Beste Disney Songs

Berichtdoor Michiel P » do aug 06, 2009 8:30 pm

Elco8183 schreef:Ik vind dat muziek, in films, emoties versterkt. Een trommel of bas als iets spannend is en een meewarig piano stukje of "langzame" viool bij zielige/verdrietige momenten. Je kijkt naar de film en hoort de muziek zodat je, zowel met je zicht als je gehoor, je kunt inleven in de gebeurtenis op 't scherm.

Je hebt natuurlijk gelijk, maar worden we ook niet een beetje voor de gek gehouden? Is het verhààl spannend of ontroerend, of ligt het alleen aan de muziek? Omdat muziek zo effectief is, kan deze worden gebruikt om de tekortkomingen van het verhaal of de acteurs te verdoezelen. Eigenlijk zouden we ontroerd moeten worden door de acteurs zelf, vind je ook niet?

Bij een goede film zou het niet uit moeten maken of er muziek onder zit. In het echte leven is er tenslotte ook niet overal muziek aanwezig. In "Reservoir Dogs" wordt alleen muziek gebruikt van een radioprogramma waar de personages naar luisteren. Het is dus muziek die (sommige) personages zelf ook kunnen horen. Er bestaan ook goede films waarin helemaal geen muziek toegevoegd is, zoals "Festen" of "Rosetta".
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Elco8183 » do aug 06, 2009 10:24 pm

Ik ben zelf niet zo'n film kijker, maar moet idd toegeven dat de meeste films, de muziek als hoofdingrediënt nemen om het spannend/zielig/ontroerend te maken en dat ze er een verhaal of acteur bij zetten op het "op smaak" te brengen.
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr aug 07, 2009 12:54 am

Middelmatige films gebruiken 'zielige' muziek om te ontroeren en vaak lukt het dan ook nog. Daar betrapte ik mezelf op bij het bekijken van Cinderella man van Ron Howard. Echt letterlijk tijdens het kijken naar een emtionele scène besefte ik dat ik ontroerd was door die clichématige aanzwellende muziek, de ultra-conventionele slowmotion shots van de held die net de overwinning behaalt, etc. Goede films hebben dat niet nodig. Muziek is ook niet alleen een maniulatie-middel, maar een ingediënt dat, indien goed gebruikt, de andere goede elementen aan een film nog versterkt (i.p.v. vervangt). Kan iemand zich The Godfather voorstellen zonder dat beroemde deuntje van Nino Rota ('The Godfather Walz')? Of de westerns van Sergio Leone zonder de muziek van Ennio Morricone? Of wil er iemand beweren dat daarin de muziek ook de rol van 'vervanger' speelt? (Dan krijg je wel ruzie met mij, hoor!)

Ik vind het een beetje overdreven om te stellen dat Disney-films zonder hun muziek niks voor zouden stellen. Wel is het zo dat ze meestal een onderdeel van het verhaal vormen. Niet altijd, maar wel vaak. Kijk, 'Heigh ho' of 'Wistle while you work' kun je zomaar uit Sneeuwwitje halen zonder dat iemand ze mist, maar haal eens 'Bonjour' uit Beauty and the Beast en vertel me dan eens wie de personages zijn en hun motieven? Wat dat betreft zijn de musicals uit de jaren '90 heel wat meer formulematig dan de oudere films.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » vr aug 07, 2009 3:17 am

Rockerduck schreef:Ik vind het een beetje overdreven om te stellen dat Disney-films zonder hun muziek niks voor zouden stellen.

De clou is dat de muziek bij animatie allerlei echte geluiden moet vervangen, omdat getekende golven e.d. van zichzelf nu eenmaal geen geluid maken. (Maar als ik me niet vergis worden er aan acteursfilms ook allerlei geluiden toegevoegd.) Probeer je "The Little Mermaid" voor te stellen met allerlei opgenomen of gesimuleerde zeegeluiden i.p.v. muziek. Dan moeten de tekenaars de animatie laten overeenkomen met natuurgeluiden! Het is makkelijker om de tekeningen een bepaald ritme te laten volgen. De muziek is er om de animatie te versterken en beter tot haar recht te laten komen.

Rockerduck schreef:Wat dat betreft zijn de musicals uit de jaren '90 heel wat meer formulematig dan de oudere films.

