Censuur in Disney films

Berichtdoor Ei » do feb 22, 2007 2:23 pm

Henrieke schreef:['The Three Caballeros'?] Verder is het hele gebeuren nogal a-muzikaal ingezongen, en bij één scene hoor je alleen maar stilte. (de scene waarin Pecos een sigaret rolt, die in Amerika van de DVD verwijderd is... de Engelse versie staat er wel ongecensureerd op.)

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=1507#p1507

Versies? Amerikaanse versie? Een verschillende Engelse versie?

Welke Disney DVDs zijn gecensureerd? Volgens informatie op McDuck is in 'Fantasia' gesneden, óndanks Disney's beloften over een ongecensureerde, gereconstrueerde complete versie. Men zou grote problemen hebben met negermeisje "Sunflower".

Afbeelding

Bestaat van 'Fantasia' een "Engelse versie", mét Sunflower?

Censuur Disney DVDs (McDuck)
http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?id=2543
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Henrieke » do feb 22, 2007 2:45 pm

Oh, ik bedoel dat op de Nederlandse DVD het origineel (Engelstalig) er ongecensureerd op staat, terwijl er voor de Amerikaanse DVD behoorlijk wat knip en plakwerk is verricht. Maar ook op de Nederlandse DVD is in het Nederlands dus een scene niet ingezongen.
En eh... Er zijn echt heel wat DVD's gecensureerd, vooral de shorts. Op de 'Treasures' series staat tot nu toe wel alles in zijn geheel, misschien willen ze Fantasia daarop ook uitbrengen? (als ze tenminste niet voortijdig met de serie stoppen)

En ja, Song of the South heb je natuurlijk ook nog. Maar daar ga ik later wel eens over ratelen...
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor DisneyRemc°o° » do feb 22, 2007 11:32 pm

Henrieke schreef:En ja, Song of the South heb je natuurlijk ook nog. Maar daar ga ik later wel eens over ratelen...

Song of the South... ik snap het nog steeds niet. De film zou niet opnieuw uitgebracht worden, omdat Song of the South een beeld zou schetsen dat slaven tevreden waren met hun leven. Nu kun je er heel lang over discussiëren of dat terrecht is of niet. Ik weet niet hoe de slaven zich toendertijd voelden. Het lijkt me geen prettig leven, maar dat is mijn mening. En zo heeft iedereen een mening. Maar Moeten de films over oorlogen dan ook verboden worden? Ik heb niet zoveel ervaring met oorlogfilms, maar er zullen best films zijn waar ook vrolijkheid in voorkomt. Een tweede verhaallijn dwars door de oorlogsperiode heen bijvoorbeeld. Misschien is dit niet zo'n goed voorbeeld, omdat dit juist positief opgevat kan worden, dat mensen zich ondanks de oorlog nog wel gelukkig konden voelen, als ze maar hun familie om zich heen hadden.

Om terug te komen op Song of the South. In deze film lijkt uncle Remus een gelukkig man, ondanks dat hij een slaaf is. Maar dit betekent niet automatisch dat hij gelukkig is omdat hij slaaf is. Misschien is uncle Remus gewoon een vrolijke man. Moet de film nou echt 'verboden' worden omdat dit slechts suggereert dat hij blij is met z'n slavenleven. Dat is toch wel een hele diepgaande gedachte voor een film die eigenlijk gewoon als een vrolijke film bekeken zou moeten worden. Wat mij betreft kan het geen kwaad om Song of the South op DVD uit te brengen.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Henrieke » vr feb 23, 2007 1:38 am

Het stomme is juist dat die mensen in de film geen slaven zijn. De film speelt zich af in de tijd dat de slavernij net afgeschaft was. De mensen zijn vrij om te gaan maar bleven (zo was het in het echt vaak ook) omdat ze daar gewoon woonden en werkten, en geen andere plek hadden om naartoe te gaan. In verlaat Uncle Remus de plantage zelfs omdat hij het gevoel heeft dat hij er 'niet meer nodig is'.
Verder is er ook nog een heel gedoe om de 'tar baby'. (in strip verschenen als Broer Konijn en het teermannetje) En dan nog te bedenken dat Splash Mountain één van de populairste attracties in Disneyland is. Enfin, als je dat allemaal wilt weten kun je het beste kijken op www.songofthesouth.org. Daar staat alles op.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Henrieke » vr feb 23, 2007 1:39 am

Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr feb 23, 2007 2:54 am

DisneyRemc°o° schreef:Song of the South... ik snap het nog steeds niet. De film zou niet opnieuw uitgebracht worden, omdat Song of the South een beeld zou schetsen dat slaven tevreden waren met hun leven. Nu kun je er heel lang over discussiëren of dat terrecht is of niet. Ik weet niet hoe de slaven zich toendertijd voelden. Het lijkt me geen prettig leven, maar dat is mijn mening. En zo heeft iedereen een mening.

Om terug te komen op Song of the South. In deze film lijkt uncle Remus een gelukkig man, ondanks dat hij een slaaf is. Maar dit betekent niet automatisch dat hij gelukkig is omdat hij slaaf is. Misschien is uncle Remus gewoon een vrolijke man. Moet de film nou echt 'verboden' worden omdat dit slechts suggereert dat hij blij is met z'n slavenleven. Dat is toch wel een hele diepgaande gedachte voor een film die eigenlijk gewoon als een vrolijke film bekeken zou moeten worden. Wat mij betreft kan het geen kwaad om Song of the South op DVD uit te brengen.

Het probleem met Song of the South ligt veel dieper. Tegenwoordig zijn we geneigd om te zeggen: "ach, zo dachten de mensen nou eenmaal over zwarten toen de film uitkwam". Probleem is dat de film al onder vuur lag toen-ie uitkwam in 1946. Het geromantiseerde beeld van het Zuiden van de VS, met blije slaven (of ex-slaven) die gehoorzaam zijn aan hun (ex-)meesters was reeds toen al lang uit de mode, al sinds Gone with the Wind (1929). Stapje voor stapje waren zwarte Amerikanen bezig zich een weg omhoog te werken in Hollywood (geholpen door WO II, waarin de overheid films stimuleerde waarin alle Amerikanen zij aan zij vochten tegen de facisten en racisten in Europa) en Disney kwam met een prent die twintig jaar in het verleden thuishoorde.

'Uncle Remus' is al een heel oud figuur. Disney heeft hem niet bedacht. Het is al een heel oud stereotype van de neger, net zoals de 'coon' (de stuntel), de 'mammie' (de dikke huishoudster) en de 'tom' (de slechterik). Vier jaar nadat Dooley Wilson op voet van gelijkwaardigheid omgang had gehad met Humfrey Bogart in Casablanca komt Disney met een stereotypering van oude zwarte mensen. Je kunt je voorstellen dat dat een storm van kritiek opleverde. Je kunt je ook voorstellen dat het ook vandaag de dag nog beledigend is voor zwarte mensen. Niet alleen het figuur Uncle Remus, maar ook hetgeen ik hierboven heb beschreven. De slavernij is een vreselijke periode in de geschiedenis van de VS geweest, en er moest een Burgeroorlog gevochten worden om 'm af te kunnen schaffen. Zwarte slaven hebben op de plantages veel geleden. Het opvoeren van een blije en trouwe (ex-)slaaf was in de jaren '10 en '20 gebruikelijk, maar veroorzaakte veel pijn bij de zwarte bevolking. Het bagatelliseert de pijn van hun grootouders of -zoals nu- hun voorvaderen én het pleit de blanke slavenhouders vrij. Want dat zijn toch de ouders van de hoofdpersonen in Song of the South: ex-slavenhouders, plus dat de film speelt in het Zuiden, voorstander van het behouden van de slavernij en de verliezer van de Burgeroorlog (en de thuisbasis van de Ku Klux Klan).

Om al die redenen lag die film toen zo gevoelig en ligt die nog steeds zo gevoelig. Ik begrijp dat wel. Ik vind niet dat we nou die film in de ban moeten doen. We moeten geen enkele oude film in de ban doen. Als-ie vandaag de dag was gemaakt was het wat anders, maar vooruit... zo'n oude film kan best. Laat 'm voorafgaan aan een inleiding door die Leonard Maltin, die wat historische context kan geven. Raar is, dat de film een paar jaar geleden nog in Nederland op Net 5 is uitgezonden en volgens mij gewoon te koop is.

Wie geïnteresseerd is in het onderwerp (de afbeelding van zwarte mensen in Hollywood) kan ik aanbevelen:

Bogle, Donald. Toms, Coons, Mulattoes, Mammies and Bucks: An Interpretive History of Blacks in American Films. 3e ed. Oxford: Roundhouse Publishing Ltd, 1994.

Cripps, Thomas. Making Movies Black: The Hollywood Message Movie from World War II to the Civil Rights Era. New York: Oxford University Press, 1993.

Guerrero, Ed. Framing Blackness: The African American Image in Film. Philadelphia: Temple University Press, 1993.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Henrieke » vr feb 23, 2007 11:43 pm

Voor of tegen de film (post ik later nog wel meer over, als ik tijd heb), de drie (vier) getekende delen zijn geweldig, en het is zonde dat je die maar zo moeilijk te zien krijgt. Ik heb er drie versies van: Op DVD (zo een die door enge mannetjes stiekem op internet verkocht worden), op video (opgenomen van die BBC uitzending), en op een officiële DVD. Op de Treasure DVD over Disneyland zit namelijk de allereerste aflevering van het TV programma Disneyland (met de beroemde zin: It was all started by a mouse). In deze uitzending zit ook het derde getekende deel, 'the laughing place'. Het is in zwartwit, maar wel in zeer goede kwaliteit, dus ik ben blij!

Op dit moment staan twee delen uit de film weer op youtube. Overigens ook (wat mij betreft) de beste twee stukken, 'the tar baby' en 'the laughing place'. Als je de film niet kent raad ik je aan deze filmjes snel te kijken, want morgen zijn ze waarschijnlijk weer verwijderd.
(Je kan youtube films trouwens opslaan dmv keepvid.com als iemand wil weten hoe het werkt leg ik het wel uit)

Ik ben trouwens normaal geen voorstander van illegale DVD's enzo, maar ja, je moet toch wat als je die film per se iedere week wilt kijken :p

Tar Baby deel 1:
http://www.youtube.com/watch?v=sKpXgVPbwUA

Tar Baby deel 2:
http://www.youtube.com/watch?v=P3bYiZu9fug

Laughing Place:
http://www.youtube.com/watch?v=7acPWj4fAoU
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor DisneyRemc°o° » za feb 24, 2007 12:15 am

Henrieke schreef:Ik ben trouwens normaal geen voorstander van illegale DVD's enzo, maar ja, je moet toch wat als je die film per se iedere week wilt kijken :p

Als ze de film uitbrengen in de 'Disney Treasures' collectie, zullen ze de film dan in de originele staat laten? Als hij als Disney Classic uitgebracht wordt, is er nog kans dat de film gerestaureerd wordt.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Henrieke » za feb 24, 2007 1:12 am

DisneyRemc°o° schreef:
Henrieke schreef:Ik ben trouwens normaal geen voorstander van illegale DVD's enzo, maar ja, je moet toch wat als je die film per se iedere week wilt kijken :p

Als ze de film uitbrengen in de 'Disney Treasures' collectie, zullen ze de film dan in de originele staat laten? Als hij als Disney Classic uitgebracht wordt, is er nog kans dat de film gerestaureerd wordt.

Hij zou in 2006 uitgebracht worden, maar dat is niet gebeurd. De reden kan je ook op die site lezen waar ik naar linkte.
Sommige delen zijn al gerestaureerd, of tenminste, dat geloof ik. Ik heb trailers gezien van Singalong Songs waar ook stukken uit de film bij zaten, en het zag er duidelijk mooier uit. De losse tekenfilms geef ik wel een kansje, maar ik denk niet dat je voorlopig de hele film op DVD kunt verwachten.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » za feb 24, 2007 9:48 pm

Henrieke schreef:(Je kan youtube films trouwens opslaan dmv keepvid.com als iemand wil weten hoe het werkt leg ik het wel uit)

Hier ben ik erg benieuwd naar. (Wel echt stapje voor stapje dan, want zo goed ben ik niet met de pc.)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Henrieke » zo feb 25, 2007 12:00 pm

Rockerduck schreef:
Henrieke schreef:(Je kan youtube films trouwens opslaan dmv keepvid.com als iemand wil weten hoe het werkt leg ik het wel uit)

Hier ben ik erg benieuwd naar. (Wel echt stapje voor stapje dan, want zo goed ben ik niet met de pc.)

Ok! Ik neem aan dat je windows gebruikt, voor firefox is er nog een speciale website, maar ik hou het even op deze. De filmpjes worden in dezelfde kwaliteit opgeslagen als dat je ze op je scherm ziet bij youtube, maar het is toch leuk, vooral om zeldzaam spul te bewaren voordat het weer verwijderd is.

Stapje 1
Ga naar keepvid.com.

Stap 2
Op deze site staat naast het logo een wit vak met daarin 'Drag this button onto your links toolbar'. Dat is bedoeld voor firefox gebruikers, als je windows hebt is het ook simpel. Klik met je rechter muisknop op het vakje en klik op 'toevoegen aan favorieten'. In je lijst met favorieten verschijnt nu een site genaamd 'keep it!'.

Stap 3
Ga nu naar youtube.com, en zoek 'n leuk filmpje uit dat je wilt opslaan. Open dit filmpje zoals je het normaal ook zou doen.

Stap 4
Nu komt de truc: Zodra dit filmpje in beeld is, ga je naar je favorieten en klik je op 'keep it!'.

Stap 5
Op de site staat nu bijna bovenaan, onder 'download', een 'download link'. Hier moet je op klikken, waarna je een downloadscherm van windows in beeld krijgt. Hij slaat hem standaard altijd op als get_video, maar je kunt beter gelijk een nieuwe titel bedenken, vooral als je meer filmpjes wilt downloaden, anders slaat ie ze over elkaar op en ben je de vorige kwijt. Wat wel belangrijk is is dat je er zelf een extensie achter zet, anders werkt het bestand niet. Achter je titel moet je .flv typen, en dan klik je op opslaan.

Stap 6
Nu begint ie met downloaden, maar let wel op dat hij echt alles dowloadt. (downloadt met dt? :p) Heel is ie bij mij na één seconde al klaar met downloaden, dat kan natuurlijk nooit. Hij slaat dan alleen maar de eerste paar seconden van het filmpje op. Hij moet gewoon tot aan de 100 procent downloaden, bij een filmpje van 1 minuut duurt dit bij mij ongeveer 30 seconden, maar dat is ook afhankelijk van de computer. Als hij te snel klaar is klik je gewoon nogmaals op de download link, dan gaat het meestal wel goed. (misschien heeft alleen mijn computer deze kuren, geen idee)

Stap 7
Voordat je de filmpjes kunt bekijken heb je nog wel een speciale flash speler nodig. Dit is een heel simpel programmaatje, het neemt niet veel schijfruimte in.
Klik hier om het programma te downloaden, deze versie is gratis en virusvrij. Klik op uitvoeren om het te installeren.

Nu je het programma hebt kun je alle filmpjes die je van youtube haalt gewoon op je computer bekijken. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor DisneyRemc°o° » zo feb 25, 2007 1:44 pm

Henrieke schreef:Nu je het programma hebt kun je alle filmpjes die je van youtube haalt gewoon op je computer bekijken. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Hier gelijk een leuk filmpje om uit te proberen: Splash Mountain in Walt Disney World's Magic Kingdom. Aangezien we het hier veel over Song of the South hebben, is het wel leuk om te zien welke attractie eruit ontstaan is. Ik heb zelf de attractie meerdere malen gedaan in de afgelopen jaren en het is echt een pracht van een attractie. De rode draad met uncle Remus is weggelaten uit de attractie... Waarschijnlijk om discussies en protesten te voorkomen.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Henrieke » zo feb 25, 2007 2:54 pm

DisneyRemc°o° schreef:
Henrieke schreef:Nu je het programma hebt kun je alle filmpjes die je van youtube haalt gewoon op je computer bekijken. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Hier gelijk een leuk filmpje om uit te proberen: Splash Mountain in Walt Disney World's Magic Kingdom. Aangezien we het hier veel over Song of the South hebben, is het wel leuk om te zien welke attractie eruit ontstaan is. Ik heb zelf de attractie meerdere malen gedaan in de afgelopen jaren en het is echt een pracht van een attractie. De rode draad met uncle Remus is weggelaten uit de attractie... Waarschijnlijk om discussies en protesten te voorkomen.

Ik heb er al een aantal versies van gezien, leuke attractie! (ik heb de soundtrack ook, iemand interesse?) In Nederland kent iedereen Broer Konijn uit de strips, in Amerika kennen veel mensen Broer uit die attractie. Als je op internet plaatjes zoekt krijg je vooral veel foto's van de laatste 'scene' uit de attractie.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Henrieke » ma sep 10, 2007 11:48 am

Ik heb net een aantal Bugs Bunny filmpjes zitten kijken op internet, en veel kwamen me bekend voor omdat ik die als kind vaak op video heb gekeken. Nu viel me pas op dat deze uit de oorlogstijd komen en vol zitten met verwijzingen naar Hitler, Japanners, enz.
Wanneer is men eigenlijk begonnen met het censureren van films? Ik weet niet welke filmpjes er nog meer op die Bugs Bunny VHS staan, maar op één van de Donald Duck video's staat in ieder geval het filmpje 'Commando Duck', waarin Donald een heel Jappenkamp om zeep helpt. Eén scherpschutter zegt zelfs iets van "een Japannel schiet alleen in de lug". Vervolgens kom ik dit filmpje op internet tegen met titels als VERBANNEN PROPAGANDA. Ook bij de Disney treasure DVD wordt gezegd dat deze uit de 'vault' komt. De video's zijn van rond 1990, en ik heb ze tientallen keren gekeken. Overigens is het me nooit opgevallen waar het eigenlijk over ging.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als ze nu zo'n filmpje zo op een DVD zouden zetten.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » di sep 11, 2007 2:31 am

Het is natuurlijk te walgelijk voor woorden dat KINDERbedrijf Disney zijn KINDERhelden heeft misbruikt om ze 'de vijand' uit te laten moorden in gewelddadige tekenfilms.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Volgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten