Er zijn ontzettend veel 'stromingen' geweest in de geschiedenis van de Donald Duck. Ik wil het hier nu alleen hebben over de tekenstijlen. Er werd in de Extra Donald Duck Extra gesproken over de 'Italiaanse school', met Scarpa als grote voorbeeld, dus het leek mij leuk om daar een beetje onderzoek in te doen. Dat kan ik in m'n eentje doen, maar het is veel handiger om de McDrake-krachten te bundelen! Ik heb net al een beetje dingen zitten uitzoeken, maar het is nog een klein begin.
Alles begint natuurlijk bij Carl Barks, the King. Dat is duidelijk. Zijn (Ducktekenaar-)voorbeelden waren volgens mij Al Taliaferro en Floyd Gottfredson. Deze drie samen horen bij de groep tekenaars die eerst aan tekenfilms meewerkten. Evenals Jack Hannah, Dick Moores en Paul Murry. Andere klassieke tekenaars Tony Strobl, Jack Bradbury en Romano Scarpa hadden ook een tekenfilmverleden, maar zo'n tien jaar later.
Carl Barks heeft eigenlijk elke volgende tekenaar beïnvloed, maar als Barksisten (zo heten zijn volgers) noem ik in het bijzonder Daan Jippes, Daniel Branca, Freddy Milton, William Van Horn, Vicar, Ben Verhagen en Michel Nadorp. Ik ga maar even uit van hun beginfase, want ieders latere werk is vaak erg afgedwaald van het 'Barksisme'.
Uit het Barksisme zijn weer andere stromingen ontstaan. Ook Daniel Branca heeft volgers in zijn stijl - de Brancisten, zoals bijvoorbeeld Jose Massaroli (er zijn er meer, maar dat heb ik nog niet uitgezocht). Daan Jippes, een befaamde Barksist, heeft als volger - Jippist - Sander Gulien en Mark de Jonge. En omdat Romano Scarpa eigenlijk ook wel is beïnvloed door Carl Barks, kan ik hier ook wel de Scarpisten noemen, maar die kun je ook wel los zien. 'Scarpisme' wordt dus (eerste alinea) ook 'Italiaanse school' genoemd.
Daar hou ik het even bij. Nog wat vragen: waaronder zouden de ComicUp-artiesten kunnen vallen? Italiaanse school of 'Spaanse school?' Kun je spreken van een 'Hollandse School' en een 'Deense school'?
Qua Hollandse school: Mau Heymans is aan het begin duidelijk beïnvloed door Carl Barks, maar dat verdwijnt behoorlijk snel. Zijn broer, Bas Heymans, is moeilijk te beoordelen. Het lijkt wel alsof zijn grootste invloed Mau Heymans is! Wilma van den Bosch is beetje een buitenbeentje (klinkt een beetje lullig), want zij lijkt door niemand (van de Ducktekenaars) beïnvloed te zijn. Jan-Roman Pikula en Victor Venema hebben misschien nog te weinig verhalen getekend om ze goed te kunnen beoordelen, maar zo ver ik kan zien, lijken zij een soort 'zij-instromers' die niet uitgaan van de klassieke tekenaars, maar van hun achtergrond of opleiding in het wat algemenere striptekenen.
Voor de leuk: Henrieke Goorhuis en Tim Artz, wie weet wel tekenaars van de nieuwe generatie, lijken beide erg beïnvloed door Mau Heymans.
Graag veel verbeteringen en aanvullingen!