Maar is dat goed of verkeerd? Hierboven zit ik af te geven op formules, dus dan zou ik het verkeerd moeten vinden. Maar dat bedoel jij volgens mij niet, want jij vindt "The Little Mermaid" en "Beauty and the Beast" juist heel goed. Volgens de oude Disney-methode ontstonden de scènes geleidelijk. Ze begonnen al te tekenen aan een film zonder te weten hoe die af zou lopen. Tegenwoordig moet er eerst een afgerond verhaal liggen. Ik weet niet wanneer die omslag heeft plaatsgevonden.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr aug 07, 2009 11:56 am

Rockerduck schreef:Goede films hebben dat niet nodig. Muziek is ook niet alleen een maniulatie-middel, maar een ingediënt dat, indien goed gebruikt, de andere goede elementen aan een film nog versterkt (i.p.v. vervangt).

Een mooi voorbeeld daarvan vind ik de Pixar-films. Volgens mij zijn die zonder muziek ook goed, alleen heb ik het gevoel dat de stukjes die ik van Up heb gezien, niet zonder muziek kunnen.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » vr aug 07, 2009 2:46 pm

Michiel P schreef:Het is makkelijker om de tekeningen een bepaald ritme te laten volgen. De muziek is er om de animatie te versterken en beter tot haar recht te laten komen.

Mickey Mousing

Scoring a segment such that the music punctuates the physical motions occurring. This is a technical term coined in the early days of animation, though the practice of synchronizing actions to the rhythm of the music apparently goes back earlier.

In a slapstick cartoon, this can be used as a complete substitute for the normal sound effects. In live action this is more commonly used alongside the normal sound effects, making it seem like a choreographed dance.

In a regular scoring session, the composer will have the film playing so that they can time the important musical cues alongside the important scenes. Unless there is no musical score at all, every film has some element of this going on.

Bron: http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/M ... keyMousing
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » za aug 08, 2009 1:52 am

Michiel P schreef:Maar is dat goed of verkeerd? Hierboven zit ik af te geven op formules, dus dan zou ik het verkeerd moeten vinden. Maar dat bedoel jij volgens mij niet, want jij vindt "The Little Mermaid" en "Beauty and the Beast" juist heel goed.

The Little Mermaid vind ik een heel goede film, hoewel er genoeg af te dingen is op de kwaliteit van de animatie. Die is vaak niet consistent en daardoor zijn er wel zes of zeven 'verschillende' Ariëls te zien in de film. Dat is natuurlijk een gevolg van de krappere, in steen geschreven budgetten die er sinds midden jaren '80 kwamen (met de komst van Michael Eisner). De formulewerking is in TLM nog niet zo overduidelijk aanwezig, omdat het de eerste in z'n soort is. Maar als je na gaat denken over de films die erna kwamen, vormt zich al vrij snel een patroon en dan gaan die films toch een beetje vervelen. Natuurlijk was er altijd al een bepaalde 'Disney-manier' van verhalen vertellen (er moeten liedjes in zitten, het moet goed aflopen etc.), maar in de jaren '90 wordt het allemaal veel gekiender, veel uitgekookter, meer voorgeprogrammeerd. Beauty and the Beast zag ik laatst voor het eerst in 10 jaar weer eens en ik was geschokt door de hoge irritatiefactor van de vervelende bijfiguurtjes, de doorzichtige opzet van het plot en de voorgekookte structuur van de film. Net zag ik nog Cinderella en die is duidelijk veel losser, veel echter, veel natuurlijker (hoewel natuurlijk daar ook uitgebreid over nagedacht is).

Maar we gaan erg off-topic zo...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » ma aug 10, 2009 12:35 am

Rockerduck schreef:Maar we gaan erg off-topic zo...

Tijd om weer een beetje bij te sturen dan. Als ik heel eerlijk ben, heb ik geen favoriet Disney-nummer. In de meeste Disney-films is de muziek überhaupt van goede kwaliteit. Er zijn altijd wel een paar liedjes die in je hoofd blijven zitten. Tot op zekere hoogte is mijn favoriete Disney-muziek gewoon de muziek uit de film die ik laatst gezien heb.

That's how you know - Enchanted (2007)

http://www.youtube.com/watch?v=xRYU4cqUAUs

"Enchanted" is tegelijkertijd een parodie en een hommage aan de klassieke Disney-prinsessenfilms. De film zit vol met verwijzingen naar beroemde scènes uit eerdere films. De liedjes zijn geschreven door Alan Menken en Stephen Schwartz. Eén van de dansende oude mannetjes danste als schoorsteenveger in "Mary Poppins".

Bij het zien van bovenstaande scène was ik meteen verkocht. Wat een heerlijke film! Prinses Giselle begint spontaan te zingen in het park en haar serieuze tegenspeler vind dat maar eng. "People are looking. Please don't sing, it's okay. Let's just walk. Can we walk?" :lol:

Interview met Alan Menken en Stephen Schwartz: http://www.moviesonline.ca/movienews_13489.html

Ik til de filmdiscussie over naar het topic "Mooiste Disney Classic?".
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma aug 10, 2009 1:08 am

Michiel P schreef:Bij het zien van bovenstaande scène was ik meteen verkocht. Wat een heerlijke film!

Echt? Is het niet een tienermeisjes-film dan?

Michiel P schreef:Prinses Giselle begint spontaan te zingen in het park en haar serieuze tegenspeler vind dat maar eng. "People are looking. Please don't sing, it's okay. Let's just walk. Can we walk?" :lol:

Dat doet me denken aan het einde van het liedje 'Bonjour', waarin de menigte dorpelingen heel opzichtig stil blijft staan om voor de laatste keer het refrein te zingen. Gaston kan niet door de zingende meute heen komen. Pas als het lied af is gelopen, gaan ze weer door met hun bezigheden.

Beauty and the Beast- Belle
http://www.youtube.com/watch?v=juQSy7XF ... annel_page
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » ma aug 10, 2009 1:12 am

(Vanaf 4:23 bedoel ik dus.)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » ma aug 10, 2009 2:18 am

Rockerduck schreef:Echt? Is het niet een tienermeisjes-film dan?

Het is geen film over typische tienerdingen, als je dat bedoelt. Het is wél een romantische komedie. Surely you're not above that, are you? De film is alleen al de moeite waard vanwege de aandacht die er aan de vormgeving is besteed. Ook de vele verwijzingen en plaagstootjes naar Disney-klassiekers zijn leuk. Verder is Amy Adams ontzettend grappig als de naïeve en eeuwig optimistische prinses Giselle.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Enchanted_(film)

Rockerduck schreef:Dat doet me denken aan het einde van het liedje 'Bonjour', waarin de menigte dorpelingen heel opzichtig stil blijft staan om voor de laatste keer het refrein te zingen.

Zoiets, maar dan nog drie keer zo erg. De film steekt (letterlijk) de draak met het fenomeen Disney-musical.

Schwartz reasons, "The biggest problems with doing live-action musicals is justifying why the characters are suddenly bursting into song in the middle of very real sets and very real situations. So one of the great things I thought about "Enchanted” was that the concept itself allowed the characters to sing in a way that was completely integral to the plot of the story.” [...]

STEPHEN SCHWARTZ: The concept was that people in 2D animation sing and people, needless to say, in real life don’t. So, putting that up against each other and allowing, having the Patrick Dempsey character who kind of speaks for us, for our point of view, to respond to this girl singing. "I really don’t dance" and all that stuff.

ALAN MENKEN: "Please, don’t sing, don’t sing."

Bron: http://www.moviesonline.ca/movienews_13489.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » ma okt 19, 2009 4:07 pm

Michiel P schreef:[['The Great Mouse Detective'] Wat is Ratigan toch een heerlijk valse schurk! En dat hij de moeite neemt om speciaal voor zijn wraakactie een grammofoonplaat op te nemen!

Zou Ratigan geïnspireerd kunnen zijn op Freddie Mercury, de inmiddels overleden zanger van Queen? Ei herinnert zich een bombastisch lied waarin de valse, theatrale Ratigan in een solo-stuk subtiel een harp beroert. Dat deed Ei aan Mercury denken.

H@gar schreef:Op de Special Edition DVD die nu in omloop is, staat zelfs een nieuwe versie van de nasynchronisatie, waarbij Louis is vervangen door zijn zoon, Gunther Neefs. Ik heb toevallig deze versie afgelopen weekend voor het eerst gezien. Beetje jammer, Louis was beter.....

Staat de oude nasynchronisatie ook op de DVD? Kun je kiezen uit de twee versies?

Louis Neefs was een zanger, bekend van o.m. 'Margrietje' uit 1972:
http://www.youtube.com/watch?v=xhEIF7JIoCs
Haalt zoon Gunther Neefs hetzelfde niveau?

Michiel P schreef:- I'm Professor Ludwig von Drake

http://www.youtube.com/watch?v=VdgZavR7Mu4

Zelfde verhaal: geen filmpje, wel een singeltje. Er bestaat ook een versie met foto's van president Ahmadinejad, maar daarbij ontbreekt het einde met de ontploffingen. In dit liedje komt het karakter van Ludwig prachtig uit de verf.

Leuk! Ei heeft er een favoriete Disney song bij.

Ei stelt voor dat we in het gebouw van de Nederlandse redactie, overal luidsprekers verstoppen waaruit dit lied 24 uur per dag te horen is! Net zolang totdat Ludwig, oftewel Otto, weer mag meedoen in Donald Duck weekblad! :P
(Inspiratie: een kerstvertelling van Barks)

Elco8183 schreef:Ik vind dat muziek, in films, emoties versterkt. Een trommel of bas als iets spannend is en een meewarig piano stukje of "langzame" viool bij zielige/verdrietige momenten. Je kijkt naar de film en hoort de muziek zodat je, zowel met je zicht als je gehoor, je kunt inleven in de gebeurtenis op t scherm.

George Martin (producer van The Beatles) heeft in een drie-delige BBC-documentaire uitgelegd hoe muziek werkt. Die documentaire heet 'The Rhythm of Life'. (Nederlandse titel is 'Ritme, Melodie, Harmonie'.) Volgens internet is de documentaire in het jaar 2000 uitgezonden door Teleac.
In deze documentaire wordt ook de rol van filmmuziek behandeld. Dit doet men door hetzelfde filmpje twee keer te tonen, maar elke keer met verschillende muziek. In het filmpje geeft een oude man (George) een pakketje aan een jongere man. De ene keer is een geluidsopname van een melancholisch strijkersorkest gebruikt, de andere keer een geluidsopname van een kolderiek, huppelmuziekje. Bij de melancholische muziek lijkt het, alsof de man vlak voor zijn sterven nog iets wil overdragen, met zijn laatste krachten. Bij de kolderieke muziek lijkt de oude man een maffe, stoute, oude vent te zijn. En het gaat om precies hetzelfde filmpje!

Michiel P schreef:['Enchanted'] De film steekt (letterlijk) de draak met het fenomeen Disney-musical.

In Monty Python's film 'The Holy Grail' (1975) zit wat Ei betreft de aller-allerbeste parodie op het fenomeen musical. Elke keer als een prins wil gaan zingen, komt de vader er tussendoor. De aanzwellende orkestmuziek valt dan stil, in de vorm van een magneetband die vastloopt. :lol:
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=yC-kHq5IC3U (vanaf 0:55)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma okt 19, 2009 9:13 pm

Die heb ik vandaag nog gezien! Geniale film! En heb je de trailer al ooit gezien? Gewoonweg hilarisch!
http://www.youtube.com/watch?v=RDM75-oXGmQ

Trouwens, heb ik Up's soundtrack al genoemd? Geweldige film! Ga hem zelf ook zien! (wel in het Engels, met ondertiteling, Nederlandse stemmen=slecht)
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor H@gar » vr nov 13, 2009 12:07 am

Ei schreef:
H@gar schreef:Op de Special Edition DVD die nu in omloop is, staat zelfs een nieuwe versie van de nasynchronisatie, waarbij Louis is vervangen door zijn zoon, Gunther Neefs. Ik heb toevallig deze versie afgelopen weekend voor het eerst gezien. Beetje jammer, Louis was beter.....

Staat de oude nasynchronisatie ook op de DVD? Kun je kiezen uit de twee versies?

Louis Neefs was een zanger, bekend van o.m. 'Margrietje' uit 1972:
http://www.youtube.com/watch?v=xhEIF7JIoCs
Haalt zoon Gunther Neefs hetzelfde niveau?

Sorry voor het late antwoord, ben een tijdje weggeweest. :)

Nee, de oude nasynchronisatie staat er niet op. Disney Nederland is niet geinteresseerd in het behouden van filmgeschiedenis, maar is geinteresseert in geld, en dus marketing. De stemmen van de nieuwe versie zijn in deze tijd bekender, dus worden die gebruikt, ipv de eerdere.
Ik ben voor de verandering eens WEL blij dat ik de oude, 1 disc versie al had aangeschaft, want daarop staat nog wel de juiste versie.

En helaas, nee, Gunther haalt het niet bij Louis. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat tegen Gunther is gezegd "zo klonk je vader, imiteer dit maar". Misschien kan Gunther beter als hij zijn eigen ding kan doen, maar zeker als beide versies zoveel op elkaar lijken, geef mij dan Louis maar...
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Kwekje » vr nov 13, 2009 2:42 am

Duckfan van Down Under schreef:Trouwens, heb ik Up's soundtrack al genoemd? Geweldige film! Ga hem zelf ook zien! wel in het Engels met odertiteling anders snap ik het niet.

Heb jij dat nodig ? :P Manneke toch ;)
Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron