wie weet wel tekenaars van de nieuwe generatie, lijken beide erg beïnvloed door Mau Heymans.

Graag veel verbeteringen en aanvullingen!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Bruno » do maart 24, 2011 7:57 pm

Of niet.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » do maart 24, 2011 9:07 pm

Bruno Kopsky schreef:Alles begint natuurlijk bij Carl Barks, the King. Dat is duidelijk.

Nee, dat klopt niet. Al Taliaferro was eerder, zoals je zelf al aangeeft.

Bruno Kopsky schreef:Zijn (Ducktekenaar-)voorbeelden waren volgens mij Al Taliaferro en Floyd Gottfredson. Deze drie samen horen bij de groep tekenaars die eerst aan tekenfilms meewerkten. Evenals Jack Hannah, Dick Moores en Paul Murry. Andere klassieke tekenaars Tony Strobl, Jack Bradbury en Romano Scarpa hadden ook een tekenfilmverleden, maar zo'n tien jaar later.

Heeft Al Taliaferro aan Disney-tekenfilms gewerkt? Waar heb je dat vandaan? (snik)
En Dick Moores?

Bruno Kopsky schreef:Daar hou ik het even bij. Nog wat vragen: waaronder zouden de ComicUp-artiesten kunnen vallen? Italiaanse school of 'Spaanse school?'

Spaanse school. Tenzij je die als onderdeel ziet van de "Nederlandse school".

Bruno Kopsky schreef:Kun je spreken van een 'Hollandse School' en een 'Deense school'?

Ui zou de eerste de "Nederlandse school" noemen. Inmiddels een van de slechtste scholen ter wereld. Zo niet, de slechtste. (snotter)

Bruno Kopsky schreef:Voor de leuk: Henrieke Goorhuis en Tim Artz, wie weet wel tekenaars van de nieuwe generatie, lijken beide erg beïnvloed door Mau Heymans.

Mau Heymans is inmiddels geen goed voorbeeld meer. Tenzij je gebrekkige verhoudingen mooi vindt. Met zo'n matig voorbeeld wordt het nooit wat, als je écht wilt leren tekenen. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » do maart 24, 2011 11:02 pm

Ui schreef:Heeft Al Taliaferro aan Disney-tekenfilms gewerkt? Waar heb je dat vandaan?
En Dick Moores?

Sorry, foutje. Al Taliaferro: No amination work, went directly to the comic strip department upon his arrival at the Disney Studios. Dick Moores ook Ik heb het te snel gedaan, met veel fouten..

Ui schreef:
Bruno Kopsky schreef:Kun je spreken van een 'Hollandse School' en een 'Deense school'?

Ui zou de eerste de "Nederlandse school" noemen. Inmiddels een van de slechtste scholen ter wereld. Zo niet, de slechtste.

Maar waarom is dat? Vind je hem slechter dan de Italiaanse? Hieronder vallen Jippes, Verhagen, De Jonge en anderen die ik vergeet dus het was in elk geval een van de beste. En nu bestaat die eigenlijk bijna niet meer.

Ui schreef:
Bruno Kopsky schreef:Voor de leuk: Henrieke Goorhuis en Tim Artz, wie weet wel tekenaars van de nieuwe generatie, lijken beide erg beïnvloed door Mau Heymans.

Mau Heymans is inmiddels geen goed voorbeeld meer. Tenzij je gebrekkige verhoudingen mooi vindt. Met zo'n matig voorbeeld wordt het nooit wat, als je écht wilt leren tekenen.

Misschien niet de latere Heymans, maar in elk geval de vroegere. Goorhuis is door Frank Jonker ook al vergeleken met een vroege Carl Barks, maar dat vind ik moeilijk. Dan is een vroege Heymans logischer. Maar ja, een beetje onmogelijk om na nog maar één pagina wat dan ook erover te zeggen.

Oh, en dat het allemaal met Carl Barks begon, zeg ik eigenlijk vooral omdat hij de allerbelangrijkste en grootste ducktekenaar is met de meeste volgelingen.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor McDuck Menu » vr maart 25, 2011 2:17 pm

Ui schreef:
Bruno Kopsky schreef:Voor de leuk: Henrieke Goorhuis en Tim Artz, wie weet wel tekenaars van de nieuwe generatie, lijken beide erg beïnvloed door Mau Heymans.

Mau Heymans is inmiddels geen goed voorbeeld meer. Tenzij je gebrekkige verhoudingen mooi vindt. Met zo'n matig voorbeeld wordt het nooit wat, als je écht wilt leren tekenen. (snik)

Ik vind Mau's huidige werk grappig en verfrissend, al kloppen de verhoudingen niet altijd. Ik probeer de laatste tijd gewoon te tekenen zoals ik het zelf mooi vind. Geen expliciet voorbeeld (meer) dus. Ik heb liever een eigen stijl, dan dat ik een 1:1 kopie word van een andere tekenaar.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Ui » vr maart 25, 2011 2:32 pm

Bruno Kopsky schreef:
Ui schreef:["Nederlandse school"] Inmiddels een van de slechtste scholen ter wereld. Zo niet, de slechtste.

Maar waarom is dat? Vind je hem slechter dan de Italiaanse? Hieronder vallen Jippes, Verhagen, De Jonge en anderen die ik vergeet dus het was in elk geval een van de beste. En nu bestaat die eigenlijk bijna niet meer.

De Nederlandse afdeling is vergane glorie. En Jippes werkt inmiddels bij de Deense afdeling.
Hedendaags Italiaans tekenwerk lijkt met zichtbaar plezier getekend te zijn. De achtergronden zijn mooi ingevuld. Bloemen, bomen, huizen, mensen, dieren. Als het daar zomer is, dan lijkt Duckstad zowat de Keukenhof. Vergelijk dit met het hedendaagse, geestdodende Nederlandse werk: je hoort de tekenaar zuchten en de hoofdredacteur grommen. Lege achtergronden, gebrekkige verhoudingen, amateurisme. Alsof je over een verlaten kerkhof loopt. Alle plezier lijkt eruit geramd in de "Nederlandse school". (snotter)

Bruno Kopsky schreef:
Ui schreef:Mau Heymans is inmiddels geen goed voorbeeld meer. Tenzij je gebrekkige verhoudingen mooi vindt. Met zo'n matig voorbeeld wordt het nooit wat, als je écht wilt leren tekenen.

Misschien niet de latere Heymans, maar in elk geval de vroegere.

De vroegere Mau Heymans was vooral een belofte, die nooit echt is vervuld. En hij keek dusdanig naar Barks, dat je Barks beter rechtstreeks als voorbeeld kunt zien.

Bruno Kopsky schreef:Goorhuis is door Frank Jonker ook al vergeleken met een vroege Carl Barks, maar dat vind ik moeilijk. Dan is een vroege Heymans logischer. Maar ja, een beetje onmogelijk om na nog maar één pagina wat dan ook erover te zeggen.

Wat is een "vroege Carl Barks"? 't Is maar hoever je terug gaat. (snik)
Heeft Jonker echt die vergelijking gemaakt? Niets ten nadele van Henrieke, maar Barks had reeds bij zijn eerste Duck-strips een uitgebreide, jarenlange ervaring opgedaan op de tekenfilm-afdeling. Tekenaars zoals Henrieke en Tim, maar ook Mau Heymans, kunnen alleen maar dromen over de ervaring die Barks toen heeft opgedaan. Reeds in de eerste Duck-strips van Barks, spat Donald zowat van de pagina.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » vr maart 25, 2011 2:42 pm

Ui schreef:
Bruno Kopsky schreef:Goorhuis is door Frank Jonker ook al vergeleken met een vroege Carl Barks, maar dat vind ik moeilijk. Dan is een vroege Heymans logischer. Maar ja, een beetje onmogelijk om na nog maar één pagina wat dan ook erover te zeggen.

Wat is een "vroege Carl Barks"? 't Is maar hoever je terug gaat. (snik)
Heeft Jonker echt die vergelijking gemaakt? Niets ten nadele van Henrieke, maar Barks had reeds bij zijn eerste Duck-strips een uitgebreide, jarenlange ervaring opgedaan op de tekenfilm-afdeling. Tekenaars zoals Henrieke en Tim, maar ook Mau Heymans, kunnen alleen maar dromen over de ervaring die Barks toen heeft opgedaan. Reeds in de eerste Duck-strips van Barks, spat Donald zowat van de pagina.

Vroege Barks was blijkbaar mijn interpretatie, maar hij heeft het over 'Barksachtige stijl'. Dit is mijn bron: http://debobeversstrip.blogspot.com/200 ... ieuws.html Oordeel zelf maar.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » vr maart 25, 2011 3:34 pm

Bruno Kopsky schreef:Vroege Barks was blijkbaar mijn interpretatie, maar hij heeft het over 'Barksachtige stijl'. Dit is mijn bron: http://debobeversstrip.blogspot.com/200 ... ieuws.html Oordeel zelf maar.

2009-03-30, Frank Jonker schreef:Goed nieuws op het gebied van Nederlandse strip. Goed nieuws is misschien wel een beetje zwak uitgedrukt. Heel erg goed nieuws! Een mijlpaal in de geschiedenis van het Nederlandse stripverhaal, mogen we wel zeggen. De debuutstrippagina van een nieuw groot Nederlands tekentalent!!!
Waar het om gaat? Pagina 33 van de nieuwe Donald Duck, nr 14-2009. En dan heb ik het niet over het inmiddels 16 jaar oude scenario, dat al jaren spoorloos was en in mijn verbeelding aqua onderwerp en grap al een baard nog langer dan die van Methusalem had.

Nee, het gaat om het tekenwerk van deze grap. Dat is namelijk gemaakt door onze vaste bloglezeres, Donald Duck tekenares en nieuw Nederlands superstriptekentalent Henrieke Goorhuis!
Het zijn juist deze tekeningen die de gag weer leuk maken. Getekend in een Barksachtige stijl en met alle emoties volledig uitgeacteerd, zoals ik het zelf erg graag bij mijn Duckverhalen.

En dan te bedenken dat ze deze pagina al op 16 jarige leeftijd tekende. Pas nu, twee jaar later, is de pagina eindelijk gepubliceerd in Donald Duck. Henrieke, van harte gefeliciteerd met dit debuut. Leuk dat ik daar ook een steentje aan heb kunnen bijdragen. Voor de liefhebbers is er ook nog de scenariopagina, waarvan ik dankzij Henrieke nu ook weer een kopietje heb.

bron: http://debobeversstrip.blogspot.com/2009/03/een-post-vol-goed-nieuws.html

Jonker heeft het over "een Barksachtige stijl", wat inmiddels een uiterst rekbaar begrip is.

Blijkbaar is Henrieke zo geschrokken van deze hoteldebotel verliefd ogende Jonker, dat ze meteen naar Verweggistan is gevlucht en nimmer is teruggekeerd. Manische kreten als "mijlpaal in de geschiedenis van het Nederlandse stripverhaal" en "superstriptekentalent" zijn even mooi als dodelijk, voor een pas beginnend, nieuw talent. Maar dit terzijde. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » vr maart 25, 2011 3:41 pm

Om even terug te komen op het topic: Ui, wat zie jij graag in de Donald Duck? De sobere, maar redelijk klassieke Nederlandse school, de algemene, moderne Spaanse school, de drukke Deense school of de redelijk afgedwaalde pocketstijl of Italiaanse school? Of de nieuwe algemene striptekenaars-stijl? Of iets anders?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » vr maart 25, 2011 4:26 pm

Bruno Kopsky schreef:Om even terug te komen op het topic: Ui, wat zie jij graag in de Donald Duck?

Is dat het topic? (snik)

Bruno Kopsky schreef:De sobere, maar redelijk klassieke Nederlandse school, de algemene, moderne Spaanse school, de drukke Deense school of de redelijk afgedwaalde pocketstijl of Italiaanse school? Of de nieuwe algemene striptekenaars-stijl? Of iets anders?

Wat is klassieker aan de Nederlandse school dan aan de Deense? Barks heeft ook een aantal verhalen gemaakt die aan de recente Deense drukte doen denken. Een voorbeeld is de openingsplaat van 'The Magic Hourglass'.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++291-02

Ui heeft liever de Spaanse, de Deense en de Italiaanse scholen dan de Nederlandse school. Bij de Nederlandse school ziet Ui het plichtmatige en het knullige er vanaf druipen. Kijk naar tekenaars als Mau Heymans, Bas Heymans en Sander Gulien. De gebroeders Heymans waren ooit grootheden in Nederland. Wat is daar na jaren Roepredactie van overgebleven? Alle plezier en ambitie lijkt er zijn uitgeslagen. Je kunt ze tegenwoordig de gebroeders Zombie noemen. De handjes tekenen nog, maar hun hersentjes zijn dood. Dat heb je er nou van, met al die Roepverafgoding. (snotter)
Ui houdt van levendige stripverhalen die als het ware zichzelf lezen, niet van doodgeslagen tekenwerk dat zich met moeite voortsleept. De Nederlandse school doet Ui pijn aan het Duckhart. (snik)

Wat vindt Bruno zelf, in plaats van alleen de mening van anderen uit te horen? Welke stroming ziet hij graag in de Donald Duck? (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Bruno » za maart 26, 2011 2:33 pm

Nouja, met Nederlandse school bedoel ik niet echt Sander Gulien, Mau Heymans en Bas Heymans... Want dan zou je Wilma van den Bosch er ook bij kunnen rekenen, en nog wat andere nieuwere tekenaars. Maar die kun je onmogelijk in een groep zetten... het is zo verschillend... Ik bedoelde met Nederlandse school meer Jippes, Verhagen, De Jonge, misschien ook Milton, Nadorp... Die wel allemaal een beetje Barksisten waren. Snap je? Die school, tja, zo noem ik het dan maar, bestaat eigenlijk niet meer. Die van nu... ik weet niet hoe we die zouden kunnen noemen. Heb jij een suggestie? De Tweede Nederlandse school? Haha. En die oorspronkelijke de Eerste Nederlandse school. Ik weet niet.

Trouwens, je hebt het uiteraard over Roep, zoals altijd. Maar is die niet al 64? Die gaat al bijna met pensioen, houdt Ui dan op met huilen? Maar het kan heel goed dat hij een opvolger aanwijst die jij veel minder leuk vindt dan Roep! Dan krijg je spijt!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Ui » za maart 26, 2011 4:30 pm

Bruno Kopsky schreef:Nouja, met Nederlandse school bedoel ik niet echt Sander Gulien, Mau Heymans en Bas Heymans... Want dan zou je Wilma van den Bosch er ook bij kunnen rekenen, en nog wat andere nieuwere tekenaars. Maar die kun je onmogelijk in een groep zetten... het is zo verschillend... Ik bedoelde met Nederlandse school meer Jippes, Verhagen, De Jonge, misschien ook Milton, Nadorp... Die wel allemaal een beetje Barksisten waren. Snap je?

Dan zouden er meerdere Nederlandse scholen zijn. En dan zijn er ook meerdere Deense scholen, met auteurs als Vicar en Rosa. (snik)
Waar jij op lijkt te doelen is een Barksistische school.

Bruno Kopsky schreef:Trouwens, je hebt het uiteraard over Roep, zoals altijd. Maar is die niet al 64?

Volgens Striprofiel (1976-04) is Thom Roep op Aarde geland op 10 april 1952. Dus hij zou nu bijna 59 jaar moeten zijn.

Bruno Kopsky schreef:Die gaat al bijna met pensioen, houdt Ui dan op met huilen? Maar het kan heel goed dat hij een opvolger aanwijst die jij veel minder leuk vindt dan Roep! Dan krijg je spijt!

Bedoel je dat hij FERDI gaat aanwijzen als opvolger???? (grapje) (huil huil) (snotter) (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor McDuck Menu » zo maart 27, 2011 12:23 am

Ui schreef:Volgens Striprofiel is Thom Roep op Aarde geland op 10 april 1952.

:lol:
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Bruno » zo maart 27, 2011 2:08 am

Ui schreef:Bedoel je dat hij FERDI gaat aanwijzen als opvolger???? (grapje) (huil huil) (snotter) (snik)

Nee, dat bedoelde ik niet.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Re:

Berichtdoor Bruno » di dec 14, 2021 12:18 am

Ui schreef:Bedoel je dat hij FERDI gaat aanwijzen als opvolger???? (grapje) (huil huil) (snotter) (snik)


Hahaha, dit is nu met de huidige stand van zaken heel grappig om terug te lezen!!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Volgende

Keer terug naar Disney medewerkers algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron