Mooie verzameling aanleggen

Berichtdoor DordrechtDuck » za apr 30, 2011 9:05 pm

Ik wil graag een mooie disney filmverzameling aanleggen, alleen zijn er zoveel verschillende en allemaal meerdere keren uitgebracht. Wat is een mooi begin om een hoop classics in huis te halen? Het moet wel nederlands gesproken zijn want het is voornamelijk voor mijn kind(eren).
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor DD » za apr 30, 2011 11:05 pm

Ik zou zeggen, begin met de DVD boxen van DuckTales en de andere series. Of gaat het je alleen specifiek om films?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor kwuk duck » za apr 30, 2011 11:12 pm

Tarzan
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Rubberduck » za apr 30, 2011 11:14 pm

Hm... dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat je eisen zijn. Wil je je kinderen films tonen die kwalitatief hoogstaand zijn, die hen vermaken maar hen ook serieus nemen, en die jij als volwassene ook mee kan kijken zonder je te vervelen, dan zit je eigenlijk met *bijna* iedere film uit deze lijst van 50 goed:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Di ... on_Studios

Met Taran en de toverketel zou ik een beetje uitkijken. Die kan voor jonge kinderen wel eens te eng zijn. In deze film zie je o.a. een leger skeletten tot leven komen, en de vijand, de Hoornkoning, in honderden stukjes uiteen spatten. Maar dat is eigenlijk een uitzondering in de Disney-canon. Bijna alle 'echte' Classics bevatten wel een paar 'enge' momenten, maar zijn niet overdreven of schadelijk. Het gevoel van 'de goede wint en het slechte verliest' is altijd wel aanwezig.

Fantasia is een prachtige film voor volwassenen, maar ik garandeer je dat kinderen erbij in slaap vallen. Twee uur klassieke muziek is aan hen niet besteedt. Sowieso hebben de oudere films natuurlijk een wat lager tempo dan de films van de laatste pakweg 20 jaar. Maar dat zou geen bezwaar moeten zijn, als je ziet hoe goed deze films het nog steeds op dvd doen.

Wat ikzelf, uit die lijst van 50, bijzonder slecht vind zijn: Atlantis (te zakelijk getekend; te gewelddadig; veel geschreeuw, weinig wol); Treasure Planet (slechte CGI & 2D-animatie integratie); Paniek op de Prairie (slappe humor; slappe characters) en Chicken Little (kleuterschool niveau). Buiten deze titels, zit je eigenlijk altijd wel goed.

Wellicht een mooi startpunt van een verzameling is Disney's nieuwste, Rapunzel. Leuk voor meisjes én jongens, én voor volwassenen!

Zijn je eisen minder hoog en moeten de tekenfilms vooral 'babysitters' zijn, die de kids bezig houden tot ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt, dan kun je ieder willekeurig vervolgdeel aanschaffen ('Bambi 2', 'Assepoester 2' etc.). Deze tekenfilms zijn voor volwassenen nogal kinderachtig, naar mijn mening.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Rubberduck » zo mei 01, 2011 2:08 am

Toevoeging: als je kinderen nog heel jong zijn, lijkt De Klokkenluider van de Notre Dame me ook geen goed idee. Niet dat de film op zich niet geschikt zou zijn voor kinderen, maar ik denk dat het meeste hen boven de pet zal gaan. Het heeft als thema's religieuze hypocrisie, rassenhaat, lust en zonde, etc. Natuurlijk is het ook een spannend verhaal over Quasimodo en zijn drie vrolijke vrienden de gargoyles, maar toch...

Een prima film voor alle leeftijden is Het Grote Verhaal van Winnie de Poeh. Bij deze versie van Poeh, waaraan Walt Disney zelf nog heeft meegewerkt, zullen ook volwassenen zich vermaken. De figuurtjes worden, zoals ze bedoeld waren, uitgebeeld als knuffeldieren, en het verhaal speelt zich af binnen in het boek 'Winnie de Poeh' (waardoor bijv. de verteller en de figuurtjes interactie hebben, en de "tekst" van het boek soms een rol speelt in de film). Walt Disney was erg goed in het op meerdere niveaus vertellen van een goed verhaal.

Overigens ook wel handig om te weten: er zijn bepaalde films die Disney maar voor een beperkte tijd op de markt houdt. Na heruitgave wordt zo'n titel dan na een paar maanden uit alle winkels teruggeroepen; ze zijn dan 'out of print' en niet meer na te bestellen. Dit doet Disney om de vraag naar deze films in stand te houden. Pas 8 jaar na heruitgave komt zo'n film dan weer beschikbaar. Het gaat daarbij, als ik het goed heb, om de volgende titels: Sneeuwwitje; Pinokkio; Fantasia; Bambi; Assepoester; Peter Pan; Lady en de Vagebond; Doornroosje; 101 Dalmatiërs; Jungle Boek; De Kleine Zeemeermin; Belle en het Beest; Aladdin; De Leeuwenkoning; Fantasia 2000.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Bruno » zo mei 01, 2011 2:55 am

Ik ben (nu) 19 en zo'n beetje het enige wat ik specifiek voor mijn verjaardag wilde hebben is de dvd van The Aristocats (lach maar!). Niet verkrijgbaar. Disney zit dat lekker exclusief te houden. Belachelijk!!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Rubberduck » zo mei 01, 2011 3:10 am

Hm... als het goed is, zou die film gewoon beschikbaar moeten zijn. Het is niet één van de 15 'topfilms' (volgens Disney) die 8 jaar in 'de kluis' gaan.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Bruno » zo mei 01, 2011 3:22 am

Dan ga ik er binnenkort nog maar eens achteraan. Is wel echt een van de leukste films!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Prank » zo mei 01, 2011 7:18 am

Als ik het goed heb zei je dat je een zoontje van 2 jaar hebt?
Dan zijn Pinocchio, Sneeuwitje, Dombo, Assepoester, Doornroosje en Bambi aanraders. Mijn kinderen hebben Pinocchio echt helemaal grijs gedraaid, het spreekt ze blijkbaar erg aan omdat in het merendeel van het verhaal alleen kinderen voorkomen. De klokkenluider film heeft lang op de plank moeten blijven liggen want te eng.

De wild en Nemo zijn ook erg geschikt.
Prank
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 11:06 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo mei 01, 2011 11:00 am

Prank schreef:De wild en Nemo zijn ook erg geschikt.

The Wild? Die nep-Madagascar? Alle Pixar films (zoals Finding Nemo) zijn leuk.

DorderechtDuck, als ik jou was, zou ik de generatie 1990 na-apen en Toy Story kopen. Over een paar jaar Toy Story 2 en daarna Toy Story 3. Dat is in ieder geval beter dan volgorde 2-3-1... Maar vooral de mensen die het origineel als kind hebben gezien, vinden 2 en 3 fantastisch.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DordrechtDuck » zo mei 01, 2011 11:51 am

Prank schreef:Als ik het goed heb zei je dat je een zoontje van 2 jaar hebt?
Dan zijn Pinocchio, Sneeuwitje, Dombo, Assepoester, Doornroosje en Bambi aanraders. Mijn kinderen hebben Pinocchio echt helemaal grijs gedraaid, het spreekt ze blijkbaar erg aan omdat in het merendeel van het verhaal alleen kinderen voorkomen. De klokkenluider film heeft lang op de plank moeten blijven liggen want te eng.

De wild en Nemo zijn ook erg geschikt.

Ja, inderdaad die classics een beetje. Je kunt het zien als babysitters. Maar ik vind ze zelf toch erg leuk hoor. Mijn zoontje is nu 2 en half en vind van alles leuk. En als hij straks wat groter is ga ik de wat ingewikkelde films halen. Maar nu wil ik alleen nog weten of deze classics in een mooie box verkrijgbaar zijn, of dat bepaalde uitgaven meer bevatten zoals extra's e.d. Zodat ik een mooi begin heb, en niet een bij elkaar geraapt zooitje.

Iedereen bedankt alvast, ook voor de uitgebreide antwoorden!
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Bruno » zo mei 01, 2011 12:59 pm

Ik vond Pinokkio eng toen ik zo klein was hoor! Tenminste dat stuk dat ie in een ezel verandert, als ik het me goed herinner!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor MatroosDuck » zo mei 01, 2011 2:38 pm

Bij de Free record shop kun je De speurneuzen en melody time bestellen voor 5 euro per dvd.
En op de koninginnemarkt had ik gisteren Tarzan 2 voor 0,50 en De Kleine Zeemeermin voor 1,-
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Berichtdoor Ui » zo mei 01, 2011 2:48 pm

Aha! Dus hier zit quizmaster Matroosduck! Kandidaten, grijp hem! (snik)
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=34555#p34555
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Rubberduck » zo mei 01, 2011 5:49 pm

DordrechtDuck schreef:Maar nu wil ik alleen nog weten of deze classics in een mooie box verkrijgbaar zijn, of dat bepaalde uitgaven meer bevatten zoals extra's e.d. Zodat ik een mooi begin heb, en niet een bij elkaar geraapt zooitje.

Tja... dat ligt er wederom een beetje aan: heb je BluRay of DVD? De meeste Disney-Classics zijn al eens heruitgegeven in wat luxere verpakkingen met veel extra's en liggen nu al een aantal jaren in 'de kluis'. Die komen wel weer opnieuw uit op DVD en BluRay, maar de ervaring leert dat er dan aardig geschrapt wordt in de extra's voor de DVD. Dit om de consument naar BluRay te lokken, waar die extra's dan weer wel op staan. Een mooi voorbeeld daarvan is Bambi, die pas opnieuw is uitgekomen. Dat was voorheen een 2-disc DVD (die heb ik zelf in mijn bezit). Nu dat de film ook op BluRay uitkomt, is de DVD gereduceerd tot één schijfje met minder extra's.

Op die regel bestaan dan ook weer uitzonderingen, zoals Belle en het Beest: pas opnieuw uitgekomen op BluRay, maar óók op een 2-disc DVD. Ik zou je aanraden deze DVD te kopen. Hij bevat drie versies van de film: de originele bioscoopversie; de extra lange versie met een extra lied; en de onafgemaakte versie waarvan een deel alleen in potloodanimatie en schetsen te zien is. Daarnaast nog veel 'Making of'. Maar dat soort dingen zijn meer geschikt voor de animatienerds (zoals ik).

Overigens bevatten alle DVD's van Disney wel een paar extraatjes, maar alleen de 15 titels uit mijn vorige bericht krijgen/kregen echt veel substantiële extra's. Voor de overige films beperken de extraatjes zich vaak tot spelletjes, bonus cartoons, en videoclips (of sing-along songs); die zijn dan wel weer heel geschikt voor kleine kinderen. De meeste films komen in een fraai kartonnen hoesje, maar of die nou zo kind-bestendig zijn? ;)

Een box met alle Disney-classics is er helaas niet. Dan zou Disney alle films in één keer op de markt beschikbaar moeten hebben en dat doen ze niet.

Verder ben ik het met de keuzes van Prank redelijk eens, vooral met Dumbo, die nog op dvd verkrijgbaar is en daarvoor een zeer mooie restauratie heeft gekregen (de film is alweer uit 1941). Ziet er nog uit alsof-ie gisteren gemaakt is.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Volgende

Keer terug naar Disney films

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten